Kauppakorkeaan 2008

Sen verran voin kyllä sanoa, että mikäli viime aikainen trendi pitää paikkaansa niin kokeessa ei kyllä ole "helppoja" pisteitä saatavilla. Kysymyksethän voi olla juuri sellaisia "Kuka on kehittänyt erilaisia tapoja muutosjohtamiseen?"

Harvoin siellä kysellään mitään "Mikä ei kuulu McCarthyn neljään P:hen --> Price, Place, Product, Marketing?"

No joo, mut matikkaa pidän silti suhtkoht helppona edelleen. Ja kyllä silti muutama "helppo" kysymys on bongattavissa viime vuosienkin kokeista. Helppous on kuitenkin suhteellista...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Totta. Mitä enemmän lukee sitä helpommaksi kysymykset muuttuu. Viime vuotisiin harjoituskokeisiin verrattuna on meikän pisteet noussut sellaisen 70% (suhteessa vaikeustasoon) ja kysymykset tuntuu helpolta. Onneksi vielä on 4vkoa aikaa lukea. Tavoite on, että kirjat on luettu 5krt ennen koetta ja sitten nähään mihin rahkeet riittää.
 
Ohan siinä vähän sitä tuuriaki sitte aina joukossa. Jos sattuu kokeessa sitten just oleen niitä kysymyksii, mitkä on itelle vahvimpia ja sillee. Lähen siit, et laskentatoimi sujuu, muihin en sitte luotakkaa nii yhtään. Jos nyt sen 15 oikein onnistuisi saamaan. Kun en hae HSE:lle ni tulee vähän armahdusta siitä. Matikka ei oo puoliksikaan niin paha, kuin ensisilmäykseltä voisi olettaa, Laskiksesta toki saa aika vaikeankin tehtyä, silti suosikki. Kansiksesta ei tiiä sitte yhtää mitää mitä se voisi edes olla, eli siihen vahva kysymysmerkki, en usko vastaavani ainoaankaan, ellei voi olla todella varma. Markkinoinnista voi edelleen kanssa kysymykset olla aivan vallattoman vaikeita, johtamisessa on kauheasti eri tiedemiesten ja -naisten nimiä muistettavaksi.

Kyllähän siinäki johtamisessa tietenkii korostuu Nonaka&Takeuchi, Rosabeth Moss Kanter, Fayol, Taylor ja Porter, mutta jo ihan sillä logiikalla, jos itse laatisin kysymykset, lähtisin kysymään jotain muuta, kun noita perushelppoja tiedehemmoja.
Markkinoinnista tosiaa saa sitte jo niin vittumaisen, ettei sen varaa voi laskea mitään, palataan siispä siihen, että laskiksen soisi menevän hyvin (=koska se noudattaa kuitenkin lähtökohtaisesti selkeää logiikkkaa), ja matikasta löytyä loput pointsit (edelleen looginen, tosin edellisvuotisen LP-ongelmatehtävästä Hentunen kirjottaa aika hyvän kommentin), hajapisteitä sitten jos saisi muualta.

Toisaalta, mitä helpompi koe, sitä enemmin pisteitä tarvitaan, ja kääntäen.
Kuitenkin valitaan ainoastaan tietty määrä hakijoista, ihan sama mihin rajat asettuu, siihen tasoon on päästävä. Eikä se työn määrä vaan laatu, ainoastaan tuloksia katotaan lopuksi. Melkosen stressin oon kehittäny kyllä jo, pelottaa aivan helvetisti suoraasanoen. Mutta tosiaakaa en oo koskaa luovuttamassa yliopistoon pääsyä.
Mut nyt lukemaan, että voisin ees päästä.-->
 
Itse olen jättäny matikan kokonaan pois. Vähän on stressi helpottanu viime aikoina kun on huomannu, että ihan oikeasti osaa jotain. Helvetisti silti vielä lukemista. Kansis oli viime vuonna hirveetä paskaa ja tällä hetkellä kaikkein vahvin osa alue :D Ei tarvitse edes opetella ulkoa niin paljon kun logiikka on aika selvää! Markkinointi ja johtaminen, sekä omasta mielestäni helvetin epäselvästi kirjoitettu laskiksen kappaleet 1-2 onkin sitten vähän haasteellisempaa nimeomaan sen ulkoaopettelun takia.

Edit: Itseluottamusta pitää olla, mutta tietty nöyryys kannattaa säilyttää. Ihan hyvä ohje normaaliin elämäänkin.
 
Markkinointi&Johtaminen tuntuu kaikista helpoimmilta. Niistä tullu aina parhaat pisteet kaikista harjotuspääsykokeista ynm.

Laskis on todella nihkeetä. Kansis vaatii viel pari lukukertaa lisää. Matikka on yllättävn helppoa! Tällä viikolla alotin sen lukemisen, kurssin avustuksella, ja ei oo viel tullu oikeestaan mitään mahottomuuksia eteen, suurin osa jutuista ihan simppeleitä vaikka nippanappa kirjotin B:n pitkästä. On kyl tosin toi motivaatio vähän eri tasolla ku ylppäreihin valmistuessa..
 
Markkinoinnista on tarjolla luultavasti 2-3 "helppoa" pistettä kokeessa. Markkinoinnista saa tehtyä erittäin pahoja kysymyksiä, joissa viilataan pilkkua sekä kysymyksissä esiintyy paljon "puolitotuuksia", joihin kompastuu helposti, jos alue ei ole 100 % hallussa. Supermasterin minikokeissa ( varsinkin loppupään tehtäväsarjoissa) on hyviä esimerkkejä tällaisista kysymyksistä.

Johtaminen on aika helpohko, mutta vaatinee ainakin muutaman lukukerran vielä. Laskis on aika hyvin hallussa, mutta viilattavaa löytyy toki aina.
Kansis on ehkäpä vahvin alue itselleni ja matikkaa en lue enempää kuin tilasto&todennäköisyys.

Muuten mielestäni kannattaa pitää koko ajan sellainen nöyrä sekä eräänlainen 100 % osaamiseen tähtäävä asenne päällä loppuun asti. Liika itseluottamus ja osaan-jo-kaiken-asenne saattaa viedä lukemiselta terän, jolloin yksittäiset tärkeät sanat ja merkitykset katoavat ( been there done that).
 
Tavoite on, että kirjat on luettu 5krt ennen koetta ja sitten nähään mihin rahkeet riittää.

Mä en ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi ihmiset lukee pääsykoekirjat näin mahdottoman monta kertaa. Itse silmäilin kirjat kerran läpi suht nopeasti, mutta niin että jonkinlainen kokonaiskuva muodostui. Tämän jälkeen luin kirjat uudestaan todella tarkasti läpi ja tein muistiinpanot tärkeistä asioista. Muistiinpanot kävin läpi muutaman kerran vielä koetta edeltävinä päivinä ja tämä valmistautuminen toimi todella hyvin. Aikaa meni vajaat 2kk todella hitaalla lukurytmillä.

Suosittelen siis ehdottomasti yhtä perusteellista lukukertaa usean lukukerran sijaan. Samalla tulee harjoiteltua erästä taitoa, jota tulee tarvitsemaan myöhemmin opiskeluissa. Eli olennaisen tiedon löytämistä kirjoista. Tähän joku luultavasti heittää vastakommentiksi sen, että kokeissa kysytään nippelitietoa olennaisten asioiden sijasta. En ole aivan viime vuosien kokeita katsonut, mutta vuosien 2003-2005 kokeiden kysymyksiä tuli aikoinaan ihmeteltyä ja mielestäni ne testasivat hyvin, onko henkilö sisäistänyt olennaiset asiat.

Samaan lopputulokseen johtavia lukutapoja on monia ja niiden toimivuus on varmasti hyvin yksilöllistä. Lukutapaa pohtiessa kannattaa kuitenkin korostaa laatua ja laittaa määrälle hieman pienempi painoarvo. Kokeessa niistä seitsemästä lukukerrasta ei kuitenkaan ole juuri hyötyä jos ei ole löytänyt kirjoista sitä olennaista tietoa ja kyennyt sisäistämään sitä.
 
Kyllä meikäläinen on noi kirjat ihan ajatuksella lukenut, siitä ei ole kyse. Ongelmana on nimenomaan muistaminen. Suuret kokonaisuudet menee ihan helposti, mutta juuri ne yksityiskohtaiset jutut ei tule muuta kuin lukemalla.
 
Ongelmana on nimenomaan muistaminen.

En oikein sanonut selvästi, mutta juuri tuohon muistamiseen helpotti mulla muistiinpanojen tekeminen ja niiden kertaaminen. Jotenkin siinä kirjoittaessa asiat syöpyvät paremmin muistin syövereihin. Mutta eipä tämäkään kai kaikilla toimi, kun aina höpistään, että jotkut oppii kirjoittamalla, jotkut lukemalla, jotkut kuuntelemalla jne. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan.
 
Kyllä muistiinpanoja on jokaisesta aiheesta tehty. Sellanen 3 A4 vihkoa on täynnä. Niitä aionkin kerrata oikeastaan viimeisen viikon pelkästään. Kirjoista kuitenkin löytyy vieläkin sellaista mitä ei ole välttämättä vielä huomannut. Niin joo ja kyllä niitä on ajatuksella luettu. Viikko per kirja on menny suurinpiirtein.
 
En oikein sanonut selvästi, mutta juuri tuohon muistamiseen helpotti mulla muistiinpanojen tekeminen ja niiden kertaaminen. Jotenkin siinä kirjoittaessa asiat syöpyvät paremmin muistin syövereihin. Mutta eipä tämäkään kai kaikilla toimi, kun aina höpistään, että jotkut oppii kirjoittamalla, jotkut lukemalla, jotkut kuuntelemalla jne. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan.

Jokainen taplaa tyylillään, mutta komppaan kyllä sua tossa muistiinpanojen / tiivistelmien tekemisen ja niistä kertaamisen ylivertaisuudessa tän tyyppisissä kokeissa. Mua huvitti suuresti joskus aikanaan kun kaverit jotka hehkutti lukeneensa pääsykoekirjat joku kahdeksan kertaa läpi sai kokeessa puolet vähemmän pisteitä kuin itse sain kahdella lukukerralla, joista toisella justiinsa kirjotin erittäin kattavat tiivistelmät koko paketista (tai tarkemmin sanottuna täydensin yhden valmennuskurssin tiivistelmäpaketit siten, että oikeestaan mitään oleellista kirjoissa mainittua ei enää puuttunut).

Loppuajan luin pelkkiä tiivistlemiä ja tulos oli se, että ehdin viimesen kahden viikon aikana lukea kaikki kirjojen asiat läpi muistaakseni joku 12-13 kertaa ja vikat kerrat oikeestaan luin ne vain mielessäni koska muistin jokaisen tiivistelmän sivun ulkoa. Ei tarvinnut kauheesti jännittää sisäänpääsyä enää kokeeseen mennessä.
 
Erittäin hyvä taktiikka. Allekirjottanut on alleviivannut kirjojen olennaisuudet ja täydentämistaktiikkaa käyttänyt myös. JKL:ään aion tehdä toisella lukukerralla kirjoista tiivistelmät paperille, ja yhteishaun materiaaliin on aikalailla jo tehty muistiinpanot, mutta niitä laajennetaan samalla kun kerrataan kirjoja.
 
Heitän tähän vähän nimeltämainitsemattoman valmennuskurssin satoa: Nyt on 4 kirjaa käyty kokonaan, ja viidennessä, eli matikassa on vielä 3/5 päivää vielä käytävänä kirjaa. Kaikissa aineissa on eri opettajat, muitten aineitten opettajat arvostelisin (1-5) arvosanoin 1,2,3, ja 3,5. Tämä matikan maikka saa kuitenkin jo näistä kahdesta opetuspäivästä arvosanan 5+++, siis aivan älyttömän hyvä maikka.

Mulla on lukion pitkän matikan (kirjotin B:n) jäljiltä ihan kohtalainen pohja, mutta arvosana kertookin sen todellisen osaamisen. Valmennuskurssin maikka on kuitenkin sytyttänyt minussa vanhan palon matematiikkaan, mikä minulla on ollut viimeksi yläasteella, kiitos lukion keskinkertaisten maikkojen. Valmennuskurssin maikka onnistuu ~100 hengen ryhmässä antamaan erinomaista opetusta, ilman varsinaista henkilökohtaista ohjausta.

Kun tuota kirjaa luki viime ja tänä vuonna ennen tätä kurssia, se oli aikamoista puuroa, mistä ei tahtonut mitään selkoa saada. Nyt kuitenkin kirja avautuu aivan uudella tavalla, ja odotan innolla kurssin kolmea viimeistä päivää ja pääsykoetta!

Muidenkin aineiden osalta homma alkaa kulkea, vaikka niitä kirjoja ei tällä viikolla ehdi pahemmin katsella. Laskiksesta ja markkinoinnista tein koko kirjat kattavat tiivistelmät pari viikkoa sitten, ja kansiksesta tärkeimmät käsitteet/kaavat kattavan paketin. Hyvältä näyttää!
 
Jep, kaikille palstalaisille helvetinmoisesti tsemppiä viimesee lukurutistuksee;) Mul on ainaki ihan tappoasenne ja tosi loppukiri, että sitte mahollisesti oisi aika siirtyä Lappeenrantaan vaikuttamaan syksyllä. Pitäisiki laittaa ittesä Loasin jonoo keskustan alueelle.
 
Minkä tasosta toi matematiikka on tossa SAT-kokeessa? Englanti todennäköisesti menis aika helpolle mutta matikasta en tiedä. En ole synnynnäinen nero mutta melkeen kaiken olen oppinut mitä on tarvinnut oppia tähän mennessä :D
Hieman myöhäinen vastaus, mutta yritetään.

Suurin osa matematiikan tehtävistä on (mutu-pohjalta, pitkä matikka E) todella helppoja. Suurin ongelma tuntui olevan tiettyjen sanojen ymmärtämisessä ja täysin erityyppisissä tehtävissä. Olen tehnyt testin kahdesti, ensimmäisellä kerralla napsahti 720 ja toisella 680. Toinen ongelma on aikarajoissa: yhteen tehtävään saa turhattua reilusti aikaa, jolloin osion muiden tehtävien kanssa tulee kiire.

En tiedä taustastasi, mutta englanti tuntui melko vaikealta, erityisesti critical reading-osion sanastotehtävät, joissa kysytyt sanat ovat ainakin keskivaikeiden ja vaikeiden tehtävien osalta erittäin harvinaisia normaalissa kielenkäytössä. Jonkinlaisen käsityksen tehtävien vaikeusasteesta saa rekisteröitymällä collegeboardin sivuille, jossa on (muistaakseni) saatavilla yksi ilmainen "aito" SAT-testi kaikkine osioineen.

Nyt saa jännittää heinäkuun neljänteen, riittääkö 1370 HSE:lle, vai onko ensi vuonna pääsykoekirjat poimittava kauniiseen käteen.
 
Noh, mä laitoin itteni jo Loasin listoille keskustan kohteisiin;) Saas nähdä miten pääsykokeissa käy, oon toiveikas, oon lukenut paljon, aion lukea vielä paljon, eli siis käytännössä kaiken vapaa-ajan, ja aion siis tehdä sen kuulusan kaikkeni. Toivotaa parasta, kyl se siitä, jos ei onnistu, ni ainaha on avoin yliopisto, ja ensivuonnaki järjestetää pääsykokeita;)
 

Mulla täysin sama homma. Matikan maikka ehdottomasti kurssin paras maikka. Me käydään myös vko/kirja tahdissa ja avasin matikan kirjan sillä kyseisellä matskun viikolla ja opin käytännössä kaikki asiat, taustana myös se B pitkästä.

Voitko heittää sen maikan etunimen..?
 
Mulla täysin sama homma. Matikan maikka ehdottomasti kurssin paras maikka. Me käydään myös vko/kirja tahdissa ja avasin matikan kirjan sillä kyseisellä matskun viikolla ja opin käytännössä kaikki asiat, taustana myös se B pitkästä.

Voitko heittää sen maikan etunimen..?

En kyllä muista vaikka kuinka mietin... Punatukkainen nainen.
 
Back
Ylös Bottom