Mitä nyt 3,5 vuotta olen kaupanalalla ollut, niin voin kertoa ettei siellä ainakaan saa. Tosin kaupungilla olin 10h la ja su hommissa, niin siinä sitten jo saikin 5 päivän palkan kasaan...
Sitä paitsi isot kaupat ovat sunnuntaisin auki 6h, siwat yms. sitten vähän enemmän. En kyllä ymmärrä, miksi sunnuntailta tarvitsisi poistaa se 100%. Sehän on kauppojen valinta, jos haluavat olla nykyään ympärivuoden sunnuntaisin auki. Näin se on ollut vasta pari vuotta. Ennenhän kaupat olivat ainakin auki marras-joulukuussa sunnuntaisin klo 21 asti.
No mä sanoin että jos sä teet jotain teollisuusduunia 40 h viikossa ja teet viikonlopun ylkkää niin saat melkein 6 päivän liksan. Tämä on aika paljon kuitenkin.
Mielestäni tuon sunnuntain korvauksen voisi jakaa vähän lauantaille ja vaikka illoillekin ja lopettaa tuo keinotekoinen pyhäpäiväkikkailu. Saisi kaupat olla auki miten parhaakseen katsovat.
Ja mitä ylipäätään tulee palkkaukseen, niin jokainen työtehtävä pitäisi periaatteessa hinnoitella vapaasti. Eli silloin tosiaan kysyntä ja tarjonta kohtaa. Nykyään esim. siivoustyöstä saa aika surkeeta palkkaa. Jos tämä olisi vapaasti kilpailtavissa, niin uskoisin ettei ainakaan tuon siivoustyön liksa putoaisi, ehkä jopa nousisi nykyisestä tai sitten paikat hukkuisi paskaan jos ei kiinnosta maksaa sitä hintaa millä työtä ollaan valmiita tekemään.
Tuota tuntiliksaa ei siis tarttisi mitenkään keinotekoisesti rajata johonkin euromäärään. Ennemminpin pitäisi säätää, ettei saa ottaa 12 työntekijää tekemään 10 tunnin viikkoa jos samoista tehtävistä selviää 3 työntekijää tekemällä täyttä 40 tunnin viikkoa.
Kaupan allalla vaan taitaa olla enemmän poikkeus kuin sääntö että tunnit on aina ns. vajaita. Sopii varmasti esim. opiskelijalle, mutta ei jollain 20 viikkotunnilla kyllä muuten elä jollei sitten nosta jotain soviteltua päivärahaa samalla. Tuntuu olevan oman mutukäsityksen mukaan kovin yleistä tuo ettei kaupoissa ole näitä täyttä 40 h viikkoa tekeviä kovinkaan paljon? Ehkä joku korjaa käsitykseni jos se väärä on...
- - - Updated - - -
Ei kukaan ole väittänyt, että kauppaa olisi pakko pitää sunnuntaisin auki. Paikallisessa sopimisessa on kyse siitä, että työntekijä ja työnantaja sopivat palkkauksesta keskenään. Ideaalitilanteessa liiton näkemyksillä ei siis ole mitään väliä.
Tätä minäkin kannatan ihan yleisesti. Tähän sitten päälle ihan kunnon irtisanomissuojat sille, joka toimiin työpaikalla tai useammalla jos pieniä paikkoja ns. luottamusmiehenä, joka katsoo ettei kenenkään yksilön päälle syljetä ja oikeuksia poljeta. Mutta pitäisi olla mahdollisuus YHDESSÄ sopia näistä korvauksista. Mä sopisin heti että sunnuntait voisin tehdä normaaleilla ylkkäkorvauksilla ilman sunnuntailisää. Mulle tuo sunnuntai ei ole mikään muista erikoisempi päivä.
Voisin tehdä kaikki ylityöt ihan perustuntipalkalla mikälin pääsisin sopimaan työantajan kanssa tuntipalkkani suuremmaksi tätä vastaan. Vaan eipä onnistu.