Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ihan asialliselta näytti, ja harjoituksissa ei noi askelmerkit niin tarkkoja olekaan. Riippuu siitä mitä treenataan kussakin harjoituksessa. Jos muutaman jutun mainitsisi niin et mielestäni tule vauhdilla minkä otat tukijalan yli eli vauhtisi tuntuu vähän tyssäämään siihen vikaan ristiaskeleeseen. Toinen juttu on tuo käsi, heität käytännöllisesti katsoen suoralla kädellä.

Itse asiassa tuo käsi on se mitä en millään muotoa lähtisi korjaamaan. se on tällä hetkellä juuri niissä uomissa, mihin ollaan valmentajan kanssa pyritty. Katelkaapa vaikka Parviaisen Akin heittoja. Olen jopa ylpeä siitä, miten lähelle oma heittoni menee tuon käden osalta Akin heittoja. Akinhan valmenti aikoinaan maailmanmestaruuteen sama mies, kuka minua valmentaa nykyisin, joten tekniikkaa pyritään saamaan samanlaiseksi kun itse maailmanmestarilla. :)

http://www.youtube.com/watch?v=3buBzeTjEUc&mode=related&search= Tähän minä teknisesti pyrin. (Hirvonenkin vilahtelee kuvassa. :D)

Ehkei, mutta Uwe pääsi ainakin lähelle..:)

http://www.youtube.com/watch?v=6YPjh_WwWas

edit. Niin no Mr. Keihäänheiton vastaus on keihäsmallit huomioon ottaen vielä kovempi..

http://www.youtube.com/watch?v=V6P9WbTPeLA&mode=related&search=

Uwella käsi varastaa pikkasen, mutta upea on silti. Janilla puolestaan heitto painuu pikkusen kasaan ja ei lähde ihan suoraan. Eli molemmilla oli aineksia vieläkin pidempään sipaisuun.

Mainittakoon vielä, että Uwen harjoitusennätys on 116 metriä. Se on tainnut olla kyllä aika täydellinen heitto. :D

Itse asiassa tuo käsi on se mitä en millään muotoa lähtisi korjaamaan. se on tällä hetkellä juuri niissä uomissa, mihin ollaan valmentajan kanssa pyritty. Katelkaapa vaikka Parviaisen Akin heittoja. Olen jopa ylpeä siitä, miten lähelle oma heittoni menee tuon käden osalta Akin heittoja. Akinhan valmenti aikoinaan maailmanmestaruuteen sama mies, kuka minua valmentaa nykyisin, joten tekniikkaa pyritään saamaan samanlaiseksi kun itse maailmanmestarilla. :)

http://www.youtube.com/watch?v=3buBzeTjEUc&mode=related&search= Tähän minä teknisesti pyrin. (Hirvonenkin vilahtelee kuvassa. :D)

Eikös aki vaihtanut tekniikkaansa jossain vaiheessa?

Tuntuu aika jännältä miten tuommoinen 800gr keihäs lentää noinkin pitkälle:) Zeleznyj on sanonut, että on aina itsekin ihmetellyt miten saa sen lentämään niin pitkälle, vaikka ei mikään vahva olekaan ollut. Kuulemma omasta mielestään täysin tekninen heittäjä.

Tuntuu aika jännältä miten tuommoinen 800gr keihäs lentää noinkin pitkälle:) Zeleznyj on sanonut, että on aina itsekin ihmetellyt miten saa sen lentämään niin pitkälle, vaikka ei mikään vahva olekaan ollut. Kuulemma omasta mielestään täysin tekninen heittäjä.

niin no eihän siihen 125kg tempaukseen voimaa tarvitakkaan. :rolleyes:

Tänään pitäs mennä ottamaa muutama vähän kovempi heitto pitkän palauttelujakson jälkee ja suunnitelmis ois myös kuvata joku heitto.

Mietiskelin tässä vaan kun syön tota roacuttania (naamakuuri) ja siellä ohjeissa luki että ei välttämättä sovi rankkaan fyysiseen tai niveliä ja jänteitä rasittavaan urheiluun koska nivelet, jänteet ja lihakset saattavan kipeytyä paremmin tämän kuurin aikana. Eli ei varmaan tää kepin viskely ja sali oo ainakaa kaikkein parhaimmat lajit ton kannalta :rolleyes:

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Itellä oli taas eilen heittotreeni ja youtubeenkin laitoin videopätkää. Et sieltä vaan katselemaan. Tuntui treeni erittäin hyvältä ja helpolta. Keihäs tuntu lentävän koko ajan ennätyslukemiin vaikkei kovin kovia edes heitellyt. :) Älyttömän hyvä fiilis jäi.

Laitoin tuonne youtubeen myös clipin tempaussarjastani. (painot kyllä aika säälittävät. :D)

Pitihän sitä itsekkin lähteä kokeilemaan paljonko keppi lentää. Melko kylmiltään heitin ja paras kantoi 800g keihäällä 47,70 m. Jotain tuollaista kuvittelinkin mut ois nyt mennyt yli 50 m. Nooh käsihän se kipeäksi meni, alkoi vihlomaan mutta ei kestänyt kuin päivän tuo kipu. Ihan mukavaahan tuo on, kunhan sais vain tekniikankin kohalleen. Mutta kai tuohon pitää tyytyväinen olla kun en ole keppiä heittänyt sitten ylä-asteen liikuntatuntien.

Pitihän sitä itsekkin lähteä kokeilemaan paljonko keppi lentää. Melko kylmiltään heitin ja paras kantoi 800g keihäällä 47,70 m. Jotain tuollaista kuvittelinkin mut ois nyt mennyt yli 50 m. Nooh käsihän se kipeäksi meni, alkoi vihlomaan mutta ei kestänyt kuin päivän tuo kipu. Ihan mukavaahan tuo on, kunhan sais vain tekniikankin kohalleen. Mutta kai tuohon pitää tyytyväinen olla kun en ole keppiä heittänyt sitten ylä-asteen liikuntatuntien.

Kyllä se on jännä juttu ku tääl netis kaikil lentää ekalla heittokerralla tonne 50 tietämille ja vieläpä 800 keihäällä eikä heittotaustaa alla muka ollenkaan.

Kyllä se on jännä juttu ku tääl netis kaikil lentää ekalla heittokerralla tonne 50 tietämille ja vieläpä 800 keihäällä eikä heittotaustaa alla muka ollenkaan.

No ompa nyt niin ihmeellistä heittää miesten keppiä 50m?No ei.
Vähänkään jos omaa luonnostaan heittokättä, niin menee se 40-50m ilman kummempia lajitreenejä.

Kertokaas amatöörille (:D) mihin se perustuu, että tempaus ja rinnalleveto kehittää keihäänheittotulosta. Ite en ole koskaan kyseisiä liikkeitä edes kokeillut.

Äsken kävin pellolla heittämässä 10-20 heitto tasan 630g painoisella keihäällä, pisin kiskaisu noin 45m. Ainoastaan yksi heitto jäi alle 40m. Melkein kaikki tippuivat siihen 42m kohdalle. Samoihin mittoihin on aiemminkin tänä kesänä lentänyt, parannusta ei vain tule. Heitän paikaltaan ainakin 35m, ja 4 askeleen vauhdillakin ylittyy 40m, joten taitaa vauhdissa olla suurimmat puutteet?

Oliskohan mulla rahkeita nykyisillä voimilla paljonkin parempaan? Heittelen kiviä melkein päivittäin, pisimmillään lentää semmoset ~120 metriä, ihan parin askeleen vauhdilla.

Sen olen huomannut, että keihästä kun heittää vaikka 15 kertaa niin kyllä tuntuu ojentajassa, mutta jos heitän 100 kiveä niin ei tunnu missään.

Veikkaan että olen pilannut keihäänheittokäteni viskelemällä kiviä. :eek:

No ei se nyt perustu mihinkä muuhun kuin yleisen voimantuoton kehittämiseen. Mitä enemmän räjähtävää voimaa niin sitä pidemmälle se keihäs lentää. Ja jollainhan sitäkin on pakko testata, rive, tempaus yms. sattuu olemaan ihan hyvä tapa testata voimantuottoa. No tuskin sitä heittokättä nyt voi kiviä heittämällä pilata varsinki jos pystyy heittämään 120m :rolleyes: En mää rahkeistas mitään tiedä, mutta jos keihäs läntee ihan paskaan asentoon niin eihän se kovin kauas lennä. Vauhdista on hyötyä vasta sitten kun sitä oppii käyttämään, eli iskemään tukijalan vauhdista ja tukevasti maahan, siirtäen vauhdin energiaa keihääseen.

Olen tuota tukijalkaa opetellut käyttämään vasta ihan parin viime heittotreenin aikana, se ei muuttanut heittojen pituuksia mitenkään. Kiveä jos heitän niin tukijalan käyttö lyhentää heittoa, eli ehkä en osaa oikein säilyttää sitä vauhtia kun heitän tukijalan päältä.

Jos keihäs lähtee huonoon asentoon niin se lentää mulla vaan 3-5 metriä lyhemmälle kuin että lähtis hyvään asentoon, outoa. Silloin kun koitan hyödyntää sivukierron niin keihäs ei mene suorassa. :curs:

Pesäpalloo muuten heitin 7. luokalla 55m koulun testissä ja 8. luokalla 70m, nykyään pesäpallokin lentää varmaan sinne +100m, paha sanoa kun en omista pesäpalloa.

Mutta...mihin lihaksiin rinnalleveto ja tempaus vaikuttaa, ainakin olkapäihin?
Mulla on tosi notkeet olkapäät, niissä ei oo koskaan ollu mitään vaivoja.

Niin ja se 120m lentää kiveä vain jos se kivi on tietyn muotoinen, eli sen pitää olla sopivan kokoinen ja melko litteä, jolloin se lähtee "liitoon", ja muutenkin tulee mahdollisimman vähän ilmanvastusta. Pyöreä kivi lentänee aika saman verran kuin se pesäpallo.

Tuloksista päätellen hyvä heittokäsi sulta siis ainakin löytyy! Rinnalleveto ja tempaus vaikuttaa vähän kaikkiin lihaksiin ja suoritustekniikasta kiinni kuinka paljon. Hyvällä tekniikalla tangon alle mennään rinnallevedossa vaivattomasti ja tangon ylös tuominen rasittaa eniten selkää, reisiä, vatsalihaksia. Olkapäät, hauikset, kyynärvarret kaikki tekee eri määrin töitä, suoritustavasta riippuen. Oon vähän väärä henkilö puhumaan näistä kun en oikein tiedä asiasta mitään, joten joku joka oikeesti harrastaa painonnostoo osaa varmaa kertoo paremmi. Voimailuosastolta varmaa löytyy aika paljo ja netist muutenki. Tempauksessa kai hyvin pitkälti sama juttu, tosin siinä sitten tietty vähän eri tavalla tekee kädet ja vähän muutki paikat töitä.

Mut siis jos sä haluat saada pitkälle tota keihästä lentämään mihin näyttäs olevan ihan kohtuu edellytykset, ni kantsii kyl mennä johonkin urheiluseuraan valmenettavaks. Siis jos vähänkin mielenkiintoa löytyy, kun ei siin mitää menetäkkä. Siel sit neuvotaan enemmän tai vähemmän laadukkaasti kaikki punttijutut yms.

Uusimmas urheiluleheres oli muuten juttua Breaux Greeristä, mies on kilpaillu aktiivisesti vapaaottelussakin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom