Kerro miten onnistuit laihdutuksessa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
Sehän olikin arvio :) Mutta vedetään että 25 % vois olla ehket lähempänä. En tiedä paljon painaisin jos oisin harrastanut pelkkää aerobista, koska treenasin kovaa samalla, lihastahan siihen on tullut lisää kiitettävä määrä tässä ajassa. Ja tarkoitan nyt peiliä, en vaakaa vertailu kohteena. Nyt pidän painoin siis tuossa 85 kuten sanoin mutta bf% arvoa alas ja lihast tilalle. Ja siis 93 kiloon heijastetaan että pituutta on 191, ei esim 150 cm :)

Itse olen tiputtanut painoa yli 10 kiloa, noin puolessa vuodessa, vain syömällä _hyvää_ ruokaa, jättänyt siis hiilarit aamu / iltapäivälle, vähentämällä ja alkoholia todella paljon. Liikuntaa en periaatteessa ole lisännyt enempi, nyt kyllä liikun juuri sen _kunnon_ takia.

Lihasta on tullut myös todella paljon siihen nähden paljon sitä oli, siitä kiitos pakkikselle, ei motivaatio katoa !!!

Nyt pudotan nämä ylimääräiset rasvat pois kokonaan ketoilemalla.

Viime vuoden keväällä tiputin painoa 10 kg. Lähtötaso ei ollut mitenkään katastrofaalinen, joten otin tavoitteekseni näkyvän 6-packin. Tavoitteeni täyttyi, mutta nyt kunto on päässyt repsahtamaan. (Täytynee jälleen alkaa pienimuotoiselle dieetille.)

Aikaa 10 kg pudotukseen mulla kului pari kuukautta. Lihaa saattoi lähteä myös jonkin verran, mutta siitä en välittänyt koska saavutettu kunto oli jokatapauksessa parempi kuin missä olen koskaan ollut. Oli mukavaa huomata että pienemmissä rasvoissa tosiaan näyttää huomattavasti lihaksikkaammalta. Olo muuttui myös huomattavasti: Olin energinen ja pirteä miinuskaloreista huolimatta (tai ehkä juuri siksi), ja vähenevä ruumiinpaino aiheutti höyhenenkeveän tuntemuksen.

En laskenut kaloreita, vaan siistin ruokavaliosta kaiken paskan (sokeri, valkoinen jauho, huonolaatuinen rasva jne.) pois ja vähensin hiilareita muutenkin aika rankasti. Joka aterialla 30 g prodea, 5 - 6 ateriaa päivässä. Hiilarit aamuun painottuen, rasvat iltaan painottuen. Alkoholia käytin kohtuudella dieettini aikana, mikä ei tietenkään ole suositeltavaa.

Aerobista harrastin 2-5 kertaa viikossa fiiliksen mukaan. Yleisin aerobinen mulla oli puolen tunnin reipastahtinen pyörälenkki. (Olo muuttui paremmaksi myös kohonneen aerobisen kunnon ansiosta.) Punttia nostelin normaaliin tapaan nelijakoisella ohjelmalla n. 4 kertaa viikossa.

Mielestäni heikolla itsekurilla varustettujen henkilöiden (allekirjoittanut mukaanlukien) kannattaa ottaa dieetillä nollatoleranssi "kiellettyjen" ruoka-aineiden suhteen. Jotenkin helpompi asennoitua kun kieltää itseltään kaiken: Ei kannata ajatella että ei pari suklaapalaa tai jäätelölusikallista dieettiä kaada. Niitä totaalirepsahduksia tulee paljon helpommin jos antaa itsensä maistaa kiellettyä hedelmää. Itse pidin myös visusti huolta siitä että himassa ei ollut KOSKAAN mitään sellaisia ruoka-aineita jotka olisivat voineet dieettini kaataa, eli ei mitään vierasvaroja tms. Makunautintoja hain mm. kahvista ja light-limuista yms. vähäkalorisesta.

Tämä nyt ei varmaan ollut mikään kehonrakennusoppien mukainen dieetti (esim. ei kaloreiden laskua jnejne.), mutta mielestäni riittävä perus puntinnostajalle joka tavoittelee ns. fittiä kuntoa.

S0874 sanoi:
Mielestäni heikolla itsekurilla varustettujen henkilöiden (allekirjoittanut mukaanlukien) kannattaa ottaa dieetillä nollatoleranssi "kiellettyjen" ruoka-aineiden suhteen. Jotenkin helpompi asennoitua kun kieltää itseltään kaiken
Olen ihan samaa mieltä. Olen nyt toista viikkoa dietillä ja aikaisempiin yrityksiin verrattuna on mennyt paljon helpommin, kun on tosiaan ottanut itseään niskasta kiinni ja pitänyt nollatoleranssilinjan: siihen kaljapulloon ei tartuta ennenkuin tavoitteet on saavutettu. Toista pahetta eli pizzaa ei ole yllättäen edes tehnyt mieli. Oikeastaan ainoa ongelma tällä hetkellä on jotenkin "tyhmä olo" (hiilarit pyörii päivittäin tuossa 120 g:n paikkeilla).

Makunautintoja hain mm. kahvista ja light-limuista yms. vähäkalorisesta.

Itse olen yllättynyt siitä, että terveellinen ruoka maistuu itseasiassa helvetin hyvältä ja että sitä voi tosiaan syödä näinkin paljon kunhan liikkuu päivittäin. Yrtti+suola+curry+öljy seoksella valellut kananfileet uuniin 15 minuutiksi, lautanen täyteen salaattia, kurkkua, kirsikkatomaatteja ja sipulia ja sitten vielä muutamat grammat low-fat sulatejuustoa kuuman fileen päälle. Ah... :kuola:

S0874 sanoi:
Mielestäni heikolla itsekurilla varustettujen henkilöiden (allekirjoittanut mukaanlukien) kannattaa ottaa dieetillä nollatoleranssi "kiellettyjen" ruoka-aineiden suhteen.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Ärsyttää kun joka paikassa toitotetaan että "kyllä dieetillä saa syödä karkkia ja leivoksia kunhan määrät ovat sopivia". Parempi keskittyä niihin ruokiin mitkä on suunniteltu syötäväksi dieetillä ja jättää sen kaiken muun kokonaan pois.

Nyt on menossa sellainen kokeilu että syön hiilihydraatteja ainoastaan aamupäivällä. Ja sokeria ei laisinkaan.

Itse hämmästyin toden teolla siitä, kuinka paljon ruokailun pieni tarkkailu muutti asiaa. Rupesin syömään kolmen tunnin välein ja oletin, ettei siten voi laihtua, koska aikaisemmin söin pari kertaa päivässä mitä sattuu. Useimiten vielä roskaruokaa.
Kolmen tunnin välein syömällä roskaruokaa ei ole tehnyt edes mieli samalla tavalla, koska hirmu nälkä ei pääse yllättämään. Ei tule myöskään enää karkkeja tai leivoksia naposteltua.
Paino tippui tasaisesti noin 8 kiloa kevään aikana. Samalla mittautin tietyin väliajoin rasvaprosenttia joka lähti paristakymmenestä ja nyt noin 11. Vaikka painoa tippui niin selvää lihaskasvua on silti tapahtunut. Tämä ehkä myös siitä syystä, että olin treenannut ennemmin hyvin epäsäännöllisesti ja nyt joulusta lähtien todella tunnollisesti aina tähän päivään saakka. Eikä loppua näy :worship:

Dippi sanoi:
Olen nyt toista viikkoa dietillä ja aikaisempiin yrityksiin verrattuna on mennyt paljon helpommin, kun on tosiaan ottanut itseään niskasta kiinni ja pitänyt nollatoleranssilinjan: siihen kaljapulloon ei tartuta ennenkuin tavoitteet on saavutettu. Toista pahetta eli pizzaa ei ole yllättäen edes tehnyt mieli.

Itse olen yllättynyt siitä, että terveellinen ruoka maistuu itseasiassa helvetin hyvältä ja että sitä voi tosiaan syödä näinkin paljon kunhan liikkuu päivittäin. Yrtti+suola+curry+öljy seoksella valellut kananfileet uuniin 15 minuutiksi, lautanen täyteen salaattia, kurkkua, kirsikkatomaatteja ja sipulia ja sitten vielä muutamat grammat low-fat sulatejuustoa kuuman fileen päälle. Ah... :kuola:

Mullakin nollatoleranssilinja toimii hyvin. Yks keksi kerran viikossa ei ehkä vielä keikuta venettä, mutta enempi määrä nopeita hiilareita alkaa jo keikuttaa. Olen huomannut että suht pienehkökin lipsuminen aiheuttaa minulla makeanhimoa. Johtuneeko lie verensokeripiikistä ja sitä seuraavasta verensokerin laskusta vai mistä lie. Kun ruokavalio on kunnossa niin ei todellakaan haluta karkkia/pullaa/pizzaa. Olen joskus ollut seurana pizzeriassa ja on siinä pöytäseurueella hämmästelemistä mun itsekurissa. Mihin itsekuria tarvii jos ei tee mieli pizzaa? :)

Ja tosiaan, terveellinen ruoka maistuu tosi hyvältä. Rintaleikkeet/pihvit/kala & kasvikset + lasi viiniä :kuola: Monet vanhat "herkut" ovat jo menettäneet hohtonsa. Sen verran olen jo ottanut opikseni, että tiedän että jos palaan entiseen pikaruoka & eines-ruokavalioon, makuaisti tottuu siihen pian ja taas ei varmaan muu ruoka maistuiskaan. Ja verisuonet vinkuis ja rasvasolut poksahtelisivat... :D

mulla lähti reilu vuos sitte paino 105 kilosta ----- 80 kiloon laihdutus kesti ainoastaan 2,5 kuukautta, yllätyin tuosta ajasta melkoisesti!!!!!
en vielä sillon käynnyt salilla joten söin pelkästään salaattia ja vähän ruokaa. nyt on vuoden aikana tullut 2-3 kiloa takasin joten rupesin tänään laihduttamaan mutta en pelkällä salaatilla kiitos forumille.....

Alicia sanoi:
Mihin itsekuria tarvii jos ei tee mieli pizzaa? :)
Niinpä. Tänään taas huomasi myös sen, miten tärkeitä säännölliset ruoka-ajat ovat. Nukuin aamulla liian pitkään, tuli hirveä kiire pyöräillä töihin (kokous aamulla) enkä saanut valmistettua/napattua mitään syötävää aamiaiseksi. Koko kokous meni sitten sellaisessa sokerit-nollilla-aivot-jumissa-:zzzz: tilassa ja nälässä.

Puolilta päivin piti sitten oikein keskittyä siihen, että nyt syö vain sen normaalin päiväruoka-annoksen eikä anna periksi ahmimishimolle ja mene johonkin pikaruokapaikkaan.

Dippi sanoi:
Niinpä. Tänään taas huomasi myös sen, miten tärkeitä säännölliset ruoka-ajat ovat. Nukuin aamulla liian pitkään, tuli hirveä kiire pyöräillä töihin (kokous aamulla) enkä saanut valmistettua/napattua mitään syötävää aamiaiseksi. Koko kokous meni sitten sellaisessa sokerit-nollilla-aivot-jumissa-:zzzz: tilassa ja nälässä.

Puolilta päivin piti sitten oikein keskittyä siihen, että nyt syö vain sen normaalin päiväruoka-annoksen eikä anna periksi ahmimishimolle ja mene johonkin pikaruokapaikkaan.

Hienoa kun et mennyt! :thumbs:

Ruokailujen välejä ei kannata päästää liian pitkiksi. Ja jääkaapissa kannattaa pitää aina oikeanlaista sapuskaa. Kauppaankaan ei kannata lähteä nälissään, vaan mielellään ruokailun jälkeen ja vielä mielluummin kauppalapun kanssa jos ei ole vielä tullut tavaksi ostaa riittävästi terveellistä ruokaa.

Tuollaisia kiirelähtöjä varten olis hyvä olla jotain varalla mitä vois ottaa mukaan aamupalaksi jonka syö sitten kun on päässyt sinne töihin. Kahvipaussillahan ehtii jotain vetäistä? Rahkapurkki ja funlightpullo töihin mukaan?

Alicia sanoi:
Tuollaisia kiirelähtöjä varten olis hyvä olla jotain varalla mitä vois ottaa mukaan aamupalaksi jonka syö sitten kun on päässyt sinne töihin. Kahvipaussillahan ehtii jotain vetäistä? Rahkapurkki ja funlightpullo töihin mukaan?
Joo. Syön itseasiassa aamiaiseni töissä, koska ajan tuon 9 km työmatkani tyhjällä vatsalla (ehkä polttaa rasvaa paremmin, ehkä ei, mutta helpompi ajaa kun vatsassa ei hölsky mikään). Eli työpaikan jääkaapista kyllä löytyy kaikki tarvikkeet päivän aterioille. Tuossa vain kävi niin, että ei ollut aikaa muulle kuin pikaiselle suihkulle työpaikan pukkarissa ja sitten jo vähän myöhässä kokoukseen. Kahvitaukoa tuossakaan kokouksessa ei ollut.

Muuten dietti kyllä etenee ihan hyvin. Yhteensä on lähtenyt tuollainen 4 kg, josta tosin nestepöhöä oli ensimmäiset 2 kg. Menee siis aika tarkkaan ruoka+liikuntapäiväkirjan näyttämän 1000 kcal vajeen mukaisesti 1 kg/viikko. :thumbs:

Juuh, tässä tarina miten sitä ei tule tehdä.......

Oli nuorena todella lihava, enkä harrastanut liikuntaa juuri lainkaan. Sitten v 96 ollessani 16 vuotias kyllästyin olemaan se lihavin, siis kyllästyin. Olin todella huonossa kunnossa, verenpaine oli koholla, poltin ja join. Jostain syystä päätin sitten näyttää kaikille, että pystyn mihin vaan ja aloin lenkkeilemään, muutin ruokavalion rasvattomaksi, sillä en tiennyt tuolloin ravinnosta mitään. Ensin kävelyä, sitten hölkkää josta juoksuun, uiminen tuli mukaan ja sali. Ruokapuoli oli todella vähärasvainen, eikä proteiinia tullut lähellekkään sitä määrää, mitä olisi pitänyt tulla. Aloittaessani painoin 118 kg ja noin 16 kk päästä oli painoni 66 kg..... eli tankista riisitikuksi. Poltin siis ne vähäisetkin lihakset joita minulla oli. Loppuvaiheessa aloin sairastella, vaikka söin vitamiineja ja omasta mielestäni "terveellistä" ruokaa. Sairastumisien takia loppui urheilu sitten kuin seinään ja aloin taas turvota, inttiin mennessä alle vuosi 66 kg:sta painoin taas yli sata..... Että näin. Jos tuolloin olisin tiennyt ruokapuolen ja levon ym. merkityksen, ei oltaisi menty äärimmäisyyksiin. Että oppia ikä kaikki jne.

Tsemppiä kaikille laihduttajille! :)

Dippi sanoi:
Olen ihan samaa mieltä. Olen nyt toista viikkoa dietillä ja aikaisempiin yrityksiin verrattuna on mennyt paljon helpommin, kun on tosiaan ottanut itseään niskasta kiinni ja pitänyt nollatoleranssilinjan: siihen kaljapulloon ei tartuta ennenkuin tavoitteet on saavutettu. Toista pahetta eli pizzaa ei ole yllättäen edes tehnyt mieli. Oikeastaan ainoa ongelma tällä hetkellä on jotenkin "tyhmä olo" (hiilarit pyörii päivittäin tuossa 120 g:n paikkeilla).

Jep. Nollatoleranssi toimii huono-itsekuristen lisäksi siihen (kaltaiseeni) ihmistyyppiin, joka kaipaa itselleen selkeitä rajoja ja sääntöjä :whip: :whip: Mulla on ruokavaliossa nykyään selkeä rakenne, ja siihen kuuluu se, että tiettyjä ruoka-aineita en syö. Joskus tulee katseita kun ravintolassa pyytää että saisinko annokseni ilman perunoita ja tuplasalaatilla (siis vaikkei kalorimäärä juuri laskisikaan), mutta mulla ei varmaankaan toimisi homma ollenkaan jos alkaisi miettiä että "no perkele - voi sitä kumminkin!"

Toi "tyhmä olo" on tuttu kanssa. Polla on meinaan
h
i
d
a
s
...olenkin miettinyt lisätä vähän hiilareita elokuuksi. Jos muutos auttais polttamaan navan alta tuon ärsyttävän sitkeän fläsäkerroksen, joka nousee esiin kun käyttää housuja (pois vaan).

protsku sanoi:
Nyt on menossa sellainen kokeilu että syön hiilihydraatteja ainoastaan aamupäivällä. Ja sokeria ei laisinkaan.

Muistelen sinun jossain vaiheessa noudattaneen tiukempaakin lowcarb-ruokavaliota (Atkins?),
eikö se toiminut vai miksi olet siitä luopunut?

Pistetään nyt tänne tämä...

Mites muuten ku tässä kesällä tulee vietettyä näitä illanistujaisia
ynm. Kuinka paljon mahtanee vaikuttaa diettiin tuollainen muutama (ihan oikeasti vain se muutama) lonkero/kalja/paukku sanotaan nyt vaikka neljä kertaa viikossa? Pilaako se kokonaan dietin, jos nyt oletetaan, että muuten dieetti olisi saliharjoittelun ja ruokavalion puolesta kunnossa? Olisiko syytä pistää vaan bulkkia kunnes koulut alkaa ja tuosta huonosta tavasta pääsee irti?

P.S kyllä siihen illanviettoon tuppaa kuulumaan se pieni alkoholimäärä ja tosta en oo valmis luopumaan ( en ainakaan kovin vähällä )

Nousuun sanoi:
Pistetään nyt tänne tämä...

Mites muuten ku tässä kesällä tulee vietettyä näitä illanistujaisia
ynm. Kuinka paljon mahtanee vaikuttaa diettiin tuollainen muutama (ihan oikeasti vain se muutama) lonkero/kalja/paukku sanotaan nyt vaikka neljä kertaa viikossa? Pilaako se kokonaan dietin, jos nyt oletetaan, että muuten dieetti olisi saliharjoittelun ja ruokavalion puolesta kunnossa? Olisiko syytä pistää vaan bulkkia kunnes koulut alkaa ja tuosta huonosta tavasta pääsee irti?

P.S kyllä siihen illanviettoon tuppaa kuulumaan se pieni alkoholimäärä ja tosta en oo valmis luopumaan ( en ainakaan kovin vähällä )

Kai toi riippuu ihan tavoitteistasi. Mikäli kehoilu ei ole sulle elämän tärkein asia, niin voi olla ihan hyväkin ettet stressaa niin perkeleesti asioista, etenkin näin kesäaikana. Sitäpaitsi sanoithan tuossa itsekin ettet ole tavoistasi valmis luopumaan, joten sopii olettaa että pistät joitakin asioita treenaamisen edelle. Priorisoinnista tässä harrastuksessa on aika pitkälle kysymys: Mitä haluaa ja mitä on valmis tekemään haluamansa eteen. Täällä pakkiksella aika monet mesoavat että älä tee sitä äläkä syö/juo tuota tai lihakset surkastuu (sinänsä ok koska tämä on kehonrakennusfoorumi). No, joillakin se treenaaminen kuitenkin on vaan sellanen vähemmän vakavasti otettava harrastus, vaikka panostaiskin ruokavalioon yms. Kyllähän tollanen monta kertaa viikossa tapahtuva tissuttelu on dieetin kannalta huono asia, mutta mikäli dieetissäsi kuitenkin tapahtuu kehitystä niin ehkä ei kannata stressata. Mutta on tossa touhussa sekin puoli, että on aika perseestä jos dieetti menee vituiksi alkoholin takia jos muuten treenaa ja syö kunnolla ja näkee vaivaa. Itse tekisin niin, että unohtaisin koko dieetin ja aloittaisin sen sitten kun elämä tulee säännöllisemmäksi, esim. juuri koulun ansiosta.

Mulla on monia kavereita jotka juovat todella paljon viinaa, mutta ovat kuitenkin melko kireessä kunnossa. Lihasmassaa ei sitten olekaan kovin paljoa, mutta eihän kaikille se massa ole tärkeintä. IMO sellasessa fitissä kunnossa pystyy aivan hyvin pysyttelemään vaikka käyttäiskin alkoholia usein.

Syömällä terveellistä ruokaa, ilman mitään ihmeellisiä kikkailuja ja käymällä salilla. Ei voinut lenkkeillä polven takia (mikä myös syynä laihdutukseen).

Alicia sanoi:
Sen verran olen jo ottanut opikseni, että tiedän että jos palaan entiseen pikaruoka & eines-ruokavalioon, makuaisti tottuu siihen pian ja taas ei varmaan muu ruoka maistuiskaan. Ja verisuonet vinkuis ja rasvasolut poksahtelisivat.

Einesruuissa on aivan käsittämättömän paljon kaloreita, tosin suurin osa siitä tuleekin sitten piilorasvasta jota näissä valmisruuissa on todella paljon. Katselin tuossa pari päivää sitten kaupan einesruokahyllyjä. Olivat laittaneet jotain Saarioisten Perunasalaattia tarjoukseen. Tuoteselosteen mukaan kaloreita on käytännössä yhtä paljon kuin 500 gramman paketissa lenkkimakkaraa. WTF!!

Yritän käyttää omassa ruokasysteemissä mahdollisimman paljon tuoretta kalaa ja kanaa. Ruuanlaittamiseen menee hieman enemmän aikaa kuin valmisruokapaketin lämmittämiseen mikrossa mutta lopputulos palkitsee. Tiedän tasan tarkkaan että sen puhtaan raaka-aineen lisäksi on vain laitettu pieni ripaus mineraalisuolaa ja kasviksien kyytipojaksi kylmäpuristettua rypsiöljyä. Samoin proteiinipainotteisissa ruuissa ateriakoot eivät mene överiksi samalla tavalla kuin jotain hiilarimössöä syödessä.

Hiilihydraateista muuten sen verran että en halua missään tapauksessa jättää niitä kokonaan pois. Aamupäivällä kun syö vaikka hieman ruisleipää tai kaurapuuroa niin päivä lähtee ihan eri tavalla käyntiin kuin jos ryystäisi kiireellä kupin kahvia tyhjään mahaan. :)

jätin turhat hiilarit pois ennen kesää

lomalla (3 vk) paino tippui 5 kg

eli ei leipää, perunaa, riisiä tai jauhoisia juttuja eikä sokeria..

välipaloiksi protsku pirtelöt jotka veivät myös makeannälän.... toimii..

paljon muutenkin protskupitoista.. kanaa kalaa..lihaa.. ja paaaljon kasviksia.. paprikaa (1 eur/kilo kaupassa= halpaa) sipulia, tomaattia, salaattia

protsku sanoi:
Hiilihydraateista muuten sen verran että en halua missään tapauksessa jättää niitä kokonaan pois. Aamupäivällä kun syö vaikka hieman ruisleipää tai kaurapuuroa niin päivä lähtee ihan eri tavalla käyntiin kuin jos ryystäisi kiireellä kupin kahvia tyhjään mahaan. :)

Olit muistaakseni aikanaan vankkumaton Atkinsin kannattaja.
Mikä on muuttanut mielipiteesi kun ajattelet nykyään hiilareista noin?
Kuuluuko Atkins kohdallasi "edelliseen elämään" jonka haluat jo unohtaa? :)

PS. Ei kai Atkinskaan kehoita aloittamaan päivää pelkällä kahvikupillisella?

Back
Ylös Bottom