Kauppakorkeaan 2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bite.me
  • Aloitettu Aloitettu
Itse mietin myös markkinoinnin 23. ja 24. kysymyksiä. Onko esim. 23. kysymyksessä väite "sisältää joko kvalitatiivisia tai kvantitatiivisia tavoitteita" väärin vain siksi, että sana JOKO sulkee toisen vaihtoehdon pois. Eli toisin sanoen on joko kvalitatiivisia TAI kvantitatiivisia tavoitteita, mutta ei molempia samaan aikaan. Aika viilausta jos tämän takia väärin.

Toiseksi kysymys 24. Suora lainaus kirjan sivulta 154:

Arvon aikaasaamisessa on kyse siitä, että kehitetään, suunnitellaan ja toteutetaan sellaisia tuotteita, palveluita ja toimintaa ja sellaisella tavalla, jolla kohderyhmä katsoo saavansa tuon arvon. Ne päätökset, jotka tässä yhteydessä tulee tehdä, liittyvät kysymykseen siitä

-mitä tarjotaan
-mikä uhraus tai rahallinen korvaus kohderyhmältä vaaditaan


Eli toisin sanoen mielestäni kohta 4 Arvon aikaansaaminen tarkoittaa organisaation toiminnalla tuotettavan hyödyn
määrittelyä olisi enemmän oikea kuin kohta 1 Markkinoinnin arvoprosessi kuvaa strategisen markkinoinnin roolia. Vaikka sana "määrittely" kuulostaa ensi kuulemalta paremmin olevan arvon valintaa, mielestäni se voi tässä yhteydessä kuitenkin olla myös arvon aikaansaamista sillä puhutaan hyötyjen määrittelystä. Ainakin kirjan mukaan näyttäisi olevan näin. Tyrmätkää vapaasti väitteeni

Olen täysin samaa mieltä kanssasi, vituttaa aivan sikana nää tehtävät 23. ja 24. Toi markkinoinnin arvoprosessi kuvaa strategisen markkinoinnin roolia on mielestäni täysin väärin, koska arvoprosessti kuvaa strategisia JA taktisia päätöksiä. Todellakin valitan näistä. Tuntuu nimittäin siltä, että koulupaikkani saattaa näiden takia jäädä.. Tietääkö kukaan mihin näitä valituksia voi laittaa? :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jäin miettimään Kansiksen kysymystä nro. 32. Eikö oikea vastaus voisi olla myös 3? Koska jos rajakustannukset ovat positiiviset, mutta vakiot, niin eikö silloin maksimituotto tulisi hinnalla, jolla kysyntä on yksikköjoustavaa? Ts. piirretään kuvioon rajakustannuskäyrän kanssa yhdensuuntainen viiva, joka sivuaa funktion PQ kuvaajaa. Tämähän voi olla myös vaakasuora, jolloin kysyntä on yksikköjoustavaa. Muutenkin vähän kummallinen ilmaisu tuo positiivinen rajakustannus, koska miten rajaKUSTANNUS voisi olla negatiivinen? Olenkohan ymmärtäny kysymyksen jotenkin aivan väärin?

Mutta eikös tuossa tehtävä 32:ssa yritys ole selvästi monopoliasemassa, ja lainaten kirjaa: "Koska rajakustannukset ovat positiiviset, tuottaa monopoli markkinoille vähemmän kuin sen määrän, jolla sen saamat kokonaistulot olisivat maksimissaan. Monopolimarkkinoilla hyödykkeen hinta ja vaihdettu määrä ovat sellaiset, että kysyntä on hinnan suhteen joustavaa e<-1." Sivulta 82. Mielestäni täysin selvä kirjasta otettu kysymys, jossa ei paljonkaan tulkinnanvaraa.
Tehtävä 23:sta taas sen verran, että ilmeisesti juurikin tuo sanamuoto "sisältää joko kvantitatiivisia tai kvalitatiivisia tavoitteita", saa aikaan sen, että kohta 3 on oikein, ja onhan se eniten oikein noista. Tehtävä 24 puolestaan meni itsellänikin väärin.
 
Wikipediasta: "total revenue is maximised at the combination of price and quantity demanded where the elasticity of demand is unitary". Eli voitto maksimoituu kun kysyntä on yksikköjoustavaa. Ko. lause on tilanteesta, jossa MC=0, eli käy ihan hyvin kaikkiin vakioisten rajakustannusten tilanteisiin. Eli jos esim. MC=2 (eli positiivinen luku), niin silloin voitto maksimoituu määrän ja hinnan yhdistelmällä, jolla kysyntä on hinnan suhteen yksikköjoustavaa. Olen aika varma tuosta.. Mihinköhän noita korjauspyyntöjä voisi lähettää?
Tähän piti sen verran kommentoida, että revenuehan meinaa tuloja, joista ei tehtävässä puhuttu. Eikö kyse ollut nimenomaan voittojen maksimoinnista. Monopolihan ei pyri maksimoimaan tulojaan, eli kuluttajien hyödykkeeseen käyttämiä menoja.
 
Joo, olen kyllä väärässä. Ilmeisesti funktion derivaatta pitää olla samansuuntainen kokonaisrajakustannuksia kuvaavan käyrän kanssa. Tällöin kysyntä on aina hinnan suhteen joustavaa. Harmi..
 
24. Mikä seuraavista markkinoinnin arvoprosessiin liittyvistä väittämistä ei pidä
paikkaansa?
1. Markkinoinnin arvoprosessi kuvaa strategisen markkinoinnin roolia.
2. Arvon valinnassa päätetään kohderyhmistä.
3. Arvoprosessi kytkee toisiinsa markkinoinnin strategiset ja taktiset päätökset.
4. Arvon aikaansaaminen tarkoittaa organisaation toiminnalla tuotettavan hyödyn
määrittelyä.

En täysin ymmärrä tässä miksi jengi on laittanut ykköstä. Pitää muistaa, että etsitään lähinnä oikein olevaa vaihoehtoa.
Arvoprosessihan sikäli kuvaa millainen osuus (rooli) strategisella markkinoinnilla on.
kohta 4, Organisaation tuottama hyöty, puhutaan np-organisaatiosta, ei yrityksestä. Hyöty voi olla esim tupakoinnin vähentäminen kansalaisilta, Terveempi väestö jne. Tuo hyöty määritellään arvon valinnassa, mitä halutaan olla ja kenelle. Se on määritelty ennen arvon aikaasaamista , jossa mietitään miten tuo määritelty hyöty tuotetaan.

Markkinoinnin suunnittelussa tavoitteiden määrittely
1. on olennainen osa SWOT-analyysiä.
2. sisältää joko kvantitatiivisia tai kvalitatiivisia tavoitteita.
3. tarvitaan organisaation toiminnan ohjausta varten.
4. sisältää sekä aikataulutuksen että budjetin

Vittumainen kysymys, silti mielestäni haetaan kolmosta. Mielestäni kysymyksessä viitataan suunnitteluprosessiin, jossa tavoitteiden keskeinen tehtävä on ohjata toimintaa. Myös tuo Joko tai viittaa siihen, että joko tai, ei sekä että, mutta en äidinkielellisesti ole varma tuosta.
Annan huonon esimerkin kärjistäen

Lehmien määrittely maataloudessa
1. Lehmiä voi olla mustia tai valkoisia
2. tarvitaan maidon tuottamiseen.

Vaikea sanoa, paska esimerkki, mutta silti kysymyksissä haetaan aina sitä "oikeinta" vaihtoehtoa
 
Pistin piruuttani s-postia valmennuskurssin markkinoinnin opelle ja kysyin noista kahdesta tehtävästä, vastas et kysymyksessä 23 pitäis ehdottomasti hyväksyä myös kakkonen, mutta 24 on selkeästi nelonen. Eihän sekään mikään ylijumala ole, mut kantsii siis oikeasti pistää hyvin perusteltua valituskirjettä menemään, joukkovoimalla kysymykset ympäri! :)
 
Mitenkäs tehtävässä 32 sellainen tilanne jossa c on suurempi kuin a eli pienin hinta jollaan ollaan valmiita tuotetta tarjoamaan on suurempi kuin suurin hinta, jolla tuotetta ollaan valmiita ostamaan. Tässä tilanteessahan ei syntyisi vaihdantaa eikä siis hintaakaan tuotteelle. Tämän takia itse päätin iskeä vastauksesksi kohdan 4. eli " ei pystytä määrittämään ilman lisätietoja".
 
Eikös 32:ssa ole nimenomaan kyse siitä, että "markkinakysyntäkäyrä on markkinahinnan suoraviivainen eli lineaarinen funktio". Tällöinhän käsittääkseni kysyntä on vaakasuora viiva ja näin ollen kysyntä on joustavaa. Itsekin tosiaan kokeen jälkeen tätä vasta mietin.. Kun väärin oli mennyt.
 
Eikös 32:ssa ole nimenomaan kyse siitä, että "markkinakysyntäkäyrä on markkinahinnan suoraviivainen eli lineaarinen funktio". Tällöinhän käsittääkseni kysyntä on vaakasuora viiva ja näin ollen kysyntä on joustavaa. Itsekin tosiaan kokeen jälkeen tätä vasta mietin.. Kun väärin oli mennyt.

Lineaarinen = suora (tässä tapauksessa laskeva), ei siis vakio/vaakasuora.
 
Tuon mukaan myös tehtävässä 38 on häikkää.
JOS valitukset kyseisistä tehtävistä menevät läpi, niin hyväksytäänkö kaikkiin kolmeen vastaukseen kaksi vaihtoehtoa (vai jätetäänkö tehtävät kokonaan pois)?
Uskoisin, että pisterajat nousevat vähintään 2 pisteen verran, jos tehtäviä ei jätetä pois.
 
Tuon mukaan myös tehtävässä 38 on häikkää.
JOS valitukset kyseisistä tehtävistä menevät läpi, niin hyväksytäänkö kaikkiin kolmeen vastaukseen kaksi vaihtoehtoa (vai jätetäänkö tehtävät kokonaan pois)?
Uskoisin, että pisterajat nousevat vähintään 2 pisteen verran, jos tehtäviä ei jätetä pois.

Tässä siis vielä Hentusen päivitetyt ratkaisut, http://www.winner.fi/filebank/2876-supermaster_kauppatieteellisen_valintakoe_2011_ratkaisut.pdf

Eli siis Hentusen mukaan kysymyksessä 38 ei ole mitään häikkää vaan menee ihan kirjan mukaisesti.
 
Missä kaikki hermoilijat ovat? Joko olette lukittautuneet äidin kammariin haulikon ja viskipullon kanssa? Muutamat päivät enää ja vähän kuumottaa, jos omat pisteet ovatkin jotain muuta kuin itse olettaa, ja rajat nousseet tuhanella pisteellä.
 
Back
Ylös Bottom