Kauppakorkeaan 2012

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan hyvin jengil näköjää menee tääl :)
Omat muistiinpanot on kyl overkill teihin verrattuna. Tuntuu et asiat on hyvin hallussa paitsi ton johtamisen osalta. Ikinä ei voi kuitenkaan tietää liikaa mistään :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan hyvin osaan mielestani nuo nelja kirjaa. Matikkaa pitaa viel treenaa ja ois kiva jos sais joku 5p vaikka kokeesta. Se on tavote :)
Omat kansiksen muistiinpanot on 24 sivua :D Pisimmat tuli tehtyy johtamisest jos on sivuja 29.. Laskentatoimen muistiinpanoi tein 28 sivua.

Ai sinä olet lähtenyt kansantalouden kanssa tälle linjalle :) . Itselläni tulee kansantaloudesta lyhimmät muistiinpanot, koska minusta siinä on vähiten ulkoamuistettavia asioita ja pääasia on että ymmärtää asiat, siksi muistiinpanoni jäävät siitä lyhyeksi (tai sitten olen vain laiska, mutta näin olen järkeilly asian). Mutta on kyllä varmasti hyötyä jos jaksaa siitäkin kirjoittaa pitkästi. Mutta joo, minullakin on tuo johtaminen pisin, 1.5 paksua vihkoa täynnä, laskentatoimesta 1 vihko täyteen ja markkinoinnista 3/4 vihkoa, eli asiaa on :D .
 
Juuh.. No kansiksesta en jaksanut vaantaa kaikkia yhteen putkeen.. Vaan tein eka luvulle 8 asti josta paadyin sit vaa lukee loppuu :D Sit toisel lukukerral luin luvulle 8 ja tein siita eteenpain.. Nyt kun katoin noi kansiksen muistiinpanot niin fontilla 14 oon ne tehnyt kun muut fontilla 12 eli varmaan sittenkin joku 23 sivua.. Ja tein rivivalilla 1.5. Markkinointia tein 16 sivua ainoastaan :D Mutta se onkin lyhyt kirja missa paljon itsensa toistoa.
Kansis kylla tuntuu vahvimmalt talla hetkella.. Missasin kylla harkkakokees kansiksest aineiston vikan tehtavan.. Mut se menee harjottelun piikkiin :)
Nyt on kylla hemmetin vaikeeta lukee ku tuntuu tosiaan et osaa hyvin, niin kun lukee kirjoja niin on vaikea keskittya kun uutta asiaa mita ei aikasemmin muistanut on niin harvoin, etta ehtii keskittyminen herpaantuu ku tulee ''uus'' asia ja sit saattaa vahingos ohittaa sen. Mut nyt onkin varmaan aika sit tehda tehtavia. Plus se matikka.. Sita tosiaa en viela osaa ollenkaa :D Noh, hampaat irves vaa tekee sita. Kyl kiitos seisoo lopus.
p.s taa on kyl hyva ketju.. Paasee purkaa vaha paineit ja tuntemuksii tanne ku kuitenkaa kavereit ei kiinnosta kun eivat itse hae, plus vertaistuki on parasta!
 
Hei jos joku vielä jotain harjotusmateriaalia kaipaa, niin pisti silmään Grouponin tarjous, Verkkoakatemian nettikurssi 99e :) http://www.groupon.fi/deals/koko-suomi/Verkkoakatemia/5048984?nlp=&CID=FI_CRM_1_0_0_116&a=1662

Tällä hetkellä tuntuu, että jotkut korkeammat voimat haluavat estää pääsykokeisiin luvun ja keskittymisen ... Töissä lähtee porukkaa poies ja pitäis tehdä enemmän töitä, läheinen sukulainen kuoli yllättäen ja kroppa ei enää tykkää lukemisesta :S (hartiat ihan jökissä kirjottamisesta, huonoista asennoista ja liikunnan puutteesta, argh) Mutta pakko se on jaksaa, matikan ja markkinoinnin kirjoja en osaa, mutta mielestäni muut jutut alkaa olla hanskassa. Laskentatoimi on onneksi alkujärkytyksen jälkeen ollut loogista ja hyvät tiivistelmät ja materiaalit + tehtävät ovat helpottaneet asioita. :) Nyt kai pitäisi tarttua tohon markkinoinnin kirjaan vielä, vaikka se on mielestäni tosi tylsä ja ei kiinnostais enää opetella markkinoinnin kuvioita ja kaavioita, mutta pakkohan tuo on. Matikan suhteen olen jo luovuttanut, vastasin omassa harjoituspääsykokeissa yleensä 2-3 matikan tehtävään ja kaikki aina väärin :D en kestä.
 
Nyt on kylla hemmetin vaikeeta lukee ku tuntuu tosiaan et osaa hyvin, niin kun lukee kirjoja niin on vaikea keskittya kun uutta asiaa mita ei aikasemmin muistanut on niin harvoin, etta ehtii keskittyminen herpaantuu ku tulee ''uus'' asia ja sit saattaa vahingos ohittaa sen. Mut nyt onkin varmaan aika sit tehda tehtavia.

Joo tässä vaiheessa alkaa itelläkin olemaan vaikeuksia lukemisen kanssa, kun hallitsee ne isot asiat ja muutenkin muistaa mitä joka kappaleessa puhutaan. Mutta sitten on näitä pieniä asioita jotka on kerrottu yhdessä lauseessa ja ne pitäisi muistaa. Vaikka esim. markkinoinnissa "Datan keräilijät ovat pääasiassa taantuvilla markkinoilla toimivia... Oikein/väärin". Näitä on todella tuskasta opetella lukemalla. Toivotaan että ne oppii sitten tehtävillä. Itse olen tehnyt noin 50% jokaisesta tehtävävihosta, paitsi matikasta olen tehnyt jo n.80%.
 
Seitsemän viikkoa vielä aikaa kokeisiin niin tässähän ehtii vielä helposti unohtamaan asioita mitä on luullut osaavansa, koska asiaa on vaan niin helvetisti. Ittekkin luullu osaavansa jonkun asian täysin mut kas kummaa asia ei sitten ollutkaan niin :D Suurinta tuskaa on Johtaminen ja Markkinointi kun ei niissä oikeestaa mitää tartte ymmärtää. Pelkkää ulkoolukuu ja muistamista :( Alla muutama juttu, jotka pisti silmään nyt kun markkinointii lukenu hiukan aktiivisemmin.

Markkinoinnin s. 40 "Liiallisen markkinaorientaation on pelätty johtavan innovaatioiden ja innovoinnin jäämiseen liian vähälle huomiolle"
Markkinoinnin s. 57 "Markkinaorientaation on useissa tutkimuksissa todettu johtavan parempaan liiketoiminnan tuloksellisuuteen erityisesti juuri kohentuneen innovaatiokyvykkyyden kautta"

Tulkinta:
Pelko oli turha? :D

Markkinoinnin s.56 "Jakelutien johtaminen ei vaikuttanut markkinaorientaation ja tuloksellisuuden väliseen suhteeseen enää lainkaan"
Markkinoinnin s.64-65 "Tuotannolliset sekä tilaus- ja toimitusverkoston hallintaan liittyvät kysymykset taas nousevat pintaan talouden tilanteen kiristyessä"

Tulkinta:
Jakeluketjun johtaminen ei vaikuta markkinaorientoituneessa yrityksessä tuloksellisuuteen taantumassa, mutta koska Suomessa ei markkinaorientaatiota oikeastaan ole niin se vaikuttaa taantuman aikaan jopa korostuneesti?
 
Hei jos joku vielä jotain harjotusmateriaalia kaipaa, niin pisti silmään Grouponin tarjous, Verkkoakatemian nettikurssi 99e :) http://www.groupon.fi/deals/koko-suomi/Verkkoakatemia/5048984?nlp=&CID=FI_CRM_1_0_0_116&a=1662

Tällä hetkellä tuntuu, että jotkut korkeammat voimat haluavat estää pääsykokeisiin luvun ja keskittymisen ... Töissä lähtee porukkaa poies ja pitäis tehdä enemmän töitä, läheinen sukulainen kuoli yllättäen ja kroppa ei enää tykkää lukemisesta :S (hartiat ihan jökissä kirjottamisesta, huonoista asennoista ja liikunnan puutteesta, argh) Mutta pakko se on jaksaa, matikan ja markkinoinnin kirjoja en osaa, mutta mielestäni muut jutut alkaa olla hanskassa. Laskentatoimi on onneksi alkujärkytyksen jälkeen ollut loogista ja hyvät tiivistelmät ja materiaalit + tehtävät ovat helpottaneet asioita. :) Nyt kai pitäisi tarttua tohon markkinoinnin kirjaan vielä, vaikka se on mielestäni tosi tylsä ja ei kiinnostais enää opetella markkinoinnin kuvioita ja kaavioita, mutta pakkohan tuo on. Matikan suhteen olen jo luovuttanut, vastasin omassa harjoituspääsykokeissa yleensä 2-3 matikan tehtävään ja kaikki aina väärin :D en kestä.

No voi helvetti just ostin ton Verkkoakatemian kurssi, hintaa 230e :curs:
Ihan laadukkailta vaikutti noi tentit ainaki, tein kansiksen tentin ja ihan asiallisia kysymyksiä oli. Pisteitä 16.5/26 eli jotai jääny päähä, tosin paljon on vielä kerrattavaa.
 
No voi helvetti just ostin ton Verkkoakatemian kurssi, hintaa 230e :curs:
Ihan laadukkailta vaikutti noi tentit ainaki, tein kansiksen tentin ja ihan asiallisia kysymyksiä oli. Pisteitä 16.5/26 eli jotai jääny päähä, tosin paljon on vielä kerrattavaa.

Oliks siellä sitten paljon muuta materiaalia? Mietin tässä, kun valmennuskurssi jo on ja materiaalia, että saako tosta vielä jotain lisähyötyä? Niin kun sen verran että kannattaa satanen haaskata siihen.
 
Oliks siellä sitten paljon muuta materiaalia? Mietin tässä, kun valmennuskurssi jo on ja materiaalia, että saako tosta vielä jotain lisähyötyä? Niin kun sen verran että kannattaa satanen haaskata siihen.
Ohan tuol noitten tenttien lisäks luentoja ja harjotuskokeita. En oo kerenny viel tutustuu oikein, kun muistiinpanot pitäis saada loppuun.
 
No teillähän on jo asiat vissii aika hyvin jo sitte hanskas? Noilla pisteillähän alkaa jo Turkuu ja Tampereelle pääsee?
Tänään sain kansiksen muistiinpanot loppuun ja sivuja tuli about 30. :D
Pistin tänää tilauksee Verkkoakatemian kurssin. Harjoituskokeita -ja kysymksii pitäis olla jonku verran ja sit jotain nettiluentoja..

Kannattaa muistaa, että harjotuskokeiden pistemäärät eivät ole välttämättä linjassa varsinaisten sisäänpääsyrajojen kanssa, ja niiden avulla kannattaa lähinnä verrata omaa edistymistään suhteessa muihin. Suurin osa eri kaupunkien valmennuskurssiosallistujista hakee ensisijaisesti siihen omaan kaupunkiinsa (jos mahdollista), ja loput pitkälti Helsinkiin. Turun ja Tampereen kursseilta heittäisin, että sisään on päässyt tavallisesti 15-20% luokkaa osallistujista. Pääkaupunkiseudulla vähemmän (poikkeuksena mahdollisesti Supermaster) ja pienemmissä kaupungeissa vastaavasti enemmän. Prosentit varmasti vaihtelevat jonkun verran kurssijärjestäjän, kurssiajankohdan, takuukurssilaisten (ilta-aamu) ja osallistujamäärän mukaan, mutta eivät kovin merkittävästi. Tästäkin sisäänpäässeiden porukasta osaa on avittanut hyvä ylioppilastodistus, joten koepisteillä sisäänpäässeiden osuus on vähäisempi.
 
Kannattaa muistaa, että harjotuskokeiden pistemäärät eivät ole välttämättä linjassa varsinaisten sisäänpääsyrajojen kanssa, ja niiden avulla kannattaa lähinnä verrata omaa edistymistään suhteessa muihin. Suurin osa eri kaupunkien valmennuskurssiosallistujista hakee ensisijaisesti siihen omaan kaupunkiinsa (jos mahdollista), ja loput pitkälti Helsinkiin. Turun ja Tampereen kursseilta heittäisin, että sisään on päässyt tavallisesti 15-20% luokkaa osallistujista. Pääkaupunkiseudulla vähemmän (poikkeuksena mahdollisesti Supermaster) ja pienemmissä kaupungeissa vastaavasti enemmän. Prosentit varmasti vaihtelevat jonkun verran kurssijärjestäjän, kurssiajankohdan, takuukurssilaisten (ilta-aamu) ja osallistujamäärän mukaan, mutta eivät kovin merkittävästi. Tästäkin sisäänpäässeiden porukasta osaa on avittanut hyvä ylioppilastodistus, joten koepisteillä sisäänpäässeiden osuus on vähäisempi.

Olen myös kuullut, että usein valmennuskurssien harjoituskokeet menee suurimmalla osalla paremmin, kuin pääsykoe. Saa niistä kuitenkin tietoa omasta osaamisesta. Harjotusten tekeminen on mulle ainakin hyödyllistä, mutta mä tilaisin pelkästään ne harjotukset, enkä koko kurssia (En tosin kyllä ole tilannut kuin 60 euroa maksavan kirjakaupasta tilattavan harjotuskirjan, joka on sitäpaitsi mun mielestä huono). Vaikka väitetään, että valmennuskursseilla olleet pääsevät suuremmalla todennäköisyydellä kouluun sisään, niin Luulisin, että se johtuu aika paljon siitä, että kursseille menee nimen omaan ne jotka oikeesti haluu kouluun ja on motivoituneimpia. Moni valmennuskurssiltakaan tuskin pääsee sinne kouluun johon eniten haluaa.

Tosin matematiikkaan auttaa varmaan aika hyvin, jos joku osaava henkilö kertoo vähän kirjan sisällöstä, kun se on niin sekava. Mutta muuten valmiiksi tehdyt muistiinpanot on musta huono juttu, jos ei siis tee omia. Ite lähinnä opin siitä, kun teen niitä muistiinpanoja, en niinkään niitten uudestaan lukemisesta. Jotkut tosin oppii paremmin kuuntelemalla, niin valmennuskurssit on niille hyödyllisiä. Mä en oikeestaan opi hyvin kuuntelemalla vaan tekemällä muistikarttoja, muistiinpanoja ja ymmärtämällä asiat.

Mut saa nyt nähdä miten pärjään pääsykokeissa :). Mulla on motivaatio vähän laskenut, kun välillä tuntuu, etten jaksa lukea enää, ettei pikkujuttua tarvii opetalla. Silti lukiessa huomaa koko ajan asioita, joita pelkää, ettei muista kokeessa. Matikasta tavotteena joku 3-5 pistettä eli ne helpot kysymykset ajattelin osata, mutten todellakaan vaikeita, kun en tajuu :D 2008-2009 pääsykokeissa on ollut ainakin joku 3 helppoa ja lopuista en sitte ymmärrä mitään. Muista osioista tavotteena ehkä 6/8 eli noin 27-29(+2)/40...toivottavasti osaan kuitenkin enemmän ja pisteet riittäis sinne minne haluun. En aio kokeessa lähteä ainakaan arvailemaan jos en tiedä. Kansantaloutta ehkä pelkään eniten, koska ei mitään hajua minkälainen aineisto kokeeseen tulee. Vaikka kansantalous onkin ehkä mielenkiintosin kirja.
 
vanhoissa valintakokeissa ei näköjään ole merkitty oikeaa vastausta ( http://www.supermaster.fi/super/arkisto/?id=251 )

ja uudemmistakin saa vasemman reunan piiloon vaikkapa zoomaamalla ja siirtelemällä dokumenttia adobe acrobatissa (ok myönnän on hidasta ja kömpelöä)

Mä oon kopioinut wordiin noi pääsykokeet (ihan kopiomalla ja liittämällä). Mulle ei tuu sinne ainakaan niitä ympäröityinä vaan pelkkä teksti. Mulle ei kyllä tule noita taulokoitakaan oikein, mutta ne katon sitten erikseen. Riippuu varmaan wordin asetuksista tuleeko vai ei, mulla ihan alkuperäisasetukset. Musta niin on helpointa, eikä tarvii alkaa zoomailemaan.
 
Minuakin kyllä vähä jännittää tuo kansiksen osio, vaikka se on kyllä itsellänikin ollut se mielenkiintoisin kirja. Jos joku tietää minkälainen oli se kansiksen aineisto pari vuotta takaperin, ni vois kertoa jotain siitä.
Tuntuu että on tulossa joku rannetuppitulehdus, meinaa ainaki yli 40 sivuu tullu kirjotettuu viimesen kolmen päivän aikana.. Pitäis varmaa hetkes lopettaa kirjottaminen, mutta kun koe on jo piahkoin ni ei millään viittis lopettaa.
Kattelin vähäsen noita Verkkoakatemian luentoja, eipä mitää hirveen erikoisilta vaikuttanu. Ehkä niistä jotain apua saa kun oikein keskittyy.
 
Olen myös kuullut, että usein valmennuskurssien harjoituskokeet menee suurimmalla osalla paremmin, kuin pääsykoe. Saa niistä kuitenkin tietoa omasta osaamisesta.

Harkka ja finaalikokeiden pisteytys vaihtelevat tilanteen mukaan. Etenkin jos opettajia on useampia, joista kaikki kirjoittelevat yhden osion yhteen kokeeseen, voi vaikeustaso pomppia aika radikaalistikin, kuin jos yksi opettaja kirjoittaa yhden osion jokaiseen kokeeseen. Ensimmäisiin kokeisiin tehtiin muistaakseni hieman armollisempia kysymyksiä, koska porukan motivaatiota ei ollut tarkoitus tappaa heti alkuun millään kaksinumeroisilla miinustuloksilla. Kenraalikoe, joka järkätään joskus kurssien lopuksi, on yleensä aika haastava, joskus jopa haastavampi kuin varsinaiset pääsykokeet. Tämäkin tosin vaihtelee kurssijärjestäjän ja tapauksen mukaan.

Harjotusten tekeminen on mulle ainakin hyödyllistä, mutta mä tilaisin pelkästään ne harjotukset, enkä koko kurssia (En tosin kyllä ole tilannut kuin 60 euroa maksavan kirjakaupasta tilattavan harjotuskirjan, joka on sitäpaitsi mun mielestä huono). väitetään, että valmennuskursseilla olleet pääsevät suuremmalla todennäköisyydellä kouluun sisään, niin Luulisin, että se johtuu aika paljon siitä, että kursseille menee nimen omaan ne jotka oikeesti haluu kouluun ja on motivoituneimpia. Moni valmennuskurssiltakaan tuskin pääsee sinne kouluun johon eniten haluaa.

Omastakin mielestäni ne tiivistelmät mitä olen nähnyt, ovat verrattain turhia. Mikäli haluaa helsinki/turku/tre -akselille, niin kirja pitää olla kyllä hallussa. Tehtävien tekeminen on erittäin kannatettavaa, saa vastausrutiinia ja isommissa kysymyspaketeissa on kysytty periaatteessa jokaista asiaa, mitä kirjasta ylipäätään voidaan kysyä.

Luonnollisesti jo valmiiksi motivoituneet, ja jotka pitävät sisäänpääsymahdollisuuksiaan realistisina, ovat valmiimpia investoimaan valmennuskurssiin. Maksamalla tonnin valmennuskurssista sitoudut henkisesti hakuprosessiin, ja harva kehtaa lusmuta maksun jälkeen (vaikka niitäkin näkyy). Itse opetus ja harjoitusten teko ovat tietenkin myös erittäin hyödyllisiä pääsykokeeseen valmistautumisessa.


Mut saa nyt nähdä miten pärjään pääsykokeissa :). Mulla on motivaatio vähän laskenut, kun välillä tuntuu, etten jaksa lukea enää, ettei pikkujuttua tarvii opetalla. Silti lukiessa huomaa koko ajan asioita, joita pelkää, ettei muista kokeessa. Matikasta tavotteena joku 3-5 pistettä eli ne helpot kysymykset ajattelin osata, mutten todellakaan vaikeita, kun en tajuu :D 2008-2009 pääsykokeissa on ollut ainakin joku 3 helppoa ja lopuista en sitte ymmärrä mitään. Muista osioista tavotteena ehkä 6/8 eli noin 27-29(+2)/40...toivottavasti osaan kuitenkin enemmän ja pisteet riittäis sinne minne haluun. En aio kokeessa lähteä ainakaan arvailemaan jos en tiedä. Kansantaloutta ehkä pelkään eniten, koska ei mitään hajua minkälainen aineisto kokeeseen tulee. Vaikka kansantalous onkin ehkä mielenkiintosin kirja.

Suurimmalla osalla motivaatio laskee samalla kuin ilmat paranee :kippis1: ja tunneilla istuvien määrän voi nähdä hieman vähenevän kun kevät etenee. Lukurytmin säilyttäminen on ensiarvoisen tärkeää, aika pääsykokeeseen lasketaan kuitenkin enää vain viikoissa. Etenkin kannattaa panostaa siihen itselle hankalimpaan aineeseen (suurimmalle osalle matikka). Pääsykoeruljanssi on suoraan sanottuna vittumainen puristus, mutta siinä juuri erotellaan jyvät akanoista, eli ei kannata hirveästi löysäillä vaikka varmasti hatuttaakin.
 
On toi laskentatoimi vaan aika tiukkaa tavaraa. Vielä ois matikan kirja edessä ton jälkeen, kiirehän tässä rupee jo tulemaan! Mistä muuten porukka on hommannut harjoitustehtävänsä? Kannattaako ostaa sitä kirjaa mitä kirjakaupoissa myydään?
 
Back
Ylös Bottom