Keharit!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Hyi vittu, tämä threadi on jotenkin oikea kasvatustieteilijän unelmathredi. Henkisiä ominaisuuksia, geenejä, ulosteita, visvaa ja paskaa ja vittumaisia eettisiä filosofisia pohdintoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä haluaisin tietää missä menee se raja, kuinka paljon esim. aviopuolisolla on oikeutta päättää toisen elämästä. Ja oli kyse sitten aviopuolisosta, lapsesta tai vanhemmista letkuissa niin väitän, että suurin vastustus näissä asioissa tulee siitä, että ihmisille on itselleen hyvin vaikea luopua itselleen tärkeästä ihmisestä, vaikka tajuaisikin nopean kuoleman olevan parempi. Se suru mikä toisen kuolemasta itselle aiheutuu on niin suuri, että tavallaan antaa toisen kärsiä sen vuoksi, että ei halua kokea sitä surua ja pahaa oloa ennen kuin on ihan pakko. Eikö kukaan ajattele näin?

lej sanoi:
Ja oli kyse sitten aviopuolisosta, lapsesta tai vanhemmista letkuissa niin väitän, että suurin vastustus näissä asioissa tulee siitä, että ihmisille on itselleen hyvin vaikea luopua itselleen tärkeästä ihmisestä, vaikka tajuaisikin nopean kuoleman olevan parempi. Se suru mikä toisen kuolemasta itselle aiheutuu on niin suuri, että tavallaan antaa toisen kärsiä sen vuoksi, että ei halua kokea sitä surua ja pahaa oloa ennen kuin on ihan pakko. Eikö kukaan ajattele näin?

Meinasin muuten kirjoittaa ihan saman asian, melkeinpä samoilla sanoillakin, tuon edellisen postini loppuun.

Raejuusto sanoi:
En tajua miksi Stephen Hawking (jättäkää se ässä pois) tuotiin tähän mukaan, miehellä on harvinainen lihasrappeumasairaus (tms.) joka alkoi aiheuttaa liikuntakyvyttömyyttä vasta keski-iässä. Sen takia myös äänihuulet ovat kyvyttömät muodostamaan puhetta. Hawking on elänyt aivan normaalin ihmisen lapsuuden ja nuoruuden.

* Sanoo Muppettien elukan lailla: "Sooorryyy..." Enpäs tiennyt totakaan Stephenistä...

Äitin äiti halvaantu ja vietti viimmeiset vuotensa pyörätuolissa ja täysin toisten syötettävänä ja pestävänä. Aivot pelas jotenkuten, aina väliin hoki et päästäkää mut pois, ym vastaavaa. Isäntä vastas aina, ettei kopatakkaa viitti, ku joutus linnaan (anopilleen).
Oli kyllä helpostusku viimein pääsi pois.
Ja eihän tämä ollut viä paha, vanhaen kodissa on paljon pahempiakin tapauksia, jokka ei reagoitte mihinkään.
Mikä siinä ihmisen/kasviksen tappamises on niin kamalaa ja vaikeeta? Mä voisin ainaski ruveta pyöveliksi, säälistäkin jo tappaisin moiset.

Ei aivokuolleita pidetä laitteiden avulla "hengissä" muuta kuin mahdollisesti jossain elinsiirtotapauksissa. Suomi oli eka maa maailmassa, jossa alettiin katsoa aivokuollut juridisesti kuolleeksi.

sammyx sanoi:
Ei aivokuolleita pidetä laitteiden avulla "hengissä" muuta kuin mahdollisesti jossain elinsiirtotapauksissa. Suomi oli eka maa maailmassa, jossa alettiin katsoa aivokuollut juridisesti kuolleeksi.

Älä pilaa hyvää väittelyä ;)

Tässä nyt puhutaan asioista aika filosofisella tasolla. (En kyllä tiennyt tuosta juridisesta kuolleisuudesta.)

Juu täällä ei taideta kauheasti uskoa sieluun.Vaikka aivot,kädet, jalat mitkään niistä ei pelaa niin kaikilla ihmisillä on silti sielu ja se erottaa meidät eläimistä.
Äh nyt ihmiset pitävät minua hihhulina ja se vain osoittaa sen,että suomi kuten muukin eurooppa on kovaa vauhtia maallistumassa.Monet ihmiset tajuavat vasta ,kun ovat kovassa hädässä,että on olemassa korkeampi voima.
Niin vaan kova ja karski suomalainen sotilaskin risti kätensä sotien aikana kun asiat näytti pienen ihmisen päässä niin käsittämättömiltä ja itseä on ruvennut pelottamaan,että sodan tuulet taas lähestyvät,jotta suomalainen jälleen ymmärtäisi...
Ihminen rupeaa helposti kuvittelemaan,että hän on Jumala: minä päätän ketkä saavat elää ja ketkä kuolevat,minä tiedän ketkä ovat riittävän vammaisia,tehdään täydellisiä ihmisiä kloonaamalla.
Minäkään en ymmärrä miksi on vammaisia,mutta Jumala on aina tiennyt ja minäkin tiedän kuolemani jälkeen, mutta sen minä jo nyt tiedän että tappamista varten niitä ei ole tänne luotu.
Kun menettää toivon paremmasta, uskon hyvyyteen, rakkauden ympäröivään maaillmaan, niin silloin jää jäljelle: viha,raivo,epätoivo,tuska kipu...

Mikäs kiinnitys tai oikeus sulla sitten olisi kyseisen reppanan elimiin? Mä ainakin huolehdin siitä, että mun elimet ei mee uusiokäyttöön, koska todennäköisesti vastaanottaja olisi kuitenkin joku kusipää, jolla olisi omituisia mielipiteitä.

Älä huoli, sinun elimiäsi odottava on ihan varmasti fiksumpi kuin sinä. :curs:

Tässäpä tämä:

The 52-year-old academic is widely considered the father of the international animal rights movement yet has argued parents should have the right to euthanize newborn children who have severe handicaps.

In his books, Singer has said that children less than one month old have no human consciousness and do not have the same rights as others.

"Killing a defective infant is not morally equivalent to killing a person," he wrote in one book. "Sometimes it is not wrong at all."

Mä sanon kaikille teille, jotka vastustatte mun teesejä tässä threadissa: Teitä vaivaa ANTROPOSENTRISMI, eli pidätte ihmistä jotenkin laadullisesti parempana elukkana kuin muita nisäkkäitä. Elukoiden kiduttaminen ei herätä teissä mitään tunteita, mutta annas olla, kun kyseessä on ihmisnisäkäs, niin se lihakimpale on "pyhä", koska sillä on "tulevaisuus" (sic) ja "ihmisarvo" ja joku vitun "sielu". Syökää sikanautaa ja pitäkää aivovammaiset, liikuntakyvyttömät oliot letkuissa. Saatte kato sellaisen harmonian ja niinku ying-yang tsydeemin siihen teidän maailmankatsomukseen.

Sielu ei ole mitään muuta kuin uskontojen väline ihmisten hallitsemiseen, pelote.

Mun mielestä joissain tapauksissa tuo elukoiden kiduttaminen otetaan liiankin vakavasti. Bulgariat sun muut täynnä imppaavia katulapsia, mutta Jotkut Bardotit on huolissaan samojen katujen kulkukoirista ja sitä pidetään hyvänä ihmisenä, kun se antaa niiden koirien hoitoon rahaa ja vastustaa niiden tappamista.

Totta osittain sekin, että ihmishenki nostetaan välillä liian suureen arvoon. Objektiivisemmin elämällä ei ainakaan mun mielestä ole mitään korkeampaa tarkoitusta kuin nauttia siitä.

Sielu, joopa joo.

Miksiköhän noilla uskovaisilla ja muilla hihhuleilla on kamala pelko täältä pois lähdöstä, vaikka paasaavat paratiiseistä ja kuoleman jälkeisestä taivaista? Eikö paratiisi olisi parempi vaihto ehto kuin maalinen kärsimys?
enkä nyt tarkoita hihhulilla ketään yksittäisesti.

Tee muille niinkuin haluaisitte itsellennekin tehtävän. Joteski tollai se taisi olla, eli eutanasialle kyllä.

hetken kestää elämä, sekin synkkä ja ikävä....

lej sanoi:
Mun mielestä joissain tapauksissa tuo elukoiden kiduttaminen otetaan liiankin vakavasti. Bulgariat sun muut täynnä imppaavia katulapsia, mutta Jotkut Bardotit on huolissaan samojen katujen kulkukoirista ja sitä pidetään hyvänä ihmisenä, kun se antaa niiden koirien hoitoon rahaa ja vastustaa niiden tappamista.

Aivan saatanan hyvä huomio! Todennäköisesti se Bardot kuitenkin vetää tehotuotettua lihaa. Se on hirveän kummallista, että ihmisen empatia herää voimakkaimmin silloin, kun puhutaan korkea saaren paviaaneista tai vammaisista. Orvot butaanipäät ei tunnu herättävän mitään...

Tuli mieleen ihmisnisäkkään eri tavat käsitteellistää elämiä:

1. Mekanistinen: Elukat on koneita (eläinkokeet, behaviorismi)

2. Hyötyajattelu: Elukat on taloudellisia hyödykkeitä (tuotettu liha, villa...)

3. Viidakon Laki: Ihminen on laji maailmassa, jossa vahvin selviää (metsästys, kalastus)

4. Estetisoiva: Eläimiä jalostetaan, trimmataan, typistetään (koiranäyttelyt, akvaariot, kanarialinnut)

5. Luonnonsuojelu: Ihminen holhoaa ja tarkkailee luontoa yläpuolelta. (kansallispuistot, lintujen bongaus)

6. Juutalais-kristillinen perinne: "Kaikki villieläimet ja taivaan linnut, kaikki maan päällä liikkuvat eläimet ja meren kalat pelkäävät ja säikkyvät teitä; ne on annettu teidän valtaanne". (pääsiäislammas :D )

7. Nautinnonhalu: Eläimistä saadaan hupia ja ylellisyyttä. (sirkukset, kukkotappelut, fileen vetäminen)

8. Antropomofismi: Eläimet ajatellaan ihmisten kaltaisiksi. (tiku ja taku, eläinsadut, lasten videot...)

9. Mystiikka (Lokki Joonatan, new age)

10. Säälivä asenne: Eläimet nähdään suojattomina raukkoina. (Pulujen ruokinta, tunteisiin vetoava hapatus kuten Free Willy)

Oma ajatteluni ei tähän mene mihinkään, koska pidän ihmistä elukkana, jonka on saastuttanut "kieli" niminen virus. Syön lihaa, koska olen heikko ihminen. Mielestäni se on väärin. Liha pitäisi metsästää, ei tuottaa tehtaissa. Tiedän mikä on oikein, mutta teen silti väärin. Poltan tupakkaa. Jos saan keuhkosyövän, muodostun sietämättömäksi rasitteeksi veronmaksajille. Omaa syytäni. Olen heikko. Ehkä mun ajattelu on kombo jotain viidakon lakia ja luonnosuojelua. Ihminen on vain yksi laji, mutta en usko, että "vahvin selviää" ajattelu pitää tätä lajia hengissä. Mun mielestä sivilisaatio on kehitetty tukahduttamaan meidän elukkamaisuuden. Koko tän jutun pointti on siinä, että me ei toimita meidän impulssien mukaan. Että me toimitaan niiden vastaisesti. Seksuaalisuus ja aggressiivisuus on "puhtaita" viettejä, ja koko meidän oleminen on niiden tukahduttamista. Mä en tarkoita sanoa, että mä haluaisin johonkin "luonnontilaan", mutta mun mielestä ihminen on elukka, joka on pyhittänyt olemassaolonsa ollakseen ei-elukka. Kieli on virus, joka on saastuttanut meidän tavan ajatella elämää perinpohjaisesti.

Ringside, tottakai ihmiselle ihminen on tärkeämpi kuin eläin. Kaikki ei ole tasa-arvoisia etkä varmaan itsekkään tappaisi jotain sinulle rakasta ihmistä sen lehmän sijasta.

sgege sanoi:
Ringside, tottakai ihmiselle ihminen on tärkeämpi kuin eläin. Kaikki ei ole tasa-arvoisia etkä varmaan itsekkään tappaisi jotain sinulle rakasta ihmistä sen lehmän sijasta.

Ja todennäköisesti sille lehmälle se vasikka on paljon tärkeämpi kuin ihminen. :D

Oman rotunsa puolesta kaikki elukat (lähes) tappelevat ja tappavat. Paitsi ihminen, joissain tilanteissa. Eihän se ihmishenki paljoa paina esim. sodassa.

Boxer-83 sanoi:
Ihminen rupeaa helposti kuvittelemaan,että hän on Jumala: minä päätän ketkä saavat elää ja ketkä kuolevat,minä tiedän ketkä ovat riittävän vammaisia,tehdään täydellisiä ihmisiä kloonaamalla.
Minäkään en ymmärrä miksi on vammaisia,mutta Jumala on aina tiennyt ja minäkin tiedän kuolemani jälkeen, mutta sen minä jo nyt tiedän että tappamista varten niitä ei ole tänne luotu.

Eikö se sama Jumala ole myöskin päättänyt sitä, että jonkun tulee kuolla, kun on niin sairas, ettei ilman laitteita elossa pysy? Eikö se ole Jumalan tahdon vastustamista, kun väkisin pidetään elossa ihmistä, jolla ei ole elinedellytyksiä?

Ymmärrän, että tuollaisen älykkään eliitin ja yhteiskunnan kerman on vaikea tajuta miksi tällaisia yhteiskunnan taakkoja ei lopeteta heti punnituksen jälkeen. Mene ringu eduskuntaan ja tee asiasta lakialoite. Tai oikeastaan ensin voisit mennä sinne vammasten kerhoon silittään yhden kriteerit täyttävän kuolaavan idiootin tukkaa ja siten kun se hymyilee sulle niin vedät pesäpallomailalla päähän virnistelijää. Voisit myöskin hakata ne tädit paistijauhelihaksi kun järjestävät lapsille ohjelmaa jota joku niistä ei välttämättä tajua. Näin tädit voisi järjestää vammasille sellaista ohjelmaa joka on niille oikeanlaista eli pyöriä omissa visvoissaan lattialla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom