Kauppakorkeaan 2008

Luku edistyy. Tänään tuli tykitettyä yhdeksän tuntia. Ei tee edes tiukkaa kun on motivaatiota. Aika hyvin tuntuu jäävän päähänkin asiat. Ainoa mikä murehdituttaa on se, että miten kokeessa muistaa kaiken. Noh, tarkastin vähän lukusuunnitelmaa ja lisäsin sinne päivien väliin päiviä jolloin vain kertaan muistiinpanoja ~200 sivua :D

Jos ei tänä vuonna pääse niin sitten se on vaan tyhmyydestä kiinni. Tietty tulee annettua tasoitusta kun matikkaa en lue. Lyhyestä C minimikursseilla niin mieluummin laittaa ne resurssit noihin teoriakirjoihin kun matikkaan.

TSEMPPIÄ KAIKILLE!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ei tänä vuonna pääse niin sitten se on vaan tyhmyydestä kiinni. Tietty tulee annettua tasoitusta kun matikkaa en lue. Lyhyestä C minimikursseilla niin mieluummin laittaa ne resurssit noihin teoriakirjoihin kun matikkaan.

Ota matikasta hyvin haltuun ainakin ne tilastot ja todennäköisyys luvut. Ne on helppoja asioita ja niistä tulee yleensä 2-3 kysymystä pääsykokeeseen.
 
Oli, esimerkiksi festareiden tuoton oletusarvo ja minkähintanen sadevakuutus saa korkeintaa olla, ja sitte oli sellanen, missä piti tietää joukko-opin merkinnät.
 
En nyt ehtinyt katsomaan millaisia tehtäviä ne ovat, mutta ilmeisesti ovat ihan ratkottavissa lyhyellä matikalla (mistä aikaa 3v) kunhan paneutuu kvantitiivisen kirjaan?
 
Heti alkuun: Mä en tiedä mistään mitään enkä varsinkaan kauppiksesta. Eli elkää teilatko kumoon nyt.. :D

Itsellä voisi olla suht hyvä tsänssit SAT-pointseilla päästä sisään 2009, mutta en usko selviäväni itse opiskeluissa matematiikan osalta. Jos pääsen sisään, voinko esim vaihtaa hse:ltä hy:lle helpommin kuin tekemällä normaalin pääsykokeen Hy:llä? Vai pitäisikö ensin suorittaa hse:llä kaikki perusopinnot ja sitten voisi vaihtaa pääaineita yms? Vai onko ylipäänsä mahdollista?

Kunhan piruttani täs mietin kaikkia mahdollisuuksia päästä Hy:lle sisään jos ei nyt aukea paikka pääsykokeiden kautta. Hy:llehän ei kaiketi voi SAT-pisteillä päästä?
 
Jos pääsen sisään, voinko esim vaihtaa hse:ltä hy:lle helpommin kuin tekemällä normaalin pääsykokeen Hy:llä? Vai pitäisikö ensin suorittaa hse:llä kaikki perusopinnot ja sitten voisi vaihtaa pääaineita yms? Vai onko ylipäänsä mahdollista?

HY:n kansiksen puolelta ei ainakaan ole päässyt vaihtamaan HSE:n kansiksen puolelle vaikka olisi reippaastikin opintoja takana. Pääsykokeen kautta...
 
Heti alkuun: Mä en tiedä mistään mitään enkä varsinkaan kauppiksesta. Eli elkää teilatko kumoon nyt.. :D

Itsellä voisi olla suht hyvä tsänssit SAT-pointseilla päästä sisään 2009, mutta en usko selviäväni itse opiskeluissa matematiikan osalta. Jos pääsen sisään, voinko esim vaihtaa hse:ltä hy:lle helpommin kuin tekemällä normaalin pääsykokeen Hy:llä? Vai pitäisikö ensin suorittaa hse:llä kaikki perusopinnot ja sitten voisi vaihtaa pääaineita yms? Vai onko ylipäänsä mahdollista?

Kunhan piruttani täs mietin kaikkia mahdollisuuksia päästä Hy:lle sisään jos ei nyt aukea paikka pääsykokeiden kautta. Hy:llehän ei kaiketi voi SAT-pisteillä päästä?

Ymärsinkö siis oikein, haluat HY:n valtsikkaan lukemaan kansantaloutta? Sen verran voin kertoa sivusta seuranneena, että ainakin Turun Yliopiston kansis on matemaattisesti aivan sairaan paljon vaativampaa, kuin mitä tse... Jos noista kauppiksen pakollisista matematiikoista ei selviä, ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia selvitä valtiotieteellisen kansiksestakaan.

EDIT: Oho, haitkin viestintään, ei sitten mitään tosta opiskelusta...

Kuulostaa kyllä siltä tuo järjestely, että tuskin onnistuu. En ainakaan ole vastaavanlaisista tapauksista kuullut.
 
Tosi vaikeasti suhtautuvat yliopiston tai linjan vaihtamiseen. Omituisinta on että bolognan jälkeen tämä vaikeutui entisestään!
Itsellä on pelkkä gradu jäljellä ja muutto helsinkiin edessä. Soitin HY kansliaan ja kerroin tästä (oletin että ottaisivat avosylin vastaan kun ei tarvitsisi satsata minuun juuri penniäkään ja saisivat hyvin rahaa kun valmistun) niin eipä onnistunut sekään.
 
Harmi että siihen matikkaan suhtauduaan noin, koska se voi olla parasta mitä kauppiksen käyneet ovat ikinä lukeneet.
 
Suomessa on tämä hauska asenne, että jos sanoo olevansa paska matikassa, niin se on ihan ok. Jos taas sanoo, ettei vaikka osaa oikeinkirjoitusta kunnolla, niin pidetään tyhmänä. Se on sosiaalisesti hyväksyttyä olla paska matikassa ja edes olla yrittämättä ymmärtää sitä.

Tämä siis ihan sellaisissakin perusasioissa kuten prosenttilasku, murtoluvut yms. Näistä on turha valittaa, ettei niitä käytännössä tarvitse. Olisitte nähneet mikä soppa syntyi, kun suvussa lohkottiin paria maaplänttiä ja osalliset eivät osanneet laskea osuuksiaan...
 
Meikäläiselle on kyllä prosenttilasku ja muut "käytännön" laskut hyvin hallinnassa. Voin jopa kehaista, että päässälasku on todella hyvää. Vaikeudet alkavatkin sitten noissa pidemmän matikan jutuissa. Ei riitä motivaatiota vaan...

Johtamisesta voidaan muuten kysyä aika v-mäisiä kysymyksiä. Kandee katsoa mihin mikäkin malli voidaan liittää ja miettiä niitä jo valmiiksi.
 
Voisko joku selventää mulle tota laskiksen kirjassa s. 51 olevaa lisäarvomallia..

Jos tohon kaavaan iskee tuolt sivuilt 77-78 tuloslaskelmast ja taseest noit numeroita ni siit tulee

601,50 + (-13,60 -(0,1 x 601,5)) / (1+0,1) = 534,45 ??

Mikä tässä nyt menee väärin? Toi mun korkokanta on kyl puoliks arvottu tohon, mistä mä sen saan selville?

Ja mitä toi tulos mulle kertoo edes?

Pitäskö mun saada ton kaavan avulla jotenki ton koko yrityksen markkina-arvo?

Sori sekavaa tekstiä ku en tajua tota asiaa.
 
Käsittääkseni laskit ihan oikein. Ja tuo mallihan antaa koko oman pääoman arvon tai miten se on muuttunut.

Korkokantahan on se mitä itse haluat riskipreemiota, tuossa nyt ei oo sitä mainittua niin sillon voi ite heittää siihen jonkun, mutta esim. jos pääsykokeissa olisi vastaava tehtävä niin siellä olisi sanottu suoraan korkokanta tai sit jotenkin hämäävästi kerrottu kuinka paljon haluaa riskipreemiota esim. valtion takaaman pankkilainan päälle.

Joku viisaampi voi korjata jos olen väärässä. Itsekään en kyllä aivan täysin hahmota mihin tuota oikein käytetään, tuon vastauksen myötä osake olisi yliarvostettu? Tai tulevaisuuden jäännöstuotot alenivat?

Noh enpäs pystynytkään antamaan vastausta kysymykseesi, mutta toivotaan, että joukosta löytyy joku viisaampi joka valaisee :)
 
Piti kans just ite sanoo et onpas porukka kilpailuhenkist jo eikä haluu jakaa muille tietoo :D

Mut palatakseni kerran viel tohon kysymykseen niin toi esimerkki on varmaan vähän huono kun nettotulos oli miinuksella, jos se olis ollut plussalla niin tosta kaavasta saatu tulos olis ollut isompi kuin oman pääoman tasearvo, jolloinka se kertoisi miten sijottajat arvostaa sitä. Enpä kyllä jaksa uskoa, että tulee mitään soveltamiskysymystä tosta kun omasta mielestäni kauheen hyvin selitetty tuota, joku yksinkertainen laskutehtävä voi tulla missä pitää osata laskea vain tuon mallin mukaan eikä enempiä soveltaa tulosta.

Johtamisen kirja tuntuu jo nyt aika helpolta, tai että olisi hyvin hanskassa markkinoinnissakin jo yli puolet listoista osaan ulkoa :) että kyllä tää tästä...
Mites muilla sujuu? Onkos viellä esim. Indicalla kovasti intoa lukea kirjoja?
 
Back
Ylös Bottom