Kauppakorkeaan 2008

Ihan hilpeitä juttuja sulla kyllä on. Vai pitäisi sosiaaliturva ulkoistaa hyväntekeväisyysjärjestöille? Olisi kieltämättä aika uraauurtava kokeilu :) Ja tohon "melkein kaikki työttömät on pakolaisia" -juttuun mä en ees viitti sanoa mitään, Suomessahan on kuitenkin ainakin puol miljoonaa pakolaista, eiks niin.

Sit sä et taida ihan hahmottaa että sun oma kitinä amisten suhteettoman korkeista palkoista korkeakoulutettuihin verrattuna ja "oikeisiin" yliopistoihin pääsemisen vaikeudesta nimenomaan sotii tätä koko vapaan kouluttautumisjärjestelmän toimivuutta vastaan.

Kysymys:
Miks ihmiset sitten hakee korkeakouluihin jos ne vois tienata paljon paremmin putkimiehinä?

Vastaus:
Täsmälleen samasta syystä kun Suomessa koulutettais 10000 medianomia ja toinen mokoma viestintätieteiden maisteria vuodessa jos jokainen sais valita koulutuksensa ihan ilman mitään kiintiöitä vapaasti. Ihmisten mieli ei toimi rationaalisesti (näin perinteisen kansantaloustieteen näkökulmasta) kouluttautumisvalintoja tehdessä, eikä mikään "objektiivinen" tiedotuskampanja sitä asiaa korjaa.

Mut joo eihän tää keskustelu tähän ketjuun taida oikein kuulua... Eli ei kai muuta sullekaan Indica kuin onnea kokeisiin, varmaan sikäli kauppis vois tosiaan olla sulle oikea paikka että kyllä sieltä paljon samanhenkistä köyhät kyykkyyn -porukkaa pyörii. Ja ei rahoitusalakaan varmaan huono vaihtoehto olisi sitten työelämässä, aikamoisiin republikaaneihin näissäkin hommissa usein törmää. Onnea pyrkimyksissäsi!
Noni, nyt oot ymmärtäny pikkuse väärin mun pointit: ensinnäki sanoin, että suomessa on vitusti työttömiä, ja että kaikki pakolaiset käytännössä on työttömiä, en sanonu että kaikki työttömät on pakolaisia.

Niin, ja sitten tosiaan sitä mie tarkotan tällä tuloerojutulla ja progressiivisella verotuksella, että suomessa ei tarpeeksi paljoa enemmin tienaa korkeammasta palkasta käteen, vaan tää koko maa on rakennettu karjalalippisviiksiamispillurallicorollaihmisten tarpeita kunnioittaen. Tuloerot saisi mun mielestä olla ihan luonnollisella tasollaan, ilman että ammareitten palkkoihin väkisin pumpattaisi tasa-arvon nimissä ilmaa, ja ilman että varakkaampia köyhdytettäisin tarpeettomasti progressiivisella verotuksella. Tasavero on mun mielestä ihan älyttömän hyvä juttu, joka pitäisi viipymättä saada tänne.

Sitten sosiaaliturvan ulkoistamisella ja lahjoitusten verovähennysoikeudella tarkotan sitä, että (=ainakin siinä käsityksessä olen) että yhdysvalloissa monet hyväntekeväisyyslahjoitukset on tax deductable. Ja yksityiset hyväntekeväisyysorganisaatiot markkinakilpailussa toimisi tehokkaammin kuin sosiaalitoimi nykysellään julkisen vallan hallussa. Ja pienemmällä summalla saataisiin sosiaaliturvaa, ja sitten se oisi ihan ihmisten armeliaisuudesta kiinni, miten paljon köyhäinapua on. Ja sitä apua voisi kohdistaa tarkemmin tiettyihin ryhmiin, että mun omia rahoja ei käytetä vaikka näillejanäille, nykysellään omista tienesteistä menee nii helvetisti juurikin kaikille, joille ei henkilökohtaisesti sitä haluisi.

Ja mä sillä ihmisten oman vastuun peräänkuuluttamisella koulutusvalinnoissa ajan sitä, että jos sitten valmistuu velkaseksi työttömäksi tai euron tunti mäkinkassaksi medianomipapereilla, jos medianomiksi menisi 29 tuhatta muutakin nuorta, niin se on sitte vaa henkilökohtanen voivoi, ja ei kenenkää muu vika, mitäs on nii tyhmä, ettei oo järjenhiventäkään omissa valinnoissa.

e: ja kauppis onkin senkin takia kova juttu mulle, että nimenomaan mä en varmasti viihtyisi kettutyttöilevien maailmaahalailevien ituhippien tiedekunnissa;) Ja jep, huominen ja ylihuominen vielä, ja sitte pääsee näyttään kynteni;) Tänää kävin jo motivaationhakumatkalla BMW-kaupassa koeistumassa uuden x6sen, ja motivoi mua ainaki iha helvetisti, että voi joskus saada niin hyvän elintason, että voi vaikka 10v päästä sellasen käytettynä ostaa, kuhan nyt hinnat tulee alas, vaikka 30 000 huitteille;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^^ Ei muutakuin professoriksi yliopistoon :D

Huh huh... vähän jyskyttää jo tiistai mielessä. Vielä muutama tunti tänään, huomenna pelaamaan pitkästä aikaa golfia ja sitten maanantaina markkinoinnin/johtamisen listat taulukot ja sitten onkin aika lähteä sotaan.

Miuta naurattaa ku siin johtamisen kirjasssa yhdessä casessa sanotaa, et on mahdollista jäädä yliopistoon loppuelämäksi, kuten professoreille on käynyt :D Miulle vois vaik käydäkin niin...

Mihin sie muuten hait Patria? Onko muita tulossa HSE:lle tiistaina kuin mie?
 
Turku, Pori, Vaasa. Tuossa järjestyksessä mennään. Mihis ite oot hakemassa? Muualle kuin HSEhen? Oikeastaan ainoa mikä jännittää on markkinointi. Kansis tulee kuitenkin olemaan kaikille samanlainen.

E. Kattelin tota viime vuoden markkinoinnin koetta ja sen kysymyksiä. Ei ne koekysymykset mun mielestä olleet kovin vaikeita kun siitä Markkinoinnin johtamisen perusteet-kirjasta katsoin vastaukset. (Itseluottamus nousi ainakin promillella) =)
 
Kato toissavuoden :thumbs: Viimevuotinen koe kaikenkaikkiaa oli vaikea. Toissavuotinen on paaljon helpompi jo.

Mie sai itekki 18 oikein, sitte arvailemalla putos meikäläin ulos. Taktiikka tänävuonna: En vastaa kun ainoostaan niihin jotka osaan, en heitä veikkaamalla sellasia mistä en oo mitää koskaa ees kuullu. Viimevuonna arvasin turhankin monta, mistä ei ollu mittää aavistustakaa. Toisaalta, enpä viimevuoden kokeesee lukenu ku pisimmillää tunnin kerrallaa, ja useimpina päivinä vartin, ja yhteesä ehkä 25-30 tuntia. Tänvuotisee ollaa siis maltillisesti 35-kertaistettu lukumäärät;)
 
-0.5 tai -0.25 viimevuotisissa vastaa kahdesta vaihtoehdosta-kysymyksissä. Niitähä ei oo ollukkaa koskaa ennen viimevuotta, saa nähä tuleeks tänä vuon.
 
Ei voi viel tietää mitä tulee plussii ja miinuksii, noi on pelkkii arvailui. Ite oon kyl yrittänyt tos erilaisii "taktiikoit" rakennella et miten paljon tulee vastata, jos on mikäkin miinus määrä ja yrittänyt ottaa niihin viel sen varan et pari menee väärin, mut sit kokeessahan sen huomaa et kuin "helppoi" ne kysymykset sit on ja kuin moneen tulee vastattuu.

Mutta muistakaa nyt jokainen siinä kokeessa lukee se ohjeistus kunnolla ja ne kysymykset, että jos miinusta saisikin vaikka aina 1pisteen verran ja sit on lähtenyt arvailemaan tonne olettaen, että se määrä on aina 0.5pistettä.
 
Turku, Pori, Vaasa. Tuossa järjestyksessä mennään. Mihis ite oot hakemassa? Muualle kuin HSEhen? Oikeastaan ainoa mikä jännittää on markkinointi. Kansis tulee kuitenkin olemaan kaikille samanlainen.

E. Kattelin tota viime vuoden markkinoinnin koetta ja sen kysymyksiä. Ei ne koekysymykset mun mielestä olleet kovin vaikeita kun siitä Markkinoinnin johtamisen perusteet-kirjasta katsoin vastaukset. (Itseluottamus nousi ainakin promillella) =)

HSE, Tampere (laskis, yritysjuridiikka) ja Turku. Lisäksi paperit meni Mikkeliin ja kävin JYU:n pääsykokeissa. Itseasiassa miulla on jo yksi opiskelupaikka JYU:n informaatiotieteellisessä, mut sinne mennään vain jos kaikki muut floppaa...

Miuta ei markkinointi pelota yhtään :) Se on melkein se vahvin lenkki... Kansis taas ketuttaa, luulen osaavani mutta aina välikokeissakin jokin mätti. Matikka periaatteessa hanskassa, mutta siitä voi tulla himovaikeita kysymyksiä. Laskis ja johtaminen sujuu suht hyvin. Vielä tänään ja huomenna luen ajatuksella, huomisiltana hierontaan ja tiistaina puoli seitsemän junaan. Sitten tää hirvee lukukevät on lopultaki ohi :dance:
 
Ei voi viel tietää mitä tulee plussii ja miinuksii, noi on pelkkii arvailui. Ite oon kyl yrittänyt tos erilaisii "taktiikoit" rakennella et miten paljon tulee vastata, jos on mikäkin miinus määrä ja yrittänyt ottaa niihin viel sen varan et pari menee väärin, mut sit kokeessahan sen huomaa et kuin "helppoi" ne kysymykset sit on ja kuin moneen tulee vastattuu.

Mutta muistakaa nyt jokainen siinä kokeessa lukee se ohjeistus kunnolla ja ne kysymykset, että jos miinusta saisikin vaikka aina 1pisteen verran ja sit on lähtenyt arvailemaan tonne olettaen, että se määrä on aina 0.5pistettä.

Eli siis: kannattaa laskea vastaamisen odotusarvot kokeessa, jos tietää varmasti vääräksi vaikka kaksi kohtaa, normaalisti siinä tapauksessa on odotusarvo ollu 0.25.. mut kannattaa laskee se. Kannattaa samaten kokoajan olla kärryillä siitä tuloksen odotusarvosta sillähetkellä, jos nyt jättäisi paperin, mitä saisi..

ja minun taktiikka: Knowledge is power, ja siis ensin kerään helpoimmat pois alta, katon mitä tulee, ja sitte rupean ettimää jos ei millää riitä, niitä mihin pitää oikeesti miettiä kovin.. Kansis pelottaa, koska siihin ei paljoa auta perus kirjatieto, nyt kysytää tosissaa sovelluskykyä. Minen tiiä osaanko mie soveltaa mitää, mie oon vähän ehkä liikaa sellanen ulkoaoppija, enkä ehkä tarpeeksi soveltava.
 
Älkää menkö kauppikseen, vielä pystytte perumaan, menkää opiskeleen jotain ei-niin-elämästä-vieraantunutta ammattia, jossa oikeasti tehdään jotain.
 
Älkää menkö kauppikseen, vielä pystytte perumaan, menkää opiskeleen jotain ei-niin-elämästä-vieraantunutta ammattia, jossa oikeasti tehdään jotain.

Ei kauppiksessa mitään ammattia edes opiskella... Ei tämä maailma/maa pyörisi jos kaikki olisivat jotain rasvaranteita. Pätee myös toisin päin.
 
Ei kauppiksessa mitään ammattia edes opiskella...
En sanonutkaan, että kauppiksessa opiskeltais ammattia, lue vähän tarkemmin!
Ei tämä maailma/maa pyörisi jos kaikki olisivat jotain rasvaranteita. Pätee myös toisin päin.
Tuo on totta. Mutta kauppakorkea on jotenkin yliarvostettu ja -hehkutettu, ei siellä oikeasti mitään opi tai saavuta. Koulun jälkeen ne, joilla on suhteita, pääsee hyviin duuneihin, lopuista sitten pärjääkin vain murto-osa.
 
Älkää menkö kauppikseen, vielä pystytte perumaan, menkää opiskeleen jotain ei-niin-elämästä-vieraantunutta ammattia, jossa oikeasti tehdään jotain.

En ole ite pyrkimässä kauppakorkeeseen enkä ole sieltä valmistunut, mutta ei tuollaista ole mielestäni kovin asiallista tulla laukomaan kyseisen opinahjon pääsykoethreadiin ;)

Tsemppiä kaikille kauppikseen pyrkiville. Jos pääsette sisään, niin muistakaa käyttää joustavaa opinto-oikeutta ja opiskella muutakin kuin sitä kapeasti rajattua kaupallista alaa.
 
Varoitan nyt ennen kuin tekevät elämänsä virhettä.. Ei vaan, ehkä se allekirjoittaneellekin vielä kauppatieteiden kandidaatin paperit kourassa alkaa aurinko paistaa. Ja jos ei näillä papereilla ura urkene, ainahan voi jatkaa opiskelemaan maisteriksi :rolleyes:
 
No Columbu mikä sul on pääaine,jos saa kysyä?
 
Kerron privana sen ja enemmänkin, jos haluat.

edit: Ei kun fuck, et oo VIP. En uskalla mitään liian henk.koht. paljastaa, kaverit tunnistaa kohta. Kerron sulle toista kautta.
 
Columbu kato profiilis;)
 
En sanonutkaan, että kauppiksessa opiskeltais ammattia, lue vähän tarkemmin!Tuo on totta. Mutta kauppakorkea on jotenkin yliarvostettu ja -hehkutettu, ei siellä oikeasti mitään opi tai saavuta. Koulun jälkeen ne, joilla on suhteita, pääsee hyviin duuneihin, lopuista sitten pärjääkin vain murto-osa.
Tahtoisin olla eri mieltä, mutta en ole. Kaikki hyvät suhteet omaavat jeesjees-tyypit tuntuu saavan hyvät paikat kun taas "tavikset" junnaavat aika pitkään paikallaan.
 
Noni, nyt oot ymmärtäny pikkuse väärin mun pointit: ensinnäki sanoin, että suomessa on vitusti työttömiä, ja että kaikki pakolaiset käytännössä on työttömiä, en sanonu että kaikki työttömät on pakolaisia.

Niin, ja sitten tosiaan sitä mie tarkotan tällä tuloerojutulla ja progressiivisella verotuksella, että suomessa ei tarpeeksi paljoa enemmin tienaa korkeammasta palkasta käteen, vaan tää koko maa on rakennettu karjalalippisviiksiamispillurallicorollaihmisten tarpeita kunnioittaen. Tuloerot saisi mun mielestä olla ihan luonnollisella tasollaan, ilman että ammareitten palkkoihin väkisin pumpattaisi tasa-arvon nimissä ilmaa, ja ilman että varakkaampia köyhdytettäisin tarpeettomasti progressiivisella verotuksella. Tasavero on mun mielestä ihan älyttömän hyvä juttu, joka pitäisi viipymättä saada tänne.

Sitten sosiaaliturvan ulkoistamisella ja lahjoitusten verovähennysoikeudella tarkotan sitä, että (=ainakin siinä käsityksessä olen) että yhdysvalloissa monet hyväntekeväisyyslahjoitukset on tax deductable. Ja yksityiset hyväntekeväisyysorganisaatiot markkinakilpailussa toimisi tehokkaammin kuin sosiaalitoimi nykysellään julkisen vallan hallussa. Ja pienemmällä summalla saataisiin sosiaaliturvaa, ja sitten se oisi ihan ihmisten armeliaisuudesta kiinni, miten paljon köyhäinapua on. Ja sitä apua voisi kohdistaa tarkemmin tiettyihin ryhmiin, että mun omia rahoja ei käytetä vaikka näillejanäille, nykysellään omista tienesteistä menee nii helvetisti juurikin kaikille, joille ei henkilökohtaisesti sitä haluisi.

Ja mä sillä ihmisten oman vastuun peräänkuuluttamisella koulutusvalinnoissa ajan sitä, että jos sitten valmistuu velkaseksi työttömäksi tai euron tunti mäkinkassaksi medianomipapereilla, jos medianomiksi menisi 29 tuhatta muutakin nuorta, niin se on sitte vaa henkilökohtanen voivoi, ja ei kenenkää muu vika, mitäs on nii tyhmä, ettei oo järjenhiventäkään omissa valinnoissa.

e: ja kauppis onkin senkin takia kova juttu mulle, että nimenomaan mä en varmasti viihtyisi kettutyttöilevien maailmaahalailevien ituhippien tiedekunnissa;) Ja jep, huominen ja ylihuominen vielä, ja sitte pääsee näyttään kynteni;) Tänää kävin jo motivaationhakumatkalla BMW-kaupassa koeistumassa uuden x6sen, ja motivoi mua ainaki iha helvetisti, että voi joskus saada niin hyvän elintason, että voi vaikka 10v päästä sellasen käytettynä ostaa, kuhan nyt hinnat tulee alas, vaikka 30 000 huitteille;)

Onnea vaan ristiretkelle hyvinvointivaltiota vastaan. Näissä jutuissa ei oo realismista tietoakaan. Sun malleillas ihmisten pitäisi olla fiksuja ja pitkälle ajattelevia, rationaalisia tyyppejä, jotka ottaa asioista selvää. Kerron uutisen. Ei ihmiset ole sellasia. Sun utopias on yhtä kaukana todellisuudesta kuin ituhippien omavaraistaloushömpötykset, eikä noista kumpikaan tulisi kuunaan toimimaan. Ei markkinat pysty pitämään yhteiskuntaa kasassa ilman minkään näköstä julkista sektoria. Julkinen sektori on se(kallis, mutta hintansa väärti) turvaverkko, jos sattuu käymään ns. paska tsäkä tai on syystä tai toisesta tehnyt vääriä päätöksiä elämässä. Mutta tän sä varmaan tiesitkin. Käsittämättömiä ajatusmelleja.

Hyvää kesää vaan sinnekin.
 
Back
Ylös Bottom