Kehonpainoharjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KajHag
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treenaatko selkää ollenkaan? Noille vatsoille ois varmaa ihan hyvä tehä vastapainoks selkäliikkeitä. Ite teen jumppapallolla: mahallaa yläkropan nostoja (ottaa keskiselkään) sekä mahallaa jalannostoja (ottaa alaselkää). Lattialla tulee välil tehtyy myös mahallaa yläkropannostoja kiertäen, jolloin se rasitus menee vähän tuonne johonki sivuselkiin :D Kyykyssä, mavessa, rivessä yms. tulis kyl hyvää epäsuoraa rasitusta selällekin.

Moro!

Nyt muutaman kuukauden treenailun jälkeen pari huomiota: Perusvoimatreeni oli tarpeen.
Eli omalla painolla leuat, dipit yhden jalan kyykyt ym. vähän pidemmät 8-15 sarjat ovat olleet erittäin hyödyllistä ajanvietettä...
On tullut välillä liikaakin panostettua maksimeihin ja sarjakestävyys ei ole ollut tarpeeksi hyvä, vaikka juoksua tai jujutsua jaksaa tehdäkin.
Eri ihan perustavan laatuinen volyymia kasvattava perusvoimaharjoittelu tuli tarpeeseen.

Tuossa ensimmäiset kuusi viikkoa juoksinkin enemmän ja tein myös kuntopiiriä joten voimatasot ei hirveästi nousseet treenimäärän noston takia.
Tosin voimistelussa kehityin, mikä onkin ollut maksimivoimapainotteisempaa, siis staattisessa mielesssä.
Nyt kuntotreenit puolittamalla on tullut iso harppaus sarjapituuksiin. Maksimeita en ole vielä kertaakaan testannut,
vaihdoin juuri ohjelmaani toimivampaan (voimapainotteisempi) ja testaan maksimeita punttiliikkeissä ensi viikolla.
Testaan penkin, leuat 1RM ja maven. Näissä olin juuri tehnyt uudet enkat ennen kuin jätin puntin pois kokonaan.
Jos olen edes lähelle samaa tasoa niin tyytyväinen olen koska en ole maksimia nyt tehnyt.
Tai itseasiassa aloitin sotkemalla pidemmän ja lyhyemmän toiston treenejä "ghettotyylliin" muttei se mulla toiminut.
Yhdellä toistoalueella tulee kehitystä paremmin kun muutenkin ja tulee urheiltua monipuolisesti.
Jujutsua vääntäessä olo on ollut vahvempi, joten nämä kordinaatiota vaativat liikkeet kyllä toimii siltä osalta.

Niin muuten yhden jalan kyykkyjä tein 36 per jalka yhdessä treenissä yhteenlaskettuna,
joten kehitystä tullut. (Aiemmin volyymi luokkaa 15 tuotti jo tuskaa)
Tämä kehitys tuli tikapuu meiningillä 1,2,3 tauko 1,2,3 jne.

Voimistelua olen harrastanut tämän kaiken sivussa esim aamuisin. Se on hauskaa!!!!
Ihan perus staattisia pitoja ja vastaavia koko kropalle. Monesti on energisempi fiilis treenin jälkeen kuin ennen treeniä!
Voin siis sanoa, että kokeilu omalla kropalle treenauksesta on ollut onnistunut, olipa maksimeille tapahtunut mitä tahansa.
Isomman volyymin mahdollistava koti/puistotreeni on tarttunut hanskoihinkin ja koko kroppaan, vaikkei se ole ollutkaan itse tarkoitus :D

Aloitan varmaan kesäkuun alusta taas tekemään ihan "maksimivoimaa" ym perinteistä,
mutta pidän pääpainon kehonhallintaa vaativissa liikkeissä.
Mavea alan varmaan tekemään, on kiva välillä liikutella "isoja" rautoja
- mutta oman kropan kehonhallintaa vaativat liikkeet tulevat jatkossakin olemaan iso osa treeniohjelmaani:kippis1:

Ja väittelyyn siitä miten isoksi voi kasvaa ilman lisäpainoja sanoisin, että omasta
mielestäni "tosi isoksi" jos vain syö oikein. Mutta se ei olekaan oleellisinta.
Tärkeintä on oma tuntemus ja että treeni maistuu, suosittelen muillekin!

Ilmoitan siis miten on maksimeille käynyt kun pääsen levänneenä testaamaan....

Mukava, että pääsit tänne raportoimaan. Mitens paino käyttäytynyt tämän jakson aikana? Peilikuvassa mainittavia muutoksia? Ja kerrohan sitten miten ne tulokset ovat salilla muuttuneet.

Jotenkin vain väittämä, että tällä omalla painolla treenaamisella voisi kasvaa isoksi sotii nykyistä käsitystä vastaan siitä, mikä treenityyli on lähes optimaalisinta kasvattaa pattia (normi punttailu vs. ghettotreenit). En toki tyrmää väitettä, että tällä ei voisi mitään lihaa luoda.

E: Olettaen, että lisäpainoja ei käytetä.

Jeps postailen kun pääsen testimään...Koska reenailen aika monipuolisesti ja välillä enemmän vaan jujutsua ja puntti esim. kerran viikossa ja välillä taas enemmän punttia niin sinänsä vaikea verrata ulkonäköä kun se menee enemmänkin treenin painotuksen mukaan.Mahakin elää siinä mukana:D Nythän en ole punttia tai lisäpainoja käyttänyt.
Mutta täytyy myöntää, että käsivarret on selkeästi semmonen missä näkyy eniten tämä uus reenitapa. Siis kasvua tapahtunut:) Ja myös yläselkä on leventynyt.

Paino on tippunut pari kiloa, mutta se johtuu enemmänkin syömisistä. Mulla on yleensä ollut enemmän kuntopuolta treenatessa paino siinä 83-85, välillä kävi 89 kun söin kuin sika ja vedin kreatiinia ja punttia ym...nyt on about 86. Mutta sinänsä ei voi painostakaan päätellä kun siihen vaikuttaa niin moni asia esim. kreatiini jota en ole nyt erikseen käyttänyt.

Niin varmaan puntti on optimaalisin jos haluaa massaa, helpompi löytää just oikea vastus jne. ei kai siinä mitään. Mutta omalla keholla tulee kyllä mielestäni voimaa ja massaakin jos syö oikein ja tietää mitä tekee. Ennenkaikkea voimaa mielestäni. Kehonhallinta ym. onkin sitten eri luokkaa.
Mikäänhän ei kiellä yhdistelemästä omien tarpeiden, mieltymysten ja tavoitteiden mukaan!

Mukava, että pääsit tänne raportoimaan. Mitens paino käyttäytynyt tämän jakson aikana? Peilikuvassa mainittavia muutoksia? Ja kerrohan sitten miten ne tulokset ovat salilla muuttuneet.

Jotenkin vain väittämä, että tällä omalla painolla treenaamisella voisi kasvaa isoksi sotii nykyistä käsitystä vastaan siitä, mikä treenityyli on lähes optimaalisinta kasvattaa pattia (normi punttailu vs. ghettotreenit). En toki tyrmää väitettä, että tällä ei voisi mitään lihaa luoda.

E: Olettaen, että lisäpainoja ei käytetä.

No voimisteluhan tai omalla painolla treenaus on nimenomaan voimalaji, jossa kuitenkin suhteellinen voima on se tärkein juttu. Ei painonnostajaktaan lihaksikkaita ole ainakaan alemmissa painoluokissa, vaikka hirveitä rautoja liikuttelevatkin. Molemmat ovat olympialajeja joissa voiman hankkimisen sivutuotteena sitten tulee tuota lihasta ja jokaisesta lihassäikeestä otetaan kaikki irti. Bodailussa yritetään sitten rakentaa suuret määrät hyödytöntä lihasmassaa. Kuitenkin voimistelemalla pystyy rakentamaan todella vaikuttavan määrän lihasta. Lisäpainoja ei tarvita, koska liikkeet tehdään epäedullisissa nivelkulmissa ja voimaa tarvitaan helvetisti. Salilla bodailu on helppoa touhua ja esim. voimisteluun verrattuna aika laiskan miehen tapa lisätä lihasmassaa. Tosin jos suorituskyvyn reenaaminen ei kiinnosta niin miksi nähdä sitten vaivaa ja yrittää rakentaa lihasta voimistelemalla, joka perusbodailuun verrattuna on perkeleen vaikeaa ja vaatii kovasti työtä.

No niin. Pikku romaani tänne...Nyt on punttituloksia testattu, vaikka ei niillä mulle oikeasti mitään väliä ollutkaan. Tiedän nyt olevani paremmassa kunnossa kun olen voimistellut ja tehnyt erilaisia leukoja ja punnerruksia ilman lisäpainoja. Laitan tähän samalla treenitaustaa. Elikkäs reilut kaksi vuotta olen vasta urheillut säännöllisesti, pääpaino on ollut jujutsussa ja kuntoreenissä. Lähtötaso urheiluun oli aika huono, parikymppisenä vain dokailin useamman vuoden ja söin roskaa. Punttia olen viimeiset kaksi vuotta tehnyt yleensä kerran viikkoon ylläpitävästi, mutta välillä en tehnyt kuukausiiin oikeastaan ollenkaan.Enimmillään 2xviikossa esim. 6 viikon ajan. Takapakkia ei ole tullut kun ei ole kovat tuloksetkaan ollut mistä lähdin.

Kun syksyllä jätin painimista vähemmälle ja rupesin punttailemaan niin parin kuukauden treenin jälkeen tein seuraavat tulokset.
Mave 155kg melko tiukka, 165 ei noussu kun yritin. Penkistä meni kerran 105kg mutta kahdella seuraavalla vain 100kg, eli se 100kg oli semmoinen jonka saa "aina".
Mavesta olisin veikannut 150kg huononakin päivänä. Leuat meni +30kg lisäpainolla, mutta se selvästi kärsi maastavedon aloittamisesta jota en ollut koskaan aiemmin tehny.
Leuanveto ei siis kehittynyt parin kuukauden aikana oikeastaan ollenkaan. Paino nousi 83->89kg kun söin enemmän, tein vähemmän kuntotreeniä ja vedin kreatiinia jne. Painit oli silloin vähemmällä tyyliin 1-2xvko. Puntin/omakehovoimailun tein 2-3x viikossa.

Nyt tammikuussa rupes puntti kyllästyttämään enkä ehtinyt tai jaksanut mennä iltaisin jujutsuun. Kävin aamuisin lenkillä ja tein lyhyttä kuntopiiriä iltaisin. Sen lisäksi tein leukoja ym. ja voimistelin 2-3x vko muina päivinä. Oikeastaan voimatasot tuntuivat menevän alaspäin, muttei se haitannut kun "peruskunto" nousi mikä olikin aloituksen päätarkoitus voimisteluliikkeiden opettelun ohella. Painimassa kävin kun jaksoin. Tein tätä noin 1,5 kk jonka jälkeen 4 viikkoa sittten jätin kuntopiirit ja enemmät lenkit pois ja aloin panostamaan perusvoimaan palautuneena ja olen käynytpainimassa 1-2 krt viikossa.

Nyt siis reilun 4 viikon voimapainotteisen treenin jälkeen menin salille testaamaan miltä puntti maistuisi. Huom. en ollut koskenutkaan punttiin ja lisäksi tehnyt melko paljon kuntotreeniä ekat 6 viikkoa. Nyt vasta reilu kuukausi voimapainottesempaa voimistelua ym. Ja olen peruskuntoa ym tehnyt ennenkin eli sinänsä muu ei muuttunut kuin en tehnyt punttia tai käyttänyt lisäpainoja.

Nyt painan 2 kiloa vähemmän kuin silloin tammikussa kuin tein punttienkat. Testatessa kävi seuravaa:
Penkistä nousi 100kg nihkeästi, mikä oli positiivinen yllätys. Penkkihän yleensä laskee tosi helposti. Ajattelin että tulisko edes 95 ylös..... Lisäksi en sitä pidä niin tärkeänä liikkeenä, mutta hyvä hyvä!

Noh maven vuoro. Mavea olin treenannut vain sen pari kuukautta syksyllä, ennen sitä en koskaan. Ajattelin etukäteen että jos jollain ihmeellä saisin 150kg vielä ylös niin en yrittäisi isompaa koska säästäisin leukoihin. Noh nostin alhaalta ylös pikkuhiljaa 130kiloon asti, mikä tuli ylös tosi helposti.(?!)
Sitten 150kg. Ei perkules nousi ylös tosi helposti! Siis aivan naurettavan nopeasti ja helposti. Keskikroppa on niin terästä voimistelun jälkeen:D, lähtö parantunu (pistoolit??). Salettiin olis menny 160-165 mutta en enää kokeillut kun pointti oli todistettu ja vannoin että säästän voimia leukoihin, jotka piti vielä vetää.

Leuat tein +12,5kg uberhelppo +25kg tosihelppo. Ajattelin, että +30kg menee varmasti, joten kokeilin suoraan +36 kg (riimuineen kilon vyö) joka lähti hyvin, mutta jäi kuitenkin reilut 5 cm vajaaksi.
+30kg tuli tammikuussa ihan just ja just hyväksyttävällä tekniikalla kun siis viimeksi kokeilin, nyt taso olis suunnilleen sama vaikka vedin nyt puhtaammalla tekniikalla.
Tämä ei sinänsä yllätys kun olen enemmän leukoja vedellyt. Mutta vain ilman lisäpainoja. Huom tekniikka on nyt huomattavasti puhtaampi. Tässä on mielestäni iso ero sillä moni (kuten itsekin aiemmin) fuskaa leuoissa samalla tavalla kuin pomppupenkissä eli tulokset on vähän huonosti vertailtavissa.
En ole nyt testannut leuan toistomaksimia, mutta "massakauden" jälkeen olisi menny ehkä just kymmenen, nyt menee ehkä n. 12-16 pitää tuossa parin viikon päästä testata. Niin ja nämäkin sarjaleuat (esim. 4x8) teen nykyään täydellä liikeradalla stopilla ilman heilutuksen tuomaa voimaa, joten ei ole vertailukelpoisia vanhoihin "kännileukaenkkoihin".

Ai niin, kun olen nyt käynyt painimassa niin olen jaksanut paremmin kuin silloin kun tein pelkkää kuntopiiriä ja lajia pääaiheisesti (viime kesänä) vaikka olin kevyempi jne jne. Uskoisin, että syy on voimistelun staattista voimaa kehittävissä liikkeissä joista on jujutsussa hyötyä. Tietysti maksimvoimastakin on hyötyä...No kuitenkin hyväksi jujutsukaksi tullaan painimalla ei voimistelemalla, mutta voin suositella omalla keholla tehtäviä liikkeitä ainakin lisäksi treeniohjelmaan jos haluaa voimaa, jossa kordinaatio tulee mukana.
Kiitos ja kumarrus :kippis1:

Niin enkä väitä että 350 kg ammattilas-maastavetäjä kehittyy välttämättä voimistelemalla jos ei tee vetoa ollenkaan, mutta ainakin omalla kohdalla homma toimi ja mukavaa on ollut. Jos tulee vielä mieleen kysyä havaintoja treenistä tai muusta niin vastailen mielelläni jos osaan. Enkä tiedä asiasta muuta kuin omat kokemukseni.

Ja Ross Enamaitin tyylin loppukaneetti:
Tunsinko aamulla olevani parempi urheilija kun voimistelin? En.
Sainko supervoimat ja löysin ihmeellisen kaavan täydellisen vartaloon? En.
Löysinkö mullistavan tavan tv-shopin henkeen treenata? En.
Mutta voimistelu ja omakehovoimailu on ihan yhtä hyvä tapa voimailla kuin muutkin!

Ihan mielenkiintoinen selonteko, Juji82, kiitoksia. Itseänikin kiinnostaa tuollainen parempi "kehonhallinta" kuin mitä pelkästään puntteja nostelemalla saavuttaa. Varmaan voimistelu ja treenit omalla painolla auttaisivat tähän humattavasti. Pystytkö kuvailemaan tarkemmin mitä nuo sinun voimistelut, kuntopiirit ja vastaavat sisälsivät? (Vai lukeeko ne tuolla jo jossain ja minä vaan missasin ne?)

Itseasiassa eräs hauska tapaus sai minut kiinnostumaan erilaisten kehonhallintataitojen parantamiseen:

Pelasimme futsalia ("sisäfutista") eräässä liikuntasalissa, jonka yläkatsomon ovet oli lukittu. No pallohan tietty kimposi katsomoon, eikä vaksia näkynyt missään joka avaisi ovet, joten pelit meinasivat loppua siihen. Yritimme jopa nostaa erästä tyyppiä katsomoon, mutta hänen voimansa eivät riittäneet vetämään itseään ylös katsomon kaiteen yli.

Silloin päätin itse kokeilla. Katsomon alalaita on n. 3 m korkeudessa (~koripallokorin renkaan tasolla), minä olen 178 cm. Onnistuin hyppäämään sormillani kiinni katsomon alareunaan, joka on siis pelkkä 90 asteen kulmassa oleva betonitaso (kuten porras yms.), ja sen edessä on n. metrin korkuinen kaide, jossa on 3-4 kpl poikittaisia metalliputkia. Reunan alapuolella on syvennys, joten jaloille ei ollut mitään tukea siinä kohdassa.

Sain itseni vedettyä siinä portaassa roikkuen niin ylös, että kasvoni olivat alimman metalliputken kohdalla, josta heilautin toisen käden putkeen, ja sitten toisen. Nyt molemmat kädet alimmassa putkessa vedin yhden "leuan" ja olin seuraavaa putkea lähellä. Tästä sitten kiipesin kaiteen yläosaan samalla tekniikalla, heilautin jalan kaiteen yli ja siellähän se pallo olikin! Suoritukseni ei pelkästään lyönyt itseäni aika lailla ällikällä, mutta oli muutkin kaverit aika monttu auki. Ja toki parasta oli, että päästiin jatkamaan peliä! Jälkeenpäin kokeilin yksin hommaa uudelleen, ja havaitsin, että ei se ehkä ihan niin vaativa homma ollut, kuin olin aluksi ajatellut, mutta jäi se tekemättä pariltakymmeneltä muulta jätkältä, jotka silloin aiemmin olivat paikalla ;)

Mutta tästä episodista minulle tuli halua parantaa muitakin vastaavia taitoja, akrobatiaa, voimaa, yms. Noiden ghetto-treenaajien taitojen lisäksi haluaisin opetella uudelleen mm. hyppäämään voltin ja puolivoltin sulavasti eteen ja taakse. Saa nähdä oppiiko tällainen 29-v ukko vielä moisia taitoja, vai katkeaako niska! :P

Heh hauska tapa huomata olevansa oikeasti kunnossa:) Sulla on hyvät pohjat tuommoiseen treeniin, pitää vain potkia se pallo useammin sinne että pääset näyttämään kavereille!
Painon nousu vie äkkiä kehitystä takaspäin, ainakin nopea. Se on hyvä pitää mielessä. Huomasin kun aloitin ja oli painoa normaalia enemmän. Tuntu että ei tule mitään koko hommasta.Mulla on tuo kehonhallinta kiinnostuksena, kuitenkaan perusvoimasta tinkimättä. Eli jatkossakin teen molempia. Yritän kuitenkin kehittyä voimistelussa ja kehonhallinnassa/liikkuvuudessa ylipäätään.

Treeneistä sen verran, että kuntopiireissä ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä ja kerroin niistä lähinnä siksi koska voimat ei silloin kasvaneet kun panostin "pohjakuntoon". Crossfit ym. sivuilla on noita treenejä ja niitähän voi itse keksiä loputtomiin. Vaikkapa 50 yleisliikettä niin nopeaan kuin voi 1min tauko. 10 hindukyykkyä 10 hindupunnerrusta x5-10 30 s tauoilla. Tämä siis melko maksimipuolella. Peruskuntoahan saa rauhallisemmilla jumpilla/juoksulla.

Voimisteluun tein noita kahta mitä neuvotaan tuolla. Nyt pitää taas ryhdistäytyä ja alkaa noita vaikeampia variaatioita yrittämään.

http://www.dragondoor.com/articler/mode3/229/

Sen lisäksi siltoja, niskasiltoja, L-istuntaa (l-sit) ym. Kehitys pysähtyy äkkiä jos ei muuta ohjelmaa tai tee usein. Ostin Gymnastic Bodies kirjan ihan mielenkiinnostakin, vaikka ei pelkkä voimistelu ole mulle pääjuttu. Perusvoimaan (dynaamiseen) tein leukoja, dippejä ja erilaisia punnerruksia(käsilläseisonta jne.)
Leuoista saa haastavempia esim. ghettotyyliin sivuilta sivulle menemällä tangon päällä tai laittaa pyyhkeen tangon yli ja ottaa toisella alempaa kiinni, eli yhden käden leuka avustettuna. Esim beastskills sivulta löytyy juttua jos ei halua ostaa tuota kirjaa. Tai Never Gymless kirjaassa on myös tosi jyrkkiä kuntopiirejä kaiken muun ohellla, oon joitain tehny ja on kyllä ollu keuhkot ja muut kovilla....

Ton Sommerin ohje voimatreeniin on yksi liike jokaista lajia:

1. Veto (leuka, voimaveto...)
2. Työntö (dippi, käsilläseisontapunnerruss...)
3. Jalat (pistooli, ghr...)
4. Keskivartalo (l-sit, jalannosto...)

Jos haluaa sisällyttää staattiset tähän niin ohje olis staattiset parettain dynaamisten kanssa 60s tauoilla. Esim. leuanveto 60s tauko, etuvaaka 60s tauko x3 jne.
Ite en tuota ole vielä kokeillut, mutta varmaan toimis jos ei halua muuttaa täysin omaa treeniä.
Tein voimisteluja erillisinä jatkossa kokeilen pitkin päivää metodilla ja voimatreenit muuten erikseen. Jos ei toimi niin kokeilen yhdistää staattiset ja dynaamiset.

Jakohan vois olla esim. Voima-Taito-Kunto/Laji-Lepo ja uusiks. Mitä useammin tekee sen paremmin kehittyy voimistelussa kuten muussakin. Mutta jos urheilee monipuolisesti eikä ole aikaa loputtomiin niin on pakko tehdä kompromissejä....tai sitten keskittyä vain yhteen. Vaikeita päätöksiä. Mutta pelkällä staatisellakin voi saada tuloksia aikaan eli jos on paha ajanpuute niin tekee vain staatisia--->

Yks kaveri oli tehny vain noita kahta liikettä 2min päivässä ja leuat ja dipit tuplaantui (7 ja 8-14 ja 16), huom oli treenannu ennekin joten palautti voimiaan mutta silti.

juji82: Kuinka paljon oot kehittyny noissa kahessa voimisteluliikkeessä? Viittitkö laittaa tarkemmin esim. viikkoohjelmasi niin näkis paremmin, et miten oot sijoittanu noi muun treenin oheen? Ite laitoin aluks noi kolmen päivän treenikiertooni (1.jalat 2.vatsa 3.kädet Lepopäivä tarpeen mukaan max. 1/vko) tuohon 2.päivälle. Tuloksena aivan järjettömän kipeät latsit moneksi viikoksi (epäsuoraa rasitusta mavesta ja eritasoleuoista). Nyt teen noi voimisteluliikkeet 3.pävän ekana treeninä, mutta tuntuu, että kehitys niissä on pysähtyny.
Front leverin kanssa saan olla kyl varovainen, jos treenaan yhen käden leukavariaatioita.

Kait mun täytyy sit jättää muu yläkropan treenaus pois ja panostaa näihin? Tässä mun systeemissä treenejä noille liikkeille tulee siis 2kpl (liian vähän?) viikossa ja se suositus tuolla ohjeissa oli 3-4kpl.
Toisaalt voi kyl olla, että kehityn enkä vaa huomaa sitä, ku näissä ei kait ihan niin nopeesti ja selkeesti kehitys tapahdu.

Kiitos jo etukäteen!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
juji82: Kuinka paljon oot kehittyny noissa kahessa voimisteluliikkeessä? Viittitkö laittaa tarkemmin esim. viikkoohjelmasi niin näkis paremmin, et miten oot sijoittanu noi muun treenin oheen? Ite laitoin aluks noi kolmen päivän treenikiertooni (1.jalat 2.vatsa 3.kädet Lepopäivä tarpeen mukaan max. 1/vko) tuohon 2.päivälle. Tuloksena aivan järjettömän kipeät latsit moneksi viikoksi (epäsuoraa rasitusta mavesta ja eritasoleuoista). Nyt teen noi voimisteluliikkeet 3.pävän ekana treeninä, mutta tuntuu, että kehitys niissä on pysähtyny.
Front leverin kanssa saan olla kyl varovainen, jos treenaan yhen käden leukavariaatioita.

Kait mun täytyy sit jättää muu yläkropan treenaus pois ja panostaa näihin? Tässä mun systeemissä treenejä noille liikkeille tulee siis 2kpl (liian vähän?) viikossa ja se suositus tuolla ohjeissa oli 3-4kpl.
Toisaalt voi kyl olla, että kehityn enkä vaa huomaa sitä, ku näissä ei kait ihan niin nopeesti ja selkeesti kehitys tapahdu.

Kiitos jo etukäteen!

Noita dragondoorin ohjelman liikkeitä kannattaa tehdä mahdollisimman usein ja vaikka pitkin päivää, niin kroppa oppii nopeammin. Välineitähän ei juurikaan tarvita lattiaa ja leuanvetotankoa lukuun ottamatta. Älyttömän nopeita tuloksia en siltikään odottaisi, sillä aika vaativista liikkeistä on loppujen lopuksi kysymys. Siinä vaiheessa kun noita vaikeampia variaatioita pystyy tekemään on muu yläkropan treenaus esim. salilla hieman kyseenalaista, mikäli tavoittelee tuloksia nimenomaan omalla kroppalla tehtävissä liikkeissä.

Kiitos jo etukäteen!

Ekanakin en ole mikään asiantuntija, mutta puhun omista kokemuksistani. Voin silti antaa neuvoja mutta ne voi olla sulle:david: vaikka mulla toimisikin. Ei mun viikko-ohjelmasta ole sinänsä hyötyä, tein voimistelun 3-4 vrk välein aamuisin. Sit illalla saatoin vaikka juosta tai tehdä kuntopiiriä.

Kannattaisko tehdä joka toinen aamu 3 pitoa per liike?? Esim jalka ja käsipäivinä. Kun et vedä ihan loppuun niin ei kai tuo niin paljon haittaa muuta treeniä. En missään nimessä jättäs muita juttuja pois, nämä on vain hyvä lisä. Toinen vaihtoehto on muiden sarjojen välissä esim jos teet kyykkyä niin kyykkysarja lepo planche lepo x niin monta sarjaa kuin teetkin. Front lever sitten jonkun muun parina.

Nämähän vaatii vain sen leuanvetotangon ja lattiaa....eli 2-4 krt viikossa riittää, laitat sinne väliin mikä tuntuu sopivammalta.

Jto onkin kirjoittanut, että staattisessa voimassa kehitys pysähtyy helposti ja olen saman itsekin huomannut. Alussa mulla oli vaikeuksia pitää 10s tota frogstandia, kehonhallinta ja myös voimakysymys...niin kuin aina voimistelussa:D

Muutamassa viikossa kehityin paljon, vaikka tein vain 2x vko 3x10s pidot. Sitten rupesin vain pitämään pidempään ja pidempään kunnes meni 3x20s per pito. Eli en edes lisänny määrää vaikka 3-4x viikossa olis hyvä. Ajattelin että ei kiire opetellaan rauhassa. No sitten periaatteessa mullakin kehitys pysähtyi välillä, mutta se ei silti haitannu koska vaikka pidin saman ajan niin sain pidettyän "paremmin" ja osasin jännittää kroppaa paremmin. Se jännityksen löytäminen on oleellista, vähän sama kuin vaikka kyykyn tai maven opettelu.

Nyt oon pitäny 2x30s per liike melko helposti (edelleen 2-3xvko),
sitten kun menee 1x60s helposti niin vaihdan vaikemapaan, vaikka nyt tuck planche jo ehkä onnistuisikin. Se vaan, että en halua siirtyä liian aikaiseen suoran käden juttuihin, totuttelen niveliä pikkuhiljaa enkä tee liian kovia tavoitteita.

Front leverissä helpompi säätää "vastusta", kun alkaa tärisemään niin nostaa vain jalkoja ylemmäks, se kynnys mitä ei jaksa enää löytyy helposti. Saan tehtyä jotenkin ehkä ton straddlen, mutta olen vielä tehnyt tuota Advanced Tuck Front Leveria. Siinä 2x30s pitoja, välillä oikaisen vain toisen jalan sinne eteen. Silleen gay-tyyliin:dance2:

Auttoko???

Jep kiitos vastauksesta. Jätän noi yhen käden leukavariaatiot vähemmälle nii voi tehä useemmin ilman, että tulee krooninen tukos latseihin.
Määrän lisäämisessä mua vaa epäilyttää se, että liikkeiden muuttuessa koko ajan raskaammiksi palautuminen alkaa viedä enemmän aikaa. Täytyy tosiaan kokeilla, et vaihtelee vähän enemmän noita treenikertoja.

noita hankalampia liikkeitä kannattaa pätkiä osiin ja treenata niitä ihan niinku mitä tahansa juttuja. ensin kevennettyä vastusta jne jne ja pikkuhiljaa sitten edistyessä kovempaa. ihan normaalia siis.

staattisen voiman kehittäminen on nivelkulmariippuvaista ja jos sitä haluaa vain yhteen ainoaan grippiin tai liikkeeseen avuksi, sen treenin tulis olla vaihtelevaa. muuten tulee tasanteita auttamatta. suosittelen noihin staattisiin toistopohjasia juttuja enemmän kuin pidempiä maksimipitoja.

eipä tarvi puntin punttia saadakseen hullut voimat ja vaikka ison kehon kaupan päälle, jos semmosesta tykkää. ei kroppa tiedä mikä se vastus on mitä liikutellaan. se on vaan vastus. on vaan mielikuvituksesta kiinni, miten raskaita venkoiluja keksii. esim. jos menee leuat, yritä yhdellä kädellä. jos menee yhden käden leuka, yritä vääntää se etuvaakaan. jos menee yhden käden etuvaakakin, tee se parin sentin rimasta sormenpäillä, kuten mun avatarin john gill jne. juu ei mene ekalla, mutta kuten ihan kaikessa treenissä...pikkuhiljaa eteenpäin.

Omalla painolla treenaus on mahtavaa. Tuskin kovin moni puntti poju pystyy 70x3 punnerrus toistoihin ym. mitä itse teen.

Ja kattokaa mikä jöötti Mike Tyson on. Ei sekään puntteihin koskenu. Katto sen treeni ohjelmia niin juoksi aamusin, hyppi narua, kuntopyörää, sparria vitusti, sit säkkiä, lihas kunto: 2000 sit uppia, 500-800 dippiä, 500 punnerrusta, 500 rutistusta 30kg jöötillä niskan takana, 10 minaa niska treeniä, lisää kuntopyörää..

Semmosta kaikkea.

vertailu on turhaa, sillä tuskin säkään pystyt niihin punttipojujen temppuhin. eri treeni, eri tavoite, eri tulos.

kuten moneen kertaan sanottua, kroppa ei tiedä, mikä se liikuteltava vastus on. senpä takia kaikenlainen vastuksen lisääminen kehittää voimia oli se sitten kyykky, kivien heittely tai mummon kantaminen jne.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom