Pitipä tänne ihan rekisteröityä, kun huomasin että tälläinen topic täällä. Ihan osaavia keihäsmiehiä tuntuu täällä olevan, joten miksipä en liittyisi aloittelijoiden joukkoon.
Pistänpä vähän keihästaustaani tähän. Elikkä olen nyt 14 vuotias, alkutalvesta tulee 15 vuotta täyteen ja aloitin keihäänheiton muistaakseni syksyllä 2005. Silloin innostus iski kunnolla, mutta vasta kesällä 2006 pääsin oikein kunnolla heittämään. Edellissyksynä hommasin n. 400grammaisen keihään ja sitten tosiaan kesällä 2006 pääsin toden teolla sillä viskaamaan. Muistaakseni alkukesän viskelin sillä jonnekkin heinäkuun loppuun asti, parhaimmillaan sain keihään lentämään sen 35 metriä, mutta en vielä reenannut voimaa silloin mitenkään kamalasti, mitä nyt viikoittain aina välillä tuli punnerruksia tehtyä. Sitten syksyllä tai alkusyksystä keihäs hajosi, osui johonkin kiveen niin pahasti, että kärki katkesi kokonaan keihäästä, käytettynä kun olin kyseisen keihään ostanut, ja sillä oli jo monta heittoa takana. Noh, sitten sain hommatuksi Polanikin 700grammaisen keihään syksyksi, muutamia heittoja jo sain sillä hyvillä kelillä nakattua, mutta silloin tekniikka oli vielä hakusessa.
Nyt kesällä 2007 sitten olen panostanut keihäsharrastukseeni vähän enemmän. Aloitin keihään viskomisen tuossa kesäkuun alussa, tosin silloin en viskannut läheskään joka päivä. Löysin sitten kesäkuun loppupuolella kadoksissa olleen tekniikan, ja tuo 700gramman keihäs tuntuikin hetkessä vähän kevyemmältä. Nyt sitten olen koko menneen heinäkuun reenannut kovaa, eli olen kutakuinkin heittänyt joka päivä nyt heittoja, ja myös voimaa tulee reenailtua nyt enemmän. Eli päivisin teen 40-50 punnerrusta ja sitten n. 25 vatsalihasta, nyt pikkuhiljaa alan huomata kuinka vatsalihaksiakin nousee helpommin. En ole siis mikään tukeva "jantteri", vaan tätä ennen olen juoksumatkoilla pärjännyt, etenkin pitkillä, mutta ei se vain innosta yhtä paljon kuin keihäänheitto, joten tässä nyt ollaan. Ainiin, tänä kesänä on nyt sitten parhaimmillaan 32-35metriä lennellyt tolla 700grammasella keihäällä, ensi kesäksi olen laittanut tavoitteeksi ylittää 40m, katsotaan siitä sitten kesän mittaan eteenpäin että miten heitot kehittyy.
Tavoitteet on alkaneet itellä siis pikkuhiljaa hahmottua, tälle kesälle yritän saada nyt hyvää reeniä ja heittoja niin pitkälle syksyyn kuin mahdollista, nyt siis tavoitteena on pistää 35metrisiä heittoja parhaimmillaan. Talvella aijon reenailla hiihdon avulla lissää voimaa, ja toki jatkan punnerruksien ja vatsalihasten tekoa tarpeen mukaan. Sitten ensi kesälle tosiaan tavotteeksi rikkoa tolla nykyisellä keihäällä 40 metriä, jos kaikki menisi hyvin, voisi kesällä 2008 taas havitella jo yli viidenkympin tuloksia. Ja sitten vuosina 2009-2012 pitäisi saada 60-70m rikki ja "kasisatasella" jopa 60m. Mutta nämä on vain arvailuja, eihän sitä tiedä miten nuo tulokset lähtevät kehittymään.
Toivottavasti vinkkejä pystytte minulle reenaamiseen ja muuhun heittämään kehiin, miten kannattaa reenata viikossa ja näin. Pitää myös sanoa, ettei valmentajaa minulla ole, olen itsenäisesti siis opetellut keihäänheittoa, kukaan ei ole sitä minulle kovinkaan opettanut, elikkä huippuja matkimalla ja niinpoispäin. Yritän myös tämän kesän ja syksyn aikana saada jonkinlaista videotakin heittämisestäni, siinähän sitä näette sitten heittoani. Mutta palaillaan asiaan taasen, on ilo keskustella muiden keihäsjamppojen kanssa, kun intohimo sykkii itselläni lajia kohtaan.