Kesäkuntoon 2016

Juoksu on vain huomattavasti rasittavampaa kropalle, kuin kävelylenkit. Toki riippuu kokonaisuudesta, että onko tuolla merkitystä.
Totta tämäkin. Täytyy vähän kuulostella miltä juoksun lisääminen tuntuu, siis palautumisen kannalta, jne. Periaatteessa en uskoisi olevan iso ongelma, koska elämän muu aktiviteetti on mallia "istumista, lukemista ja koneen näppäilyä".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eipä kyllä jotenkin tulis mieleenkään ainakaan kovin usein ja kovin pitkiä matkoja käydä juoksentelemassa dieetin aikana, vaikka teoreettinen kulutus on samaa luokkaa samalla matkalla kävelyn kanssa.

Tulipa tuossa eilen mieleen, kun kävelylenkki vähän venähti ylipitkäksi, melkein tuplaksi, että nythän voin myös helposti syödäkin vähän enemmän kuin normaalisti, vaikka mitään isompaa nälän tunnetta ei ollutkaan. Palkitsin sitten itseni omenalla ja ekstra-annoksella hiutaleita! Tuntuu että alkanut vähän junnaamaan tämän projektin kehitys, niin pitää lisätä vähän tuota kulutusta, ja miksipä siis ei vähän hiilareitakin samalla. Tämänkin voinee ottaa vinkkinäkin...

Dieettiä on nyt takana tasan 2 kk ja paino on pudonnut 3 kg. Vyötärön ympäryksestä lähtenyt huimat 1 cm. Olen tehnyt tarkoituksella hitaasti, koska yritän pitää kiinni vähäisistä voimista/lihaksista (viime vuoden dieetillä -7 kg kolmessa kk tuntui vaikuttavan todella pahasti tuloksiin). Mutta tuntuu, että painon putoaminen on aivan liian hidasta. Tällä tahdilla aletaan olemaan marraskuussa, ennen kuin "kesäkunto" on saavutettu. :(

Aloitin dieetin -300 kcal / vrk, pitäen viikossa yhden tankkauspäivän, jolloin söin kulutuksen verran. Siitä olen pikkuhiljaa tiputtanut tämän hetkiseen -500 kcal / vrk. Jätin viime viikolla tankkauspäivän väliin, eikä tuntunut vaikuttavan erityisesti treeneihin. Liikuntaa tulee 4 x viikossa sali ja 1 x viikossa lenkkeilyä.

Miten tästä kannattaisi lähteä eteenpäin, jos haluan nopeampaa läskien häviämistä? Itseäni arveluttaa mennä hirveästi tuon -500 kcal /vrk alapuolelle, ainakaan vielä näin aikaisessa vaiheessa projektia. Toisaalta liikunnan lisääminen on hankalaa, koska liikun jo nyt 5 päivänä viikossa ja en haluaisi tehdä aerobista ja salitreeniä samana päivänä (palautuminen, ajankäyttö).

Tankkauspäivää suositellaan pidettäväksi yleensä vasta siinä kohtaa, kun painon putoaminen hidastuu/alkaa muuten jaksaminen vähentyä/vannetta kiristää. Yksilöllisiä eroja tässäkin, mutta joku 10:llä dieettiviikolla on yleensä hyvä kohta.

Luonnollisestikin painon putominen on hidasta, jos viikkotasolla miinukset olivat ensin n. 1800. Miinusta sekin, mutta tosiaan - hirveän hidasta. Ja älä ymmärrä väärin, tarkoituksena ei ole kyseenalaistaa esim. laskutaitoasi, mutta mitä pienemmät miinukset, sitä suurempi merkitys on virhelaskelmilla, ja niitähän helposti tapahtuu, varsinkin kun kroppa on niin jännä systeemi, että sopeutuu ja tottuu tiettyyn rasitukseen. Eli siinä missä vielä viime vuonna lenkki kulutti 600 kcal, ehkä se kuluttaakin enää 500 kcal. Siihen lisäksi yksi laskelmista unohtunut banaani -> toteutunut miinus onkin ehkä vain alle 100, vaikka kolmeensataan tähdättiin. Ja oletan automaattisesti, että joskun tuolla kolmenhuntin miinuksella olet mennyt -> ruoka vaa'an kautta? Koska silmämäärällä riisit ja kanat ja muut, ei kukaan ole niin fakiiri (vaikka näköjään lähes sille tasolle voi päästä, kokemusta on) etteikö siinäkin jo heittoa tulisi.

Siksi siis se laskennallisesti 500 on parempi. Joskus todellinen voi olla 600, joskus 400 jne. mutta lähemmäs toivottua päästään. Ja tankkauspäivä sitten vasta kun 'pakko'. Itsellä se tulee siinä tokan kuukauden lopulla/kolmannen alussa. Tankkauspäivieni kalorimääriä en tiedä, yli kulutuksen kuitenkin selvästi ja periaatteella jos ruoka-aine ei sisällä sekä nopeita hiilareita että rasvaa reilusti, sitä en kyseisenä päivänä syö.

Onko liikunnan lisäämisen osalta hyötyliikunnan lisäys mahdoton? Ei vie aikaa muulta, ja kuitenkin enemmänkin palauttavaa hyvää tekevää aktiviteettia vs. liikarasitus.

Ja loppuun sopii todeta, että älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan kuten neuvon. Tällä dieetillä kun tuli nyt kulman takaa odottamaton hidaste, tunnetaan myös nimellä motivaatiopula. Ne bulkkiturvotushöhhöt kun karisi, pääsin toteamaan että täähän on just hyvä kunto. Ei nyt tietenkään mikään lavakunto, mutta sopiva oman elämän kunto juuri itselle. Selkeästi tikissä, mutta yhä kivan kokoinen takapuoli, ei turvota, kenenkään ei tarvi huolehtia, syönkö mitään/tarpeeksi. On siis hieman vaikeaa nyt psyykata itseään miinustelemaan. Miinuksilla toki menty, mutta juurikin niin että tällä tahdilla siihen muutamaan kiloon menee puoli vuotta.

Viimeksi muokattu:
Ihan omalta kohdalta pitää heittää ettei painonhallinta käy kuin elokuvissa.
Vaikka en iso mörkö olekkaan niin silti minulla painon putoaminen olo todella nihkeää 2300 kcal määrällä mikä ei ole paljoa fyysistä työtä tekevälle ja salilla 4-6 viikossa oikeasti kovaa painavalle miehelle.
Lopputulos on että paino putoaa vasta n. 1700kcal + 4-6 kertaa salia + 4-6 n, tunnin aerobinen per viikko.

Ruuat menee 95% tarkkuudella ja samalla prosentilla vaa´an kautta joten siitäkään ei johdu ettei olisi pudonnut.

Vatsa lähti kaventuu vasta kun kiloja oli karissut jo enempi ja nyt alkaa paino olemaan jo niin alhaall ettei haluaisi enempää pudottaa mutta maha jäljellä... ole ny sitten siinä...

Tankkauspäivää suositellaan pidettäväksi yleensä vasta siinä kohtaa, kun painon putoaminen hidastuu/alkaa muuten jaksaminen vähentyä/vannetta kiristää. Yksilöllisiä eroja tässäkin, mutta joku 10:llä dieettiviikolla on yleensä hyvä kohta.

Luonnollisestikin painon putominen on hidasta, jos viikkotasolla miinukset olivat ensin n. 1800. Miinusta sekin, mutta tosiaan - hirveän hidasta. Ja älä ymmärrä väärin, tarkoituksena ei ole kyseenalaistaa esim. laskutaitoasi, mutta mitä pienemmät miinukset, sitä suurempi merkitys on virhelaskelmilla, ja niitähän helposti tapahtuu, varsinkin kun kroppa on niin jännä systeemi, että sopeutuu ja tottuu tiettyyn rasitukseen. Eli siinä missä vielä viime vuonna lenkki kulutti 600 kcal, ehkä se kuluttaakin enää 500 kcal. Siihen lisäksi yksi laskelmista unohtunut banaani -> toteutunut miinus onkin ehkä vain alle 100, vaikka kolmeensataan tähdättiin. Ja oletan automaattisesti, että joskun tuolla kolmenhuntin miinuksella olet mennyt -> ruoka vaa'an kautta? Koska silmämäärällä riisit ja kanat ja muut, ei kukaan ole niin fakiiri (vaikka näköjään lähes sille tasolle voi päästä, kokemusta on) etteikö siinäkin jo heittoa tulisi.

Siksi siis se laskennallisesti 500 on parempi. Joskus todellinen voi olla 600, joskus 400 jne. mutta lähemmäs toivottua päästään. Ja tankkauspäivä sitten vasta kun 'pakko'. Itsellä se tulee siinä tokan kuukauden lopulla/kolmannen alussa. Tankkauspäivieni kalorimääriä en tiedä, yli kulutuksen kuitenkin selvästi ja periaatteella jos ruoka-aine ei sisällä sekä nopeita hiilareita että rasvaa reilusti, sitä en kyseisenä päivänä syö.

Onko liikunnan lisäämisen osalta hyötyliikunnan lisäys mahdoton? Ei vie aikaa muulta, ja kuitenkin enemmänkin palauttavaa hyvää tekevää aktiviteettia vs. liikarasitus.

Ja loppuun sopii todeta, että älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan kuten neuvon. Tällä dieetillä kun tuli nyt kulman takaa odottamaton hidaste, tunnetaan myös nimellä motivaatiopula. Ne bulkkiturvotushöhhöt kun karisi, pääsin toteamaan että täähän on just hyvä kunto. Ei nyt tietenkään mikään lavakunto, mutta sopiva oman elämän kunto juuri itselle. Selkeästi tikissä, mutta yhä kivan kokoinen takapuoli, ei turvota, kenenkään ei tarvi huolehtia, syönkö mitään/tarpeeksi. On siis hieman vaikeaa nyt psyykata itseään miinustelemaan. Miinuksilla toki menty, mutta juurikin niin että tällä tahdilla siihen muutamaan kiloon menee puoli vuotta.
Viikottaisen tankkauspäivän (jolloin siis söin kulutuksen verran mutta en yli) otin mukaan lähinnä siksi, kun sitä jossain nettisivuilla suositeltiin. Ideana on kai, että niihin viikon alkupuolen kovimpiin treeneihin olisi enemmän energiaa (glykogeenia tai jotain muuta hifistelyä... En ole tiedemies). Nyt olen jättänyt 2 viikon ajan ne väliin. Tulen varmaan jatkossa jättämään täysin väliin, koska ei tuntunut merkittävästi vaikuttavan treenin kulkuun.

Väitän, että olen aika tarkkaan mennyt niillä miinuskaloreilla, mitä olen kullakin viikolla ottanut tavoitteeksi. Kotona käytönnössä kaikki ruoka / juoma menee vaa'an kautta tai jollain muulla tavalla laskettuna (esim. lasin tai astian tilavuus, jne.). Ulkona syöminen on hieman haasteellisempaa, mutta siinäkin suosin paikkoja, joissa pystyn tarkistamaan ruoan kalorimäärät (esim. monilla ketjuravintoloilla on netissä tietoa). Olet tietenkin oikeassa, että täysin tarkkaan ei voi koskaan mennä, vaan pieniä heittoja ja virhelaskemia tulee päivän mukaan.

Motivaatio on se avainkysymys itsellenikin. Omalla kohdallani toimii niin, että pelkään kuollakseni voimien ja lihasten katoamista. Olen muutenkin tälläinen heikko kynäniska, niin haluaisin pitää kiinni edes siitä vähäisestä massasta, mitä olen onnistunut rakentamaan. Mutta tälläkin hetkellä sarjapainoissa tulee takapakkia (osittain tekniikkaongelmien takia). Tästä syntyy mieletön kiusaus lopettaa dieetti kesken ja lähteä pitkälle bulkille. Mutta aion nyt vaikka väkisinkin jatkaa tätä kesäkuntoprojektia. Hampaat irvessä ja niin pois päin.

Hiljalleen kiristytään paino tällä hetkellä n. 85kg. Kiristellään sen verran, että oma pelikuva miellyttää. Missäköhän rasvat pyörii tällä hetkellä jossain 12? Ja kyllä tiedän, että paha sanoa kuvien perusteella olisi vaan kiva kuulla missä mennään about...

Liitteet

• IMG_20160506_104514.jpg
    IMG_20160506_104514.jpg
    1 015,3 KB · Katsottu: 998
No niin, numeerinen tavoite on tänään saavutettu, kun mittanauha viimein alitti maagisen 80 cm:n rajan vyötärön kohdalla, niin kuin pitikin. Vielä vaan on silti vähän löysää tuossa alavatsan kohdalla, joten pitää vielä jatkaa kunnes peilikuva miellyttää ja jolloin mitatkin on varmaan asettuneet pysyvästi tavoitelukemiin. Alas on tultu about suhteessa sentti per kilo, ja olen arvioinut tuon alle 80 cm:n vyötärön olevan sellainen, joka vastaa visuaalistakin tavoitetta, joten tämä on mennyt melkolailla kuten insinööri sen on suunnitellutkin ;) Ruokailut pysyneet aika samana edelleen, kalorimääristä viis veisannut ja vähän liikuntaa hienosäätänyt. Niin joo, ja tänään muuten tankataan!

Ihan kuriositeettina kysyisin, miten seuraatte esim. painon kehitystä? Itse seurasin alussa aina tiistain ja perjantain keskiarvon muutosta, sitten hetken aikaa keskiviikko/sunnuntain, kunnes aloin käymään vaa'alla päivittäin, eli seuraan nyt viikkokeskiarvon muutosta. Kuitenkin tarkin mahdollinen tapa, ja varmaan ihan paikallaan tälleen kriittisillä hetkillä lyhyessä juoksussa, kun ei ole enää niin paljoa sitä sulatettavaa, eikä oikein aikaakaan. Vaa'an lukemahan voi heitellä miten sattuu viikkotasolla, jos käy vaa'alla esim. vain jonain tiettynä viikonpäivänä. Se voi edelleen mullakin heitellä saman viikonkin sisällä päivien välissä huomattavasti. Mielenkiintoinen havainto onkin välillä ollut se, että jos paino on viikon alussa merkillisen ylhäällä, niin sitten loppuviikosta se onkin merkillisen alhaalla. Eli ikään kuin kroppa pyrkisi kompensoimaan ja pitämään sen keskiarvon kurissa jotenkin. Toisaalta makes sense. On se kroppa vaan hieno keksintö :rock:

Onko muillakin kalorilaskuri.fi ruvennut temppuilemaan?
Yritä tässä nyt näpytellä mitä on syöty ja mitä tullaan syömään kun kalorilaskuri nollaa taulukon just ku mä olin melkein laittanu ne...

Surffailen myös kännykästä jaetulla netillä, joten olisi kiva tietää onko muillakin samaa meininkiä vai johtuuko tämä vain puhelimesta.

Multa sulanu 13 kiloa läskiä tammikuun jälkeen iifym meiningillä.

Onko muillakin kalorilaskuri.fi ruvennut temppuilemaan?
Yritä tässä nyt näpytellä mitä on syöty ja mitä tullaan syömään kun kalorilaskuri nollaa taulukon just ku mä olin melkein laittanu ne...

Surffailen myös kännykästä jaetulla netillä, joten olisi kiva tietää onko muillakin samaa meininkiä vai johtuuko tämä vain puhelimesta.

Multa sulanu 13 kiloa läskiä tammikuun jälkeen iifym meiningillä.

Ei oo ainakaan nyt ollu ongelmia. Joskus oli kun syötti määrän annoksina niin laski sen vituiks jotenki satojen grammojen mukaan kaloreina. Esim ku merkkasit että oot yhden annoksen ottanu oivariinia leivän päälle (5g) niin heitti 100g oivariini kalorit sinne ylös. Hieman kismitti kyllä.

Ei oo ainakaan nyt ollu ongelmia. Joskus oli kun syötti määrän annoksina niin laski sen vituiks jotenki satojen grammojen mukaan kaloreina. Esim ku merkkasit että oot yhden annoksen ottanu oivariinia leivän päälle (5g) niin heitti 100g oivariini kalorit sinne ylös. Hieman kismitti kyllä.

Niin. Mulla se vaan nollaa koko :oujee:

Mä julistan oman kesäkunnon jahtaamisen päättyneeksi. Vielähän tästä olis voinu 1-2kk dieetata, mutta ei suoraan sanottuna huvita, niin pitkään tuli oltua dieetillä. Jos nyt pitäis kunnon vähän siistimpänä..

Liitteet

• Muutos.jpg
    Muutos.jpg
    1,2 MB · Katsottu: 1 294
Mä julistan oman kesäkunnon jahtaamisen päättyneeksi. Vielähän tästä olis voinu 1-2kk dieetata, mutta ei suoraan sanottuna huvita, niin pitkään tuli oltua dieetillä. Jos nyt pitäis kunnon vähän siistimpänä..
Saako kysyä paljo oli lähtöpaino ja lopputulema?Kuinka kauan dieettasit?

Saako kysyä paljo oli lähtöpaino ja lopputulema?Kuinka kauan dieettasit?
Paino 87,9 --> 79,5kg. Rasvat pihdeillä mitattuna 20,3 --> 9,2 %. Dieetti alkoi joskus marraskuun loppupuolella muistaakseni. Vyötärö oli alussa 87,5cm kapein/96cm levein kohta ja lopussa 79,5cm/84cm. Lopussa taisi palaa lihaakin, olin nimittäin 84-kiloisena 13,3 % rasvoissa.

3 vkoa on nyt kiristelty, vaaka näytti tänään tasan 65. Lähes puolivälissä siis ollaan, koska aloituksesta on lähtenyt 2,3 kg ja 2,5 kg olisi jäljellä.

Muutenhan panikoisin että nyt lähtee ihan liikaa ihan liian nopeasti, mutta kun tuo lähtöpainon punnituspäivä sattui olemaan sellainen, että kroppa oli ihan törkeän nesteinen. Todellinen pudotus lienee siis jotain kilon luokkaa, ja kyllä se on silmämäärällä arvioituna ollut ihan sitä itteensä, koska eron jo näkee. Pieniä muutoksia toki, mutta samalla ihan selviä. Hassua, että näin pienenkin muutoksen näkee näin hyvin. Nautiskelen häpeilemättömästi jo nyt joka hetki.

Näiden hetkien voimalla jaksan sitten paremmin sen hetken viimeistään loppusyksystä, ja sehän hetki tulee, kun samaan aikaan lyö hiilari-, kreatiini- ja menkkapöhöt bulkkituuheuden päälle ja aamulla seison peilin ääressä ja ihmettelen, kuka helv* on tuo pullero joka tuijottaa mua peilistä klo 07.00 aamulla, ja miksi :hyper:

Viikon vattatauti oli, vielä viimisiä huuruja piereskellään. Ohuesti *tuttaa että treenit jäi väliin, ja ruoka oli mitä sattui (pikanen viili, muutama karkkia, yms. kaikkea epätoivosta). Massaa kyllä lähti, mutten tiedä mistä :D

Huomenna lähtee! Tällä hetkellä painoa semmonen ~86 kg ja tavoitteena ois sinne <10% rasvoihin tiristellä. Kalorit 2300/2500 lepo/treenipäivä. Räpsäsin lähtökondiksesta kuvan; oisko rasvat jotain ~18-20%?

Päivitelläänpä fiiliksiä ja edistymistä:

5 viikon saldona paino tullut aika tarkalleen 3 kiloa alaspäin, ensimmäisenä viikkon kilo ja sen jälkeen tahti ollut aika tarkalleen 500 gr/ viikko. Vyötärö 87cm=>83cm. Nälkäkään ei oo pahemmin vaivannut - ruokavaliossa oon pysynyt tiukasti, yhden vapaan syömisen päivän sallin tuossa äitienpäivänä, kun muorin luona vierailin, mutten sillonkaan mitään övereitä vetäny...

Toistaiseksi jopa pelottavan helppoa ollut: fiilis hyvä, treeni luistaa, peilikuva kiristyy ja verisuonia ruvennut puskemaan pintaan ympäri kehoa. Tästä hyvä jatkaa!

Itellä on se maaginen 88 kg raja saavutettu ja tässä se homma tuntuu menevän vaikiaksi. Tavoiteltu kunto kympin rasvoissa olis muutaman kilon päässä, mutta kestääkö tässä enää pää dieetata. Vuoden alusta lähtenyt nyt 8 kg ja vyötäröltä reilu 10 cm. Kunto on parempi kuin koskaan aiemmin, mutta pakko yrittää rypistää tavoitteeseen asti vaikka hampaat irvessä ja dieetata vielä alkukesäkin. Nyt jos tämän jälkeen vähän viisastuisi ja yrittäisi reversellä saada perusaineenvaihduntaa vilkastumaan niin jatkossa ei tää dieettaus olisi näin tuskallisen hidasta ja vaikeaa. Jaxuhaleja kaikille muillekin läskigeenisille! :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom