Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hölmö kysymys

Morjesta!

Mites menee toi laskukausi/nousukausi. Kirja selittää sen hieman sekavasti. Eli onko se nyt niin, että suhdannesykli kestää 4-5v ja siihen kuuluu sekä nousu-, että laskukausia? Kirjassa puhutaan, että nousukausi on silloin kun BKT kasvaa nopeammin kuin pitkän ajan trendin mukaisesti ja laskukausi taas vastaavasti kun kasvu on hitaampaa.

Mutta jos nyt ajatellaan, että trendi on 3% ja vuonna 2006 kasvu on 5% (nousukausi?) ja vuonna 2007 kasvu on 4%. Onko vuonna 2007 ollut siis laskukausi (taantuma), koska kasvu on ollut alempi kuin edellisenä vuonna. Kasvuhan on edelleen nopeampaa kuin trendin mukainen kasvu.
 
Eiks sitä pidä vaan verrata siihen keskiarvoon.. Eli nousuu.
 
Kirjassa sanotaa, että viimeinen laskukausi on ollut vuonna 2002-2003. Tällöin BKT:n kasvuvauhti on hidastunut, mutta se on silti ollut nopeampaa kuin trendin mukainen kasvu. Hieman sekavaa/ristiriitaista mielestäni... Tuo laskukausi on nimeomaan se mikä tässä tökkii. Jos siinä lukisi taantuma niin kaikki olisi ihan hyvin :D
 
Eikös taantuma tarkoita sitä että BKT supistuu (Usassa vähintään kahden vuosineljänneksen ajan) ja lama on poikkeuksellisen syvä tai pitkä taantuma, ja laskukausi on kun BKT:n kasvu on trendikäyrän alapuolella, trendikäyrällä ollessaan BKT on normaalilla, luonnollisella tasollaan, ja kun BKT on trendikäyrän yläpuolella, vallitsee nousukausi.
 
Jep. Sama maikka mulla. ;)

Joopa joo, samalla kurssilla ollaan ilmeisesti kaikki...

Itellä on kyllä sellainen tilanne ettei oikein tiedä jaksaisiko tässä lopussa enää panostaa ollenkaan, kun olen jo täysin varma etten tulee sisään (Helsinkiin, ainoa hakutoive) pääsemään. En usko että voin enää mitenkään oppia vaadittavia asioita tarpeeksi hyvin vaikka lukisin 12 tuntia vuorokaudessa. Lukeminen tuli nimittäin aloitettua aivan liian myöhään ja liian löysästi.
 
Muilta Jyväskylässä olleilta kommentteja? Ainakin mun mielestä kansis oli aika helppo, ei siinä tainnu olla yhtää kovin vaikeeta kysymystä, ja kaikkii sai vastattua, samoin kaikkii sai vastattuu myös peruskauppatieteitten puolelta, markkinointi ainaki vähän jopa yllätti, samoin johtaminen, ku siitä puuttu kokonaan ne kaikki idiografiset ja nomoteettiset persoonallisuusteoriat etc. Kannatti Lämsä-Hautala kahlata kahtee kertaa, Markkinointia en ees lukenu, siinä mentii täysin tänvuoden yhteisvalinnan kirjan lukemisella;)


Tuntuu nyt tosi pahasti siltä, että pisterajat tulee nousee todella ylös.
 
Tuntuu nyt tosi pahasti siltä, että pisterajat tulee nousee todella ylös.

Itse jo kauppatieteitä 1. vuotta opiskelevana ja täten tietämättömänä Jyväskylän kokeista en ehkä ole oikea henkilö ottamaan kantaa, mutta erona viimevuotiseen on se, että uusilta ylioppilailta lähtee ne kaksi pistettä pois. Luulisi, että tällä on vaikutusta tämän vuoden kokeisiin, joten pisterajojen arviointi on aika turhaa.
 
Helppo oli Jyväskylä minunkin mielestä. Hahaa, ja näillä lukemisilla vielä :D Lol. Onneksi saan hyvät taustapisteet, voisi ihan mielellään mennä tuohonkin kaupunkiin opiskelemaan.
 
Niimpä, pelkäsin ite että siitä Lämsä-Hautalasta saisi ihan helvetin vaikeita kysymyksiä. hyvä tietty olla olematta turhan ylimielinen, mut tuntu aika helpolta. Kyllä Jyväskylä kaupunkina tuntu tosi kivalta, kokeen jälkee kävin tsekkaas sataman, ja kävelykadun, ja kävin elämäni ekalla Subwayllä, ja sitte old brick's innissä tjsp. Iha nätin ja kivan olonen mesta suoraasanoen, ja se oli tosi hienot tilat siellä yliopistollakii. Hienoimmat koulutilat mis oon ite koskaa ollu (=tosin en oo kyllä ollu käymässä ku tampereen yliopistolla, jkl:n ja sitte lappeenrannan tkk:n tiloissa)

Noh, pitää toivoo parasta, oisi se iha kiva päästä ees johku sisään;) Mut nyt vaa viimenen tiukka puristus, ja joka päivä koko valveillaoloaika lukemista poislukien työt ja punttikeikat.. Oisi kivempi musta päästä Lappeenrantaan, rahoituksen vuoksi, kuin Jyväskylään.. Kaikki muu sitte taas melkein oisi Jyväskylän puolella, paitsi pääaine. Muuten mieluummin sinne, mut ku se rahoitus..... Sitä ku siellä pääaineena oisi, ni oisi aika itsestääselvää minne sitä sitte haluisin. Kaikenkaikkiaa tosi kivanolonen paikka!

Mutta joo, minkähäntakia ne sano ainaki siin meitin salissa, että tulokset tulee kesäkuun lopulla. Oisi kiva, siis tosi kiva tietää tarkkaa minä päivänä ne tulee..
e: nii ja taatusti, tasan varmasti en muute lue ihan äkkiä tän rupeaman jälkee enää yhtää kirjaa, enneku pakko on! Ainakaa mitää lorunovelleja en jaksa kahlata, tän alkuvuoden aikana oon lukenu nii paljo, et kyllä jonkuuaikaa menee ilman kirjoja, kuha pääsykoe on käyty..

e: huvitti muute leivonmäen kohalla ku meni, et tuleekoha eräs herra x vetämään nyt sitte tauluu, ja antaa puukosta, sellanen uhkaus on päällä, et mä en kuulemma elävänä pois lähe, jos koskaa kehtaan leivonmäen kamaralle jalkaani asettaa:D:D
 
Itekki olin tossa kansantaloustieteen kokeessa ja tosiaan aika helpolta tuntu. Oikeestaan ainoa mikä meni ihan arvauksen puolelle oli se palkkojen joustamattomuus pitkällä aikavälillä blaa blaa blaa... Laskujakaan en ollu harjotellu, mutta ihan hyvin ne pysty päättelemään (tai sitte mentiin ihan metsään). Tykkäsin tosta kysymystyylistä, missä pitää piirtää joku kuvio ja sitte selittää lyhyesti.
 
Noh, pitää toivoo parasta, oisi se iha kiva päästä ees johku sisään;) Mut nyt vaa viimenen tiukka puristus, ja joka päivä koko valveillaoloaika lukemista poislukien työt ja punttikeikat.. Oisi kivempi musta päästä Lappeenrantaan, rahoituksen vuoksi, kuin Jyväskylään.. Kaikki muu sitte taas melkein oisi Jyväskylän puolella, paitsi pääaine. Muuten mieluummin sinne, mut ku se rahoitus..... Sitä ku siellä pääaineena oisi, ni oisi aika itsestääselvää minne sitä sitte haluisin. Kaikenkaikkiaa tosi kivanolonen paikka!

Luet ittesi kandiksi Jykylässä, ja tämän jälkeen maisteriopintoihin Lappeenrantaan?
 
Huoh...

Mistä sen motivaation vielä löytäisi?

Tähän mennessä harjoituskokeet on menneet hyvin. Osaan omasta mielestäni nuo asiat ihan kohtuullisesti ja eilinen Taloustieteen pääsykoe meni todella hyvin. Voisi jopa sanoa, että aika varmasti opiskelupaikan eilen itselleni jo hankin.

Kolme kuukautta on luettu. Paljosta ollaan tingitty. Kolme kertaa olen ollut kavereiden kanssa pitämässä hauskaa tänä aikana. Muuten päivät ovat menneet kirjastossa ja illat kurssilla. Aikamoista tervanjuontia tämä tällä hetkellä on.

Kymmenen päivää jäljellä. Markkinoinnin kirja menossa neljättä tai viidettä kertaa läpi. Ja ei vaan kiinnosta. Nyt pitää keksiä joku tapa motivoida itsensä. Väsyttää ihan helvetisti koko ajan ja vaikeaa keskittyä. Hattua nostan niille jotka vielä vaan kiihdyttävät tahtiaan. Niin munkin pitäisi tehdä ja toivon, että tämä tunne on vain ohimenevää.

Lohdutuksen sanana itselleni; Vaikka lopussa ei saakaan höllätä yhtään, et sinä viimeisen viikon aikana enää mullistavasti opi. Kyllä ne erot on jo tehty tähän mennessä.

Kaikille mielettömästi tsemppiä. Kohta alkaa kesä =)
 
Jep, päiviä lasketaan täälläkin. Kymmenen pitkää päivää vielä jäljellä, mielestäni olisin jo valmis kokeeseen. Rankkaa yrittää pitää asioita muistissa. Väsyttää myös jatkuva stressaaminen. Mutta näin lähellä ei enää heitetä pyyhettä kehään.

Miusta markkinointi on todella selkeä, olen sisäistänyt kirjan ajatusmaailman ja tajunnut, että samoja asioitahan siinä toistetaan vaan hemmetin vaikealla kielellä. Eniten hirvittää edelleen kansis aineistoineen ja matikan tehtävät, vaikka oonkin matikassa ollut vahvoilla tähän asti. Mutta siihen kokeeseen voi tulla todella v-mäisiä matikan kysymyksiä.
 
Siis markkinointi onkin loppujen lopuksi helppo kirja. Siitä voi vaan sitten arvata millaisia kysymyksiä siitä on tulossa :D Kaikki toimittajasuhteiden alaprosesseista asti on päntätty päähän. Kirja on sinäänsä hauska, että sen lukeminen on suhteellisen nopeaa. Suurin ongelma on meikäläisellä sen ulkoaopettelun kanssa. Kun kysymykset tulee varmaan olemaan niistä yksittäisistä lauseista ja niiden sanojen (merkitysten) muuttamista niin välillä turhauttaa. Aika hyvin Mayflower sanoikin jo, että on kirjoitettu todella vaikeasti. Naureskeltiinkin, että ei edes yritysmaailmassa kukaan käytä tuollaista kieltä. Henrikki Tikkanen & Co on ylivoimaiset suosikit :zzzz:

Kansis on siitä mukavaa, että kun kerran opit niin ei tarvitse enää päntätä. Johtaminen on aika rankkaa nimenomaan ulkoaopettelun takia. Laskis on ihan iisiä ekan kappaleen jälkeen. Ovat kyllä huonosti kirjoittaneet sen. Ylikaiken vituttaa se, että ei ole oikein mitään logiikkaa siinä kirjoittamisessa. Ensin sanotaan, että hallussapitovoitot eivät millään tavalla vaikuta tulokseen ja vähän myöhemmin hieman tarkennetaan sanomista ilmoittamalla, että itseasiassa ne voivat vaikuttaa. Tulee tuplaopettelua.

Nyt tuli vähän tsemppiä itsellekin lisää. Koe voisi myös minun puolesta olla jo.
 
juu samoin

samoin kaikille tsemppendaalia kokeeseen!

Indica; siitä rahoituksesta; itse ajattelisin, että mikäli haluat olla vaikkapa joku osakeanalyytikko, salkunhoitaja tai meklari, niin kaikki taloustieteelliset opinnot on ihan ok. Tuskin rahoitusalan työelämässä tohtoristasoista rahoitusosaamista tarvitaan; rahoituksen perusteet saattaisi hyvin riittää.

On ihan eri asia osata laskea joku option teoreettinen arvo, kuin yrittää ymmärtää miksi joku firma tai toimiala tai kansakunta menestyy, ja miten tämä vaikuttaa sijoituskohteiden hintoihin. Edelliseen optiolaskuun auttaa rahoituksen opinnot, jälkimmäisiin teemoihin johtamisen, markkinoinnin, kansantaloustieteen ym. opinnot ja yleissivistys.
 
Just aika tarkkaa arvasit mun tavoteammatit, tohon vielä vaihtoehtona Liikkeenjohdon konsultointi, vierestä seuranneena unelmaduuni, mutta enemmin kyllä kiinnostaa tosiaa juurikin nää salkunhoitaja, meklari, analyytikko ja vastaavat, sitte villinä korttina kiinnostaisi olla niin kova tekijä, että pääsisi unelmafirmoista unelmimpaan, eli Pricewatershouse coopersille. Se on yksi mitä oon haaveillu monta vuotta;)

Mut eniten tosiaa kiinnostaa kyllä just joku salkunhoito/analyytikko/meklari/mikä tahansa investointipankkiiritoimintaan liittyvä. Palkkauksesta aivan viis, ihan sama, saisiko niistä hommista 10 euroa tunti vai 500, ei mua kiinnosta, mua kiinnostaa se sisältö, ja kiinnostaa mua sijoitustoiminta henkilökohtasellakin harrastustasolla;) Edelleen, toimeentuloksi mulle riittää aivan hyvin se, että mulla on varaa ajaa 10-15 tonnin autoa, ja käydä kerta vuotee ulkomailla, Mitä mä haluan on se, että tulevaisuuden ammatti motivoi, ja saan opiskella sitä mitä haluan.

Ei tässä oo enää ku 10 päivää, ja alle sata lukutuntia. Kyl sen jaksaa, kurssikokeet sillo ku niitten aika oli, meni jopa vähä yli odotusten (viimesen tuloksilla HSE:lle oisi menny että heilahtaa, minä vuonna tahansa, viimevuotisilla rajoilla yli kymmenen pisteen marginaalilla)

Johtaminen on luettu niin puhki, samoin markkinointi, joka on imo ihan hyvin sisäistetty, matikka pelottaa, se on huonoin mulle, laskentatoimi on ihan ok, kansis oisi vahva, jos se ei oisi aineisto, sillä se aineisto on sellasta settiä, että sieltä voi tulla aika mitä tahansa, suunnitelmana on tutkiskella tarkoin koko Usan Subprimekriisi taustoineen ja seurauksineen..

Ei osaa sanoa muuta, ku että onnea kaikille, ja toivottavasti lappeenrannassa nähdään, jos täällä ketään on jotka sinne on laittanu hakunsa.

Edelleen toivoisin, että kaikki, mitä porukkaa askarruttaa, laitettaisi tänne näkyviin, niin sitä sitte porukkapohdinnoilla ratkottaessa kaikki voisi hyötyä, ja ens syksynä kauppiksissa ympäri suomen alottaisi monen monta monituista pakkotoistolaista!

JA toivon sitä ettei nyt oma taso ihan täysin romahda, koska lappeenrantaan mun harkkapääsykoetuloksilla oisin päässy 19 pisteen marginaalilla viime vuon (abilisäpisteillä 21 pisteen varmuusmarginaalilla (tosin ei koske oikeesti mua, abia keväält 04)).. Oma tavote on top-5 sija lappeenrannan koepistevalinnassa, ni sitte vaikka alisuoriutuisi rankasti, oisi iha hyvät mahkut, ainaki sitte joensuuhu..

e: julkastaaks ne sisääpääsyssä päässeille, millä sijalla on päässy? Koska oisi tosi siistiä olla viiden parhaan joukossa koepisteissä..
 
Jep, ja todennäkösesti kyllä kaikille noille. Mut saapahan viitisen vuotta lisäaikaa päättää mitä sitä isona tekisi ja olisi, jos nyt johku kouluu pääsisi.
 
Back
Ylös Bottom