Kehon mittasuhteet ja voimaliikkeet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NTP
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siihen missä yhteydessä riittää yksi lause; Lihaksen liikesuunnan vaihdossa on käytössä venytysrefleksi.

Miten et ole kuullut termiä venytysrefleksi (stretch reflex) jos olet paljon näistä asioista lukenut? Vai luitko eilen ekaa kertaa.

Ja taas väärin ymmärretty. Miten vittu voi olla mahdollista! Päinvastoin kirjoitin että tieto tiskiin jos sitä on eikä mitään arvuuttelua.
Näin kirjoitin opettajasta; "Ei tartte antaa kotitehtäviä. Jos on tietoa niin aiheesta niin tieto tiskiin ja vaikka linkit lähteisiin tai hakusanaan."
Tätä en myös ymmärrä täällä foorumilla. Eli vedät jotain opettajan roolia ja annat kotitehtäviä. Tosin tossa kyseisessä kohdassa kotitehtävä oli eri kuin itse aihe. Tunnilla harjoitellaan matematiikkaa niin ope antaa kotitehtäväksi perehtyä pakokaasuahtimen toimintaan.

Kaikki perehtyy niihin asioihin mitkä kiinnostaa. Ei tartte antaa kotitehtäviä. Jos on tietoa niin aiheesta niin tieto tiskiin ja vaikka linkit lähteisiin tai hakusanaan.
Mitkä linkit lähteisiin sinulta on jäänyt saamatta?

Minä on ole vastuussa sinulle antamieni termien selvityksestä ja kertomisesta! Päättele ja selvitä ne nyt sitten itse! Tarjosin sitä vaihtoehtoa mutta aloit aukomaan päätäsi (taas ei ole ollenkaan ainut kerta) ja nyt hyväksy se että se hetki oli ja meni. Sinulla on tiedossa mitkä asiat kannattaa lukea ja ennen kaikkea osata! Kaikkista noista termeistä taitaa olla siellä instassa kuvat ja kysymällä olisi selvinnyt lisää mutta kun ei napannut niin antaa olla. 👍🏼

”Eli vedät jotain opettajan roolia” mitenkä voi olla mahdollista että ymmärsin väärin? Luetko sinä mitä kirjoitat?

Sinänsä kummallisesti kirjoitettu, kun alussa karkeasti ottaen siinä todetaan että 2s paussi vähentää elastisuutta (tarkoittaen ilmeisesti juuri tuota stretch-reflexiä) n. 70% ja 4s paussi yli 95%. Ja bouncella tarkoitetaan kirjaimellisesti pomppua, ja kun erilaiset tekijät otetaan huomioon niin reaalimaailmassa kappale pompun johdosta ei nouse korkeammalle kuin mistä se kappale tiputettiin, ellei siihen kohdisteta lisää voimaa jostain. Tarkoittaako tällä sitten tuota venytysrefleksin "mahdollistamaa" pomppua vai mitä, mutta ottamatta kantaa tarkkoihin prosentteihin, teksti on hetken aikaa ihan järkevän kuuloista.

Mutta sitten lähtee laukalle, jostain syystä käsittänyt fysiikan perusteita (kirjoitan nyt pikaisesti, toivon ettei kukaan ala nussimaan pilkkua) hieman väärin, kun kappale nostetaan ylemmälle tasolle, siihen on varautunut työtä, johon nyt vaikka vesivoimalat perustuvat pitkälti. Veteen on varastoitunut liike-energiaa, joka sitten yksinkertaistaen muutetaan toisenlaiseksi energiaksi. Mutta jos nostat veden ylös, siihen varastoituu se työmäärä, mutta joudut itse tekemään (enemmän) työtä, kuin saat siihen vesimäärään varattua.

Sama tuossa leuanvedossa, kehosta poistuu lämpöä, energia ei varastoidu 100% tehokkuudella ihmisen sisälle yms yms yms. Jokaisella peräkkeisellä nostollahan työmäärä on käytännön tasolla ihan samanlainen, ilman paussia venytysrefleksi kuittaa kyllä siitä osan, mutta suurin osa työstä joudutaan silti tekemään itse. Vielä suurempi osa joudutaan tekemään jos pidetään pitkä paussi. Muutenhan vaikka kyykyllä ei olisi ylärajaa, kun ihminen pongahtaisi aina takaisin ylös.

Jos siinä lukisi että ilman paussia vaatii venytysrefleksin + yms verran vähemmän tuotettua voimaa, tuo väite olisi käsittääkseni validi. Tai käytännössä saa siinä olla paussikin, mutta silti sen hetkisen venytysrefleksin + yms verran vähemmän tuotettua voimaa.

Ihan mielenkiinnosta, mikä tälläisen purkauksen tarkoitus on?
Mun vuodatuksen tarkoitus? Ei mikään muu ku etten siedä tollasta yhtään nykyään. Pettymys ;d. Väittely on jalo laji, ja kunnon väittely on viihdyttävää. Ja hyvin, hyvin harvinaista. Vuosia käyny mitä typerämpiä vääntöjä mitä typerämmistä aiheista, ja vihdoin tullu katto vastaan. Varmaan satoja identtisiä sanaoksennuksia. Netti on just sellanen paikka, et niilläki jotka ei oikeesti saa verbaalisesti mitään aikaan sen ulkopuolella on yhtäkkiä helvetin kova ääni. Koska ei joudu vastuuseen, ja voi piilotella ruudun takana. En keksi montaa asiaa ärsyttävämpää ku tietämätön ihminen, joka levittää tietämättömyyttään kovaan ääneen. En osaa paremmin selittää, mut netissä väittely on hyvin kliseistä lähes aina, ja samat kaavat toistuu. Itellä ei olis pokkaa heittää tollasia juttuja, jos omat sen hetkiset meriitit on tasoa 1/10, ja käytännössä ei saa mitään aikaseks. Mäki voin lukee ja syövyttää mieleeni kaiken maailman informaation mitä saatavilla jääkiekosta. At the end of the day oon ihan paska ko. lajissa, eli en tiiä yhtää mitään :LOL:.

Viimeksi muokattu:

Minä on ole vastuussa sinulle antamieni termien selvityksestä ja kertomisesta! Päättele ja selvitä ne nyt sitten itse! Tarjosin sitä vaihtoehtoa mutta aloit aukomaan päätäsi (taas ei ole ollenkaan ainut kerta) ja nyt hyväksy se että se hetki oli ja meni. Sinulla on tiedossa mitkä asiat kannattaa lukea ja ennen kaikkea osata! Kaikkista noista termeistä taitaa olla siellä instassa kuvat ja kysymällä olisi selvinnyt lisää mutta kun ei napannut niin antaa olla. 👍🏼

”Eli vedät jotain opettajan roolia” mitenkä voi olla mahdollista että ymmärsin väärin? Luetko sinä mitä kirjoitat?

Ei mitkään linkit. Se oli esimerkki että jos on tietoa aiheesta niin ei täällä kukaan rupea mitään johdattelemaan tai antamaan kotitehtäviä niinkuin joku opettaja että annappa tähän kysymykseen vastaus. Vaan kirjoittaa mitä tietää ja voi mainita tiedon lähteen. Olen itse erittäin taitava löytämään vastaukset asioihin mitkä askarruttaa.

Sinulle vinkkinä siihen taivutus/vääntömomenttikeskusteluun liittyen, kannattaa opiskella statiikan perusteet. Tähän keskusteluun en viitsi muuten lähteä mukaan 😁.

Minä jo aikaa sitten sanoin että en minä tänne ole kavereita hakemaan. 🤣 ja jos ne pilkut muuttaa lopputulosta kun eivät viitsi ottaa asioista selvää niin se ei ole minun vika. Katso tuo äskeinen kirjan sivun kuva! Te porukalla soditte nyt tuota kirjan tekstiä vastaan ette minun kirjoituksia vaan tuota kirjan tekstiä. Kirjassa on mittavat lähteet ken niitä haluaa alkaa kahlaamaan läpi. Mihin toki kannustan. 👍🏼

Väititäkö vieläkin vastaan siitä että venytysrefleksi toimii aina kun liikesuunta vaihdetaan.

Ei mitkään linkit. Se oli esimerkki että jos on tietoa aiheesta niin ei täällä kukaan rupea mitään johdattelemaan tai antamaan kotitehtäviä niinkuin joku opettaja että annappa tähän kysymykseen vastaus. Vaan kirjoittaa mitä tietää ja voi mainita tiedon lähteen. Olen itse erittäin taitava löytämään vastaukset asioihin mitkä askarruttaa.
Kirja ei ole lähde? Termien avaamiseen tarvitset googlen ja kyseisen termin! No ei se tiedon haku kyllä tässä yhteydessä hirveän kirkkaassa valossa näyttäydy!

Sinulle vinkkinä siihen taivutus/vääntömomenttikeskusteluun liittyen, kannattaa opiskella statiikan perusteet. Tähän keskusteluun en viitsi muuten lähteä mukaan 😁.
Mennään keskustelemaan tästä siihen ketjuun missä aiheesta keskustelua käytiin ei sotketa tätä enempää. Laitat minun nimimerkin sen ketjun kirjoitukseesi ja mielellään osoitat kohdan mikä sinusta vääntömomentissa on väärin. Jos sopii?

Väititäkö vieläkin vastaan siitä että venytysrefleksi toimii aina kun liikesuunta vaihdetaan.
En! Joka kerta kun sinä viet (kuten kirjassa on osoitettu) lihaksen passiivisen venytykseen se tapahtuu kuten olen koko ajan sanonut. En ole missään vaiheessa sanonut etteikö refleksiä ole olemassa.

En! Joka kerta kun sinä viet (kuten kirjassa on osoitettu) lihaksen passiivisen venytykseen se tapahtuu kuten olen koko ajan sanonut. En ole missään vaiheessa sanonut etteikö refleksiä ole olemassa.

Ei tartte mitään "passiiviseen" lisäsanoja väliin vaan ihan suomeksi että kun vaihdat liikesuunnan niin venytysrefleksi on mukana.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kirja ei ole lähde? Termien avaamiseen tarvitset googlen ja kyseisen termin! No ei se tiedon haku kyllä tässä yhteydessä hirveän kirkkaassa valossa näyttäydy!

Noin 20 vuotta sitten lukenut venytysrefleksistä. Oisko ollu Pavel Tsatsoulinen venyttelykirjasta tai Westside Barbellin tai Saken jutuista ekaa kertaa. Ei tartte enää. Tuo postaamasi pikku pätkä tekstiä ja kuva ei ole mikään ihan paras lähde kuvaamaan ilmiötä. Kirjoittaa googleen "Stretch reflex" ja "Stretch shortening cycle" niin löytyy paljon paremmat sivut ja videot.

Mitä siinä kirjan sivun kuvassa lukee? Ei lue että joka kerta!!!

Lukee että spindlet tunnistaa venytyksen tilan ja nopeuden ja lähettää sen mukaista signaalia hermostolle että se antaa supistuskäskyä.
Joo, jos oikein hitaasti liikutat ja vaihdat suuntaa niin ei tule refleksiä. Mutta kun liike on nopea niin refleksi on mukana myös muilla nivelkulmilla kuin max venytyksessä.

Lukee että spindlet tunnistaa venytyksen tilan ja nopeuden ja lähettää sen mukaista signaalia hermostolle että se antaa supistuskäskyä.
Joo, jos oikein hitaasti liikutat ja vaihdat suuntaa niin ei tule refleksiä. Mutta kun liike on nopea niin refleksi on mukana myös muilla nivelkulmilla kuin max venytyksessä.
Minkä kaltaisen venytyksen tilan?

Noin 20 vuotta sitten lukenut venytysrefleksistä. Oisko ollu Pavel Tsatsoulinen venyttelykirjasta tai Westside Barbellin tai Saken jutuista ekaa kertaa. Ei tartte enää. Tuo postaamasi pikku pätkä tekstiä ja kuva ei ole mikään ihan paras lähde kuvaamaan ilmiötä. Kirjoittaa googleen "Stretch reflex" ja "Stretch shortening cycle" niin löytyy paljon paremmat sivut ja videot.
Westside barbell venyttely kirja ja saken jutut liene aika yhdistelmä näitä kahta kuulostaa juuri tutkimuksille joita aiheesta on tehty! Minä en kaipaa nyt mitään nettisivuja vaan raakaa dataa että se tapahtuu aina kuten osoitat!! minulla on tuossa nyt esim tuo kirja 2019 julkaistu missä on aiheeseen niputettu kymmeniä tieteellisiä julkaisuita joita ovat ihan tutkijat kirjoittaneet!!!!

Viimeksi muokattu:
Westside barbell venyttely kirja ja saken jutut liene aika yhdistelmä näitä kahta kuulostaa juuri tutkimuksille joita aiheesta on tehty! Minä en kaipaa nyt mitään nettisivuja kun minulla on tuossa nyt esim tuo kirja missä on aiheeseen niputettu kymmeniä tieteellisiä julkaisuita joita ovat ihan tutkijat kirjoittaneet!!!!

Eiköhän nuo edellämainitut ole taustatyötä tehneet ennen kuin kirjoittavat aiheesta. Ja itselle kuten 99,9 % muista, riittää se tieto miten homma käytännössä toimii, eli vastaliike vahvempi kuin ilman vastaliikettä. En tarkoittanutkaan että menisit itse googleen vaan kirjoitin esimerkin että googlella löytyy paremmin ja selkeämmät tiedot asiasta kuin tosta postaamastasi lyhyestä pätkästä.

Eiköhän nuo edellämainitut ole taustatyötä tehneet ennen kuin kirjoittavat aiheesta. Ja itselle kuten 99,9 % muista, riittää se tieto miten homma käytännössä toimii, eli vastaliike vahvempi kuin ilman vastaliikettä. En tarkoittanutkaan että menisit itse googleen vaan kirjoitin esimerkin että googlella löytyy paremmin ja selkeämmät tiedot asiasta kuin tosta postaamastasi lyhyestä pätkästä.
Nyt et voi verrata treenimanuaalia ja tieteellistä julkaisua et sitten mitenkään. Mikäli kirjoissasi lukee että se tapahtuu aina se on tutkimuksissa osoitettu toisin. Nyt sinä kyseenalaistat koko kyseisen aiheen tutkijat ja kyseisen kirjan lähteet ja kirjoittajat.

Minä jo aikaa sitten sanoin että en minä tänne ole kavereita hakemaan. 🤣 ja jos ne pilkut muuttaa lopputulosta kun eivät viitsi ottaa asioista selvää niin se ei ole minun vika.
Sun ongelma on se, että osaat ottaa kyllä asioista selvää, mutta et soveltaa. Kuvittelet edelleen, että jollain momenttivarsilla on merkitystä. Mutta kun ei ole. Jos suoritus on identtinen ja vain suunnanvaihdon nopeus muuttuu, niin momenttivarret ja lihaksen voimantuoton kulmat supistuu vertailusta pois.

Enkä kyllä suoraan sanoen ymmärrä yhtään miten toi kirjan kuva liittyy tähän aiheeseen. Siinä kerrotaan miten keho aistii lihaksen venytyksen. Ei mitään tekemistä sen kanssa miksi hyppy on korkeampi jos suunnanvaihto ennen ponnistusta on nopea.

Nyt et voi verrata treenimanuaalia ja tieteellistä julkaisua et sitten mitenkään. Mikäli kirjoissasi lukee että se tapahtuu aina se on tutkimuksissa osoitettu toisin. Nyt sinä kyseenalaistat koko kyseisen aiheen tutkijat ja kyseisen kirjan lähteet ja kirjoittajat.

Kun vaihdat nopeasti suuntaa niin venytysrefleksi on mukana aina.

Sun ongelma on se, että osaat ottaa kyllä asioista selvää, mutta et soveltaa. Kuvittelet edelleen, että jollain momenttivarsilla on merkitystä. Mutta kun ei ole. Jos suoritus on identtinen ja vain suunnanvaihdon nopeus muuttuu, niin momenttivarret ja lihaksen voimantuoton kulmat supistuu vertailusta pois.

Enkä kyllä suoraan sanoen ymmärrä yhtään miten toi kirjan kuva liittyy tähän aiheeseen. Siinä kerrotaan miten keho aistii lihaksen venytyksen. Ei mitään tekemistä sen kanssa miksi hyppy on korkeampi jos suunnanvaihto ennen ponnistusta on nopea.
Kiitos. Kuvassa kuvataan venytysrefleksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom