Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Joo Breauxi on melko kivenkova atleetti. Kaks mailia juossut omien sanojensa mukaan 9:56, 100m mennyt alle 11sek, tempauksesta 117.5kg, rinnalle 150kg, ja baseball lentäny 158km/h!!

edit: noi on tosin sen kaikkien aikojen parhaita tuloksia vuosien varrelta. Nykykunnosta en tiiä. Tod.näk punttitulokset melko ajantasalla.

Olen tuota tukijalkaa opetellut käyttämään vasta ihan parin viime heittotreenin aikana, se ei muuttanut heittojen pituuksia mitenkään. Kiveä jos heitän niin tukijalan käyttö lyhentää heittoa, eli ehkä en osaa oikein säilyttää sitä vauhtia kun heitän tukijalan päältä.

Jos keihäs lähtee huonoon asentoon niin se lentää mulla vaan 3-5 metriä lyhemmälle kuin että lähtis hyvään asentoon, outoa. Silloin kun koitan hyödyntää sivukierron niin keihäs ei mene suorassa. :curs:

Pesäpalloo muuten heitin 7. luokalla 55m koulun testissä ja 8. luokalla 70m, nykyään pesäpallokin lentää varmaan sinne +100m, paha sanoa kun en omista pesäpalloa.

Mutta...mihin lihaksiin rinnalleveto ja tempaus vaikuttaa, ainakin olkapäihin?
Mulla on tosi notkeet olkapäät, niissä ei oo koskaan ollu mitään vaivoja.

Niin ja se 120m lentää kiveä vain jos se kivi on tietyn muotoinen, eli sen pitää olla sopivan kokoinen ja melko litteä, jolloin se lähtee "liitoon", ja muutenkin tulee mahdollisimman vähän ilmanvastusta. Pyöreä kivi lentänee aika saman verran kuin se pesäpallo.

:anssi:Et varmasti heitä pesäpalloa sataa metriä. Pesäpalloilijoistakaan kovin moni ei pysty siihen.

Mistäs sinä sen tiedät, sen verran voin tältä seisomalta luvata että 90m menee vähintään.

Jos heitin 8. luokalla sen 70m, niin miksi nyt ei menisi 100m? Muuten, heitin tuon 70m pirunmoiseen vastatuuleen, paha sanoa paljonko sekin heittoa lyhensi.
Mulla on aina ollu tosi nopee ja tarkkakin käsi, tikanheitossakin olen ihan kohtuu hyvä, 5,5 metrin matkalta tänä kesänä enkka 42 viidellä tikalla, enkä ole kuin varmaan 3 tai 4 päivänä heitellyt.

8. luokalla olin selvästi hintelämpi ja pienikokoisempi kuin nykyään, nykyään painan 30 kiloa enemmän ja olen 18cm pidempi kuin silloin.

Unohdinko mainita, olen itsekin harrastanut pesäpalloa ja yleisurheilutaustaa on 5 vuotta, päälajeina oli silloin keihäs ja 600m. Nyt viimeisen 2 vuoden ajan olen lähinnä tehnyt tuota penkkipunnerrusta, nyt kyllä alan tehdä tästä lähtien tuota rinnallevetoakin, aloitan jo huomenna.

Mulla on ongelmana ollut jo pitemmän aikaa, en tiedä mihin urheilulajiin haluan erikoistua, vai haluanko mihinkään. Jotenkin en vain usko, että musta mulla olisi potentiaalia vaikka 70m heittoihin 800g keihäällä.

No, pilkinnässä olin tänä talvena maajoukkueessa, 4. sija tuli PM-kisoista.

:anssi:Et varmasti heitä pesäpalloa sataa metriä. Pesäpalloilijoistakaan kovin moni ei pysty siihen.

Eikö toissa itälännessä se joku äijä heittäny 130m :) Niin eiköhän superin ukkeleista melkeempä kaikki heitä sen 100m

Ite heitin noin 80m joskus aktiivi aikoina, kun pelasin pesistä. Enkä omannut edes mitään kovaa heittokättä :(

Ite en heitä tuota pesäpalloa kuin 88m. Ei sillä niin suurta merkitystä tuohon keihäänheittoon ole. Toki kivahan sitä ois pitemmälle heittää. :)

Keihäsennätys on tällähetkellä 63.71 (700g), mutta yli 65m lentää tällä kaudella aivan 100% varmasti. :D

Kyllä se on jännä juttu ku tääl netis kaikil lentää ekalla heittokerralla tonne 50 tietämille ja vieläpä 800 keihäällä eikä heittotaustaa alla muka ollenkaan.

No perkele. Viimeksi olin heittänyt yläasteen liikuntatunneilla keihästä. Ja jos et usko tuota 47,70 m niin sovitaan aika ja mennään pukinmäen kentälle viskomaan. Voin luvata, että varmasti menee ainakin sen 45 m. Nyt kyllä on tälle kesälle tullut jo tuota "heittotaustaa" kun olen jo kaksi kertaa käynyt heittämässä. Siis tuo ensimmäinen 47,70 m ja seuraavalla kerralla tais menne jotain 45 m. Tietenkin jos sovitaan ne tällit sinne kentälle niin ei voida enää puhua, että heittäisin ilman heittotaustaa kun kerran olen jo kaksi kertaa käynyt heittämässä.:hyper:

Edit: sinänsä mielenkiintoista, että kun samalla heittelin noita 400 g ja 600 g keppejä niin lensivät lähestulkoon yhtä pitkälle tuon 800 g kanssa. Vain pari metriä pidemmälle.

Edit2: Ei perkele näkyy asuinpaikkas olevan Lahti. Mut ilmoittele kun olet stadiin tulossa niin mennään heittelee.

Eikö toissa itälännessä se joku äijä heittäny 130m :) Niin eiköhän superin ukkeleista melkeempä kaikki heitä sen 100m

Ite heitin noin 80m joskus aktiivi aikoina, kun pelasin pesistä. Enkä omannut edes mitään kovaa heittokättä :(

Ei kaikki superinkaan pojat heitä välttämättä kuin 60m. Mutta sen he heittävät sitten laakapallona. Itselläni samanlainen tyyli. Ei saa lentämään sitä palloa ei sitten yhtään pituutta mutta kyllä voisin silti sanoa, että yli 100km/h se pallo tosta kädestä lähtee. 30-40 metriä laakana ja lujaa. Mutta pituutta en osaa heittää. Joillakin sitten on taas semmoinen käsi, että heitot sujuu kuin valssi heittäisi sitten pitkää tai lyhyttä. Onhan niitä kavereita jotka eivät varmasti heitä 100 metriä palloa, mutta silti 3 pesältä kotiin matalalla ja kovaa. Ja oisko matka jotain vajaa 40m. Ja toiset eivät sitten saa lyhyellä matkalla palloon tarppeksi nopeutta mutta takakentältä takalaittoman maastosta lentää kotipesään asti se pallo (80-98m).

Ei kaikki superinkaan pojat heitä välttämättä kuin 60m. Mutta sen he heittävät sitten laakapallona. Itselläni samanlainen tyyli. Ei saa lentämään sitä palloa ei sitten yhtään pituutta mutta kyllä voisin silti sanoa, että yli 100km/h se pallo tosta kädestä lähtee. 30-40 metriä laakana ja lujaa. Mutta pituutta en osaa heittää. Joillakin sitten on taas semmoinen käsi, että heitot sujuu kuin valssi heittäisi sitten pitkää tai lyhyttä. Onhan niitä kavereita jotka eivät varmasti heitä 100 metriä palloa, mutta silti 3 pesältä kotiin matalalla ja kovaa. Ja oisko matka jotain vajaa 40m. Ja toiset eivät sitten saa lyhyellä matkalla palloon tarppeksi nopeutta mutta takakentältä takalaittoman maastosta lentää kotipesään asti se pallo (80-98m).

Hetkinen mitä paskaa :rock:

Eiköhän se heiton pituus johdu optimaalisesta kulmasta (45astetta) ja heiton kovuudesta :) Lähelle heitettäessä pallo saattaa näyttää menevän kovaa, mutta totuus on toinen.

Hetkinen mitä paskaa :rock:

Eiköhän se heiton pituus johdu optimaalisesta kulmasta (45astetta) ja heiton kovuudesta :) Lähelle heitettäessä pallo saattaa näyttää menevän kovaa, mutta totuus on toinen.

Niin no harva lähtee sitä tekniikkaansa rikkomaan yhden pitkän heiton takia. Itse ainakin keihästä heittäessäni kadotan täysin pallonheitto tekniikkani. Jotta paskaa tuo ei ole. :rock: Ja tuo nopeus nyt on helppo mitata. Toinen heittää laakana ja toinen ilmassa sen 80 metrin matkan ja jos molemmat ovat perillä samaan aikaan, vaikka toinen ottanut monen monta pomppua maasta siinä loppumatkassa niin silloinhan se laakapallo on nopeampi. Sitä en sano etteikö pisimmät heitot saada optimaalisella heittokulman asteella sekä suurella nopeudella. Mutta kyllä ne pitkänmatkan heittäjät ovat eriheittäjiä kuin lyhyen.

Eri asia sitten on jos lasketaan kaikki vahinkoheitot, jotka nyt ovat saattaneet lentääkin vaikka ties miten pitkälle.

Edit. Niin siis tekniikasta se on kiinni. Sama homma tossa keihään heitossa.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
En nyt ihan ymmärrä ajatustasi.

Miten pesäpalloa heitetään lähelle (usein aliolan tyylillä + ranne vipillä), ja miten
kauas (tyyli lähellä keihään heittoa vauhtiaskelineen), ovat tyylit täysin erilaiset.

Mutta sitä en usko että jos ei puhuta pelitilanne heitosta vaan ihan tutka vs pituus heitto, niin minusta on aika paskaa jos joku väittää heittävänsä tutkaan kovempaa, mutta heittää silti huomattavasti lyhyemmälle kuin tämä toinen.

Minun korvaan näytti vähän siltä että tätä hait takaa :)

En nyt ihan ymmärrä ajatustasi.

Miten pesäpalloa heitetään lähelle (usein aliolan tyylillä + ranne vipillä), ja miten
kauas (tyyli lähellä keihään heittoa vauhtiaskelineen), ovat tyylit täysin erilaiset.

Mutta sitä en usko että jos ei puhuta pelitilanne heitosta vaan ihan tutka vs pituus heitto, niin minusta on aika paskaa jos joku väittää heittävänsä tutkaan kovempaa, mutta heittää silti huomattavasti lyhyemmälle kuin tämä toinen.

Minun korvaan näytti vähän siltä että tätä hait takaa :)

Hmmm. Juuri sitä hain takaa. Pitänee vain nyt sitten mitata nopeudet ja katsoa olenko täysin väärässä vai en.
Ja pitänee yrittää ottaa videota tuosta heittotyylistä.
Syvin ajatukseni oli kuitenkin varmaan se, että pallon ja keihään heitto ovat täysin eri heittolajeja. Ja se että heittää palloa 130m ei tarkoita suoraan sitä että osaisi heittää keihästä. Ei ollut tarkoitus aiheuttaa hämmennystä kelleen.:kippis1:

Eiköhän nyt maalaisjärkikin sano sen että pallon pituus heitossa, tärkein tekijä on lähtönopeus. Kulma on niin helppo tehdä + pallon asennolla ei ole väliä ..

Mutta joo, jatketaan vaan keihäänheiton ihmettelyä :)

Mutta joo, jatketaan vaan keihäänheiton ihmettelyä :)

Tehdään näin. http://www.youtube.com/watch?v=3FqWpzlA-7I

Parinvuoden takaa. Kyllä se keppi lensi sinne 40-50 metrin välille. Tais paras olla niukin naukin just sen 50m. Tuota ennen heittänyt keihästä yläasteella, palloa sitäkin enemmän aina kesäisin. Olisiko tuossa n. 20 heittoa heitetty ja tuon jälkeen hain koko kesän hakea takaisin pallonheittotekniikkaa. :( 2 vuotta sitten kesällä kuvattu. En usko että pidemmälle sitä nykykunnollakaan saisin.
Keihäs oli 800g miesten keihäs.

Ai vittu kun toi videon alku on aivan päin helvettiä leikattu :D Ei ehdi heitoista näkemään oikein mitään.
Mutta sen mitä siit lopusta näkee niin kyllä se keihäs näyttäs sen verra hyvin lentävän et varmaanki just sinne 50m nurkille.

edit: jos tekniikasta on tarkotus vouhottaa (tuskin kun noin wanha video??) niin viimenen hyppy tukijalalle on vähän outo. Viet jalkaa ikäänkuin väärällä puolella.

Ai vittu kun toi videon alku on aivan päin helvettiä leikattu :D Ei ehdi heitoista näkemään oikein mitään.
Mutta sen mitä siit lopusta näkee niin kyllä se keihäs näyttäs sen verra hyvin lentävän et varmaanki just sinne 50m nurkille.

edit: jos tekniikasta on tarkotus vouhottaa (tuskin kun noin wanha video??) niin viimenen hyppy tukijalalle on vähän outo. Viet jalkaa ikäänkuin väärällä puolella.

Juu tuo tekniikka johtunee juurikin siitä, ettei ole tullut keihästä viskottua vaan palloa, jossa ei ole mitään rajaa mihin pitää pysähtyä vaan pitää saada pallo vain nopeasti liikkeelle. Eli "juoksen läpi" tuosta heitosta.Pitäisi käydä tänäkin kesänä vielä varovaisesti kokeilemassa rikkooko sitä taas käden vai lentääkö se seiväs minnekään. Ja toi on muuten kuvattu päin persettä editoinnin lisäksi :D

Tukijalalle pysähtyminen ja koko vedon suorittamine siinä ajassa missä huiput sen tekee (110-140ms) vaatii kyllä ihan uskomattomasti treeniä. Vasilevskis heitti sunnuntaina Tallinnassa 90,73m ja siitäkin heitosta kuten muistaki Vadimsin heitoista näkee kuinka uskomattoman hyvin se pysähtyy tukijalalle http://team75plus.struktuur.ee/img/video/Vasilevskis90.73.wmv Kattokaa frame-by-frame tota heittoo ni näkyy kaikkia ihmeellisiä asioita.

Onkos muuten sällit heittäny koskaan pesäpalloa tutkaan? Itte tulin joskus vuosia sitten kotikylän kesämarkkinoilla toiseksi, muistaakseni tulos oli 123km/h. Ja täysin kylmiltään, minkään näköistä heittolajia en oo koskaan harrastanu, jotenkin vaan heittokäsi on aina ollu hyvä :) En tiärä meniskö nykyään enemmän vai vähemmän ku painoakin on toistakymmentä kiloa enemmän ja voimaakin on jonkun verran siunaantunu, vai olisko se omalla kohdalla vaan hidastava ja kangistava tekijä...

Onkos muuten sällit heittäny koskaan pesäpalloa tutkaan? Itte tulin joskus vuosia sitten kotikylän kesämarkkinoilla toiseksi, muistaakseni tulos oli 123km/h. Ja täysin kylmiltään, minkään näköistä heittolajia en oo koskaan harrastanu, jotenkin vaan heittokäsi on aina ollu hyvä :) En tiärä meniskö nykyään enemmän vai vähemmän ku painoakin on toistakymmentä kiloa enemmän ja voimaakin on jonkun verran siunaantunu, vai olisko se omalla kohdalla vaan hidastava ja kangistava tekijä...

Olen minäkin tollasia tutkia nähnyt ;)
Ei vaan... oikeesti muutaman kerran tutkaan pesäpalloa lyöneenä voin sanoa et jotkut on kyllä antanu sellasia tuloksia että ei etes ite kehtaa niillä leveillä kun tietää, että ei voi millään pitää paikkaansa. Kovasti paljon riippuu käyttäjästä, tutkasta ja sen sijoittelusta.

Tämän postin tarkoitus ei ollut kuitenkaan epäillä sun heittoja vaan..... ööh no ei kai tällä oikeestaan mitään sen suurempaa tarkotusta etes ollut.

Niin ja olen heittänyt useastikkin.... tulokset taitaa olla välillä 80-125km/h tuo 125 on idiootti varmasti omalla kohdalla pahasti yläkanttiin.

Miten ois Pakkiksen viskelijöiden keihäänheitto kisat syksyllä jossain?:D Ois kaikilla hyvää aikaa treenaa ennen sitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom