Kauppakorkeaan 2008

Sikäli sul on emaili, ni voin kertoa

e: niin, jotenkin on kyllä toisaalta sellanen olo, että oon tekemässä isoa virhettä. Sen sitte näkee vasta vuosien(kymmenten) päästä että kannattiko, ja sittekää ei voi verrata, koska ei voi tietää mitä musta oisi tullut tradenomina. Ties vaikka helvetin menestyny yrittäjä tai ison kaupan johtaja tai mitä vaa hienoa.

Lopeta itkeminen. Minä aloitin opiskelun muistaakseni 24 vuotiaana ja sekin oli vasta opistotason tutkinto. Sitten perään heti yliopistoon ja kolmikymppisenä paperit käteen. Lukiokaverit oli minun aloittaessani jo valmistuneet dippainsseiksi ja sun muiksi. Tiedän tapauksia jotka ovat aloittaneet esim. lääkiksessä lähempänä 40 ikää. Vitut iästä, teet sen mikä tekee onnelliseksi. Kumpi tuntuu paremmalta, olla kassalla seuraavat 40 v vai opiskella nyt ja tehdä sitä mitä ilmeisesti olet pidempään haaveillut. Sitäpaitsi opiskelu on ihmisen parasta aikaa. Jumalauta minulla ei ole ikinä ollut niin paljon vapaata aikaa lomailla, harrastaa, bailata kuin opiskeluaikana. Lähet vaikka vaihtoon jonnekkin siistiin mestaan jenkkeihin tai kanadaan. Opiskelun ohessa maltillisesti duunia ja opintolainaa niin rahat riittää taatusti.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei siin, ite ku sain harjotuskokeesta 32.5pistettä, ni se vasta saiki sellasen lukuinnon, että uskoo itteesä että onnistuu
Minkä puljun koe sulla oli?

Tiistaina Helsingissä ja keskiviikkona Turussa nähään. ;)
 
Nevahood, sama nakki, mailitse voin kertoa, threadissa en.
Ja mäki uskon että opiskeluelämästä voi nauttiakin, kunhan vaan viikonlopputöitä (vaikka baarihommia tjsp) ja tai iltaduunia (vaikka kaupanalalla) saa, niin pystyy tekemäänkin kaikkea kivaa. Sen lisäksi (=alakohtaista mielellään) kesäduunia sun muuta jos saisi, niin saattaisi sitä taloudellisesti pärjätä. Vaihtoon ennemminkin Australiaan tai Saksaan, ku Jenkkeihin tai Kanadaan (=okei Toronto tai Vancouverin seutu oisi ihku mesta asua) Siihen pitää kyllä silti investoida, koska ulkomaanvuosi oisi tosi hieno juttu.

Tradenomipapruja suorittaessa ei kyllä uskaltanu ottaa lainaa penniäkään, kun ajatuskin takasinmaksusta hirvitti, ehkä jos rahoitusalalle pääsee ja hommissa onnistuu, ei se takasinmaksu ole hirveän hankalaa, toivottavasti, koska lainallaeläminen on riski, vaikka onkin halpakorkoista lainaa. Oon kyllä ajatellu sitä että kaikki lainat vaa mitä mahollista, ja niillä sitte sijoittamaan, oppii käytännön kautta sitä sijoitustoimintaa, saa sellasen pienen pohjan millä treenata salkunhoitoa, kun se kuitenkin on niitä kiinnostuksen kohteita numero yksi. Tietenkin velkavivulla sijoittaminen opiskelijana ilman sen suurempaa ammattitaitoa kuulostaa ehkö hullun hommalta, mutta mua tosiaa polttelee käytännössäkin omakohtaisestikin toi pörssipuoli, ja ammatiksenikin haluaisin jollain tasolla olla sijoittamisen kanssa tekemisissä. Ehkä kv-kaupan tradenomina on vähän hankalaa päästä analyytikkohommiin, salkunhoito tai meklaritöihin muutenkin, että alanvaihto ei tosiaakaa tee haittaa siinä. Toki tradenomina pääsisi ehkä nopeammin kiinni sijoittamiseen henkilökohtaisella tasolla, mutta ehkä työkseen sitä ei saisi ikinä tilaisuutta tehdä.

Toinen juttu sitte on, että tosiaa työksi pitäisi sitte katella ehkä muita hommia, koska riski joutua jumiin kassalle/kauppaan on ilmeinen. Sinänsähän työni on oikeinkin ok muuten paitsi palkkauksessa, ja siinä että olkapäävaivoja se aiheuttaa mulle, ja se taas ei käy yhtää laatuu, ku se haittaa aika paljon penkin treenaamista.

Noh tsemppii kaikille, ja en tiennykkää et nevahoodki haet kauppiksee?

e: niin, no jos oisin esimerkiksi laskentatoimenpuolen tradenomi ni voisinkin hakea suoraan maisterihaussa laskikseen kauppatieteellisiin, mutta kansainvälisen kaupan tradenomeille ei oo yhtään tradenomihakukelpoista väylää olemassa. Kun nääs pitää olla sama suuntautumiin tradenomina, kun mitä on sitte kauppatieteissä maisterivaihe. Muuten kyllä harkitsisin vähintään vakavasti tuota vaihtoehtoa. Sen lisäksi tosiaa ei noi mitkää vientisihteeritason työt nii hirveesti kiinnosta, itseasiassa oikeesti en nii oo kaupan puolen ihmisiä, nii moni muu asia kiinnostaa enemmin ku myyntityö. Eniten ahdistaa nyt se että ei oikein saa nukutuksi ku näkee nii paljo painajaisia kokeista.
 
e: niin, no jos oisin esimerkiksi laskentatoimenpuolen tradenomi ni voisinkin hakea suoraan maisterihaussa laskikseen kauppatieteellisiin, mutta kansainvälisen kaupan tradenomeille ei oo yhtään tradenomihakukelpoista väylää olemassa. Kun nääs pitää olla sama suuntautumiin tradenomina, kun mitä on sitte kauppatieteissä maisterivaihe. Muuten kyllä harkitsisin vähintään vakavasti tuota vaihtoehtoa.

HSE:llähän on international business, luonnistuisko se? Tosin mutu-tuntumalla se kuulostaa senverran diipadaapalta, et enpä lähtis siltä pohjalta analyytikon tai salkunhoitajan uraa suunnitteleen.. Mutta tämä siis on luulo eikä tieto, viisaammat oikaiskoot! Rahoitus, laskis ja kansis on joka tapauksessa turvallisempia ainevalintoja rahoitusalaa ajatellen.
 
Sinulla on tradenomin tutkinto
Voit hakea seuraavissa valinnoissa:
- Mikkelin BScBA-valinta
- kauppatieteellisen alan yhteisvalinta
- SAT-valinta
- mahdollisesti ns. maisteritason valinnassa
Ainaki International busineksest viime vuonna 36:sta paikan saaneesta 34 tuli mikkelin yksiköstä (HSE:n sivuilta kattelin). Lienee siis aika hankala AMK:sta suoraan, jos vain kaksi on päässyt muuten kuin mikkelin kandina. Aika hankalaksi kauppatieteellisellä puolella on tehty AMK-pohjaisena valinta, Diplomi-insinööriksi lienee aika tosi paljo helpompi päästä AMK-inssinä, kuin kauppatietelijäksi Tradenomina.
International business silti oisi ainoa toivo jos tradenomihakuna pitäisi päästä, mutta se ei kyllä mielestäni ole kovin mielekäs pääaine juuri mulle.
 
Oliskos jollain antaa vinkkiä ihan viimeisen kahden päivän toimintaan? Tarkoitus olisi, että kertaukset on tehty lauantaihin mennessä. Tietty nämä jutut ovat aika yksilökohtasia, mutta ainakin omasta mielestäni vastaanottokyky viime aikoina ollut hieman rajallinen.

Pitäisikö siis ihan suosiolla antaa pään levätä sunnuntaina ja maanantaina vaan keskittyä katsomaan listoja ja kaavoja hieman ulkoa? Ei ole varmaan tarkoituksenmukaista lukea itseään ihan piippuun juuri ennen koetta?
 
Ite ainaki luen niin perkeleesti parina vikana päivänä ku en oo viel saanu kaikkii kirjoi ihan kokonaan luettua. Pääsykokeita edeltävänä yönä en oo nukkumassa ettei se tieto ehdi valua hukkaan.



































eiku.. Listojen kertaus kuullostaa kivalta.
 
Oliskos jollain antaa vinkkiä ihan viimeisen kahden päivän toimintaan? Tarkoitus olisi, että kertaukset on tehty lauantaihin mennessä. Tietty nämä jutut ovat aika yksilökohtasia, mutta ainakin omasta mielestäni vastaanottokyky viime aikoina ollut hieman rajallinen.

Pitäisikö siis ihan suosiolla antaa pään levätä sunnuntaina ja maanantaina vaan keskittyä katsomaan listoja ja kaavoja hieman ulkoa? Ei ole varmaan tarkoituksenmukaista lukea itseään ihan piippuun juuri ennen koetta?

Pitää niitä asioita mielessä lukemalla esimerkiksi sisällysluetteloita, pää- ja väliotsikoita, silmäilemällä omia mahdollisia mind mappeja.

Muuten kannattaakin sitten vaan lepuutella ja käydä vaikka lenkillä, puntilla tms. Kirjat vikana yönä tyynyn alle, niin tiedot imeytyy sieltä sitten aivoihin vikan yön aikana. Toimi ainakin mulla aikoinaan kun pääsin yliopistolle sisään. Johonkin helvetilliseen tenttiin taisin vetää samalla kaavalla myös kerran ja hyvin meni. :)
 
Joo tolleen olenkin sitä ajatellut. Pitää vaan pyrkiä välttämään turhaa stressiä. Sille ei voi mitään jos ei jotain lausetta kokeessa muista. Sen verran on töitä tehty, että tuskin niitä ihan hirveästi sinne tulee.

Tietty nyt voisi ajatella, että olisi ensi vuonna viisaampi jos joutuisi vielä hakemaan. :D Noh katsotaan nyt mihin tie vie.

Vittumaista tällainen stressi suoraan sanoen. Sen verran voi jopa sanoa, että varmasti osaa ne tarvittavat asiat hyvin, jopa paremmin kuin (suurin) osa. Sitten kiroaa/masentuu kun kirjassa on joku lause jota ei muista. Tietty kun on lukenut paljon niin suurimmat ongelmat alkaakin tulla siinä, että menee sekaisin asioissa. Sen takia ajattelinkin juuri himmata sunnuntaina ja maanantaina, että muisti ei olisi "liian" terävä ja alkaisi kokeessa itsestäänselvyyksiä miettimään turhan monimutkaisesti.
 
Samoin, vituttaa helvetisti tää stressi, en oo kuukausiin saanu kunnolla rentouduttua, tai nukuttua katkottomia yöunia, joka yö oon nähny painajaisia pääsykokeista, aivan joka yö, ja ahdistaa aivan suunnattomasti. Ai että mä niin paljon vihaan koko suomen järjestelmää pääsykokeineen päivineen. Koko ajan tuntuu, että mitään en osaa tarpeeksi, että toi on ja tulee olemaan ihan ylitsepääsemätöntä, ja toivon vaa parasta että kerranki elämässä onnistuisin ees jossain.

Lukemiset lopetan itse sitten 4.7, sikäli jos pääsen sisään. Sitä ennen en lopeta vielä tätä, vaa sitte jatketaa ihan samalla vauhdilla ensi vuotee saakka jos rannalle vielä jään. En hetkeksikään hellitä, mutta rankaisen itseeni jos en pääse, jos pääsen, piän juhlat.

Näin viimeyönä sellasta unta, että menin professorin luokse kuulemaan tulokset, ja se sano, et ethän sä vitun läski osannu mitää, 19 pistettä sait, ja raja ol 36/40, ja sit mie katoin peilii, ja huomasin et oon ainaki 160 kilonen helvetinmoinen läskiperse, ja professorille sanoin, et ens vuonna sitte, ja se sano et älä idiootti vaa tänne hae, etkä sä kyllä koskaa naistakaa saa saatanan läski idiootti, ku et ees kauppakorkeesee päässy..

Tosi paljo mua ahdistaa, mutta vähemmin ku oon odottanu, koska olin kyllä valmistautunu mennä tarvittaessa lääkärille hakemaan sellaset kolmiolääkkeet tekosyillä että idioottiki jaksaa lukea. mutta sitä en tarvinnu vielä oo.

Viimehetken taktiikkana käydä huomenna ja ylihuomenna matematiikka läpi, lauantaina ja sunnuntaina laskis ja kansis, maanantaina sitten kerrata vielä kaikkia. Huomiselle ja ylihuomiselle matikan rinnalle kertaan viimisen kerran vielä johtamisen ja markkinoinnin.

Kaikki kerkeevä aika menee noihin, sunnuntai ja maanantai on vapaapäiviä, sillo ainaki se 12h/päivä, loppuina 8h. Sitten tulosten julkistamiseen saakka menee 6h päivässä, ja sitte kun jos oon päässy, menee kirjat nurkkaa, jos en, niin jatkan ensivuotisiin saakka samaa vauhtia, menen avoimeen ja hentuselle.
 
. Oon kyllä ajatellu sitä että kaikki lainat vaa mitä mahollista, ja niillä sitte sijoittamaan, oppii käytännön kautta sitä sijoitustoimintaa, saa sellasen pienen pohjan millä treenata salkunhoitoa, kun se kuitenkin on niitä kiinnostuksen kohteita numero yksi. Tietenkin velkavivulla sijoittaminen opiskelijana ilman sen suurempaa ammattitaitoa kuulostaa ehkö hullun hommalta, mutta mua tosiaa polttelee käytännössäkin omakohtaisestikin toi pörssipuoli, ja ammatiksenikin haluaisin jollain tasolla olla sijoittamisen kanssa tekemisissä. Ehkä kv-kaupan tradenomina on vähän hankalaa päästä analyytikkohommiin, salkunhoito tai meklaritöihin muutenkin, että alanvaihto ei tosiaakaa tee haittaa siinä. Toki tradenomina pääsisi ehkä nopeammin kiinni sijoittamiseen henkilökohtaisella tasolla, mutta ehkä työkseen sitä ei saisi ikinä tilaisuutta tehdä.

http://www.seligson.fi/suomi/yritys/henkilosto/salkunhoitajat/jani_holmberg.htm
 
Zimpanssi, et kai tosissaan luule että kyseinen henkilö on paikkansa ihan itse ansainnut? Tainnut saada positionsa puhtaasti suomenruotsalaisten sukujuuriensa ansiosta...
 
Zimpanssi, et kai tosissaan luule että kyseinen henkilö on paikkansa ihan itse ansainnut? Tainnut saada positionsa puhtaasti suomenruotsalaisten sukujuuriensa ansiosta...

En minä tiedä. En vaan tunne ollenkaan. Osui vaan silmiin, kun katselin aiemmin päivällä sivustoa. Onko hän suomenruotsalainen? Ottaako Selingson töihin sillä perusteella?

Taitaa vaan aika monella olla siellä rahaa tämäkin palstan kirjoittelijoista. Ikäväähän se on, jos siellä on epäpätevät työntekijät. Sinne varmaan kannattaa nyt ehdottomasti laittaa palautetta ja sanoa asiasta.. :rolleyes:
 
Indica stressaa aivan turhaan.Ymmärtääkseni Lappeenrantaan olet pyrkimässä ja lukukertoja on takana aivan tajuttomasti. Ei sinne Lappeenrantaan kovin vaikea pitäis olla päästä, joten otappas ihan rennosti.
 
Liitytään itekkin sit tohon stressaajien joukkoon, ei vaan jaksais enää vittuakaa kiinnostaa noi kirjat saati koko pääsykoe. Tänään aamul olin pari tuntii lukemas kirjastos, mut sit se taas pysähty ihan seinään koko homma, ei vaan jaksanut enää kiinnostaa sit alko miettii et haluunko tonne ees ja minkä takia.

Koko ajan kun noit kirjoi lukee niin on semmone fiilis et osaa jo kaiken, mut silti jos noi haluu niin pystyy tekee semmoset kokeet ettei sais pistettäkään. Tän päivän vois vaan chillailla ja lepäillä ja koitetaan saada tota motivaatiotakin et jaksais ainakin viikonlopun ja maanantain kunnol painaa.
 
^^ Hauska huomata miten samalla voi olla ihan samanlaiset fiilikset ja toisaalta ihan toisesta laidasta. Itsellä on enemmänkin sellainen olo, ettei muka osaa mitään (vaikka tiedostan että se ei pidä paikkaansa) . Samoin on tullut olo haluanko sinne oikeesti vai en vaikka toisaalta olen sinne viimeisen 6v halunnut. Nyt vaan pitää jaksaa ja pitää pää kylmänä. Aika hyvin sitä tietoa tulee alitajunnasta kun vaan miettii kaikessa rauhassa.
 
Noh, tänään tässävaiheessa taas jo 5 h kasassa, illalla töitten jälkee vielä kaksi, ja nukkuun. Sama huomiselle, lauantaille aikanen herätys, lukemista ennen töitä ja niiden jälkee, sunnuntai ja maanantai erittäin intensiivistä tykitystä, ja sitte Totuuden Hetki tm.

voi olla melkoset adrenaliinitasot ku koe alkaa! Toisaalta Jyväskylän koetta en jännittäny yhtää. Ehkä siksi, ku se ei oo ollu missää vaiheessa se number one goali. Tekisi nii mieli muuttaa Saksaan tai Ruotsiin.. Oisi tosi hienoa, senku vaa ilmottautuis, et jep, mie aattelin alkaa taloustieteilijäksi.. Selvä, ei muuta ku hertzlich willkommen!

Täs maassa saa päntätä nii että perse repee, lukea päivät pitkät viittä eri kirjaa, tuhlata elämästään melkein vuosi, ja kokonaan puoli vuotta, käyä koko sinä aikana 3 kertaa missään ulkona, ja katkasta kaikki siteet kaikkiin kavereihin, joita oon marraskuun jälkee nähnyt kertaalleen.. Ja palkkioksi saattaa ehkä päästä opiskelemana sitä mitä ihan oikeesti haluaa.

Toista se on jos oisi ulkomailta, tai jos oikeestikin haluisi vaikka tradenomiksi, ei mikää hirvee temppu oo sisääpäästä. Ei kertaakaa tartte lukea sanallakaa mitää,ja voi iha rauhassa vaikka laiskuuttaa jättää puolet vastaamatta. Mut kun haluu kauppatieteitä opiskelemaa päästä, pitää lukee lukemasta päästyääki, ja sittekii on tosi epävarmaa.. Sen luokan juhlat piän kyl jos pääsen, ja jos en, niin lisään panostusta. Ja nyt jo on viety opiskelemisessa omia rajoja eteenpäin, ja pitkälle. Mitähän se tulee ensi vuotta varten olemaankaan.. sen ehkä joutuu katsomaa sitte seuraavaksi.... Mut kauppatieteitä meen lukemaan, en suostu kuolemaan sitä ennen;)
 
Täs maassa saa päntätä nii että perse repee, lukea päivät pitkät viittä eri kirjaa, tuhlata elämästään melkein vuosi, ja kokonaan puoli vuotta, käyä koko sinä aikana 3 kertaa missään ulkona, ja katkasta kaikki siteet kaikkiin kavereihin, joita oon marraskuun jälkee nähnyt kertaalleen.. Ja palkkioksi saattaa ehkä päästä opiskelemana sitä mitä ihan oikeesti haluaa.
Kyllä jossain muualla on vika jos noin paljon pitää lukea eikä sen jälkeen pääse sisälle. Meinaan, että meneehän sinne sisälle tämän vuoden abejakin jotka eivät varmasti ole lukeneet vuotta tai edes puolta.
 
Back
Ylös Bottom