Kauppakorkeaan 2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bite.me
  • Aloitettu Aloitettu
LUE SITÄ MIKÄ KIINNOSTAA, eikä sitä mikä on tämänhetkisen urasuunnitelman kannalta tärkein. Parikymppisenä kasvaa aika paljon 5 vuodessa ja kiinnostuksen kohteet ja mielipiteet vaihtevat varmasti.

Tämä on kyllä harvinaisen totta. Itselläkin oli kauppikseen mennessä semmonen "joo rahotusta aletaan lukemaan 100% varmudella" -fiilis, mutta niin sekin muuttui tuossa muutaman vuoden aikana. Nyt kun on ensimmäisessä omaa pääainetta vastaavassa työpaikassa, niin olen kyllä tyytyväinen ettei sillon lähtenyt "väkisin" sitä rahoitusta lukemaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua toisaalta harmittaa, et tuhlasin pari vuotta ihan väärän pääaine-sivuaine-kombon kanssa, joten en tuu valmistuun varmaan edes kuudessa vuodessa, mut toisaalta... Ehkä nyt on laajempaa näkemystä, jostain. :D

Mitkä kauppakorkeat ovat mielestäsi arvostetumpia kun muut?

Tässä nyt varmaan tarkoitetaan noita halutuimpia opinahjoja, ja nehän selviää pisterajoista. Kai se jotain kertoo, et toisaalle riittää kokeesta 12 p, kun toisaalle vaaditaan yli tuplasti.
 
Mitkä kauppakorkeat ovat mielestäsi arvostetumpia kun muut?

"Arvostettu" ja arvostettu on eri homma, joten en kyllä voi vastata tuohon kysymykseen. Varsinkin kun en oo milläänlailla määrittäny et keiden keskuudessa, mut noin ylipäätään niin itse mieluummin lukisin kauppatieteitä hse:ssä kuin itä-suomen yliopistossa. Nyt tosin luen kauppatieteitä mutten kummassakaan noista kouluista. Kauppatieteiden opiskelusta varmaan johtuikin tuo "arvostettu"-sanavalinta, kun mua aina välillä hämmentää miten tätä pidetään jonain, kun melkoista paskanjauhantaahan tää on. Leppoisaa sellaista kyllä, et ihan tyytyväinen oon.

Mut ehkä siihen olis sopinut halutumpi sanana paremmin, pahoitteluni.
 
Mua toisaalta harmittaa, et tuhlasin pari vuotta ihan väärän pääaine-sivuaine-kombon kanssa, joten en tuu valmistuun varmaan edes kuudessa vuodessa, mut toisaalta... Ehkä nyt on laajempaa näkemystä, jostain. :D



Tässä nyt varmaan tarkoitetaan noita halutuimpia opinahjoja, ja nehän selviää pisterajoista. Kai se jotain kertoo, et toisaalle riittää kokeesta 12 p, kun toisaalle vaaditaan yli tuplasti.

Ainakaan viime vuonna, mihinkään et kyllä 12 pisteellä päässyt. Lappeenrantaan ja Vaasaan oli muistaakseni 22 pistettä, eli 7 pistettä vähemmän kun Helsinkiin! Tarkoitan vain, että työnsaannin kannalta ei ole merkitystä, oletko valmistunut Helsingistä vai Vaastasta. Jos rahoitusta haluaa lukea, kannattaa mielummin lähteä Vaasaan lukemaan kun stadiin. Siellä on tietääkseni paras rahoituksen opetus! Mutta asiasta toiseen, mitkä on fiilikset porukalla? Pari päivää olis enää kokeeseen. Mihin hittoon tää aika kerkes mennäkkin ;)
 
Onko täällä muuten paljon rahoituksen opiskelijoita?

Itsellä taskussa kohta tuotantotalouden DI kandin paprut ja olen miettinyt, joskos lähtisi ensi vuonna erillishaussa hakemaan rahoituksen ktm-linjalle.

Miten helppoa on työllistyä? Olen käsittänyt, että rahoitus on esimerkiksi laskentatoimeen verrattuna huomattavasti kapea-alaisempi. Kilpailu taitaa olla työpaikoista melkoisen kovaa? Kuitenkin rahoituksen lukijoilla taitaa laskentatoimen lukijoiden kanssa olla ne parhaat työllistymisprosentit alussa?

Sinänsä hyvä puoli itsellä, että tuta DI antaa aika hyvät valmiudet teollisuuden puolellekin, mutta aina vaan on osakkeet ja arvopaperit kiinnostaneet eniten. Toki voi tuta DI:n linjalta hakea yhtälailla rahoitusalan hommiin, mutta luulisi, ettei se "rahoitusekonomin" tutkinto päälle haittaa tee.
 
Onko täällä muuten paljon rahoituksen opiskelijoita?

Itsellä taskussa kohta tuotantotalouden DI kandin paprut ja olen miettinyt, joskos lähtisi ensi vuonna erillishaussa hakemaan rahoituksen ktm-linjalle.

Miten helppoa on työllistyä? Olen käsittänyt, että rahoitus on esimerkiksi laskentatoimeen verrattuna huomattavasti kapea-alaisempi. Kilpailu taitaa olla työpaikoista melkoisen kovaa? Kuitenkin rahoituksen lukijoilla taitaa laskentatoimen lukijoiden kanssa olla ne parhaat työllistymisprosentit alussa?

Sinänsä hyvä puoli itsellä, että tuta DI antaa aika hyvät valmiudet teollisuuden puolellekin, mutta aina vaan on osakkeet ja arvopaperit kiinnostaneet eniten. Toki voi tuta DI:n linjalta hakea yhtälailla rahoitusalan hommiin, mutta luulisi, ettei se "rahoitusekonomin" tutkinto päälle haittaa tee.

Muakin kyllä kiinnoistais, et miten rahoituksen maisteriohjelmista on työllistytty. HSE:lläkin se on kuitenkin sellainen, ettei periaatteessa vaadita esitietovaatimuksia vaan GMATilla mennään. Varmaan haen siihen tai accounting-ohjelmaan joskus tässä. Jälkimmäiseen pääsis varmaan reippaasti helpommin. Yritysjuridiikka myös haaveissa, mut se vaatii jo jonkinlaisia alkupisteitä :rolleyes:
Ja ikäväni ns. helppoa matikkaa kohtaan on kasvanut.

Mut eiköhän nää oo pitkälti aloja, joissa hyvät viedään käsistä, et tuskin kovaa tarvii stressaaa. Tuokin olis parin vuoden rykäsy, tuskin se merkittävästi loppuelämän suuntaa huonointais, kun kai sitä voi aina vaikka palata teekkaritouhuihin.
 
Tuli mieleen, että kysytäänkö valintakokeessa haluatko hakea sisään yhteispisteiden vai koepisteiden perusteella? Eihän sitä vielä ainakaan yhteishaussa kyselty..
 
Tuli mieleen, että kysytäänkö valintakokeessa haluatko hakea sisään yhteispisteiden vai koepisteiden perusteella? Eihän sitä vielä ainakaan yhteishaussa kyselty..

Ei kysytä. Ensin katsotaan yhteispisteillä pääsevät, ja loppuosa pääsee sitten koepisteillä.
 
Tiistaina kokeilumielellä Tampereelle. Vajaa kaks kertaa tullut kirjat luettua, mitään en osaa. :)

Aika samalla tavalla täällä. Kuopioon haen. Vähän kyllä harmittaa kun noin huonosti tuli lopulta luettua vaikka kuinka monta kuukautta ois ollu aikaa. Eipä tästä voi kun itteään syyttää.
 
Ei se 25 pistettä kokeesta oo mikään ylitsepääsemättömän vaikea. Joka vuosi n. 100 pääsee kuitenkin pelkillä koepisteillä opiskeleen, joten jos sua kauppakorkea houkuttelee niin go for it.

Sain mäkin siitä kokeesta 29 pistettä, enkä todellakaan osannut kirjoja ulkoa. Läheskään. En itseasiassa lukenut kansiksen kirjaa ikinä kokonaan.

Eipä sekään mahoton ole. Turussakin varmaan lähtöpiste-edut on sitä tasoa, et olis pitäny kirjoittaa oikeesti hyvät paperit. Jos hakee jonnekin "arvostettuun" kouluun (esim. oikis, lääkis, jotku kauppikset) niin aika L-riviä saa olla et hyötyy oikeasti. Et älä niit stressaa vaan rohkeesti hakemaan.

Olen kyllä menossa tiistaina pääsykokeisiin, saapi nähdä miten menee. Markkinointi on aika hakusessa vielä, enkä ole kirjaakaan kokonaan lukenut. Jotenkin paskin noista neljästä ja sen takia sitä säästellyt viimeiseksi. Hirveä määrä kaikkia listoja sun muita, blaah.
 
Valtavasti tsemppiä huomiselle siis! :) Nähdään sit syksyllä ykkösvuoden pakollisilla kursseilla... ;)
 
Löysin jostain jossain vaiheessa sellasen sivun missä kerrottiin mitä kaikkea saa ottaa mukaan kokeeseen/ym tarvittavaa infoa itse kokeeseen liittyen mutta en enää löydä sitä mistään. Osaisko joku kertoa mistä tän tiedon saattaa löytää tai tiivistää sen tähän? Aallon sivuilta löysin vaan salijaon.
 
Destry sanoi:
Valtavasti tsemppiä huomiselle siis! :) Nähdään sit syksyllä ykkösvuoden pakollisilla kursseilla... ;)

Kiitos! :) Jotenkin tuntuu, että tänä vuonna on pisteraja vielä entistäkin korkeampi, koska hakijoita on taas ennätysmäärä. Saa nähdä. ;)
 
Löysin jostain jossain vaiheessa sellasen sivun missä kerrottiin mitä kaikkea saa ottaa mukaan kokeeseen/ym tarvittavaa infoa itse kokeeseen liittyen mutta en enää löydä sitä mistään. Osaisko joku kertoa mistä tän tiedon saattaa löytää tai tiivistää sen tähän? Aallon sivuilta löysin vaan salijaon.

Tarkoitatko tätä?
 
Muakin kyllä kiinnoistais, et miten rahoituksen maisteriohjelmista on työllistytty. HSE:lläkin se on kuitenkin sellainen, ettei periaatteessa vaadita esitietovaatimuksia vaan GMATilla mennään. Varmaan haen siihen tai accounting-ohjelmaan joskus tässä. Jälkimmäiseen pääsis varmaan reippaasti helpommin. Yritysjuridiikka myös haaveissa, mut se vaatii jo jonkinlaisia alkupisteitä :rolleyes:
Ja ikäväni ns. helppoa matikkaa kohtaan on kasvanut.

Mut eiköhän nää oo pitkälti aloja, joissa hyvät viedään käsistä, et tuskin kovaa tarvii stressaaa. Tuokin olis parin vuoden rykäsy, tuskin se merkittävästi loppuelämän suuntaa huonointais, kun kai sitä voi aina vaikka palata teekkaritouhuihin.

Melkeempä kaikkia HSE:llä rahoitusta lukevat viedään käsistä. Näin ainakin proffat väittivät, kun sanoivat että yritykset kyselevät lukijoiden perään, mutta kun kaikki ovat jo töissä.
 
Melkeempä kaikkia HSE:llä rahoitusta lukevat viedään käsistä. Näin ainakin proffat väittivät, kun sanoivat että yritykset kyselevät lukijoiden perään, mutta kun kaikki ovat jo töissä.

Ihan saman rekry-ruljanssin joutuvat käymään läpi, eli ei nyt käsistä sentään.. Tietysti työtilanne on varmaan yleensä ottaen parempi kuin jollain muilla..
 
Vajaa pari tuntia tuli koetta tehtyä ja fiilikset vähän kaksjakoiset. Toisaalta tuntu, että ties ihan suht paljon asiosta, mutta ehkä vähän paremmin ois pitäny perehtyä jokaiseen kirjaan. Taloustiedon ja rahoituksen tehtävät oli itselle selvästi vaikeimpia. No onpahan sekin urakka takana ja voi keskittyä vähän aikaa ihan muuhun.
 
Back
Ylös Bottom