Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huimia lukutunteja teillä. Itse aikanaan samaan opinahjoon hakiessani luin muistaakseni max 6h päivä noin 3,5kk:n ajan. Viikonloput olivat yleensä vapaita. Arkipäivät olivat puolestaan melko samanlaisia: aamulla kirjastoon, pari tuntia uuden asian opiskelua, lounas, aamulla luetun kertausta + muistiinpanot, kahvitauko, kertausta. Näin illat jäivät vapaaksi opiskelulta ja aikaa kaikkeen muuhun.

Ei kannata siirtyä lukemisessa eteenpäin ennen kuin on sisäistänyt hyvin lukemansa. Siihen moni tuntuu kompastuvan. Ainakin itse opin vain kertaamalla, kertaamalla ja taas kertaamalla.

Sama juttu oli opiskeluaikana, koskaan en lukenut ainakaan yhtäjaksoisesti tuntikaupalla tentteihin, 6h päivässä oli ehdoton maksimi uuden opiskelulle. Toki gradua tuli sitten väännettyä pitempään, mutta silloin oli jo kiire valmistua...
 
Joo, tarpeeksi paljon vaan toistoa, niin uppoaa kyllä tyhmempäänkin nuppiin.. on vaan aika projekti kaikenkaikkiaan, kun katselee, että pitäisi sellanen 50% kysymyksistä osata vastata oikein ilman virheitä, että voi hyvin mielin olla suht huoletta.. Kyl täytyy ehdottomasi satsata siihen valmennuskurssiin, ja täytyy kyllä pitää pää kasassa, tuntuu todella mahdottomalta sinänsä sisäänpääsy, mutta oon optimistinen, että pystyn kyllä siihen, kun vaan tarpeeksi asenteella suhtaudun tähän. En mä yrittäisi jos tietäisin etukäteen etten pääsisi.

Asenne on ainaki 110% tähän. ellei enemmän. Ehdottomasti jokatapauksessa esissä on syksyllä opiskelupaikan vaihto. teen nii kaiken mitä tehtävissä on siihen, että se on kauppakorkeeseen. eikä avoimeen, vaa oikeesee:D;)

jeps. ainaki motivaatiota on ihan tolkuttomasti, ja luvut vielä maistuu, ja toistaiseksi tuntuu hyvältä. toivotaa parasta.. saa nähä miten äijän käy.
 
Noh burnout-riskiä voi pienentää mm. sillä, että jos alkaa ahistaa, ni käy lääkärilt puhumas rauhottavia, ja sitäkautta saa lisävoimia, kyllä reseptillä on olemassa sellaset kolmiolääkkeet, että apinaakaa ei enää stressaa, jos liian ylivoimaseksi käy.

Mitäköhän tabuja nyt meinaat? Jotain beetasalpaajiako vai ihan jotain mielenterveyteen vaikuttavia?
 
minä niistä mitää tiiä, mutta jos tarpeeksi rupee ahistaan, ja alkaa tosissaa tuntuu iha ylivoimaselta, ni lääkärit kyllä tietää.
 
Mites on muilla jatkunu kauppikseen nollakaheksan-proggis? Itte oon rajottanu neuvojen perusteella pahimpia lukuintoja, että riittää koko kevään paukkuja lukea, oon käyny hiihtämäs, vaikkaki lunta ei oo tarpeeksi, ja muutenkin harrastanu urheilua ja rentoillutkin, ja lukenut vaan 6 tuntia päivässä viikonlopun, ja tänään vasta 3, tosin illalla luenkin enemmin kuin päivällä jostain syystä.

Ootan kyllä innolla valmennuskurssia.
Ihan hyvin on uponnu hallintokirja, markkinointi vaatii kyllä lisää huomiota. Kyl mul on aika optimistinen olo tän suhtee tälläkertaa.
 
Mä odotan innolla että pääsen kunnolla kirjojen kimppuun!! motivaatio on korkealla ainakin vielä :) nyt kun saa nuo muutamat tentit alta pois (jotta kela suostuu taas maksamaan opintotukea) niin sitten tämä tyttö lopettaa työt ja aloittaa luvut!! Tiedän, että kevään aikana tulee paljon kaikkia houkutuksia, jotka yrittävät saada mut pois kirjojen parista mutta tarvitsee vain ajatella, että tämän kevään kun uhraa niin ensi keväänä voi sortuakin kaiken maailman houkutuksiin!!

Hyvä Indica jos oot vähän hellittänyt tahtia, kaveripiiristä löytyy tapaus, joka aloitti luvut näissä main ja paahtoi älytöntä tahtia aina kokeisiin asti... ei päässyt sisään, eikä jäänyt muutamasta pisteestä edes kiinni! niin ja haki Tre:lle.. Että kyllä ne asiat sinne päähän menee, vaikka vähän pienemmälläkin lukumäärällä!! Ajatus on tärkein pitää mukana!!

Tsemppiä kaikille urakkaa aloitteleville / aloittaneille :)
 
tampereelle

No nyt miuta pelottaa tosissaan, onko mitään mahkuja päästä sisään. En ole edes koskenut pääsykoekirjoihin, kun yritän tsempata kirjoituksiin (joista tavoitteet ihan realistisina E:tä ja L:ää). Ja tarkoitus olisi kyllä päästä sisään jo tänä vuonna. Onko tää nyt ihan mahdoton unelma :( Ja Tampere, yritysjuridiikka, korkeimpana haaveena.

Tampereelle viime vuonna juridiikkaan oli _todella_ vaikea päästä, kuten huomaat
http://www.kauppatieteet.fi/tilastoja
sivulta.

Toisaalta ko. tiedostoista löytyy mielenkiintoisia piirteitä; joskus jonnekin osastolle on ollut naurettavan helppoa päästä, kuten Vaasaan lukemaan tuotantotaloutta; pisteraja oli 15! Hellurei ja hellät tunteet.

No, itselläni ehkä vielä yksi yritys kkorkeaan... onhan se esimerkiksi viiden tuhannen suuruinen tuloero (johtajana vai taviksena lopun ikää) kumulatiivisesti säästöt ja sijoitukset huomioon ottaen miljoonia euroja siinä vaiheessa kun perikunta kantaa minua kirkkomaahan...
 
Illan (?) viimeinen kommentti...

pakko vielä kommentoida lukumenetelmiä;
itse ajattelisin näin:
keskivertopyrkijällä suurin houkutus liittyy päivien pitenemiseen: ulkona on kaunista, tyttöjen asu muuttuu vähäisemmäksi ja ulkoilu kiinnostaa. Tekisi mieli pariutua ja perustaa pesä. Sen sijaan kirjaston tai kellarin tai pannuhuoneen hikinen ja asbestipölyinen "ilmastointi" ei kiinnosta yhtä paljon.
Itse ainakin motivoidun noilla kuvitteellisilla miljoonilla, mitä sitten kymmenen vuoden päästä tienaan. Toisaalta, rahaa tärkeämpää on vapaus: ihminen jolla on laaja koulutus ja joka on haluttu tuhansiin työpaikkoihin, saa varsin vapaasti valita missä asuu, missä firmassa on töissä, vaihtaako töitä harvoin vai usein, ja vapaa-aikanakin on varaa mennä harrastamaan eikä tarvitse tyytyä subtv:n yötsättiin. Näin.

Tsemppiä siis jokaiselle!
Niin, lukutekniikasta sitä vain että tee muistiinpanoja. Isoja ja pieniä. Mieluiten pieniä: listauksia, jäsentelyjä.
 
Tampereelle viime vuonna juridiikkaan oli _todella_ vaikea päästä, kuten huomaat
http://www.kauppatieteet.fi/tilastoja
sivulta.

Toisaalta ko. tiedostoista löytyy mielenkiintoisia piirteitä; joskus jonnekin osastolle on ollut naurettavan helppoa päästä, kuten Vaasaan lukemaan tuotantotaloutta; pisteraja oli 15! Hellurei ja hellät tunteet.

No, itselläni ehkä vielä yksi yritys kkorkeaan... onhan se esimerkiksi viiden tuhannen suuruinen tuloero (johtajana vai taviksena lopun ikää) kumulatiivisesti säästöt ja sijoitukset huomioon ottaen miljoonia euroja siinä vaiheessa kun perikunta kantaa minua kirkkomaahan...

Voi vitja :( Onko sinne jopa vaikeempaa kuin Helsinkiin? Edelleen mietityttää, minkä vaihtoehdon pistän ykköseksi.
 
juuso-h;1862515 [B sanoi:
onhan se esimerkiksi viiden tuhannen suuruinen tuloero (johtajana vai taviksena lopun ikää) kumulatiivisesti säästöt ja sijoitukset huomioon ottaen miljoonia euroja siinä vaiheessa kun perikunta kantaa minua kirkkomaahan...[/B]

No ei noilla tuloeroilla kyllä ikinä vielä miljoonia tienaa. Jos kauppatieteilijänä tienaa vaikka sen 5000 euroa ja taviksena 3500 (amk-inssit tjsp) ei se verojen jälkee montaa sataa ole kiitos yli 50% rajaveroasteen.

kauppatieteilijänä voi tulla miljonääriksi, mutta todennäköisesti 95% kauppatieteilijöistä ei sellaiseksi koskaan tule.

Mua ei motivoi raha ollenkaa, vaa se tieteellinen, teoreettinen ja syvällinen lähestymistapa näihin aiheisiin, ja se että ehkä jos nallekarkit pussissa riittää, voisin joskus päätyä pörssimeklariksi tai investointipankkiin. En pitäisi ollenkaan huonompana toteuttaa myöskään itseäni väikkärin tekemällä. Mua kiinnostaa siis se kauppatiede

mitään näistä ei voi tehdä sillä mikä musta nyt on "tulossa" Sellaisena en voi toteuttaa ollenkaan itseäni, en saa mielestäni 10% kaan tarpeeksi älyllisiä haasteita, ja mä haluan todella paljon menestyä. Sen mä jo tiiän että mitenkään varakkaaksi tuskin tulen koskaan. En myöskään kauppatieteilijänä.

ja motivoi mua tietty autot, kyl mä alle 5 vuotta vanhan BMW:n ostan kun mä työelämään siirryn, jos kauppikseen pääsen, muuten tuskin riittää rahat 2000-luvun puoleiseen. tosin kiinnostaisi joskus ostaa mazda rx7 /rx8, ja tai Nissan Skyline, tai bmw m3 tai m5.. (=ei tollasiinkaa nyt miljonääri varsinaisest tartte olla)


e: jos nyt oikein katoin, ensimmäinen yhdysvaltoihin mennyt laiva, yritysjuridiikkaan tarvitsi viime vuonna 20.5 pistettä, eli 3.5 vähemmän kuin HSE:lle. Eli ei se nyt niin vaikea kuin helsinki ole, mutta kyllä siihenki saa lukea. Sittepähän ku hyväksymiskirje kolahtaa postiluukusta, saat olla ylpeämpi itsestäsi ku mä, joka hakee aika monta pistettä vähemmillä rajoilla kulkevaan kouluun..;)

nii ja jos rikkaaksi kiinnostaa tulla, kannattaa kyllä ehottomasti ruveta ostamaa kioskeilla myytäviä, sellasia 80 senttiä maksavia lappuja, ne on ainoa tapa suomessa tulla rikkaaksi, ellei ole perintöä tulossa, tai perusta firman joka menestyy todella hyvin ja saa vielä sitä myytyä. työnteolla ei koskaan rikastu.
 
Niinpä, Helsingissä kiinnostaisi ihan älyttömästi tuo rahoitus-laskentatoimi-yritysjuridiikka -kombo. Mutta Helsinki, Tampere ja Jyväskylä ne vaihtoehdot silti on. Järjestystä ei onneksi vielä tarvii varman päälle tietää...

En mie halua rikastua. Haluan tehdä töitä, oppia, tulla jossain asiantuntijaksi. Mutta töitä todella haluan, ja jotain sellaista, missä on vähän haastetta. Työttömäksi jääminen olisi aikamoinen kauhuskenaario miulle...
 
mä oon tässä asiassa kyllä nyt 110% samoilla linjoilla Mayflowerin kanssa, siis mä haluan kans avainhenkilöksi, eli mä laajennan tota sillä, että en pelkästään halua töitä, vaan haluan sellaisia töitä missä mä voin vaikuttaa asioihin, tuntea olevani tärkeä. Eli ihan perussuorittavantason sihteerikköduunari puotipuksu varastomies-töitä mä en halua, mä haluan haasteellisen ammatin, pitkiä päiviä oon valmis tekemään, sellasen työn missä jotenkin voin toteuttaa itseäni. Olla todella hyvä jossain.

Siksi kauppatieteet: mä haluan olla hyvä, enkä tutkijaksi ryhtymistä yhtään pitäisi huonona sitäkään.

Raha toki on kans tärkeää, mutta mä oon jo aikaa sitten huomannut, että koskaan en tule missäänmäärin mitenkään millääntasolla varakas, enkä varmaan edes keskituloinen olemaan. Mua kiinnostaisi itseä rahoitus-laskentatoimi-tutalta kursseja (=sikäli oon ymmärtänyt, lappeenrannassa noin voi tehdä) ja työelämässä jotakin mikä liittyy pörssiin, sikäli mikäli ronkeli saa olla. Konsultointi oisi toinen ihan unelmatyö. Jyväskylään haen minäkin kanssa myös.

e: siis oikeasti mua ei todellakaan haittaa se että saattaa joutua painamaan duunia ihan urakalla, ei mua kiinnosta 8-16 elämä, mä oon motivoitunu työelämän suhteen, mä oon kyllä motivoitunut tekemään oikeasti jotain, vaikka se vaatisi vähän enemmän kuin muissa ammateissa. Mä ainaki olen sellanen ihminen, joka haluaa hoitaa hommansa hyvin, ja siksi mä haluan yliopistotutkinnon pohjille, että pääsee tekemään oikeeta duunia ja kunnolla. Tietenkin mä pyrin, jos sisää pääsen, suorittamaan mahdollisimman hyvin arvosanoin sitte aikanaa kouluakin.

sen mä haluan lisätä tähän, että varallisuuden tasoksi riittää kyllä ihan se, että oon varakkaampi ku 50% taviksista, että voin olla ylpeä siitä, ja että rahaa on 1.600cc katupyörää, 2. kesäautoon (sellaseksi skyline, mazda rx7, mitsu lancer evo jotain, imprexa wrx sti, tai m3 tai m5 tai joku jenkkiauto) ja 3. joskus käydä australiassa ja kanadassa, samoin usassa.
 
Vastaako toi Vaasan kauppiksen tuta linja miten paljon tota TKKn tuta linjaa?

Löysin googlella vaan jonkun englannin kielisen saitin siitä, mutta mä nyt oonki huono googlailija...
 
Opetusmateriaalin perusteella vastannee melko hyvin. Oppilasmateriaali ei vastaa lainkaan.

Ja valitettavasti hyvin järjestetyllä kurssilla oppilasmateriaali on usein tärkeämpää kuin sisältö. Ainakin jos kurssin liittyy miinkäänlaista dialogia... Fiksummalla porukalla saa hyviä ideoita muilta opiskelijoilta ja toiset hyvät opiskelijat motivoivat paremmin.

Valitettavasti tätä synergiailmiötäkin pääsee TKK:lla suht harvoin tapahtumaan (matikan pääaineen kurssit lienevät olleet ainoat, joilla huomasin tämän, muilla oli liikaa löysäilijöitä mukana).
 
no jos minkään tason kauppaTIETEELLISEEN sisäänpäässeet on teidänmielestä vätyksiä, ni menkää hyvät ihmiset kattelemaan ryhmätöiden tekoa tradenomiopiskelijoiden kanssa ;)

Eiköhän ne kaikki, jotka suomessa yhtään mihinkään kauppikseen/tutaan pääse ole ihan helvetin fiksua ja pätevää sakkia. 80% ihmisistä ei kuitenkaan pääse kauppikseen. Tai oikeastaan vielä isompi osa, koska tyhmät ja muutenvaan sellaiset jotka ei pääsisi tietää kyllä olla hakemattakaan kauppakorkeisiin.

Niistä opiskelijoiden ideoista aiheesta mikämilloinkin tradepuolella voisi kirjoittaa vitsikirjan, ainoa vaan ettei kukaan siltikään uskoisi ku 20% niistä jutuista, mitä siellä kuulee, jos ei itse ole ollu kuulemassa;)

Edelleen, noin 20% ihmisistä pääsee kauppikseen, ja niistäkin jotka sinne hakee, juuri kukaan ei ole tavallinen ihminen, vaan vähän ku oikeustieteellisellä, tyhmät ei sinne edes hae, niin vaikeassa maineessa sisäänpääsy on. mä jos joskus onnistun, ni olen enemmän kuin onnellinen ja ylpeä itsestäni. lupaan että nousee hattuu ja kunnolla;) vai muka oppilasmateriaali huonoa.. kuitenki suomen fiksuimpia ihmisiä ne on, mitä missään.
 
Miten Indica sun luvut on sujunu viimeaikoina?
 
Back
Ylös Bottom