Kauppakorkeassa ja yliopistolla opiskelevia/opiskelleita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Angelos
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Arc sanoi:
Onko kauppakorkeassa ruotsin opiskelu pakollista?
Eri kouluilla on eri vaatimukset. Turussa täytyy opiskella vähintäään 6 opintopistettä. Kurssit on vähän lukion lyhyttä ruotsia vaativampia, mutta aika helppoja kuitenkin jos osaa edes perusteet hyvin.

Meillä Tukkk:ssa pakollista ruotsia on 4 opintoviikon (6 opintopisteen) verran. Suht helposti menee tuokin.

edit. Paikko ehtikin ensin :)

Mun piti kans aikanaan vääntää ruotsia sen 4 opintoviikon verran. Useamman kuin kerran olin vakuuttunut, että mun KTM:n ura tökkää siihen. :)
Toinen inhokki opiskeluaikoina oli tilastotiede. Voin vaikka lyödä vetoa, etten tuu työssäni koskaan tarvimaan odotusarvoja sun muita...

En jaksa selata koko trheadia läpi...sorry...Opiskelen ympäristötieteitä yliopistossa. Olen nyt ajatellet, olikohan järkevä ajatus noin niin kuin työllisyyttä ajatellen. Onko kellään tietoa ympäristötieteilijöiden työllistymisestä esim. kavereita tai itse jopa lukenut?

Pikkasen kun heität tuota ympäristöoikeutta ja ehkä kemiaakin sekaan, niin hyvin pitäis työllistyä. Ainakin kaverit on. Jossain inssitoimistoissa, ympäristökeskuksissa, projekteissa yms. ovat töissä.

Bandiitti sanoi:
Pikkasen kun heität tuota ympäristöoikeutta ja ehkä kemiaakin sekaan, niin hyvin pitäis työllistyä. Ainakin kaverit on. Jossain inssitoimistoissa, ympäristökeskuksissa, projekteissa yms. ovat töissä.
Ympäristöoikeuden puolta on täällä aika huonohkosti tarjolla... Mutta kai näillä alkuun pääsee. Kemiaa voisi käydä abouttirallaa 75 op ja periaatteessa enemmänkin (täällähän on yks toinen ko., jonka sisältö on melkein kemistin tutkinto...biotieteellinen kemia...). Sitten meinasin ottaa toksikologiaa. Ja sisäilma olis se mun ympäristötieteiden ala. Sehän on nyt sieltä ympäristöterveyden puolelta.

Olen opiskelemassa merkonomiksi, ja olen miettinyt miten hyvä tästä on sitten hakea yliopistoon kauppatieteiden maisteriksi?

Olin vuoden lukiossa ja lyhyt matematiikka jo tuotti arvosanoja 4-6. Mutta enpä kyllä kirjoja käytännössä avannutkaan vapaa-ajalla. Joten ei matematiikka kovin hyvällä pohjalla nyt ole, vaikka sitä tietääkseni matematiikka ei niin suuressa osassa ole näissä hommissa ja jos merkonomiksi luen hyvin niin periaatteessa ekonomiksi voisin hyvillä mielin hakea?

Olen opiskelemassa merkonomiksi, ja olen miettinyt miten hyvä tästä on sitten hakea yliopistoon kauppatieteiden maisteriksi?

Olin vuoden lukiossa ja lyhyt matematiikka jo tuotti arvosanoja 4-6. Mutta enpä kyllä kirjoja käytännössä avannutkaan vapaa-ajalla. Joten ei matematiikka kovin hyvällä pohjalla nyt ole, vaikka sitä tietääkseni matematiikka ei niin suuressa osassa ole näissä hommissa ja jos merkonomiksi luen hyvin niin periaatteessa ekonomiksi voisin hyvillä mielin hakea?

Hakea voi vaikka oisit suorittanut lvi-alan tai perushoitajan perustutkinnon. Susta itestä se loppu on sitten kiinni.

No tuo oli vähän turhaa saivartelua kun kuitenki tässä on tarkoitus siitä että mitä odotuksia kannattaa asettaa tällä merkonomitaustalla kun suurin osa kuitenki on siellä lukiopohjalta.

No tuo oli vähän turhaa saivartelua kun kuitenki tässä on tarkoitus siitä että mitä odotuksia kannattaa asettaa tällä merkonomitaustalla kun suurin osa kuitenki on siellä lukiopohjalta.

Ei kai tuohon muuta osaa sanoa, kuin vaikka kansantaloustiedettä sulle ei voi suositella, niin ei kai yliopistoon hakemiselle mitään suurempia esteitä ole. Ei lukiolaisilla minun nähdäkseni sen suurempaa etua merkonomiin verrattuna ole, kuin että ovat saaneet lukea halutessaan laajemmin matematiikkaa ja kieliä, ja että opiskelu lukiossa on lähempänä sitä, mihin yliopistossa joutuu tottumaan. Edellinen puhtaasti siitä näkökulmasta, että olet kiinnostunut kauppatieteellisestä tutkinnosta.

Mikäli vaikeudet lukion lyhyen matematiikan kanssa johtuivat huonosta motivaatiosta, niin sitten sulla ei ole hätää, mutta mikäli ne johtuivat sun kapasiteetista käsitellä vastaavanlaisia asioita, niin siinä tapauksessa en osaa suositella yliopisto-opintoja. Pitää myös muistaa, että vielä yliopistossakin joutuu sulattamaan sen, että eteen tulee paljon opiskeltavaa, joka ei välttämättä ole itsestä kovin mielenkiintoista. Nekin on vaan puserrettava läpi. (Henkilökohtaisena kommenttina luulisin, että yliopistoon asti tulleet ihmiset ymmärtäisivät olla jo purnaamatta siitä, mutta kun ei...)

Tutustu myös ammattikorkeakoulujen talouspuolen tutkintoihin. Ne voisivat olla sulle hyvä vaihtoehto.

Riippuu pääainevalinnasta. Rahoitus ja kansantalous vaativat eniten matikkapäätä, muttei niissäkään pitkä matikka ole mikään edellytys. Joutuu vain itse sitten ottamaan selvää jutuista enemmän..

Voisitteko hieman kertoa minkä tyylisistä jutuista täytyy sitten ottaa selvää jos ei ole sitä lukiotaustaa? Koska lukion matematiikasta vissiin kaikkea ei siellä tarvita joten mitä siellä sitten on?

Ei sieltä kelkasta putoa, vaikka opiskelisi kurssin ohessa jotain perusjuttuja.. Derivaatat on ainaski aika keskeisiä..

Mahtaisko tämmöisillä yo-arvosanoilla olla mitää mahkuja päästä sisää?

Äikkä C
Pitkä matikka C
Keskipitkä ruotsi C
Hissa M
YH M
Enkku M
Mä sanoisin, että jos hakee sellaiselle alalle, jonne voi päästä myös pelkällä pääsykokeella, niin noita lukioarvosanoja ei kannata kovin paljoa tuijottaa. Jos oot fiksu ja lahjakas kyseisellä alalla ja lisäksi todella motivoitunut, niin pääset sisään, vaikka olisit kussut lukiosi melko pahastikin. Jos taas olet kirjoittanut kohtalaisen hyvät paperit lukiosta, mutta olet tehnyt hieman keskivertoa parempien papereiden eteen tolkuttoman paljon töitä, niin sanoisin, että olet heikommissa lähtökohdissa kuin kuvailemani ensimmäinen tapaus.

Kannattaa hakea vaikka vanhoja pääsykoekirjoja ja lueskella niitä. Siinä luultavasti selviää lahjakkuus ja motivaatio alaa kohtaan. Toki poikkeuksia löytyy siinä mielessä, että joidenkin alojen pääsykokeet vastaavat ko. alan opiskelua huomattavasti tarkemmin kuin toisten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom