Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Ja siinä tuli kohtalaisesti jo paskaa puhuttua. nykypäivänä huiput heittää paikaltaan n. 60m ja viidellä askeleella sen vähän reilu 70m. Eli jätetään ne liiottelut poikkeen.
No jaa. Alexander Ivanov heittänyt paikoiltaan yli 70m, enkä jaksa uskoa että olisi pelkkä harvinainen poikkeus muitten heittäjien joukossa. Jo useampi alemman tason heittäjä heittää paikaltaan lähes 60m. Tom Petranoff heitti aikoinaan paikaltaan noin 65m ja viiden askeleen vauhdilla 73.80m. Thorkildsen heittäny viiden askeleen vauhdilla yli 75m. Toki heittäjästä riippuu miten tuo paikoiltaan heitetty suhteutuu täysvauhtiin, mutta kyllä ne paikoiltaan jo aika pitkälle heittää...

No jaa. Alexander Ivanov heittänyt paikoiltaan yli 70m, enkä jaksa uskoa että olisi pelkkä harvinainen poikkeus muitten heittäjien joukossa. Jo useampi alemman tason heittäjä heittää paikaltaan lähes 60m. Tom Petranoff heitti aikoinaan paikaltaan noin 65m ja viiden askeleen vauhdilla 73.80m. Thorkildsen heittäny viiden askeleen vauhdilla yli 75m. Toki heittäjästä riippuu miten tuo paikoiltaan heitetty suhteutuu täysvauhtiin, mutta kyllä ne paikoiltaan jo aika pitkälle heittää...

Ivanovin heittoja paikanpäällä seuranneena voin kertoa, että kaveri ei heitä paikaltaan kuuttakymppiä enempää. Kaikkea netistä luettua tai kaverilta kuullutta ei kannata uskoa. Antti Ruuskanen (ennätys yli 84m) heittää paikaltaan 60m ja Viljo Toivanen (ennätys yli 82m) 58m. Ja aivan samaa ne muutkin suomen tämän hetken kärkinimet heittää. Pitkämäki vähän enemmän. Sami Saksio ja Harri Hakkarainen ovat heittäneet 73m ja niitä pidetään suomenennätyksinä.

Thorkildsen heittää juu suunnilleen tuon 75m viidellä askeleella, mutta mites kun ne miehet heitti viellä edellisessä viestissä kasikymppisiä viidellä askeleella? :rolleyes:

Ivanovista oli juttua Urheiluruudussa ja siinä mainittiin, että paikaltaan heittää 72m. Siitä en sitten tiedä puhuuko ryssät ihan täyttä paskaa kun heitä haastatellaan. Mene ja tiedä. Itse en pidä alkuunkaan mahdottomana suorituksena, koska Ivanov on kuitenkin helvetin lahjakas heittäjä ja samaa sarjaa Pitkämäen kanssa mikäli vaan ei olisi henkisesti niin laiska treenaaja. Thorkildsen sanoi sivuillaan, että viiden askeleen heitot on 75-80m. Mutta ilmeisesti kyseessä on täyttä paskapuhetta, kun kerran jokeli niin sanoo :thumbs:

Riippuu ihan kuinka edistyneestä heittäjästä on kyse ja kuinka monta heittoo tekee per treeni. Alottelijalle riittää varmaankin ihan hyvin joku 20 heittoo (tai alle) pari kertaa viikos. Esim. 3-5x paikaltaan, 5x kävellen(ristiaskelin), 5x kävely+loikka, 5x ristiaskeljuoksu. Siinäkin on ihan tarpeeks tekemistä, kun jokaiseen heittoon keskittyy ja valmistautuu huolella. Missään nimessä ei kannata heitellä sillä periaattella, että lopetetaan kun ei enää keihäs kunnolla lennä, vaan mielellään päätetään treeni hyviin heittoihin. Jos tuntuu, että paikat ei oo vielä auennu edellisestä treenistä tai on joku jumi olkapäässä tms. niin kannattaa harkita pari kertaa heitteleekö ollenkaan. Tai sitten ainaki heittelee pienemmillä tehoilla ja vähemmän. Lämmittelyt sitten erikseen alkuun.

Taas on heittelemästä tultu ja koko käsi vaa tärisee ja vihloo ja tekee kipeetä :( Enkä heittäny ees yhtää täys heittoo. Kevyitä tekniikkaheittoja ja pistoheittoja yritin tehä paljon ja muutama kovempi heitto mut ei, silti käsi tuli kipeeks. Tiedän suunnilleen omat heikkouteni: heitto lähtee aivan liian alhalla jonka takia kyynerpää tulee kipeeks. Jalkatyöskentely ja tukijalan käyttö on aivan olematonta joten en saa heitettyä koko kropalla mutta kumminkin vartalon kierto on jotenkin hallussa (kuulemma) Lähtöasento on kuulemma ihan hyvä (jotenkin tuntuu se koko asento niin epäluonnottomalta olkapäälle ja seki perkele vaa rutisee koko ajan :D)
Heitän myös ilmeisesti liian usein ja liian paljon. Pitänee vähän vähentää mut vaikeeta on ku koko ajan tekee mieli nakkelee keppia vaikka käsi huutaa hoosiannaa.
Pitäs videoida heitto ja laittaa nettii arvosteltavaks :D

Mulla oli alussa kanssa kyynerpään sisäsyrjä hemmetin kipeä, ja vähän hauiskin kun tosiaankin tuli heitettyä kuin jotain pesäpalloo matalalta ja kovaa. Jos heittökädessä on jatkuvaa särkyä ja puristusvoima heikentyny niin tod.näk hermotuksen (hermojen) ylirasitustila, kun heittäessä tulee noita ääriasentoja ja voimakkaita venytyksiä heittokäteen. Parhaiten tohon auttaa lepo. Kipukohtien kylmääminenki voi auttaa jos on oikein pahaksi ärtynyt. Sitten kun ne pahimmat tuskat on sivuutettu ja keppijumppaa voi tehdä kivutta niin suosittelen sen ottamista mukaan kuvioihin. Myös venyttelyä ja muuta olkapäänseudun jumppailua. Mulla kyynerpäävaivat aikoinaa vaan hävisit tekniikkatreenin ohella pois, eivätkä ole uusiutuneet. Muutkin palauttavat harjoitteet kuten juoksulenkit, uiminen jne on yllättävänkin hyödyllisiä noiden jumitilojen poistoon ja ehkäisyyn.

Ivanovista oli juttua Urheiluruudussa ja siinä mainittiin, että paikaltaan heittää 72m. Siitä en sitten tiedä puhuuko ryssät ihan täyttä paskaa kun heitä haastatellaan. Mene ja tiedä. Itse en pidä alkuunkaan mahdottomana suorituksena, koska Ivanov on kuitenkin helvetin lahjakas heittäjä ja samaa sarjaa Pitkämäen kanssa mikäli vaan ei olisi henkisesti niin laiska treenaaja. Thorkildsen sanoi sivuillaan, että viiden askeleen heitot on 75-80m. Mutta ilmeisesti kyseessä on täyttä paskapuhetta, kun kerran jokeli niin sanoo :thumbs:

Venäläiset puhuu täyttä skebeliä. Ja muutenkin noita tuloksia mediassa liiotellaan aika rankasti. Jossain sanottiin, että Pitkämäen 5-loikka on melkein 20 metriä (no onhan se melkein, 17,20. :D). Ivanov on vauhtiheittäjä, jolla heittokäsi ei ole mikään ihmeellinen, eli paikaltaanheittokaan ei ole vahvin laji. Lahjakas jannu, sitä en kiistä.

Tuon Thorkildsenin jutun olen itsekkin lukenut ja näin voi ihan hyvin olla.

Ps. Ja kai minä sm-mitallistina jotain lajista tiedän.:evil:

Taas on heittelemästä tultu ja koko käsi vaa tärisee ja vihloo ja tekee kipeetä :( Enkä heittäny ees yhtää täys heittoo. Kevyitä tekniikkaheittoja ja pistoheittoja yritin tehä paljon ja muutama kovempi heitto mut ei, silti käsi tuli kipeeks. Tiedän suunnilleen omat heikkouteni: heitto lähtee aivan liian alhalla jonka takia kyynerpää tulee kipeeks. Jalkatyöskentely ja tukijalan käyttö on aivan olematonta joten en saa heitettyä koko kropalla mutta kumminkin vartalon kierto on jotenkin hallussa (kuulemma) Lähtöasento on kuulemma ihan hyvä (jotenkin tuntuu se koko asento niin epäluonnottomalta olkapäälle ja seki perkele vaa rutisee koko ajan :D)
Heitän myös ilmeisesti liian usein ja liian paljon. Pitänee vähän vähentää mut vaikeeta on ku koko ajan tekee mieli nakkelee keppia vaikka käsi huutaa hoosiannaa.
Pitäs videoida heitto ja laittaa nettii arvosteltavaks :D

Videoi ihmeessä ja laita linkkiä.

Itellä leikattiin kyynärpää syksyllä ja käytin kuntoutuksessa paljon kuminauhajumppaa. Se oli oikein hyödyllistä. Tein myös aina kevyen sauvakävelyn tai hiihdon ennen heittotreeniä ja se toimi hyvänä lämmittelynä kyynärpäälle. Olkapäälle kannattaa tehdä kiertäjäkalvosimia ja vipareita eri suuntiin pikkupainoilla. Ja malttia heittoon. ;)

Ps. Ja kai minä sm-mitallistina jotain lajista tiedän.:evil:
Juu en kiistä! :) Nää vaan tuppaa netin välityksellä menee jotenkin tälläseks ihmeelliseks vääntämiseks, vaikka mitään syytä ei olis. Mutta ei se mitään ja toivottavasti löytyy jatkossakin jotain vääntämisen aihetta, koska mielenkiinnosta lajia kohtaan tämäkin keskustelu kumpusi! Ja mun täytyy jatkossa ottaa vähän suuremmalla varauksella noita kaikenmaailman tuloksia vastaan.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Juu, Grohe ota vaan videota, niin katellaan porukalla sitä tekniikkaa kuntoon:)

Kunnon tekniikka, kunnon heitot:thumbs:

Juu en kiistä! :) Nää vaan tuppaa netin välityksellä menee jotenkin tälläseks ihmeelliseks vääntämiseks, vaikka mitään syytä ei olis. Mutta ei se mitään ja toivottavasti löytyy jatkossakin jotain vääntämisen aihetta, koska mielenkiinnosta lajia kohtaan tämäkin keskustelu kumpusi! Ja mun täytyy jatkossa ottaa vähän suuremmalla varauksella noita kaikenmaailman tuloksia vastaan.

Juu meneehän se vähän vääntämiseks. :D

Pistetäänpä sitten linkkiä myös omasta heitosta:

http://www.youtube.com/watch?v=J5qh6ovXTT0

Vauhtia tuossa ei hirveesti ole, mutta silti tukijalka painuu vähän kasaan. Kuitenkin minulle aika onnistunut heitto.

Vauhtia tuossa ei hirveesti ole, mutta silti tukijalka painuu vähän kasaan. Kuitenkin minulle aika onnistunut heitto.

Ihan ok näkönen, ei mikään "repäsy". Ristiaskeleet ois voinu alottaa ehkä vähän myöhemmin, tai keihään vetämisen taakse aikaisemmin. Tai oma tyyli on sellanen, kerkaa rauhassa ladata heittoa.

antibodari

Kyl mä luulen että hän tietää tekniikkansa aivan hyvin, kuitenkin sm-mitalisti..

Joo aivan. Mutta hyviä pointteja antibodarilla. Vauhti tuppaa menemään vähän tuollaseks tepsutteluks kun ei treeneihin jaksa askelmerkkiä ottaa. Tuon videon jälkeen olenkin muuttanut rytmiä kaksi askelta lyhkäsemmäksi.

Ootko muuten antibodari ite heittänyt minkäverran?

antibodari

Kyl mä luulen että hän tietää tekniikkansa aivan hyvin, kuitenkin sm-mitalisti..

Juu, enpä mä mitään pahaa tarkottanu:) Sattuuhan Pitkämäellekin tekniikka virheitä, vaikka onkin MM kisaaja.

Joo aivan. Mutta hyviä pointteja antibodarilla. Vauhti tuppaa menemään vähän tuollaseks tepsutteluks kun ei treeneihin jaksa askelmerkkiä ottaa. Tuon videon jälkeen olenkin muuttanut rytmiä kaksi askelta lyhkäsemmäksi.

Ootko muuten antibodari ite heittänyt minkäverran?

Peruskouluaikoina 2001-2003, heitettiin ihan kaveriporukalla, mutta kuitenkin ihan tosissaan ja tuloksiakin tuli. "Autotalli" treenillä:D Eräs jäbä sai 600 grammasen 50 metriin, itse tuon 400sen 50 metriin, ja sen aikasessa kondiksessa. Eli penkkitulos 30kg, nyt jo voimat hiukan enemmän eli pienellä tekniikka treenillä mentäs ohi kirkkaasti. Kuitenkin olkapääni on aina olleet huonoja heittolajeissa, ja siitä johtui kivut vaikka tekniikka olikin ihan ok. Sittemmin jäi viskely, mutta nyt pitäs kyllä alottaa uudelleen. Tekniikka tuli opittua päällisin puolin eräältä yleisurheiljalta, mutta kuitenkin voimalla pyrin saamaan pituutta, kun tekniikankin rajat tulee jossain vastaan:)

Juu, enpä mä mitään pahaa tarkottanu:) Sattuuhan Pitkämäellekin tekniikka virheitä, vaikka onkin MM kisaaja.

Peruskouluaikoina 2001-2003, heitettiin ihan kaveriporukalla, mutta kuitenkin ihan tosissaan ja tuloksiakin tuli. "Autotalli" treenillä:D Eräs jäbä sai 600 grammasen 50 metriin, itse tuon 400sen 50 metriin, ja sen aikasessa kondiksessa. Eli penkkitulos 30kg, nyt jo voimat hiukan enemmän eli pienellä tekniikka treenillä mentäs ohi kirkkaasti. Kuitenkin olkapääni on aina olleet huonoja heittolajeissa, ja siitä johtui kivut vaikka tekniikka olikin ihan ok. Sittemmin jäi viskely, mutta nyt pitäs kyllä alottaa uudelleen. Tekniikka tuli opittua päällisin puolin eräältä yleisurheiljalta, mutta kuitenkin voimalla pyrin saamaan pituutta, kun tekniikankin rajat tulee jossain vastaan:)

Juu täydellistä heittoa ei ole vielä kukaan heittänyt. :)

Tekniikkaa parantamlla saadaan nopeiten tulosparannuksia aikaan, mutta myös voimatasojen (tai jonkun muun ominaisuuden) parantamínen kyllä nostaa tulosta.

Onko olkapääsi ongelmat liikkuvuudessa? vai jossain muussa?

Juu täydellistä heittoa ei ole vielä kukaan heittänyt. :)

Tekniikkaa parantamlla saadaan nopeiten tulosparannuksia aikaan, mutta myös voimatasojen (tai jonkun muun ominaisuuden) parantamínen kyllä nostaa tulosta.

Onko olkapääsi ongelmat liikkuvuudessa? vai jossain muussa?

Vähän isän puoleisen suvun mukana kulkenu toi että nopeat liikkeet, esim. erilaiset heitot pallolla tms. aiheuttaa kipua jo yhden suorituksen jälkeen. Tämän takia mm. pesäpallo oli koulussa helvettiä kun ei pysty heittämään ilman kipua. Eipä tuo koskaan täysin loppunut keihäässäkään vaikka tekniikalla opinkin heittämään. Sittemmin siitä tuli niin kova riesa ja vitutus että heitot jäi. Kyllä se on vieläkin ihan sama homma, mutta saas nähä saako tolle koskaan mitään diagnoosia, ja että pystyykö keihästä kunnolla heitellä syksymmällä:(

Ihan asialliselta näytti, ja harjoituksissa ei noi askelmerkit niin tarkkoja olekaan. Riippuu siitä mitä treenataan kussakin harjoituksessa. Jos muutaman jutun mainitsisi niin et mielestäni tule vauhdilla minkä otat tukijalan yli eli vauhtisi tuntuu vähän tyssäämään siihen vikaan ristiaskeleeseen. Toinen juttu on tuo käsi, heität käytännöllisesti katsoen suoralla kädellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom