Kauppakorkeaan 2011

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bite.me
  • Aloitettu Aloitettu
Mites porukalla on lukemiset sujunu?Markkinoinnissa ainakin ärsyttävän paljon noita samantyyppisiä listoja, tosin muuten todella selkeä kirja.Laskis ja kansis peruskauraa ja johtaminen sitte onki pieni kysymysmerkki ku siitähän tulee aineisto tänä vuonna.Voi olla ettei kirjaa tarvi lukea ollenkaa,mutta harva varmaa jättää sen varaan;)Pienen pientä kuumotusta alkaa täällä suunnalla olla jo havaittavissa:D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Löytyispäs asiallinen keskustelu aiheeseen liittyen. Pientä kuumotusta alkaa täälläkin olemaan :D Onneksi vielä reilu kuukausi aikaa ja siinä ehtii vielä taikomaan vaikka ja mitä. Itsekin mietin tuota johtamista, että kannattaako opetella ihan sanasanalta. Pari kertaa lukenut ajatuksen kanssa ja vielä kerran voisi ainakin selailla alleviivaukset. Toissa vuotinen markkinoinnin aineisto ei ainakaan pohjautunut kuulemma ollenkaan kirjaan. Kansiksessa vielä muutamat asiat opettelematta, muuten alkaa olla vaan pänttäämistä. Paine kyllä kasvaa. Pari kertaa pitänyt tarkistaa, että on palauttanut hakulomakkeet :D
 
Mun kaveri kertoi, että siinä markkinoinnin kirjassa on aika helkatisti opeteltavaa niissä caseissa... Kuulemma opetellu kaikki vuosiluvut, numerot, jokaikisen listan ymsyms. jo ulkoa, muttei ole vielä ehtinyt panostaa johtamiseen paljoa. Siinäkin on niitä tutkijoiden nimiä kuulemma n. 200kpl jollei enemmänkin...

Onnea kaikille pyrkijöille, eiköhän täältä monelle ovet aukene :)
 
Olen opiskellut Vaasassa kauppatieteitä 2 vuotta ja mieli halajaa takaisin kotikaupunkiin, Turkuun. Täyttelen juurikin hakukaavaketta ja huomasin mielenkiintoisen jutun, kansantalouteen on erillisvalinta. Ei kai tämä tarkoita sitä, että jos haen yhteisvalinnassa kauppatieteisiin ja pääsen sisään, niin en voisi suorittaa sivuainetta (tai pääainetta) kansantalouden puolelta, vaan minun pitäisi hakea erikseen kansikseen?
Kansiksen erillisvalinta johtaa VTM-tutkintoon ja noin käytännön tasolla se on ihan erillään KTM-toiminnasta, lukuunottamatta ensimmäisiä tutustumispäiviä ja ehkä muutamia kursseja. Hakiessa KTM tutkintoon voi valita kansantalouden pääaineeksi, jolloin suorittaa KTM-tutkinnon.

Tämä kansantalouden VTM-tutkinto taidettiin juuri viimevuonna liittää Turun kauppakorkeaan kaiken muun käynnissä olevan yliopiston yhdistymisprosessin ohella, mutta käytännössä tuo on melko kaukana kaikesta siitä mikä tekee kauppakorkean.

En siis itse ole VTM-linjalla, vaan nämä jutut perustuu ihan omiin havaintoihin. Ei ole paljoa VTM kavereita näkynyt ensimmäisten viikkojen jälkeen. :rolleyes:
 
Hei!

Valitan, että spämytän teidän hakutopiccia, mutta haluaisin tiedustella mieltä askarruttavasta pääainevalinnasta. Ensimmäinen vuosi on siis lopuillaan, ja pääaine on vielä hakusessa. Laskentatoimi on perinteisesti ollut upea valinta töiden kannalta. Jo valmennuskurssinkin aikaan opettajamme sanoi, ettei sen matemaattisuutta kannata missään nimessä pelätä, vaan se on pidemmän päälle kuin kielioppia. Onko tässä mitään perää? Selviääkö surkealla matikkapäällä kyseisessä pääainessa? Entäpä yritysjuridiikka, onko se oikeasti niin huono pääaine kuin puhutaan? (Juristit vie työt) Entäpä mitä muuta ei-matemaattista ainetta voisitte suosittella?

Gaahhh, ei vaan osaa päättää. Vielä kerran onnea kaikille uusille hakijoille!
 
Kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa noista kaikista pääaineista ja siitä minkälaisiin töihin niistä valmistuu. Sen jälkeen valitse se, mistä olet kiinnostunut kaikista eniten ja minkälaista työtä tahdot tehdä lopun elämästäsi, äläkä katso palkkatasoja tai kuinka helppoa se on etc.

Itse ainakin olisin mielummin vähän alempipalkkaisessa työssä, josta pidän kuin hieman korkeampipalkkaisessa työssä, jota vihaan.
 
Täältäkin yksi kauppakorkeaan hakija ilmottautuu... lukemisen aloitin tammi-helmikuun vaihteessa ja jokainen kirja on luettu 5 krt läpi ja 6 krt olisi tarkoitus lukea ennen h-hetkeä. Valmennuskurssillekkin olen osallistunut ja sen avulla hyvin tullu sisäistettyä esim. laskentatoimen diskonttauslaskut, mitkä oli yhtä hepreaa ennen kurssin alkua. Ouluun haen 1. vaihtoehtona markkinointi, 2. Laskentatoimi ja 3. Kansantaloustiede. Luulisi kai, että tuolla lukumäärällä jo pääsisi sisään ja kurssillakin olleista "välikokeista" on tullut hyviä pisteitä, mutta hirveetä stressiä meinaa pukata mitä lähemmäksi on menty tuota pääsykoepäivää....
 
Itse olen hakemassa vuoden liiketalouden opiskelujen jäljiltä myöskin kauppakorkeakouluun, Jyväskylään. Pari kertaa olen kirjat läpi lukenut, mutta nyt parina viimeviikkona olen panostanut enemmän muistiinpanojen sekä viime vuoden valmennuskurssimateriaalien lukemiseen. Itse koen hyötyväni enemmän tiivistelmien/muistiinpanojen lukemisesta joita sitten täydennän tarvittaessa kirjoja katselemalla. Viikko olisi vielä aikaa painaa duunia ja itsellä on ainakin luottavainen olo omaan osaamiseen. Saa sitten nähdä kun tosipaikka tulee, että kuinka pahoissa harhoissa sitä onkaan osaamisestaan ollut :)

Jyväskylän kauppis ei siis kuulu tuohon yhteisvalintaan, joten eroaako se sitten paljonkaan muilta osin kuin materiaaleilta. Yrityksen taloustieteisiin olen hakemassa ja siellä kirjoina toimivat 1) Avain laskentatoimeen ja rahoitukseen 2) Palvelujen markkinointi (esimiestyön haasteena) 3) Organisaatiokäyttäytymisen perusteet.

Löytyykö pakkikselta Jyväskylän kauppiksen pääkokeiden käyneitä? Viime hetken vinkkejä? :)
 
..Laskentatoimi on perinteisesti ollut upea valinta töiden kannalta. Jo valmennuskurssinkin aikaan opettajamme sanoi, ettei sen matemaattisuutta kannata missään nimessä pelätä, vaan se on pidemmän päälle kuin kielioppia. Onko tässä mitään perää?..

Laskentatoimi ei ole matemaattista, eli sitä ei todellakaan tarvitse pelätä. Muutama talousmatematiikan kurssi, tilastotieteiden kurssilla todennäköisyyksiä tms. mutta mitään erityisiä matematiikan taitoja ei tarvita kursseista suoriutumiseen. Itse aikoinaan kirjoitin lyhyestä matematiikasta M:n ja ne taidot riittivät hyvin laskentatoimen opintoihin.
 
Loppusuoralla ollaan lukemisen kannalta ja vähän on sellanen fiilis ettei läpimenotodennäköisyys suurelta vaikuta.. Pääsykoekirjoja aloin lukemaan vasta kirjotusten jälkeen, ja olen saanut ne nyt luettua kahteen kertaan läpi. Kansantaloustiede vaikuttaa suht. simppeliltä ja laskentatoimeen & rahoitukseen olen nyt pääsemässä jyvälle, mutta markkinointi ja johtaminen ovat oikeita murheenkryynejä. Markkinoinnin kirja tuntuu suomeksi sanottuna liirumlaarumilta, eikä mitään hajua minkälaisia kysymyksiä siitä voisi tulla.. Ja johtamisen kirja on taas täynnä ulkoa opettelemista ja johtamisteorioita, joiden oppiminen 2-3 lukukerran aikana tuntuu meikäläiselle lähes mahdottomalta. :jahas:

Pitää vain toivoa, että pisterajat eivät nousisi hirveästi viime vuodesta. YO-papereista saan 27p (25p + 2p ensisijaisuudesta), joten pääaineesta riippuen pitäisi saada pääsykokeesta 11,5-15,5pts jos haluaa edes viime vuoden alarajoille. (Ouluun siis haen)

Että tällaista avautumista pääsykokeista tänään. Heinäkuussa on vielä tuo armeijaan lähtö, joten jos siellä viihtyy vuoden, ei taida ensi keväänkään hausta tulla yhtään mitään. Pitää kai neppailla sitten AMK:ssa liiketalouden puolella ainakin se vuosi, ennenkuin pääsee taas kunnolla hakemaan kauppikseen :hyvä:
 
Että tällaista avautumista pääsykokeista tänään. Heinäkuussa on vielä tuo armeijaan lähtö, joten jos siellä viihtyy vuoden, ei taida ensi keväänkään hausta tulla yhtään mitään. Pitää kai neppailla sitten AMK:ssa liiketalouden puolella ainakin se vuosi, ennenkuin pääsee taas kunnolla hakemaan kauppikseen :hyvä:

Tosiaan miehillä toi intti sotkee aika hyvin jutut. Itse kirjoitusten jälkeen tein hetken töitä ja sitten pyörittelin kiveksiä kunnes tammikuussa inttiin. Siellä 9kk jonka jälkeen lähdin varastolle tekemään 9 kuukauden sopparilla hommia. Vielä ois muutama kuukaus varastohommia jäljellä, mutta tässä on alkanut hiipiä ajatus, että miksi vitussa en vaan intin jälkeen alkanut lukemaan kauppakorkeaan, nyt nimittäin meikäpoika on sitten 22-vuotias jos sinne kauppakorkeaan joskus vuoden päästä pääsen :D Vituttaa tuntea ittensä vanhaksi pieruksi parikymppisenä.
 
Tosiaan miehillä toi intti sotkee aika hyvin jutut. Itse kirjoitusten jälkeen tein hetken töitä ja sitten pyörittelin kiveksiä kunnes tammikuussa inttiin. Siellä 9kk jonka jälkeen lähdin varastolle tekemään 9 kuukauden sopparilla hommia. Vielä ois muutama kuukaus varastohommia jäljellä, mutta tässä on alkanut hiipiä ajatus, että miksi vitussa en vaan intin jälkeen alkanut lukemaan kauppakorkeaan, nyt nimittäin meikäpoika on sitten 22-vuotias jos sinne kauppakorkeaan joskus vuoden päästä pääsen :D Vituttaa tuntea ittensä vanhaksi pieruksi parikymppisenä.
Noh, ei kannate itseään vielä vanhaksi tuntea jos esim. Oulun yliopistoon hakijoista vanhin oli 53v keski-iän ollessa 23 vuotta. :D
 
Kertokaas valmennuskursseille osallistuvat mitä asioita markkinoinnin ja johtamisen kirjasta on erityisesti painotettu? Markkinoinnin kirja tuntuu olevan suhteellisen helppo ainakin päällisin puolin, en tiedä sitten mimmoisia kompakysymyksiä laittavat pääsäreihin. Caset ovat jo niin vanhaa tietoa, että niistä tuskin mitään lukuja ym kysytään? Johtamisesta pysyisi helpommin arvailemaan kysyttävät asiat, mutta itsellä on vähän semmoinen tutina, että aineisto ei pohjaudu ollenkaan kirjaan. Mitäs valmennuskurssien opettajat ovat olleet mieltä?
 
Kertokaas valmennuskursseille osallistuvat mitä asioita markkinoinnin ja johtamisen kirjasta on erityisesti painotettu? Markkinoinnin kirja tuntuu olevan suhteellisen helppo ainakin päällisin puolin, en tiedä sitten mimmoisia kompakysymyksiä laittavat pääsäreihin. Caset ovat jo niin vanhaa tietoa, että niistä tuskin mitään lukuja ym kysytään? Johtamisesta pysyisi helpommin arvailemaan kysyttävät asiat, mutta itsellä on vähän semmoinen tutina, että aineisto ei pohjaudu ollenkaan kirjaan. Mitäs valmennuskurssien opettajat ovat olleet mieltä?

Ainahan kysyttäviä asioita voi spekuloida, mutta periaatteessa kysymykset voivat tulla melkein mistä vaan, joten sun arvaus on aikalailla yhtä hyvä ku kenen tahansa muunki. Ainoastaan kerran on käynyt niin, että kysymyksiin on voinut vastata ilman kirjan tietoja, joten pelkkään aineistoon pohjautuvat kysymykset ovat melko epätodennäköisiä.

Kirjan puolenvälin ja loppupään asiat antavat todennäköisesti laajemmat soveltamismahdollisuudet aineiston suhteen. Taylorismin ja byrokratian perusperiaatteet, kulttuuri ja jälkibyroktia kunnolla, sekä tajuta suhteissa rakentuvan ja yksilönäkökulman erot niin strategiaan, johtamiseen kuin muutokseenkin.
 
kauppakorkeaan opiskelemaan?

morjens, ajattelin kysyä muutamaa asiaa jotka on askarruttanut tässä kauppakorkean suhteen.

Olen 21- vuotias ja armeijaan nyt kesällä, valmistuin juuri merkonomiksi, melko myöhään mutta valmistuinpa kuitenkin.

Päättötodistukseni keskiarvo on 2. Pääseeköö tällä teoriassa sisään kauppikseen?(nykyään arvosana-asteikko on 1-3) Äidinkieleni on paperilla ruotsi, joten se voi helpottaa.

Olisin hakiessani 22-vuotias ja en välttämättä pääse edes sisään ensi-yrittämällä, joten onko 22-24 liian vanha aloittamaan kauppakorkean?

Vaihtoehtoisesti harkitsen jatkoa työpaikallani pienessä yrityksessä (2500€/kk) jonka omistajan kanssa olen hyvää pataa ja joka olisi valmis myymään yrityksen minulle tulevaisuudessa (Ajankohta olisi kun olen 28-30 v). Yrityksen liikevaihto on n.1-2 milj.


Kumpaa suosittelette?


Pahoittelen jos tekstinpätkä on sekava.


edit. perheetön mies kyseessä
 
morjens, ajattelin kysyä muutamaa asiaa jotka on askarruttanut tässä kauppakorkean suhteen.

Olen 21- vuotias ja armeijaan nyt kesällä, valmistuin juuri merkonomiksi, melko myöhään mutta valmistuinpa kuitenkin.

Päättötodistukseni keskiarvo on 2. Pääseeköö tällä teoriassa sisään kauppikseen?(nykyään arvosana-asteikko on 1-3) Äidinkieleni on paperilla ruotsi, joten se voi helpottaa.

Olisin hakiessani 22-vuotias ja en välttämättä pääse edes sisään ensi-yrittämällä, joten onko 22-24 liian vanha aloittamaan kauppakorkean?

Vaihtoehtoisesti harkitsen jatkoa työpaikallani pienessä yrityksessä (2500€/kk) jonka omistajan kanssa olen hyvää pataa ja joka olisi valmis myymään yrityksen minulle tulevaisuudessa (Ajankohta olisi kun olen 28-30 v). Yrityksen liikevaihto on n.1-2 milj.



Kumpaa suosittelette?


Pahoittelen jos tekstinpätkä on sekava.
Kauppakorkeassa on pääsykokeet. Merkonomin päättötodistuksellasi ei ole merkitystä sinne hakiessa, tai jos on niin hyvin hyvin vähän. Hankenille on helppo päästä. 22-24 on kyllä melko vanha aloittamaan opiskelut, mutta on siellä toisaalta paljon vanhempiakin.
 
Ei se 22-24 ole vanha aloittamaan opintoja. Tietenkin elämätilanteet(esim.perhe) tossa kohtaa voi vaikeuttaa asioita, mutta en kyllä ton iän johdosta jättäisi menemättä.
 
Jos olet ihan tavallinen skarppi jätkä, niin mikä ettei. Tosiaan varmaan tolla sun todistuksella ei ole kovin suurta merkitystä, mutta panostat kunnolla pääsykokeisiin, niin pääset varmasti sisään. Jos ruotsi on sun äidinkieli, niin hae ihmeessä Hankkenille kerran sinne on helpompi päästä kuten Janne22 aikaisemmin totesi. Mun mielestä opiskelu ei ole koskaan huono valinta, oli sitten kuinka vanha tahansa.
 
Back
Ylös Bottom