Oikeastaan analysoidaa koko asiayhteyttä, kuten alkulauseessa todetaankin, että olemassa olevat asiakkaat määrää strategian ja rakenteen, liittyy markkinaorientaatioon, ja tarkoittaa sitä: niinku A Chandler, Harvardin professoreita, on sanonu, structure follows strategy, niin yrityksen rakenteet ei saa määrätä sitä tavoitteenasetantaa, vaan tavoitteenasetanta, ja strategia on ylempiä asioita, ja yritysrakenne on alisteinen sille. Tarkoittaa siis sitä että tarvittaessa organisaatiorakennetta on muokattava palvelemaan strategiaa, joka on valittu.
Tässä yhtedessä Kanadanpoika Mintzberg tarkoittaa sitä, että käytännössä parhaiten pelittävät yhdistelmät muodostavat organisaatiorakenteen. Ja sitten aletaankin jo puhumaan siitä, että markkinaorientaatio vaikuttaa käytännössä siihen yrityksen rakenteeseen ja siten, että markkinat, miten ne toimii kyseisellä alalla, ja miten asiakkaiden palvelu, ja markkinoiden ja (=asiakkaiden) tarpeet muokkaa yrityksiä.
Esimerkkeinä nyt on avainasiakkaita varten perustetut omat osastot etc..
Olikohan nyt vähän huonosti selostettu, mutta yleesäkin, nää aukee parhaiten, ku lukee koko sen asiayhteyden missä siitä puhutaan, yksittäisinä irroitettuina lauseina vaikee näitä on ikinä miettiä;)
Sitte tietenkin pitää muistaa ne markkinoita ajavat ja markkinoiden ajamat markkinaorientaatiot ja eksploitaatio ja eksploraatio. Ja lähinnä toi lause että olemassaolevat asiakkaat määrää strategian ja rakenteen on markkinoiden ajamaa markkinaorientaatiota, ja sitäkautta lähinnä eksploitaatiota (=eniten vielä asiakas/markkinadimensiolla eli ulottovuudella)
e: kilahdus päässä jos ei inee pääse..
noh, se on sitte sen ajan murhe, eikä itseasiassa sinänsä oo merkitykselliin asia, ku ankeempi kohtalo se ois jämähtää tähä nykyseen silti. Mut mä yritän pitää huolen siitä että mä pääsen sisää, kaikki tutut ja sukulaiset tietää tästä projektista, ja suunnillee panostuksen määrästä, ja ei mulla oo pakotietä, jos en pääse, en kuitenkaan voi kohdata juuri ketään enää, ja sitäkautta mä oon tavallaa pakottanu itseni kuilun partaalle, joko mä pääsen harppaamaa sen yli sinne korkeemmalle puolelle, tai sitte mä tipun sinne kivikkoon kilometrin päähän alaspäin. All-in, joko tai, ei mulla oo ku yksi vaihtoehto, ja epäonnistumisella todennäkösesti oisi aika radikaaleja seurauksia. Mut mä oon tehny itelle aikapäivii sitte selväks, etä täl kerralla mennään all-in. Ja on parempi onnistua :whip: