Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Tämän sain. Mutta kaikki eivät ole niinkuin sinä. Jotkut haluavat kyllä istua siwan kassalla ja palvella mutta eivät halua tehdä ainoastaan vain töitä elämässään.

Ja nyt en puhu itsestäni. Minä kyllä painan töitä enemmän kuin tarpeeksi. Mutta kaikki eivät ole eikä kaikkien pidäkään olla töissänsä kiinni. On muutakin elämää.

Ja jos olet kaupanalasta tietoinen, niin sinulta vieläkin puuttuu perustelut 24/7 aukioloille. Käypä jossain isommassa kaupassa katsomassa missä asiakkaat sunnuntaina? Käy samalla kysymässä pikkukaupasta mihin heidän sunnuntai asiakkaat ovat kadonneet. Käy ärrltä kysymässä miten käy myyntien, kun viereinen marketti saa olla nyt auki ne ajat joilla ärrä sai edes jotain myyntiä aikaiseksi.
Ja tällä hetkellä ei hyvältä sunnuntait näytä. Jos ole sitä asiakas tarjontaa niin paljon, että se palvelu kannattaa.

JOS asiakkaat eivät ala käymään säännöllisen tasaisesti kaupoilla, niin tämä aukiolojen laajentaminen on aivan turhaa.

Toimisihan tämä, jos pikkukaupat tapetaan ja aletaan elämään hypermarkettien varassa. Siihenhän tämä homma menee. Niinkuin jenkeissä. Vai?

Enkä istu kassalla, enkä tee 37,5 tuntista viikkoa (vaan yli), enkä kiroa sitä että saan tehdä töitä, teen mielelläni. Että eikös minullakin ole täten oikeus ajatella muiden asioita (lue: niiden kassojen, joilla lapsia) ja huudella välillä niidenkin puolesta.

Ja vielä loppuun tuolta taloussanomien artikkelista lause: "– Elämä pötkööntyy. Se voi olla kätevämpää, mutta tylsempää, kun ei ole eroa arjen ja pyhän välillä. Kyllähän me tykätään vuodenajoistakin."

edit. Ja siis tosta vklvapaista: Koulut kuitenkin ovat kiinni, joten ei ne vanhemmat (jotka käsitykseni mukaan ovat ne jotka jälkeläisensä kasvattavat) sitten lastensa kanssa saa olla, vaikka olisi miten paljon hoitopaikkoja.

Et ole tainnut käydä koskaan ulkomailla? Siellä kun kauppias saa päättää milloin kauppaansa auki pitää ja silti siellä on pikkukauppoja joka nurkassa. Torontossa isot ostoskeskukset olivat auki joka päivä klo.22 saakka myös pyhinä. Siellä varmasti kytee aikapommi kun vanhemmat ovat töissä ja lapset kärsivät kamalasti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Et ole tainnut käydä koskaan ulkomailla? Siellä kun kauppias saa päättää milloin kauppaansa auki pitää ja silti siellä on pikkukauppoja joka nurkassa. Torontossa isot ostoskeskukset olivat auki joka päivä klo.22 saakka myös pyhinä. Siellä varmasti kytee aikapommi kun vanhemmat ovat töissä ja lapset kärsivät kamalasti.

Luulen että homma ei tule suomessa toimimaan samalla tavalla. Eihän sitä siis koskaan tiedä, ennenkuin kokeillaan. :)


Ois kyllä kiva saada tietää kyllä vieläkin ihan käytännön esimerkkejä esim. juurikin torontolaisen myyjän elämästä.

Koska tuo, jos näkee jossain maassa kauppojen olevan auki miten nyt missäkin sattuu olemaan, niin ei välttämättä kerro mitä pinnan alla tapahtuu. Eli siis "moni kakku päältä kaunis".
En koita vängätä vaan ihan mielenkiinnosta olisi mukavaa kuulla tositarinaa.

Tiedän, että monessa maassa on auki kaupat ympärivuorokauden ja on kaiken maailman tapoja ja kulttuureita. Tansaniassa on 1 suurempi kauppa ja loput myynnit tapahtuu torimyynnistä... Että en tiedä pitääkö Suomen aukioloaikoja aina verrata sitten ulkomaihin.
 
Mä en nyt itse tajua, että miten lasten hyvinvointi vedetään samaan lauseeseen kauppojen aukiolon aikojen kanssa? Eiköhän se lähde vanhemmista itsetsään, että miten lapsiensa kanssa aikansa järjestävät... Ei se lapsi sitä tajua, että onko se yhteinen aika keskiviikkona vai sunnuntaina, kunhan sitä vaan on!

Ja jos perheessä työskennellään vähän eri aikatauluissa, saa lapset välillä huomiota kotona olevalta äidiltä ja välillä isältä. Eli loppupelistä sitä aikaa lapsille on ehkä jopa enemmän, ei molempien vanhempien kanssa samaan aikaan, mutta yhdessä ja erikseen kuitenkin.

Tapahtuuhan tällaistakin: Kahdeksasta neljään ja sitten viikonloppu vedetään viinaa. Varmaan helvetin hyvä lapsuus vaikkei kumpikaan vanhemmista tee duunia viikonloppuna?
 
Mä en nyt itse tajua, että miten lasten hyvinvointi vedetään samaan lauseeseen kauppojen aukiolon aikojen kanssa? Eiköhän se lähde vanhemmista itsetsään, että miten lapsiensa kanssa aikansa järjestävät... Ei se lapsi sitä tajua, että onko se yhteinen aika keskiviikkona vai sunnuntaina, kunhan sitä vaan on!

Ja jos perheessä työskennellään vähän eri aikatauluissa, saa lapset välillä huomiota kotona olevalta äidiltä ja välillä isältä. Eli loppupelistä sitä aikaa lapsille on ehkä jopa enemmän, ei molempien vanhempien kanssa samaan aikaan, mutta yhdessä ja erikseen kuitenkin.

Tapahtuuhan tällaistakin: Kahdeksasta neljään ja sitten viikonloppu vedetään viinaa. Varmaan helvetin hyvä lapsuus vaikkei kumpikaan vanhemmista tee duunia viikonloppuna?

Niin siis itse olen ainakin syyllistynyt tässä keskustelussa asian kärjistämiseen. Lähinnä pohtimisen kannalta ajateltuna.

Viimeinen lauseesi on kyllä surullista mutta totta tässä maassa. :(
 
Niin siis itse olen ainakin syyllistynyt tässä keskustelussa asian kärjistämiseen. Lähinnä pohtimisen kannalta ajateltuna.

Viimeinen lauseesi on kyllä surullista mutta totta tässä maassa. :(

Pientä kärjistystä ja erilaista näkemystä tässä itsekin hain. Ja nimenomaan kokemuksenkin pohjalta. Itse teen päiväduunia arkisin (+ sitten oman firman työt etupäässä kun lapset on yö- tai päiväunilla) ja vaimo on kaupassa hommissa. Ei tosin tee yövuoroja, mutta tekee kyllä aika paljon viikonloppuja. Olen viikonloppuisin sitten poikien kanssa ja vaimolla taasen on viikolla arkivapaita jolloin hän ehtii olemaan poikien kanssa arkena. Tietystikään vaimo ei ole joka vkl töissä, joten on myös niitä yhteisiä viikonloppuja.

En mä ainakaan tällä reilun puolen vuoden kokemuksella tätä voi huonoksi järjestelyksi sanoa. Tietysti on oma puljaamisensa, että milloin pääsee vaikka kaverille tai sukulaisen luo viikonlopuksi. Mutta jos vain lapsia ajattelee niin ehkä ihan hyväkin että ovat välillä vain isän kanssa ja välillä taas äidin. Oikeastaan itsellä tässä ei jää ns. omaa aikaa ollenkaan!
 
Kauppakeskus painostaa pienkauppoja: "Jämäkkä uhkaus" - linkki alkuperäiseen uutiseen

Perjantai 19.02.2010 klo 15:12 (päivitetty pe 15:23)

Pienkauppiaat protestoivat kiinteistökonserni Spondan otteita vastaan. Perhevetoiset erikoisliikkeet eivät suostu tappiolliseen sunnuntaimyyntiin Spondan kauppakeskuksissa.

Kapinointi kovenee etenkin kempeleläisessä kauppakeskus Zeppelinissä. Sponda pakottaa Zeppelinin niskuroivia kauppiaita ruotuun uhkauksilla vuokrankorotuksista ja jopa vuokrasopimusten irtisanomisella. Sen voi tulkita kirjeestä, jonka Sponda lähetti kauppiaille.

- Spondan kirje oli melko jämäkkä uhkaus. Sanktiona oli esimerkiksi 30 prosentin vuokrankorotus, mikäli kauppa ei ole auki sunnuntaina, sanoo Zeppelin-yrittäjä ja liikkeenharjoittaja Jarmo Lahti Einon Kengästä.

- Spondan menettely nostaa hämmennystä pienyrittäjissä, Lahti tiivistää tuntoja.

Oululaisen lasten vaateketjun Antonninan omistaja Jorma Hartikainen sanoo, ettei sunnuntain myynti tuo yhtään lisää tuloja.

- Vika ei ole Spondan, vaan lain. Erikoiskauppa ei saanut ääntään kuuluville eduskunnassa, joka päätti sunnuntain aukioloista. Tilanne kärjistyy nyt suurissa kauppakeskuksissa.
Sponda puolustautuu

Zeppeliinissä pyhämyynti repii rintamia hajalleen. Osa liikkeistä haluaa, että kaikki pitävät kiinni sunnuntaimyynnin asiakaslupauksesta. Korukauppias Aki Keisu sanoo, että liikkeiden kannattaisi ensin kokeilla, miten kauppa vetää.

Spondan toimitusjohtaja Kari Inkinen korostaa, ettei Sponda kiinteistönomistajana pysty pakottamaan kauppiaita sunnuntain aukioloihin.

- Lähdemme siitä, että kauppakeskus toimii. Kauppiaat sopivat pyhän aukioloista Zeppelinin kauppiasyhdistyksen kanssa, ei Spondan. Ei kysymys ole uhkailusta, vaan kauppiaiden ja kauppakeskuksen yhteisistä eduista, Inkinen lisää.

Yrittäjiä hämmentää Spondan tiukkuus myös Ylöjärven kauppakeskus Elossa. Kauppakeskusjohtaja Timo Matinlompolo pitää kiinni siitä, että kaikki liikkeet aukaisevat ovensa auki sunnuntaina.

Sponda vetää tiukkaa linjaa sunnuntain aukioloissa verrattuna muihin suuriin kauppakeskuksiin. Tunnettu yrittäjä Toivo Sukari tulee Lempäälän Ideaparkissa perheyrittäjiä vastaan. Pienkauppias saa vapaasti valita aukiolot sunnuntai-myynnilleen.

Kukkakauppias Anita Laine sanoo, että Ideapark antaa yrittäjälle mahdollisuuden pitää vapaapäivän kerran viikossa.

- Kauppiaiden ja Ideaparkin ratkaisu toimii. Pidän kukkakauppani auki sesonkiaikana sunnuntaisin, mutta kiinni hiljaisina aikoina, Laine sanoo.

Kauppakeskusjohtaja Olli Gestranius korostaa sitä, että Ideapark haluaa pitää pienyrittäjistä kiinni.
Vain kerran kuussa

Kiinteistökonserni Citycon vuokraa liiketiloja muun muassa Seinäjoen Torikeskuksessa. Kultasepänliike Uimolan omistaja Pekka Laitamäki sanoo, että yrittäjät ovat sitoutuneet pitämään kaupan auki joka kuukauden ensimmäisenä sunnuntaina.

- Keskitämme siten aukioloajat tiettyyn sunnuntaihin. Se on yhteinen neuvottelutulos, Laitamäki lisää.

Cityconin Suomen maajohtaja Kaisa Vuorio sanoo, että sunnuntain aukiolot ratkaisee yksittäisen kauppakeskuksen markkinatilanne.

---

Eipä tässä pitkään mennytkään... Vittu mä nii-in haluisin olla tässä asiassa väärässä, mutta kun en ole.. :wall:
 
No mutta mutta. Ihmistenhän piti vähentää sitä netistä ostelua ja juurikin mennä kaupoille ostamaan noista pikkukaupoista tavaraa :D

BUHAHAAAA!
 
Linkki alkuperäiseen uutiseen Taloussanomien sivuilla

Viime vuoden joulukuussa astui voimaan uusi liikeaikalaki, joka sallii kauppojen olevan auki myös sunnuntaisin. Erikoiskaupat ovat ottaneet mahdollisuuden vastaan nihkeästi.

Erikoiskaupan liitto selvitti erikoiskauppojen aukioloaikoja tammi–huhtikuussa. Selvityksen mukaan vain kymmenen prosenttia kyselyyn vastanneista myymälöistä oli auki kaikkina tai useampina sunnuntaina. Sunnuntaiaukiolo oli yleisempää kauppakeskuksissa sijaitsevissa myymälöissä. Muutamina sunnuntaina oli avoinna 12 prosenttia vastanneista myymälöistä vuoden alun alennusmyyntien vuoksi.

Suurin syy nihkeään suhtautumiseen on raha. Sunnuntaina auki olleista 134 erikoismyymälästä lähes puolet kertoi toiminnan olleen kannattamatonta. Vain 15 prosenttia sanoi aukiolon kannattaneen varsin hyvin. Juuri ja juuri kannattavaa toiminta oli 37 prosentille auki olleista myymälöistä.

Prosenttiluvut heikkenevät hieman, kun vastaajien joukko rajataan vain kauppakeskuksissa sijaitseviin erikoiskauppoihin. Yli puolelle sunnuntaikauppa oli kannattamatonta, kun 32 prosenttia sanoi aukiolon kannattaneen juuri ja juuri.

Enemmistö kauppakeskusmyymälöistä kertoi, että sunnuntaiaukiolo on vapaaehtoista. 11 kauppakeskusta ja kaksi hypermarkettia määräävät sanktioita, jos myymälät eivät ole auki sunnuntaina. Sanktiona käytetään vuokran korotusta, muuta rahallista sanktiota, vuokrasopimuksen irtisanomista ja uusimatta jättämistä.

Sunnuntaityö on kallista, siksi iso osa sunnuntaivuoroista kaatuu yrittäjän harteille. Valtaosa vastanneista kertoo, että sunnuntaiaukiolo ei ole vaikuttanut myymälän työaikajärjestelyihin. Sen sijaan se on kasvattanut yrittäjän työpanosta. Vain viisi prosenttia myymälöistä oli palkannut lisää osa-aikaisia työntekijöitä. Kokoaikaisia oli palkannut puoli prosenttia vastanneista.

Vaikka sunnuntaina voisi ansaita korotettua palkkaa, monet erikoiskauppojen työntekijät suhtautuvat sunnuntaiaukioloon kielteisesti. Vajaa puolet työntekijöiden suhtautumista kommentoineista myymälöistä kertoi, että työntekijät eivät mielellään tee sunnuntaitöitä. Vain kymmenen prosenttia sanoi suhtautumisen olleen positiivista.

Erikoiskaupan liiton selvitykseen osallistui 600 myymälää noin kymmeneltä erikoiskaupan toimialalta ympäri Suomea.

---

Kuva oli oikeassa!?!?!? Arvasin ettei toi homma lisää yhtään duunipaikkoja, ja että sunnuntain työvuorot tekee yrittäjät itse.. :wall: Tai no, onhan ton mukaan kolme ihmistä palkattu lisää 600 myymälästä..

Saako purnata jos tahtoo? :D

Ps. Sitä paitsi toi systeemi on epäselvä. Prisma on auki aina sunnuntaisin, paitsi sillon ja tällön ja tuolloin..

Mun mielestä on ihan hyvä että esim. noi Alepat on auki klo 23 saakka. Se riittää mulle paremmin kun hyvin. Siinä kohtaa tää lakiuudistus oli ihan hyvä.
 
Ollut ihan parhautta tämä sunnuntaijuttu, kauppakeskuksissa menoa ja meininkiä. Sunnuntait on vitun homoilua ilman normaalin arjen suomia mahdollisuuksia.

Komppaan. Huomasin duunin vierestä kanssa siwan joka on joka päivä 23 asti auki.
 
Onhan se perseestä, jos yrittäjälle kerrotaan milloin pitää liike olla auki. Ei se noin ihan reilua ole. Toisaalta olen erittäin tyytyväinen tähän järjestelyyn. Mikeä kompaten, sunnuntai oli ihan perseestä kun kaupat ei olleet auki. Ainakin tällaisena päiväduunarina on huomattavasti mukavampi mennä kaupoille sunnuntaina, kun on reilusti aikaa. Tällainen lisälauantai on pelkkää plussaa kuluttajan näkökulmasta. Yrittäjän näkökulma ei kyllä oikeastaan kauheesti edes kiinnosta. Muuttakoon pois ostoskeskuksesta ja pitäköön liikkeensä kiinni sunnuntaisin, jos se on niin pirun kallista ja hankalaa.
 
Ja odotan vieläkin sitä käytännön esimerkkiä maasta missä on kaupat auki 24/7?

edit. ja sitä miten se vaikuttaa kansantalouteen positiivisessa mielessä.
USAssa on vapaat aukioloajat. Esim. Safaway -kauppaketjut hypermarketit ovat kiinni vain joulupäivänä ja auki 24/7 vuoden kaikkina muina päivinä. Nämä ovat siis valtavia ruokakauppoja. Kun kauppaan menee aamuyöllä, niin suurin osa vähäisestä paikalla olevasta työvoimasta on high school / college opiskelijoita. Ainakin työllisyyteen tällaisella on positiivinen vaikutus.
 
Ainakin työllisyyteen tällaisella on positiivinen vaikutus.

Mut justhan tossa oli että 600:aan myymälään oli palkattu kolme työntekijää lisää.. Eihän se oo mitään!

Tarkennan, että en purnaa pienten ruokakauppojen aukioloajoista, vain näistä erikoismyymälöistä jne. Rismat ja Cittarit on vähän hiinä ja hiinä...
 
Mä pidän firman ovet auki silloin kun asiakas niin haluaa. En tosin myy tavaraa vaan palvelua ja nää kauppojen aukioloajat ei oo käsittääkseni koskaan koskenu mun toimintaa. (En ole niitä ainakaan noudattanut :) ) Pyhäpäivisin ja puolen yön jälkeen on korotetut taksat. Jotkut tulee edelleen sunnuntaina kun ei ilmeisesti ole rahasta kiinni.

Mun mielestä kaikkien aukioloajat vois olla vapaat. Se on todella perseestä jos joku kauppakeskus pakottaa kaupat pitämään ovensa auki, mutta sehän on sitten niiden valinta joiden toiminta perustuu siihen että pitää myydä kauppakeskuksessa. Kyllä se kysyntä ohjaa aukioloajat sille tasolle että toiminta on vielä kannattavaa, tuskin jollain prismalla on mitään järkeä pitää ovia auki 24/7. Seinäjoenkin ABC:llä on aina joku, meni sinne mihin viikonpäivään ja vuorokauden aikaan tahansa. Enkä ole ainakaan itse yöaikaan käynyt siellä huvikseni toisin kuin perheen naisväki saattaa päiväsaikaan kierrellä useammankin kaupan läpi ostamatta mitään :)
 
USAssa on vapaat aukioloajat. Esim. Safaway -kauppaketjut hypermarketit ovat kiinni vain joulupäivänä ja auki 24/7 vuoden kaikkina muina päivinä. Nämä ovat siis valtavia ruokakauppoja. Kun kauppaan menee aamuyöllä, niin suurin osa vähäisestä paikalla olevasta työvoimasta on high school / college opiskelijoita. Ainakin työllisyyteen tällaisella on positiivinen vaikutus.

Mites jenkeissä jonkun 30-50000 asukkaan tuppukylän (joka vastaa varmaan aika hyvin suomalaista keskivertokaupunkia) aukioloajat käytännössä? Epäilen ettei kovin montaa 24/7 putiikkia ole sielläkään? Englannissa on käsittääkseni lailla rajoitettu vain sunnuntaiaukioloa, mutta Lontoostakaan ei keskustan ulkopuolelta tahdo löytyä arkipäivänä klo 21 jälkeen auki olevaa kauppaa.
 
Mites jenkeissä jonkun 30-50000 asukkaan tuppukylän (joka vastaa varmaan aika hyvin suomalaista keskivertokaupunkia) aukioloajat käytännössä? Epäilen ettei kovin montaa 24/7 putiikkia ole sielläkään? Englannissa on käsittääkseni lailla rajoitettu vain sunnuntaiaukioloa, mutta Lontoostakaan ei keskustan ulkopuolelta tahdo löytyä arkipäivänä klo 21 jälkeen auki olevaa kauppaa.
No itse asuin vähän reilut 50 000 asukkaan tuppukylässä, jonka Safeway oli auki tuon 24/7 niinkuin kaikkialla muuallakin. Jos et usko, niin syötä tälle sivulle "Petaluma, CA". Oli noita ympäri vuorokauden auki olevia paikkoja monia muitakin. Safewayn brändiin kuuluu, että sieltä saa aina sapuskaa ja ilmeisesti homma toimii, sillä niitä on joka kylässä.
 
No itse asuin vähän reilut 50 000 asukkaan tuppukylässä, jonka Safeway oli auki tuon 24/7 niinkuin kaikkialla muuallakin. Jos et usko, niin syötä tälle sivulle "Petaluma, CA". Oli noita ympäri vuorokauden auki olevia paikkoja monia muitakin. Safewayn brändiin kuuluu, että sieltä saa aina sapuskaa ja ilmeisesti homma toimii, sillä niitä on joka kylässä.

OK, kyse ei ollut mun epäuskosta vaan siitä että kiinnostaa tietää miten asiat käytännössä ovat. Niinkuin sanoin, onhan täälläkin se ABC jossa riittää väkeä ympäri vuorokauden, vaikkakaan en usko että ne yöasiakkaat hirveästi euroja kassaan tuovat. Mutta mun mielestä joka kylästä löytyy kyllä asiakkaita ainakin yhdelle ympäri vuorokauden auki olevalle paikalle. Mutta ei välttämättä useammalle. Työajat ohjailee ihmisten elämänrytmiä melko tavalla. Siinä missä päivä alkoi ennen 4-5 aikaan aamulla lehmien lypsyllä, nyt se alkaa 9:ksi toimistoon vääntäytymisellä. Päivä alkaa myöhemmin joten se myös loppuu myöhemmin. Tätä on aika moni kauppias sanonut. Mutta silti, esim. Seinäjoella klo 18-19 jälkeen pikkuliikkeet sulkevat ovensa ja kahviakaan ei saa kuin coffee housesta puoli 9 saakka, sen jälkeen pitää mennä baariin jos meinaa hörpätä kupin kahvia. Kahvilaa ei kuulemma kannata pitää auki kun ihmiset ei liiku, kun mikään muu paikka ei ole auki.

Jos pääset klo 17 töistä ja käyt kotona syömässä, et enää ehdi mihinkään erikoisliikkeeseen. Aika erikoista bisnestä. Ite alotan päivän pääsääntösesti puolilta päivin, ja jatkan iltaa niin pitkälle kuin on tarvis. Mutta ei sitä kovin usein pitkälle tarvitse jatkaa, ihmiset ei tajua että palvelua voi saada myös erikoisempiin aikoihin, kun KAIKKI paikat on kiinni. Ja tuosta perheellisen asemasta, mulla on 2 lasta enkä ole huomannut niille olevan väliä että onko isi paikalla klo 8-12 vai 17-21. Sunnuntaiaukiolot ym. usein kyllä kaatuu yrittäjän hoidettavaksi, kun työntekijä on niin tolkuttoman kallis. Enkä tarkoita pelkkää palkkakustannusta, mutta kun valtiolle menevät oheiskustannukset lähes tuplaavat kulun, sunnuntaityötä tekevä palkollinen on niin järjettömän kallis etten ihmettele jos sunnuntaiaukioloa vastustetaan. Sellasia ihmisiä jotka haluaisivat tehdä töitä vähän erikoisimpiin aikoihin kuitenkin löytyy, muttä valtio ja ammattiliitot kyllä pitää huolen ettei sellaisille löydy duunia.
 
Tuli tässä tänään harrastettua maakuntamatkailua, ja matkalla tuli nälkä. Isokyrö: löyty 1 kebab-paikka, maanantaisin suljettu. Ylistaro: sama juttu. Huoltoasema sentään oli auki. Jaa että mikä sunnuntaiaukioloaika? Saisivat ovet edes arkena auki :)
 
Itseäni ottaa päähän yksi ja sama asia aina kun tulee Suomeen: kaupat ovat kiinni. Antaa yrittäjän pitää kauppaa auki aina kun haluaa, mutta ei siihen tulisi pakottaakaan. Tietysti jos solmii vuokrasopimuksen jonkun kauppakeskuksen kanssa ja siinä on pykälä jonka mukaan kaupan on oltava auki kauppakeskuksen aukioloaikoina, niin itseään siinä saa syyttää, jos homma ei miellytä. Toki ongelmia syntyy Suomessa kun lakia muutetaan ja kauppakeskusten aukioloajat muuttuvat tämän myötä. Suomessa sunnuntain aukiolojen kannattamattomuus johtuu osittain niistä järjettömistä palkoista mitä sunnuntaisin maksetaan. Edelleenkin Suomessa on valloillaan kristillinen ideologia, jonka mukaan sunnuntaina jokaisen pitäisi raamatun oppien tavoin maata kotona sohvalla ja sylkeä kattoon.

Omasta mielestäni voisi poistaa suurimman osan sunnuntailisistä yms. ja määrittää lakiin, että jokaisella työntekijällä on oikeus kahteen vapaapäivään viikossa. Tällöin sunnuntai olisi lähes päivä muiden joukossa palkkojen maksun suhteen, eikä ketään voisi pakottaa töihin viikon jokaisena päivänä.
 
Nostetaas vähän, kun radiossa huutelivat kyseistä aihetta sivuten asiasta.

http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/kaupasta-vahentynyt-tuhansia-tyopaikkoja/601941/

Eli näin se sitten meni. Miksi tämän triidin sitten nostin. Noh, taisi poliitikot lupailla kaupanalalle lisää työpaikkoja pari vuotta sitten. Hähähä. Näin kävi kuitenkin.

Aika fiksusti kuitenkin joku sanoi, että ei tule lisää työpaikkoja niinkauan kuin on palkat sitä tasoa mitä ovat suomessa kaupanalalla. Eli tarvittaisiin palkkojen kanssa pientä joustavuutta työntekijäpuolelta. Ja tämän kaupanalan työpaikkojen vähentymisen tämä täti sanoin radiossa jopa johtavan syrjäytymiseen pahimmillaan niille jotka eivät sitten saa sitä ensimmäistä työpaikkaansa.

Tämmöstä tällä kertaa.

p.s. Mukava muuten lukea mitä on kirjoittanut parivuotta sitten jostain aiheesta. Ei nyt voi sanoa, että olisi erimieltä mutta ehkäpä nykyään kirjoittaisi eri tavalla. tiiänoista.
 
Back
Ylös Bottom