Noni, nyt oot ymmärtäny pikkuse väärin mun pointit: ensinnäki sanoin, että suomessa on vitusti työttömiä, ja että kaikki pakolaiset käytännössä on työttömiä, en sanonu että kaikki työttömät on pakolaisia.Ihan hilpeitä juttuja sulla kyllä on. Vai pitäisi sosiaaliturva ulkoistaa hyväntekeväisyysjärjestöille? Olisi kieltämättä aika uraauurtava kokeilu Ja tohon "melkein kaikki työttömät on pakolaisia" -juttuun mä en ees viitti sanoa mitään, Suomessahan on kuitenkin ainakin puol miljoonaa pakolaista, eiks niin.
Sit sä et taida ihan hahmottaa että sun oma kitinä amisten suhteettoman korkeista palkoista korkeakoulutettuihin verrattuna ja "oikeisiin" yliopistoihin pääsemisen vaikeudesta nimenomaan sotii tätä koko vapaan kouluttautumisjärjestelmän toimivuutta vastaan.
Kysymys:
Miks ihmiset sitten hakee korkeakouluihin jos ne vois tienata paljon paremmin putkimiehinä?
Vastaus:
Täsmälleen samasta syystä kun Suomessa koulutettais 10000 medianomia ja toinen mokoma viestintätieteiden maisteria vuodessa jos jokainen sais valita koulutuksensa ihan ilman mitään kiintiöitä vapaasti. Ihmisten mieli ei toimi rationaalisesti (näin perinteisen kansantaloustieteen näkökulmasta) kouluttautumisvalintoja tehdessä, eikä mikään "objektiivinen" tiedotuskampanja sitä asiaa korjaa.
Mut joo eihän tää keskustelu tähän ketjuun taida oikein kuulua... Eli ei kai muuta sullekaan Indica kuin onnea kokeisiin, varmaan sikäli kauppis vois tosiaan olla sulle oikea paikka että kyllä sieltä paljon samanhenkistä köyhät kyykkyyn -porukkaa pyörii. Ja ei rahoitusalakaan varmaan huono vaihtoehto olisi sitten työelämässä, aikamoisiin republikaaneihin näissäkin hommissa usein törmää. Onnea pyrkimyksissäsi!
Niin, ja sitten tosiaan sitä mie tarkotan tällä tuloerojutulla ja progressiivisella verotuksella, että suomessa ei tarpeeksi paljoa enemmin tienaa korkeammasta palkasta käteen, vaan tää koko maa on rakennettu karjalalippisviiksiamispillurallicorollaihmisten tarpeita kunnioittaen. Tuloerot saisi mun mielestä olla ihan luonnollisella tasollaan, ilman että ammareitten palkkoihin väkisin pumpattaisi tasa-arvon nimissä ilmaa, ja ilman että varakkaampia köyhdytettäisin tarpeettomasti progressiivisella verotuksella. Tasavero on mun mielestä ihan älyttömän hyvä juttu, joka pitäisi viipymättä saada tänne.
Sitten sosiaaliturvan ulkoistamisella ja lahjoitusten verovähennysoikeudella tarkotan sitä, että (=ainakin siinä käsityksessä olen) että yhdysvalloissa monet hyväntekeväisyyslahjoitukset on tax deductable. Ja yksityiset hyväntekeväisyysorganisaatiot markkinakilpailussa toimisi tehokkaammin kuin sosiaalitoimi nykysellään julkisen vallan hallussa. Ja pienemmällä summalla saataisiin sosiaaliturvaa, ja sitten se oisi ihan ihmisten armeliaisuudesta kiinni, miten paljon köyhäinapua on. Ja sitä apua voisi kohdistaa tarkemmin tiettyihin ryhmiin, että mun omia rahoja ei käytetä vaikka näillejanäille, nykysellään omista tienesteistä menee nii helvetisti juurikin kaikille, joille ei henkilökohtaisesti sitä haluisi.
Ja mä sillä ihmisten oman vastuun peräänkuuluttamisella koulutusvalinnoissa ajan sitä, että jos sitten valmistuu velkaseksi työttömäksi tai euron tunti mäkinkassaksi medianomipapereilla, jos medianomiksi menisi 29 tuhatta muutakin nuorta, niin se on sitte vaa henkilökohtanen voivoi, ja ei kenenkää muu vika, mitäs on nii tyhmä, ettei oo järjenhiventäkään omissa valinnoissa.
e: ja kauppis onkin senkin takia kova juttu mulle, että nimenomaan mä en varmasti viihtyisi kettutyttöilevien maailmaahalailevien ituhippien tiedekunnissa;) Ja jep, huominen ja ylihuominen vielä, ja sitte pääsee näyttään kynteni;) Tänää kävin jo motivaationhakumatkalla BMW-kaupassa koeistumassa uuden x6sen, ja motivoi mua ainaki iha helvetisti, että voi joskus saada niin hyvän elintason, että voi vaikka 10v päästä sellasen käytettynä ostaa, kuhan nyt hinnat tulee alas, vaikka 30 000 huitteille;)