Keihäänheitto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eepee
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Jos jos jos jos... Ei mitään infraremonttia tarvita. Lets face it, tasos on kovin heikko ja perusteet olemattomat. Liian heikko.

Sulta kun on tullu kovat statistiikat muutosten kuluista ja lisääntyneestä katsojamäärästä, sekä objektiivinen arvio kasvaneesta lähetyksen laadusta ja katsojien tyytyväisyydestä.

Jep keihäänheitto muuttuu naisilla puhtaaksi voimalajiksi, jos ylinaisellista 800 gramman keihästä pitäisi heittää!!! Nuorille on vielä 700 ja 400 gramman keihäät naisten 600 gramman lisäksi. Ainoa syy monille keihäille on välinetekijöiden voiton tavoittelu. Lampaita on sitten hyvä käyttää siinäkin hyväkseen, kun tukevat mitä vain mikä on kerran päätetty.[/QUOTE]

Jaaha. Kolmasosan painonlisäys välineeseen on tossa lajissa ihan vitusti. En ymmärrä, miks sitä pitäis lähtä muuttamaan.

Moro, olen ostamassa keihäspiikkareita ja pitäisi tietää, kuinka pitkät piikit niihin pitää ostaa? Joskus pelasin pesistä ja piikkareissa oli 6mm piikit. Luulen kyllä että keihäänheittoon kannattaisi olla pidemmät?

Morjesta! Olen tänä kesänä vasta aloitellut heittelemään kunnolla, ja koska omistan vain 400g keihään, tarkoitus olisi siirtyä 600g keihääseen. Ana-sportista olen katsellut, mutta koska oma budjettini on rajallinen, olen alustavasti katellut näitä sadan euron keihäitä. Onko näillä "halppis"keihäillä mitään eroa että mikä merkki kannattaa tilata?
Näitä olen katellut, onko suurtakaan eroa?
Nordic Comet Alu 98 €
Feiyu Training 95e
Polanik Class T 109e
Polanik School 92e
Flying Finn Competition 92e

Onko näillä kyseisillä merkeillä juurikaan eroa? Mitä suosittelisitte? Kiitos.

Tuossa juuri tilasin polanikin 600 grammasen keihään harjoitteluu/ vapaa-ajan viettohoon. Viime vuonna ostin keskisiltä 400 g:sen ja se lensi vähän päälle 30 metriä...piti tilata tuo isompi kaliperi kahesta syystä. Tuo nelisatanen on petollinen, koska siinä jää tuo voima vara hukkaan ja vielä kevyen tuntunen..ja niin siitä lähti kärkikin poikki..syy siinä ehkä, kun sitä tuli heiteltyä hiekkakentällä. Tavoite olisi saada tuolla 600:lla 30 metriä rikki, mutta sitä odotellessaan... :)

- - - Updated - - -

Niin ja tuon tuotteen tilasin haijaa.fi sivustolta ja sieltä löytyy myös näitä kunnon keihäitä...

Vihdoinkin on kyynärpää parantunut ja pääsin tossa viime viikolla heittämään. :dance: Nyt on tullut heitettyä yli 50 heittoa ja ennätyskin parantunut yli viidellä metrillä. Tällä hetkellä pieneen alamääken heitetty tulos on kantanut 54 metriä (tasaisella ehkäpä 50m). Ikää on 17 vuotta ja kova hinku on päästä kisaamaan. Ja tuo 54 metriä on heitetty nurmikolla lenkkarit jalassa.

Mielenkiintoista olisi tietää millä painohaitarilla 17-vuotiaiden penkki, maastanosto, yms. tulokset ovat? Tietäisi vähän, että onko kuinka paljon jäljessä muita.

Tämä kesä on ollut khyllä yhtä Tuskaa olkapää huutaa joka kerta kun menee heittämään vähänki kovempaa. Viime vuonna 700g tuli heitettyy 50m ja kisois vaivaset 46m tulipahan 3 sija LOL(jokku pilipali kisat). Mutta nyt ei oikeen edes uskalla rykästä kunnolla ku olkapäähän sattuu vietävästi,neuvoja miten voisi kuntouttaa? Ikinä ei oo ollut käden muissa kohdissa ongelmaa , kipu ollut aina olkapäässä!

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Ei oikeen tänään lähtenyt asentoon tuo keihäs, mutta kisaennätys ja urheiluseuran ennätys 46,56 M17-sarjassa. Mistä yleensä johtuu, kun keihäs laahaa ja miten sen saisi korjattua. Kiitos jo etukäteen asiasta tietäville. Varmasti ois reipas 50 metrinen paukkunu, mutta onhan näitä kisoja vielä.

EDIT: Tiedän, että keihään kärki poskella ja perä korkeammalla, mutta voiko johtua muusta?

Jokeli, katoin että sulla on lentänyt keihäs muutama päivä sitten 73 metriin jos oikean hepun tilastoja kattelin. Onko kehitys sellasessa vauhdissa että olisi toivoa että sun puolesta jännitetään tulevaisuudessa arvokisoissa? :D Minkä ikäisenä viimeistään sen kepin pitäisi alkaa lennellä sinne 80 metrin paremmalle puolelle yleisesti ottaen?

Oon myös kauan miettinyt, että mimmosia tuloksia keihäänheittäjillä on ns. harjoituksista, eli esimerkiksi Antti Ruuskasen ennätysheitto on muistaakseni 87 ja risat ja Pitkämäellä 91,53. Onko todennäköisesti treeneissä lentänyt pidemmällekkin vai onks noi kisaennätykset yleensä ihan treeniheitotkin mukaanottaen niitä parhaita tuloksia? Paljon sulla on lentänyt? Kaikennäkösistä hirmuheitoista kulissien takaa olis mukava kuulla tarinoita :D

Pullopaskaa: Joo ihan oikean miehen tilastoja katselit. Paha sanoa tuosta kehityskäyrästä. Viime vuodet on ollu tiukkaa selkävammojen kanssa painiskelua ja se on hidastanut kehitystä tuntuvasti. Kyllähän tässä on pikkuhiljaa "kriittiset vuodet" käsillä ja 80m pitäisi alkaa lentämään näillä näppäimillä, jos sinne maailman huipulle haluaa. Kyllä suurin osa huipuista tuon 80m puhkaisee 22-vuotiaiden sarjassa, jossa minulla on vielä vuosi aikaa. Jotkut superlahjakkuudet sen tekevät jo 19-sarjaan. Suomessa siihen ovat kyenneet Haatainen, Parviainen, Wirkkala ja Järvenpää. 16 heittäjää kaiken kaikkiaan on tuon tempun tehnyt. Junnusarjoissa menestymiseen ja siihen, minkä ikäisenä jonkun tietyn rajan puhkaisee, vaikuttaa tietysti loukkaantumiset melkoisen paljon. Muutaman vuoden kun missaat loukkaantumisten takia, niin auttamatta tiput ikätovereiden kelkasta. Minäkin olin vielä 17-vuotiaissa maailmantilastossa kolmas, sen jälkeen on vammojen kanssa painittu paljon ja noista sijoituksista ollaan kaukana, todella kaukana. Kyllä minä uskoisin, että pystyn joskus ihan huipullekkin nousemaan, jos löydän sellaisen tavan harjoitella, että selkä kestää ehjänä ja pystyy ominaisuuksia ja heittoa kehittämään samaan aikaan. Se on kyllä huomattu, että selän kanssa ei ole mitään hätää, jos jättää keihäänheiton kokonaan pois. Se vaan ei tahdo oikein viedä tulosta eteenpäin..

Noista harjoitusheitoista: Jos joskus kuulette jonkun heittäjän heittäneen järkyttäviä kaaria harjoituksissa, niin todennäköisesti se ei pidä paikkaansa. Aina välillä saa kuulla kaduntallaajilta, että "Pitkämäki on treeneissä heitellyt jopa maailmanennätyslukemia" tai "Zeleznylle 100m oli harjoituksissa arkipäivää". Ihan paskapuhetta. Heittäjiä on erilaisia ja osa heittää treeneissä hyvin ja osa vähän huonommin. Esim. Pitkämäki on heitellyt ihan 90m heittoja treeneissä, kun taas viime vuoden maailmanmestarille, Matthias De Zordolle 70m tekee tiukkaa. Ja siinäkin on eroja, että millaisia heittoja treeneissä ylipäätään heitetään. Osa heittäjistä ei heitä käytännössä ollenkaan täysvauhtisia heittoja harjoituksissa. Enemmän noita "haamuheittoja" tulee juurikin ei-kilpailuvauhtisissa suorituksissa. Esim. Ruuskasen Antti on heittänyt n. 80m viiden askeleen vauhdilla ja nurmelta 84m 16m vauhdilla. Minulla treenienkka on n. 70m, yleensä kisoissa lentää pari metriä pidemmälle, mitä treeneissä, johtuen ihan siitä, että kisoissa on palautuneemmassa tilassa. Tänä kesänä en tosin ole alustalta heittänyt ainuttakaan treeniä selkävammojen takia, pelkästään nurmelta pikkuvauhdilla.

Nonniih. Kaksi kisaa kerkesin terveenä heittää, kunnes pamahti taas paskaksi tuo kyynärpää. Ekassa kisassa oma ennätys ja seuraennätys 46,56 ja nyt jotaki päälle 45. Golfkyynärpääksi kai tuota voi sanoa. Viime kesä meni kokonaan hukkaan, kun ei voinut enää heittää ja myöskin tämä. 50 metriin olisi ainakin eväät eikä tekniikkakaan ole vielä kohdallaan. Harjoituksissa olen päälle 50m heittänyt.

jokelin sanoja lainaten: "Junnusarjoissa menestymiseen ja siihen, minkä ikäisenä jonkun tietyn rajan puhkaisee, vaikuttaa tietysti loukkaantumiset melkoisen paljon. Muutaman vuoden kun missaat loukkaantumisten takia, niin auttamatta tiput ikätovereiden kelkasta." Näinhän siinä on juuri käynyt. Tämän vuoden SM-kisassa oisin jäänyt koko listan hännille, viimeisestä 2 metriä, jos omaa kisaennätys verrataan. Mutta ei pidä antaa periksi ja täytyy nyt ruveta sitten vahvistamaan tuota kyynärpäätä. Onko kellään ollut samaa ongelmaa, että repeää tai käy todella kipeää heiton jälkeen ja siitä eteenpäin käden sisäsyrjään? Tai muita onko ollut minkälaisia muita vaivoja. Olkapää -ja selkävaivoja ei onneksi ole ollut.

Pikku herättelyä peräti kahden vuoden hiljaiselon jälkeen :)

Saan varmaan kilon jossen kahta kiloa paskaa niskaani tämän postauksen takia, mutta tulkoon..

Elikkä kilpailen M17 sarjassa, ennätys "huimat" 56,57 , 700g keihäällä.. ennätys tosiaan tuli Piirinmestaruuskisoissa n. 10 harjoitusheiton jälkeen. Eli siis koko "harjoittelukautena" en kertaakaan heittänyt keihästä paitsi päivää ennen kilpailua ja heti mätkähti reilu 10m lisää ennätykseen :rock:

tuo tulos ei tosiaan ole mikään suomen top 10 luokkaa vaan olen tällähetkellä (ainakin tilastopajan mukaan) sijalla 16 suomessa.

Lentopalloiluun menee lähes koko aika talvella, punttitreenit olen soveltanut keihäänheittokirjasta (Esa Utriainen : Keihäänheitto -87) tulosta tullut jonkin verran, mutta nyt vasta tuon itselleni haamuheiton heitettyä on alkanut kiinnostamaan aivan sairaasti keihäänheitto ja puoliselvässä tilassa menin vetämään vedon pystyyn että 3 vuoden sisällä menee 65m miesten keihästä. Tässä olisi nyt ihan tarkoitus saada tekniikkaa kuntoon ja voimatasoja edes lähelle sitä mitä varmaankin saman ikäisillä suomen huipuilla on (lue: Lassi Saarinen & Oliver Helander.. ja muita unohtamatta) mm. Helanderilla jonka kanssa olen samassa kisassa ollut pariinkin otteeseen (erittäin rento ja mukava jätkä!) kiskaisi 14 vuotiaiden SE:n rapiat 68m samassa kisassa missä olin. ja noin viikko sitten tilastopajacupissa sattui samalla jätkällä lentämään miesten keihäs 65m elikkä aivan järkyttävän lahjakas jätkä, kunhan paikat vain pysyy kunnossa. Ja toinen, Lassi Saarinen, aivan järkyttävä heitto Donetskissa U17 MM- kisoissa, tosin karsinnassa 78m ja rapiat = Karsinnan voittaja ja ennakkosuosikki finaaliin. No, heitto ei sitten luonannut enää finaalissa ja lopullinen sijoitus 5. mutta jos näin karkeasti saa sanoa niin uskon että nälkää on tuplasti enemmän taas seuraaviin kisoihin.

Takaisin aiheeseen, eli jos ja ehkä kun täältä voi löytyä sellaisia heittäjiä ketkä on kilpaillut tosissaan tai kilpailee parasta aikaa tosissaan niin 17 vuotiaiden punttituloksia, jos muistaa mitä on siinä iässä tullut rautoja liikuteltua..

vois tässä samalla omat tulokset lyödä tähän alle:

Penkki: 65kg
Kyykky: 130kg
Tempaus: 60kg
Yliveto: 50kg
työntö: 40kg

tuossa nyt ainakin tempaus ja työntö sellasia mitkä ei oo kokeiltu maximina vaa sillai et parikertaa noussu "ei niin puhtaasti"

loppuun pikku pätkää heittelyistä :D

https://www.youtube.com/watch?v=op7UX6-fY4U

edit: pesäpallotaustaa on että huomaa kun käsi lähtee vetämään liian aikasin.. pikku lesoominen: miesten pallo lentää 80m

Terve! Keihäänheittoa tullu harrastettua jostain 10-vuotiaasta saakka, eli noi kymmenisen vuotta. 600g keihäs lentänyt noin 12-13 -vuotiaasta saakka sinne 30-35 metrin hujakoille, vaikka voimaa on luonnollisesti tullut vuosi vuodelta lisää. Tottakai koko tekniikassa täytyy olla pahasti vikaa, mutta huomasin tuossa heittäessäni, että tukijalka melkein joka heitossa lipsuu, tai heitto ei ole tukijalan päällä ollenkaan. Olisko jotain neuvoja, millä saisin siirrettyä painopistettä jalan päälle? Voi toki laittaa tekniikkaan ja voimaharjoitteluun liittyviä harjoitteitakin (oikeastaan arvostaisin sitä todella paljon :hyper: ). Keihäänheitto kiinnostaa todella paljon, tuskin tästä mihinkään sm-kilpailuihin enää kerkeää, on tuota ikääkin jo luullakseni vähän liikaa ennätykseen verrattuna, mutta tekisi mieli saada keihäs joskus lentämään sinne ainakin 60 metriin.

Kiitos jo etukäteen vastauksista&vinkeistä! :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom