Kesäkuntoon 2016

Pääsiäisen jälkeen alottelin dietin alotuspaino oli n 126kg, nytten oli treenipaino pizza buffetin jälkeen 116,6kg eli noin kymppi tultu alas.
Otetaan nyt vielä tuosta tuo n 7kg vex että ollaan -110 ja sitten n 1kk breikki ja jatketaan sitten kohti satkua .

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiiä onko vasta heinä elokuussa paras kunto.. Vuoden vaihteessa ja "aloittelin" mut oikee motivaatio tuli vasta muutama viikko sitten..

Vaakakin hajonnut, niin ei tiedä kiloina, mut peilikuva kyllä tiukkenee..

Kaippa ainakin kymppi pitäis viel saada pois niin olis sellainen melko normaaleissa rasvoista oleva 90kg..
Jenkkakahvat lähinnä nyt häirittee..

Paino 87,9 --> 79,5kg. Rasvat pihdeillä mitattuna 20,3 --> 9,2 %. Dieetti alkoi joskus marraskuun loppupuolella muistaakseni. Vyötärö oli alussa 87,5cm kapein/96cm levein kohta ja lopussa 79,5cm/84cm. Lopussa taisi palaa lihaakin, olin nimittäin 84-kiloisena 13,3 % rasvoissa.
Millaisia tuloksia? Paino ja vyötärö about sama, pidän itseäni about 15% vaikka näytän kireämmältä? Hmm

Nyt on muutama viikko vähän katsottu mitä syö ja laskettu kaloreita. Ihan mielenkiinnosta paljonkohan tuo rasvaprosentti mahtaa olla alla olevan kuvan perusteella. Ite veikkaisin sinne 10-15% ja lähempänä viittätoista kuin kymppiä kuitenkin. Mitat 180 cm / 89 kg. Vyötärönympärys 85 cm
.
123.jpg

Millaisia tuloksia? Paino ja vyötärö about sama, pidän itseäni about 15% vaikka näytän kireämmältä? Hmm
Siis treenituloksia vai mitä tarkoitat?
Sehän on yksilöllistä, mihin tuo rasva kertyy. Joku postas tähän ketjuun hyvän videonkin aiheesta. Onhan mulla vatsalihaksissa kehittämistä sekä välillä on tunne, että nahkakin vähän roikkuis vaikkei pudotus mikään nopea ollutkaan. Saishan nuo näkyä huomattavasti paremmin. Enempiä selittelemättä vatsalihasten treenaamista on lisätty huomattavasti ja aika näyttää tuottaako se tuloksia..
Edit: Jos sä tohon edellisen sivun kuvaan vertaat, niin ne on ihan rentona otettuja kuvia. Tosin eipä siinä jännittäessä mitään maata mullistavaa tapahdu.

Mitä mieltä arvon pakkotoistajat ovat dieettitauosta? Eli siis 1-2 viikon totaalitauko, jonka aikana syödään nälän tunteen mukaan. Olen lukenut, että jotkut asiantuntijat suosittelevat näiden pitämistä pidemmillä dieeteillä (3+ kuukautta).

Itselläni nyt tasan 3 kk dieettiä takana painoa on lähtenyt vajaa 6 kiloa. Bulkkiläskiä löytyy vieläkin, eli ainakin joku 2-3 kiloa pitäisi vielä tiputtaa. Joka tarkoittaisi siis dieetin jatkumista ainakin 1-2 kk ajan. Onko yhteensä 5 kuukauden dieetin vetäminen putkeen hyvä idea vai kannattaisiko jossain välissä pitää vähän taukoa? Sinänsä fiilis on ihan hyvä eikä vanne purista päätä. Sarjapainot ovat vähän tippuneet, mutta ei mitään radikaalia.

Mitä mieltä arvon pakkotoistajat ovat dieettitauosta? Eli siis 1-2 viikon totaalitauko, jonka aikana syödään nälän tunteen mukaan. Olen lukenut, että jotkut asiantuntijat suosittelevat näiden pitämistä pidemmillä dieeteillä (3+ kuukautta).

Itselläni nyt tasan 3 kk dieettiä takana painoa on lähtenyt vajaa 6 kiloa. Bulkkiläskiä löytyy vieläkin, eli ainakin joku 2-3 kiloa pitäisi vielä tiputtaa. Joka tarkoittaisi siis dieetin jatkumista ainakin 1-2 kk ajan. Onko yhteensä 5 kuukauden dieetin vetäminen putkeen hyvä idea vai kannattaisiko jossain välissä pitää vähän taukoa? Sinänsä fiilis on ihan hyvä eikä vanne purista päätä. Sarjapainot ovat vähän tippuneet, mutta ei mitään radikaalia.

Sehän nyt on taas täysin yksilöllistä, kannattaako ja milloin kannattaa. Mutta ei siitä varmasti haittaakaan ole. jos aikaa on. Kroppa ja mielikin on kuitenkin pitkän aikaa kovilla, niin pieni rauhoittelu saattaa olla paikallaan. Kunhan ei sitten ihan överiksi vedä syömisiään, eli nollakaloreilla tai ihan pienillä plussilla.

^ Toteutuneen pudotuksen kun suhteuttaa käytettyyn aikaan, melko maltillisilla miinuksilla tossa muutenkin on menty.
Olen tiputtanut painoa niin hitaasti, että oikeastaan missään välissä ei ole edes tullut sellainen tunne, että "nyt dieetataan". Sen takia tämä homma ei ole mitenkään henkisesti vaativaa, päinvastoin on mukavaa kun ei tarvitse koko ajan olla ahtamassa lisää ruokaa kurkusta alas.

Olen tiputtanut painoa niin hitaasti, että oikeastaan missään välissä ei ole edes tullut sellainen tunne, että "nyt dieetataan". Sen takia tämä homma ei ole mitenkään henkisesti vaativaa, päinvastoin on mukavaa kun ei tarvitse koko ajan olla ahtamassa lisää ruokaa kurkusta alas.
Kuulostaa vähän siltä kuin höpöttäisi lomantarpeesta, vaikkei ole töissä :D

Siihen en sinänsä puutu, että tykkää miinustella maltillisesti, eli ei edes sillä -500 vajeella. Niin teen itsekin. Mutta miinustettavaa silläkin meiningillä on kokonaisuudessaan vain kahden kuukauden verran. Jos olisi ollut enemmän pudotettavaa, olisin tehnyt sen isommalla vajeella, koska hyvähän se ei ole liikaa dieettiä vetkuttaa.

Itse en ole tuollaisesta kolmen kuukauden säännöstä kuullut. Toki silloin, jos kun dieetti pitkä, ja kroppa laitetaan oikeasti tiukille, voi olla tauko paikallaan. Sullahan ei siitä ole kyse? Ja eikö tauoksi riittäisi esim. muutama päivä, tai vaikka viikko?

Omakin dieetti keväällä oli mahdollisimman hitaaksi räätälöity, koska tiputettavaa ei paljoa ollut - kuitenkin sen verran, että kannatti pudottaa ettei ensi keväänä tarvitse alkaa liikaa kuorimaan. Mulla oli sama fiilis ettei koko homma tuntunut edes juuri dieettaukselta, vaan sujui ns. siinä sivussa oikein mallikkaasti.

Jos paino putoaa koko ajan, en lähtisi kikkailemaan tauoilla, vaan jatkaisin loppuun asti. Kun se ei mentaalisesti kovin paljoa kerran vaadi, niin sama vetää putkeen, jotta pääsee sitten taas ajallaan nostamaan kalorit plussalle ja kasvattamaan uutta lihasta.

Siihen en sinänsä puutu, että tykkää miinustella maltillisesti, eli ei edes sillä -500 vajeella. Niin teen itsekin. Mutta miinustettavaa silläkin meiningillä on kokonaisuudessaan vain kahden kuukauden verran. Jos olisi ollut enemmän pudotettavaa, olisin tehnyt sen isommalla vajeella, koska hyvähän se ei ole liikaa dieettiä vetkuttaa.
Katselin Excel-taulukkoani ja totesin, että vasta viime viikolla tiputin kalorit tasolle -600 (sikäli kun kulutusta pystyy tarkasti laskemaan). Olen ajatellut, että näin loppua kohden voisin kiristää ruuvia ihan siekailematta (esim. -700 tai -800), niin ei tarvitse koko kesää kituuttaa dieetillä.

Liikuntaa en viitsi enää lisätä, sillä sitä tulee mielestäni jo nyt ihan riittävästi: viikossa 4 x sali, 2 x lenkki, 1 x intervallijuoksu.
Jos paino putoaa koko ajan, en lähtisi kikkailemaan tauoilla, vaan jatkaisin loppuun asti. Kun se ei mentaalisesti kovin paljoa kerran vaadi, niin sama vetää putkeen, jotta pääsee sitten taas ajallaan nostamaan kalorit plussalle ja kasvattamaan uutta lihasta.
Näin. En lähde pitämään mitään turhia taukoja, kun sille ei ole (psykologisesti) mitään tarvetta.

Itsehän lisäsin liikuntaa JA hiilareita dieetin loppuvaiheessa. Missään nimessä en ollut jo vähähköistä kaloreista valmis ainakaan luopumaan. En näe syytä mikset voisi sinäkin aerobista lisätä, mutta en sinun elämääsi tunnekaan. Mulla oli about samat liikunnat, noin niinkun määrällisesti enkä ehtinyt ajatella että nyt sitä olisi jotenkin "riittävästi", vaan sen mukaan sitä lisättiin, mitä tarve vaati.

En näe syytä mikset voisi sinäkin aerobista lisätä, mutta en sinun elämääsi tunnekaan. Mulla oli about samat liikunnat, noin niinkun määrällisesti enkä ehtinyt ajatella että nyt sitä olisi jotenkin "riittävästi", vaan sen mukaan sitä lisättiin, mitä tarve vaati.
Lähinnä henkisistä syistä. Liikunta on ihan mukavaa, mutta rajansa kaikella.

Minulla jäi läskin palaminen junnaamaan ja sain sen käyntiin vasta kaavalla 5xsali ja 5-6 aerobista per viikko, kalorit oli jo niin alhaalla ettei kehdannut enempää pudotella.
En ole koskaan ollut aerobisten ystävä ja nyt on mukava olla tavoittessa kun ei ole pakko lähteä lenkille, toisaalta sen voi myös tehdä jos siltä tuntuu.

Minulla jäi läskin palaminen junnaamaan ja sain sen käyntiin vasta kaavalla 5xsali ja 5-6 aerobista per viikko, kalorit oli jo niin alhaalla ettei kehdannut enempää pudotella.
En ole koskaan ollut aerobisten ystävä ja nyt on mukava olla tavoittessa kun ei ole pakko lähteä lenkille, toisaalta sen voi myös tehdä jos siltä tuntuu.
Aikamoista. Itse en jaksaisi viikosta toiseen tuollaista määrää aerobista. Mutta tässä se taas nähdään, että ihmiset ovat yksilöitä ja vain kokeilemalla saa selville mikä itselle toimii.

^ En ole mikään aerobisen ystävä minäkään. Taklaan sitä osittain sillä, että harrastan hyötyliikuntaa. Eli sen matkan minkä bulkilla kuljen bussilla, dieetillä kävelen. Nautinko siitä? En kyllä palaakaan. (Näillä keleillä välillä kyllä ihan ok sentään.) Mutta ajallisesti se on kymmenen minsan hävikki päivässä ja kulutuksessa kuitenkin ihan hyvä lisä, kun se on nimenomaan reipasta kävelyä.

Katselin Excel-taulukkoani ja totesin, että vasta viime viikolla tiputin kalorit tasolle -600 (sikäli kun kulutusta pystyy tarkasti laskemaan). Olen ajatellut, että näin loppua kohden voisin kiristää ruuvia ihan siekailematta (esim. -700 tai -800), niin ei tarvitse koko kesää kituuttaa dieetillä..

Mitkä ne sun laskennalliset miinukset siis oli aiemmin? Ihan turhaanhan ei _liikaa_ kannata ruuvia kiristää. Jos tossa nyt oikein laskin, niin sulla on painoa pudonnut n. 0,4 kg/vko (6 kg jaettuna 14:sta). Sekin sitten on tietty aina asia erikseen, mikä on kenties kevyemmästä/fiksummasta/vähähiilarisemmasta ruokavaliosta seurannutta nesteen vähentymistä, ja mikä oikeaa rasvan palamista.

Mihin liittyen, niin mä olen nyt huomannut, että paras väline oman dieetin seurantaan on valmiiksi itsellä vähärasvaisin paikka, eli käsivarret. Kyynärtaipeissa ja ranteissa on jo useamman vuoden olleet suonet pinnassa aina, mutta tässä dieetillä on ollut hauska huomata, miten ne päivä päivältä lähestyvät toisiaan, ja nytkin näen ne jo kautta matkan, ja eilen pumpissa olivat kokonaan pinnassa. Dieetin päätteeksi ne on siinä tod. näk. 24/7. Myös lantiolta bongasin yhden minisuonen.

Hiton hyvä, että on seurantaan tuo. Vaikka tässä nyt dieettejä jo jokunen alla, ja melko tutuksi on tullut se, miten oma kroppa funkkaa silloin, niin kyllä se naista syö ja houkutus on suuri lisätä miinuksia, kun painon putoaminen on itsellä kaikkea muuta kuin lineaarista. Jopa päinvastoin, eli vähän alas, viikon tai pari jopa nousee, ja sitten taas isompi liikahdus alaspäin. Ja siis kun mähän vetelen tosi pienellä miinuksella, niin että laskennallisen keskiarvo on 200, koska lepopäivinä syön yleensä plusmiinusnolla. Toteutunut silti lienee isompi, koska taklaan mahdollista laskuvirhettä niin, että lasken ruoat lähes grammalleen mutta liikunnat alakanttiin. Koko ajalta vaakalukema, eli -3.3 kg/ 6 vkoa tukee myös jälkimmäistä (osa toki nesteitä tuossakin).

Ja se varsinainen syy tähän tälläiseen melko tarkkaan laskemiseen, ja rasvan pois kihnuttamiseen on a. mukavuudenhalu (mikä lienee inhimillistä) mutta vielä tärkeämpänä b. eli oma ihmiskoe. Jos ja kun saan kropan luovuttamaan rasvaa, vaikka kalorit on yhä keskimäärin 2k, eikä ylipainoa ollut dieetin alussakaan, niin imho siinä on hyvä aineenvaihdunnallinen pohjustus syksylle, kun taas siirryn plussalle.

Onko jotenkin haitallista olla liian kauan dieetillä? Itse aloitin viime vuoden lopulla, aamupaino oli n.88-90 kg, nykyään se on 75kg luokkaa. Kalorit vaihtelee 1800-2000 kcal välillä. Kunto ei ole vielä tarpeeksi hyvä, 5-10kg ois läskiä mitä polttaa luultavasti. Kannattaako dieetti pistää välillä katkolle kun tässä on puoli vuotta jo kohta tiputeltu?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom