Kauppojen sunnuntaiaukiolo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Emmah
  • Aloitettu Aloitettu
Kauppa keskittyy isoihin keskuksiin ja pienet liikkeet kuolevat ympäriltä. Tämä on ollut luonnollinen kehityskaari jo pitkään. Nykyinen taloustilannekaan ei hirveästi ruoki positiivista työllisyyskehitystä. Aukioloaikoja on minusta tuosta turha syyttää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaupan alasta sen verran että tuttu haki töihin S-ryhmään, korkeakoulu suoritettu ja työkokemusta ni tarjottiin vähän reilu 9e tunti ja työtunteja 5-20viikossa, vittu mitä paskaa.
 
Kaupan alasta sen verran että tuttu haki töihin S-ryhmään, korkeakoulu suoritettu ja työkokemusta ni tarjottiin vähän reilu 9e tunti ja työtunteja 5-20viikossa, vittu mitä paskaa.

Tuossakin on vähä liikaa (palkkaa siis). Siis ei tietty koulutetulle mutta alaa miettien. Miksi korkeakoulun suorittanut hakee edes kaupanalalle töihin?

Tuossahan tuo kaupanalan ongelma onkin. Sinne kun pitäisi saada se 5€/tunti minimipalkka. Sinne voisi palkata huomattavasti enemmän poppoota tekemään sitä perustyötä - palvelutaso nousisi. Sieltä joukosta sitten kyllä karsiutuu ne jotka sitä tekevät (ja haluavat tehdä) ja luonnollisesti palkkakin nousisi.
 
Tuossahan tuo kaupanalan ongelma onkin. Sinne kun pitäisi saada se 5€/tunti minimipalkka. Sinne voisi palkata huomattavasti enemmän poppoota tekemään sitä perustyötä - palvelutaso nousisi. Sieltä joukosta sitten kyllä karsiutuu ne jotka sitä tekevät (ja haluavat tehdä) ja luonnollisesti palkkakin nousisi.

Ja mä taas en usko tuohon. Tuolla palkalla vain saisi töihin sellaisia vittupäitä että asiakaspalvelusta ei tietoakaan... Ketä motivoisi 5€/tunti kuuntelemaan sitä valitusta ja kitinää kaikesta. Kaupan alalle kunnon palkat että jaksaa kuunnella kaikkia valittajia.
Esim. just tänään juttelin erään entisen edustajan kanssa. Teki 10vuotta edustajan hommia ja sitten loppui hommat. Kaupallinen helvetin hyvä kokemus taustalla ja tulee varsin hyvin ihmisten kanssa toimeen + omaa lehmän hermot. No tällä hetkellä opiskelee kiinteistöhoitajaksi sillä sanoi että on aivan mukavampi tienata se 1800€/kk lakaisemalla katuja jne. Kuin että tuolla palkalla kuuntelisi kaikenmaailman valittajia ja pätijöitä jossain myymälässä.
 
Heh, vitosella tunti.. Saadaan Suomesta Amerikan mallin maa, jossa ihmisen pitää tehdä kahta, jopa kolmea työtä saadakseen sen verran hiluja kasaan, että selviää hengissä.

Täysillä arkipäivillä saadaan huimat: 8x5€x20 = 800€

Kyllä tämän maan kaupanalan syöpä on S- ja K-ryhmät.
 
Sijoitun näiden mielipiteiden välimaastoon. En pidä keskitetyistä palkkasopimuksista sovittiin ne sitten viiteen tai yhdeksään euroon. Ihmiset ovat erilaisia ja suoriutuvat samoistakin tehtävistä huomattavilla tuottavuuseroilla. On varmasti tehtäviä sellaisillekin ihmisille, jotka hädin tuskin osaavat istua oikein päin vessanpytylle. Nämä ehkä joku palkkaa viitosella tai muuten jäävät työttömiksi. Sitten on ihmisiä, joilla on huikea tuottavuus ja miksi ei näille voisi ihan kaupan alallakin maksaa sen 20 euroakin tunnissa. Jokaiselle ansionsa mukaan. Itse olin kaupan alalla viisi vuotta ja palkka meni ensimmäisen vuoden jälkeen 3k lukemiin. En tosin ollut missään ruokakaupassa vaan erikoiskaupan puolella. Kyllä työnantajat ovat hyvistä työntekijöistä valmiita maksamaan. Huonoista taas ei makseta vaikka Hakaniemessä väännettäisiin työehtosopimuksia mihin muotoon tahansa.
 
Ja mä taas en usko tuohon. Tuolla palkalla vain saisi töihin sellaisia vittupäitä että asiakaspalvelusta ei tietoakaan... Ketä motivoisi 5€/tunti kuuntelemaan sitä valitusta ja kitinää kaikesta. Kaupan alalle kunnon palkat että jaksaa kuunnella kaikkia valittajia.
Esim. just tänään juttelin erään entisen edustajan kanssa. Teki 10vuotta edustajan hommia ja sitten loppui hommat. Kaupallinen helvetin hyvä kokemus taustalla ja tulee varsin hyvin ihmisten kanssa toimeen + omaa lehmän hermot. No tällä hetkellä opiskelee kiinteistöhoitajaksi sillä sanoi että on aivan mukavampi tienata se 1800€/kk lakaisemalla katuja jne. Kuin että tuolla palkalla kuuntelisi kaikenmaailman valittajia ja pätijöitä jossain myymälässä.

Niin siis tässähän se ongelma onkin. Mitä paremmat palkat kaupanalalla on - sitä vähemmän työntekijöitä.

Ominous: Hyvin kirjoitettu. Ongelma tosiaan onkin siinä, että myös huonoille joudutaan nykyään maksamaan enemmän kuin olisi tarve.
 
Mappanelle vastaus, ei oo Etelä-Karjalassa töitä, valmistui vielä koulusta ennätysajassa ja stipendien kera. Toi työvoimapula mitä ne selittää on vain täyttä paskaa ja propagandaa, sama henkilö on varmaan laittanut jo sata eri hakemusta eri töihin, esim. haki maasotakouluun töihin, ei päässyt edes työhaastatteluun ja palkattiin joku kauppiksen käynyt "kesätyttö" sinne, haiskahti vähän nepotismiltä tai jotain.
 
Tuosta palkkamisesta kaupan alalle: mulla 24vuotta kokemusta kaupan alalta + opiskelut. Haettiin osasto päälliköitä 2. eri firmaan(eri aloja mutta kauppaa tehdään) toisessa oli palkattu 18-25vuotiaita palkalla 1800€/kk kun itse pyysin 2600€. Ja toiseen jossa olisi ollut mulla viellä tuotetuntemus jo valmiina niin kaksi kaveria joilla ei myyntikokemusta mutta saman alan tekninen kokemus ja sielläkin huhu kertoo että noin 500€ pienemmällä kuin mitä mä pyysin.
 
Kaupan alasta sen verran että tuttu haki töihin S-ryhmään, korkeakoulu suoritettu ja työkokemusta ni tarjottiin vähän reilu 9e tunti ja työtunteja 5-20viikossa, vittu mitä paskaa.

Vaikka ois mitkä paperit taskussa niin ei se sitä muuta että kaupan kassalla osaa seistä ihan peruskoulupohjalta ja siellä maksetaan sillä perusteella. Maksetaanko jossain muissa hommissa sen mukaan mihin ois pätevä sen sijasta että mitä oikeasti tekee?
 
Maksetaanko jossain muissa hommissa sen mukaan mihin ois pätevä sen sijasta että mitä oikeasti tekee?

Juu. Esimerkiksi insinööri ja diplomi-insinööri saavat eri palkkaa useimmissa firmoissa, vaikka työkokemus, työtehtävät ja titteli olisivat prikulleen samat.
Toki henkilökohtainen osuus (eli se ilkeätkö vaatia enemmän tai oletko hyvä tyyppi) voi keikuttaa vaakaa eri suuntiin, mutta jos pelkän listapalkan mukaan mennään. Etenkin isoissa firmoissa katsotaan palkat helpommin listasta.

Omalla alalla, konsultoinnissa, palkka on eri samoista tehtävistä senkin takia, että korkeammin koulutetusta kaverista voi laskuttaa asiakkaalta enemmän per tunti. Siitä riippumatta mitä työnjälki on.
 
Sunnuntaiaukiolosta tuli mieleen sunnuntaikorvaus, miksi se on 100%? En käsitä? Sunnuntai on viikon turhin päivä ja sen joutaisi olemaan hyvin töissä. Mutta eipä kukaan työantaja viitti teettää sunnuntaita jos ei ole aivan pakko, kun se on niin törkykallis päivä. Normaalit ylkkärikorvaukset mielestäni riittäisi. Eli samat säännöt kuin lauantaityöhönkin. Jotkut raamatulliset lepopäivät voi ainakin vetää veskistä alas. Jos nyt ei puhuta pelkästä kaupan alasta, niin ei sinne töihin ole viikonloppuna muutenkaan pakko mennä jos työ on ns. virka-aikaa viikolla tehtävää.
 
Sunnuntaiaukiolosta tuli mieleen sunnuntaikorvaus, miksi se on 100%? En käsitä? Sunnuntai on viikon turhin päivä ja sen joutaisi olemaan hyvin töissä. Mutta eipä kukaan työantaja viitti teettää sunnuntaita jos ei ole aivan pakko, kun se on niin törkykallis päivä. Normaalit ylkkärikorvaukset mielestäni riittäisi. Eli samat säännöt kuin lauantaityöhönkin. Jotkut raamatulliset lepopäivät voi ainakin vetää veskistä alas. Jos nyt ei puhuta pelkästä kaupan alasta, niin ei sinne töihin ole viikonloppuna muutenkaan pakko mennä jos työ on ns. virka-aikaa viikolla tehtävää.

Ei kannattane väläytellä sunnuntailisien heikentämistä, jos haaveilee, että tässä maassa tultaisiin ikinä vapauttamaan aukioloaikoja täysin... Nimittäin kaupanalan ammattiliitot, vastoin useimpia järkiperusteita, vastustavat kyllä jokaista aukiolojen lisätuntia kynsin ja hampain.
Kummallisinta tässä on, että jopa ne sunnuntai-aukiolojen laajennukset tuplaliksalla eivät tahdo mennä liitoissa läpi, vaikka kenttähaastattelujen ja omien kokemusten perusteella niistä vuoroista paremminkin kilpaillaan kuin etteikö löytyisi vapaaehtoisia tekijöitä.

Minustakin tässä olisi reviision paikka. Mutta ei välttämättä työntekijöiden kokonaispalkkaa heikentäen vaan ehkäpä jakamalla niitä lisiä vähän fiksummin ja tasaisemmin vähemmän viikonpäivästä riippuen.

Itse olen liiton miehiä, mutta en aina ymmärrä näiden joidenkin liittojen ajatuksenjuoksua sitten laisinkaan.
 
Ei kannattane väläytellä sunnuntailisien heikentämistä, jos haaveilee, että tässä maassa tultaisiin ikinä vapauttamaan aukioloaikoja täysin... Nimittäin kaupanalan ammattiliitot, vastoin useimpia järkiperusteita, vastustavat kyllä jokaista aukiolojen lisätuntia kynsin ja hampain.
Kummallisinta tässä on, että jopa ne sunnuntai-aukiolojen laajennukset tuplaliksalla eivät tahdo mennä liitoissa läpi, vaikka kenttähaastattelujen ja omien kokemusten perusteella niistä vuoroista paremminkin kilpaillaan kuin etteikö löytyisi vapaaehtoisia tekijöitä.

Minustakin tässä olisi reviision paikka. Mutta ei välttämättä työntekijöiden kokonaispalkkaa heikentäen vaan ehkäpä jakamalla niitä lisiä vähän fiksummin ja tasaisemmin vähemmän viikonpäivästä riippuen.

Itse olen liiton miehiä, mutta en aina ymmärrä näiden joidenkin liittojen ajatuksenjuoksua sitten laisinkaan.

Sitä aukiolojen pidentämistä juurikin sen takia vastustetaan kun ei palkanmaksukyky kaupanalalla riittäisi nykyisillä palkkavaateilla. Eli ensin ne palkat alas ja sitten kaupat auki 24/7. Näin se vain menee.

Ja sunnuntaista tapellaan jopa sen takia, että se tuplapalkka korvaa 3:n vuoron työt. Ja koska opiskelija tekee 4kpl 10 tuntista sunnuntaita ei tästä työntekijästä ole enään muuta hyötyä kaupalle - kun tulee ne tulorajat vastaan. Eli tuossa olen samaa mieltä kyllä, että lisiä voisi karsia tai vähintäänkin ruksata uudelleen. Mutta kuten joka alalla - kerran saavutettu etu tuntuu paskalta menettää.
 
Taas näitä totalitarismin järjettömyyksiä. Valtiolla ei pitäisi olla mitään asiaa puuttua kauppojen aukioloihin saati sitten palkkoihin. Kaupat olkoon auki silloin kun kauppa käy. Kaikenlainen säätely vain tekee elämästä vaikeampaa ja siten vähentää tuottavuutta.
 
Timba ja muut kun pyhälisät ei ole teiltä palkasta pois niin se on reilu peli ja teidän mielestä se joutaa pois. No samaa sanon mä että teidän palkasta joutaa 50% pois ihan vaan siksi kun se ei mua koske. Eikö olekin reilu mielipide ja kannanotto? Ainiin unohdin sairaanhoito alan, poliisit ja muut vuorotyölläiset heiltä sitten kanssa pyhälisät pois. Vai miksi kaupan alalla olisi muka huonompi etu tai eikö kaupanalan porukka ansaitse samaa arvoa kuin muut ihmiset töissä?
Edelleen kaikki saatanan kissanristijäiset,juhlat,festarit,tapahtumat ja pelkät kaveri porukoiden kokoontumiset tapahtuvat viikonloppuina. Ja vuorotyölläiset eivät aina niihin pääse joten on ihan mielestäni ihan reilua että sitten siitä menetetystä ajasta saadaan korvaus.
 
Timba ja muut kun pyhälisät ei ole teiltä palkasta pois niin se on reilu peli ja teidän mielestä se joutaa pois. No samaa sanon mä että teidän palkasta joutaa 50% pois ihan vaan siksi kun se ei mua koske. Eikö olekin reilu mielipide ja kannanotto? Ainiin unohdin sairaanhoito alan, poliisit ja muut vuorotyölläiset heiltä sitten kanssa pyhälisät pois. Vai miksi kaupan alalla olisi muka huonompi etu tai eikö kaupanalan porukka ansaitse samaa arvoa kuin muut ihmiset töissä?
Edelleen kaikki saatanan kissanristijäiset,juhlat,festarit,tapahtumat ja pelkät kaveri porukoiden kokoontumiset tapahtuvat viikonloppuina. Ja vuorotyölläiset eivät aina niihin pääse joten on ihan mielestäni ihan reilua että sitten siitä menetetystä ajasta saadaan korvaus.

Huono oli muotoilu että suoraan pois. Vaimokin elää hyvin pitkälti pyhälisistä, mutta silti tuo juuri yhdelle viikonpäivälle kohdistuva älytön korvaus ihmetyttää. Sen voisi tosiaan jakaa tasaisemmin kuten tuossa aikaisemmin jo oli. Ja itse olen sitä mieltä, että 40 h viikossa ma-pe tekevä voisi hyvin tehdä sunnuntaiylkät pelkillä prosenteilla ja lauantailisää vastaavalla korvauksella. Ei siihen enää tarvita yhtä ylimäärästä 100% korvausta vain siksi että kalenterissa sattuu lukeen sunnuntai... Viikonlopusta saa muuten melkein 6 päivän palkan, siis tekemällä 8 h molempina päivinä, että ei tuossa nyt oikein järkeäkään ole.

Mutta toisaalta hyvin voisin ajatella niin että nuot lisät turhina pois vain kun itse en niitä saa. Näin tunnutaan ajattelevan tuolla km korvaus ketjussakin.
 
Sitä aukiolojen pidentämistä juurikin sen takia vastustetaan kun ei palkanmaksukyky kaupanalalla riittäisi nykyisillä palkkavaateilla. Eli ensin ne palkat alas ja sitten kaupat auki 24/7. Näin se vain menee.

Ymmärrän ettei valtaosa kaupoista olisi sittenkään auki ympäri vuorokauden ja kaikkina vuodenpäivinä kannattavuuden takia nykyisillä palkoilla, jos aukiolot vapautettaisiin. Mutta ei se oikein selitä säännöstelyn tarvetta valtion tasolla, koska eihän kukaan kauppoja tappiolla auki pitäisi. Pienkauppojen aukiolojen vapautuessa alkuinnostuksen jälkeen hyvin nopeasti löytyi sellaiset aukioloajat ja liikepaikat, joissa kannatti pitää normaalia auki laajemmin.

Ruotsissa kauppojen aukioloista on poistettu lähes kaikki rajoitukset vuosikymmeniä sitten. Siellä alan työllisyys parani tämän ansiosta 1,5%, liikevaihto kasvoi 5% ja hintataso pysyi entisellään. En tiedä Ruotsin kaupanalan palkkatasoa, mutta eikai se Suomea huonompi voi mainittavasti olla.
 
Viikonlopusta saa muuten melkein 6 päivän palkan, siis tekemällä 8 h molempina päivinä, että ei tuossa nyt oikein järkeäkään ole.

Mitä nyt 3,5 vuotta olen kaupanalalla ollut, niin voin kertoa ettei siellä ainakaan saa. Tosin kaupungilla olin 10h la ja su hommissa, niin siinä sitten jo saikin 5 päivän palkan kasaan...

Sitä paitsi isot kaupat ovat sunnuntaisin auki 6h, siwat yms. sitten vähän enemmän. En kyllä ymmärrä, miksi sunnuntailta tarvitsisi poistaa se 100%. Sehän on kauppojen valinta, jos haluavat olla nykyään ympärivuoden sunnuntaisin auki. Näin se on ollut vasta pari vuotta. Ennenhän kaupat olivat ainakin auki marras-joulukuussa sunnuntaisin klo 21 asti.
 
Back
Ylös Bottom