Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitäs mieltä porukka kesätyösopparin purkamisesta kesken kesän? Näyttäisi siltä, että mun olisi mahdollista päästä parempiin hommiin, mutta olen jo kirjoittanut sopparin vanhaan kesätyöpaikkaani ja meillä on töissä vähän jopa pulaa työntekijöistä. Sopparin mukaan voin tietysti irtisanoa itseni, mutta mietityttää vaan että kuinka kusipäistä tää nyt lopulta olisi. Olen kyllä suhteellisen kyllästynyt vanhaan työpaikkaani, varsinkin pula työntekijöistä lisää mulle aika perkeleesti hommia.
Onhan se nyt suoraan sanottuna aika kusipäistä irtisanoa soppari kesken kesän, jos minulta kysytään. Tietenkin vähän riippuu siitä, mikä on tilanne työpaikalla ja kuinka ratkaisevassa asemassa oma työpanos on, mutta kyllä minä ainakin seison miehenä työsopimuksen takana, kun se on kerran allekirjoitettu. Vaihdoin minäkin vielä tänä keväänä haalarihommista työnjohtotehtävään, mutta se oli sentään tehty kuukautta ennen työsuhteen alkua eikä sopimusta oltu tehty vielä. Jos tarjous työnjohtotehtävästä olisi tullut tuon haalarihomman työsopparin allekirjoittamisen jälkeen, niin en olisi paikkaa enää perunut.Mitäs mieltä porukka kesätyösopparin purkamisesta kesken kesän? Näyttäisi siltä, että mun olisi mahdollista päästä parempiin hommiin, mutta olen jo kirjoittanut sopparin vanhaan kesätyöpaikkaani ja meillä on töissä vähän jopa pulaa työntekijöistä. Sopparin mukaan voin tietysti irtisanoa itseni, mutta mietityttää vaan että kuinka kusipäistä tää nyt lopulta olisi. Olen kyllä suhteellisen kyllästynyt vanhaan työpaikkaani, varsinkin pula työntekijöistä lisää mulle aika perkeleesti hommia.
Mä vaihdoin viime kesänä työpaikkaa kahden viikon jälkeen. Olin alaan liittymättömissä paskahommissa kunnes tuli pyyntö alan haalarihommiin. Seuraavana päivänä ilmoitin, että en ole enää kuin reilun viikon töissä vaan lähden muihin hommiin. Olisi ollut todellinen emämunaus jos olisin ollut "lojaali" työnantajaa kohtaan. Onneksi ymmärrystä oli myös työnantajan puolella vaikka toimitusjohtaja ei sanonut mulle enää sanaakaan koko loppuaikana :D
Mun mielestä kannattaa ajatella ehdottomasti omaa parastaan ja urakehitystä. Jos tilanne on pezkun mainitsema, että samalla sulkee suuren työnantajan pois, kannattaa harkita todella tarkkaan vaihtaako työpaikkaa. Jos taas ei vanhalla työpaikalla ole niin väliä, vaihda ihmeessä.
Ite oon kans aivan mielettömän tyytyväinen kesätyöpaikkaan. Opiskelen Helsingissä ja vasta toinen vuosi on takana. Olin valmis vaihtamaan paikkakuntaa niin olin kurssistamme niitä harvoja, jotka sai oman alan töitä.
Nyt asun Imatralla ja tämähän on oikeasti kiva kaupunki. Työnantaja on todella rento, ja painottaa että jätä se työnteko vähemmälle ja painota omaa oppimistasi. Työtehtävät vaihtelevan maaston ja toimiston välillä. (Ja btw. mul on oma aivan jumalaton työhuone, siellä kyllä tuntee itsensä tärkeäksi x) ) Palkka ei päätä huimaa, mutta toisaalta työkokemuksena tämä on Todella arvokas.
Stora-Enso?
Taitaa olla melkein mahdotonta päästä kesätyöhön laivalle jos ei ole alan koulutusta. Siivoojaksi ehkä voi tuurilla päästä, mutta sitä et varmaan nyt hakenut.Nostellaas vanhaa threadia, kun alkaa tulemaan ajankohtaiseksi!
Onko porukalla kokemusta hieman "erilaisista" kesätöistä? Tällä tarkoitan siis normaalista kesätyöstä poikkeavaa työtä joko työajoiltaan tai toimenkuvaltaan. Esimerkkinä työajoista yötyöt, tai kuukausi töissä - kuukausi vapaalla joka taitaa olla ainakin merillä melko yleistä. Toimenkuvat nyt taitaa kouluttamattomalle olla aika samaa suorittavaa perusduunia, mutta nyt 3 kesää raksalla aika epäinhimillisillä työajoilla (esim. tunti ennen työpäivän loppumista ilmoitetaan että tänään sit ollaan 6 tuntia ylitöissä tapaiset päivät on ihan viikottaisia), jatkuva vittuilu ja muu tämmösen ahneen johtajan vetämän pienyrityksen ihanuus ei motivoisi enää hirveesti.
Onko kellään kokemusta provikan varassa olevista kesätöistä? Puhelinmyynti ei niinkään kiinnosta, mutta myyntityö yleisesti kiinnostaa vaikka palkka ei hipoisi taivaita. Onko vasta teknillisen korkeakoulun perusopintoja suorittaneella mitään mahdollisuutta päästä esim. kiinteistönvälittäjäksi, jos tavoitteena on tosiaankin vain tutustua myyntityöhön eikä kuvittele tienaavansa 10k€/kk? Tämäkin siis vain esimerkkinä myyntityöstä, mistä tahansa provikkapalkkauksen sisältävästä kesätyöstä voi kertoa.
Taitaa olla melkein mahdotonta päästä kesätyöhön laivalle jos ei ole alan koulutusta. Siivoojaksi ehkä voi tuurilla päästä, mutta sitä et varmaan nyt hakenut.
Oikeaksi kiinteistönvälittäjäksikään ei pääse ilman LKV:n pätevyyttä vaikka olisi mitä opintoja pohjalla. Myyntiin liittyvästä hieman poikkeavasta kesätyöstä tuli lähinnä mieleen juomavalmistajien menekinedistäjän työ, jossa siis vastataan siitä että seudun ruokakaupoissa on olutta ja siideriä tarjolla siististi aseteltuna joka viikonpäivänä ja sesonkina.
Kesätyöksi kannattaa kyllä mun mielestä valita ehdottomasti oman opiskelualan työ, vaikka se tuntuisi kuinka kurjalta haalariharjoitteluvaiheessa. Niissä hommissa oppii oikeasti ymmärtämään, miten niitä koneita tai taloja todella tehdään ja siitä kokemuksesta on hyötyä valmistumisen jälkeen varsinkin työuran alkuvaiheessa todella paljon. Mun neuvoni on, että jos opiskelet talonrakennusta niin vaihda firmaa ja mene raksalle töihin tai jos opiskelet jotain muuta, niin koita hankkia oman alan haalarihommia kesäksi.
Kun ilmeisesti opiskelet konetekniikkaa, niin täytyy sanoa että se on ehkä helpoin ala raksan ohella löytää kesätöitä haalarihommista. En usko että vuoden kandiopintojen perusteella olet voinut kovin erikoisesti koneistamiseenkaan erikoistua, joten uskoisin sinulle sopivan hyvin ihan tavallisen konepajan kokoonpanotyön, jossa suuri osa konetekniikan opiskelijoista on ollut opintojen alussa. Itse kyllä 1. vuoden koneteekkarina pääsin kesäksi koneistamaan, mutta valtaosa opiskelukavereista oli erilaisissa kokoonpano- ja kunnossapitotöissä. Vaikka kuinka erikoistuisit opinnoissasi myynti- tai talouspuolelle, niin haalarihommista saat sinnekin arvokasta kokemusta. Ei ole meinaa tekniikan alan myyntitykilläkään helppoa, jos ei ole mitään kokemusta tavallisen konepajan työvälineistä.Jeps, tuo laivahommakin oli vaan yks esimerkki missä tiedän että noin toimitaan, mutta eipä tosiaan taida juuri muita olla missä vastaavia työaikoja olis. Oma alani siis on semmonen että kovin on hankala päästä töihin tältä alalta vuoden opiskelun jälkeen, kun taitaa haalarihommatkin aika usein koneistuspuolella vaatia jotain pohjakoulutusta. Mun on tavoitteena muutenkin työllistyä nimenomaan myynti/talous -puolelle, eikä niinkään pelkkään tekniseen suunnitteluun tm.