Kauppakorkeaan 2008

Kuinkas moni muuten täältä on menossa jonnekin valmennuskurssille? Itse maksoin tänään itseni huippuvalmennuksen kurssille.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon menossa, maksettukki jo.
 
minulle on tullu tälläin kauhee tekijänoikeuksia potentiaalisesti polkeva ajatus mielee, voitte iha vapaasti pitää tätä typeränä ja toteutuskelvottomana ajatuksena, mutta mitäs jos pistettäis sellast pientä kurssien aikasta vertailua ja materiaaliswappausta netin kautta pystyy, tääl kuitenkii on ihmisiä menossa monille eri firmoille monilla eri paikkakunnilla, ja itekkin oon menossa kurssille, ja periaatteessa oisi kiva ihan pikkusen vielä laajentaa tätä palettia tästä laajemmaksi ja vielä tehokkaammaksi.

Oisi jotai kavereita irl pyrkimässä, ni voisi järkätä helpomminkii tällästä, vaikka ostais porukassa tunnarit winner.fi:lle.

Mayflower, mitenkäs sujuu toi lukeminen? oot alottanu jo? Itte oon saanu niskasta kiinni ja kunnolla matikan kanssakin, ja nyt noi lp-ongelmat duaaleineen menee aika helpon nopeasti jo. Tän illan pyhitän ihan puhtaalle matematiikalle ja katon lisää lineaarisen ohjelmoinnin harjotustehtäviä.


päivän linkkivinkki http://tentit.ltky.lut.fi/Kauppatieteet/

tuolt näkee LUT:n kauppiksen vanhat tentit.
 
Jaahas lukeminen edistyy. Nyt olen kaikki muut lukenut ja muistiinpanot + alleviivaukset tehnyt. Kansista on vielä puolet jäljellä.

Kansiksen kirjahan on sama tänäkin vuonna. Nyt kun sitä on lukenut ja katsonut vähän alleviivauksia ja muistiinpanoja niin aika kovalla itseluottamuksella on kyllä menty. Ei jumalauta kyllä oma tyhmyys pistää vituttamaan. Tosiaan olin viitsinyt alleviivata joku 2 lausetta per sivu.

Ainakin itselle alleviivaaminen parantaa oppimista. Sama kirjoittaminen. Kävin äsken vähän kokeilemassa muutamaa harjoituskysymystä ja n. 80% meni oikein jo nyt. Ei sinäänsä mikään saavutus, mutta sai taas ainakin hetkeksi mielenrauhan että on jotain edes oppinut =)

Tarkoitus olisi lukea vielä 1-2krt kirjat läpi ennen valmennuskurssia ja sen aikana kerran + ennen koetta kerran. Sitten on 5krt luettu ja toivottavasti ollaan valmiina kokeeseen.

Nöyrästi eteenpäin. Ei se määrä vaan se laatu...
 
Jaa, tarkotus oisi lukea vielä sellaset 500h plus kurssi ennen koetta, ja tehdä kaikki mahdolliset tehtävät mitä on vaa mahdollista harjoitella, ja tarkoitus on tehdä muutamankymmenen sivun muistiinpanot/aihe, ja muutenkin elää pelkästään pääsykokeille, ja lukea vielä samaa tahtia kokeen jälkeekin julkistukseen saakka, ja lopettaa jos pääsen, ja ilmoittautua julkistuspäivänä avoimeen yliopistoon, jos en pääse, ja lukea koko vuosi aika samaa tahtia kuin nyt + avoimen kursseja niin paljon ku kerkeää, ja kokeilla uudelleen, ja jos lykästää, hyvä, jos ei, niin väyläopintojen kautta avoimesta sisään. Tähän jaksoon lopetan tän nykysen koulun, sanon sille haista *****, ja siirryn päätoimisesti toteuttamaan unelmiani.

Kyllä se siitä, tsemppiä vaa, kyllä tässäki ketjussa on monta tulevaa kylteriä, uskon niin;)
 
Mie mitään alottanu, kirjotuksista sentään pääsin tänään pois ja nyt haluan vähän relata :D Mutta kohta alkaa lukeminen, motivoi ajatus, että kerrankin lukemisesta voi olla jotain aitoa hyötyä.
 
isosti tsemppiä sitte lukuihi;) kyl sä viel ehit lukemaa hajoomisee saakka;) Itsellä tosi kova tsemppi päällä matikan osalta, tän työn ku tekee, ni pitäis mennä ihan hyvin. tavotteena, jos saisi matikasta 4 tehtyä oikein, ni ei sisääpäästäksee tarvisi saada ku ehkä 3 joka muusta osiosta, mutta tavotteena on saada 8 laskiksesta, niin jos matikka vaa kulkee, ni iha mahollista on päästäkki inee tänä vuonna, edes jonnekin. Tosi paljo ainaki yritän.

e: nii, taidan luopua HSE:stä, vaikka iha 100varma se ei oo vielä, ja jos nyt sen 20 saisi raavittua kasaan, ni ehkä sillä 22pisteellä pääsisi lappeenrantaa joka tilanteessa. nyt on kova tsemppi päällä, ja toivottavasti se ees kantais johku asti.
 
Toivottavasti tuossa matikassa auttaa pitkä matikka paljon, koska sen sentään osaan.

Tuu vaan Lepraan, tää on hieno kaupunki. Jos asuisin muualla, hakisin itekin tänne, mutta nyt tahtoo vähän nähdä muutakin maailmaa.
 
Voisin tullakki, jos vaa sattuisin ikinä pääsemään, pelottaa AIVAN helvetisti se ettei tästä tuukkaa mitää kuitenkaa, ja ahdistaa ja kaikenkaikkiaan stressaa se mahdollinen pääsemättömyys (=todennäköisin skenaario kuitenkin sellasella 80% varmuudella)

pitää sitte päättää ku kurssit alkaa, että mihkä hakee, ja siin vapuntienoilla laittaa paperit. Ihan helvetisti pelottaa vaa jo ne kokeet, toisaalta niitä todella innolla ja uteliaisuudella oottaa, ja toisaalta ei tahdo saada aina nukuttua, ku keskellä yötä näkee unta, ettei pääsekkään ikinä.
 
Kannattanee jotenki yrittää valmistautua siihen pääsykoetilanteeseen kaikilla mahdollisilla tavoilla, vaikka mielikuvitusharjoituksilla :D Mulla on pari kaveria jotka osas ne asiat kyllä helvetin hyvin (harjotuspääsykokeista hyvät pisteet, lukutunteja n. 500), mutta eivät sitten päässeet edes Vaasaan. Ilmeisesti aivot ei toiminu paineen alaisena. Varsinki ne vittumaiset kompakysymykset on pahoja itse koetilanteessa.
 
Totta, ja nimenomaan paineensietokyky on yksi pahimpia juttuja mitkä tätä projektia haittaa. Onneksi oon jo kerran kauppakorkean pääsykokeita käynyt katsomassa.
 
Löysinpä ihan sattumalta tämän keskustelun :) Minäkin siis hakemassa kauppakorkeaan nyt toista kertaa, viime vuonna lukemiset jäi ihan liian vähälle tältä tytöltä.. Nyt olis kiva päästä vihdoin opiskelemaan sinne, minne oon jo pitkään halunnu, kirjotuksistakin tulee kaksi vuotta nyt keväällä ja ei ole halua pitkittää mahdollista valmistumista sinne kolmenkympin pintaan, enkä haluis hakea enää kolmatta kertaa. Ja Helsinkiin siis yritän.. Kirjat on luettu kaikki vasta kaksi kertaa läpi, alleviivauksia oon tehnyt ja tarkoituksena on seuraavalla lukukerralla aloittaa muistiinpanojen tekeminen. Kansis tuntuu paljon helpommalta kuin viime vuonna, kun sen on jo lukenut useaan otteeseen aikaisemmin ja asiat on jotenki kypsynyt päässä, samoin on laskiksen kanssa. Matikka tosin on se mun kompastuskivi, lyhyellä matikalla valitettavasti mennään.. (onneks kuitenki L:n yo-arvosana siitä :)) Oon nyt kuluvan lukuvuoden opiskellut tradenomiksi, se oli viime vuonna se varavaihtoehto, jos en kauppakorkeeseen pääse. Ei vaan tunnu ihan mun jutulta tuo amk-opiskelu, vaikkei se mitään kidutusta ole ollutkaan. Ja valmennuskurssi alkaa huhtikuussa, sitä odotellessa ei muuta ku oikeastaan lukemista.

Mites muut hakijat, kuinka moni täällä hakee ensimmäistä kertaa/on tän vuoden abi? Ja mikä on se lukumäärä, mihin tähtäätte, esim. kirjojen läpilukumäärä? Vaikka eihän se ole se määrä, joka ratkaisee, vaan lukemisen laatu ;) Itse aion mennä periaatteella laatu ennen määrää, oon hidas lukija ja mietin asioita paljon lukiessani, mikä tekee siitä niin hidasta.. Mutta kai se on pakko yrittää nopeuttaa tahtia hieman, että kerkee oppimaan kaikki asiat tarpeeksi hyvin. Ei muuta ku tsemppiä kaikille lukemisiin! :)
 
Indicalle:

Aika pahalta tuntuu lukea noita sun juttuja. Ei siis millään pahalla, mutta viljelet kokoajan mm. sitä, että todennäköisyys kouluun pääsemiseen on lähellä nollaa. Niin se vaan menee, että jos johonkin juttuun ei usko niin ei siitä tule yhtään mitään. Niin se on naistenkin kohdalla. Vaikka olisit kuinka komea jätkä, mutta olet itsetunnon puolesta täysi nolla niin ei niitä mimmejä vaan saa. Nimim. kokemusta on (onneksi kuitenkin tilanne on korjaantunut ;))

Toiseksi kun kerrot, että öisin meinaa olla vaikeaa nukkua niin se vaan kertoo siitä, että kone käy liian kovilla kierroksilla. Ei tekisi yhtään pahaa vähän luoda niitä sosiaalisia kontakteja ja vähän hellittää välillä.

Tuolla menolla sinun ei tarvitse kylläkään jossitella jos et pääse, mutta samalla tuo tyyli saattaa johtaa siihen, ettet pääsekään. Ihmisestä tulee konemainen otus, joka ei pystykään koetilanteessa soveltamaan yhtään oppimaansa tietoa.

Se pääsetkö kouluun vai et, ei tule jäämään kiinni siitä, että nyt ennen koetta muutamana päivänä et koskekaan kirjoihin vaan annat vaan aikaa itsellesi ja unohdat kouluhommat kokonaan.

Tsemppiä lukemiseen anyway!
 
Kattelin muuten noita vanhoja pääsykokeita ja lähinnä kansiksen osioita. V-mäisiä kysymyksiä kyllä on ja erityisesti soveltaminen korostuu. Tavallaanhan se vituttaa, että kirjassa ei suoraan esitetä eri malleja vaan pitää itse melkein keksiä eri variaatiot ja opetella ennen koetta. Noh se on sitä jyvien erottelua akanoista
 
Niimpä, toissavuoden kansiksessa on pari aika pahaa kysymystä, eritoten monopsonia joka on siinä käyräkuvassa kysymysvaihtoehdoissa, ei ole käsitelty kirjassa kuin pari riviä, ja, no vaikka se kysynnän hintajoustotehtävän vastaus on 1, niin, se on kompa, koska sanamuoto viittaisi kysynnän yksikköjoustavaan tulojoustoon, mutta toi pitää laskea.
Viimevuoden kansis ei ollut kovin ihmeellinen, 2005 oli aika vaikea, mutta kuten niin monta kertaa on sanottu, on tän vuotinen aineisto+kirjakoe. JA sitä ei todellakaan voi yhtään tietää mitä siitä aineistosta tulee..


Viimevuotinen aineisto oli johtamisesta, ja piti sisällään pienen markkinakatsauksen pelikonsolimarkkinoille, ja niiden kehityksestä, ja tosiaan nintendo wiistä, sony ps3sesta ja x-boxista, sekä levy-yhtiöistä, ja levymyyntikehityksestä. Sellanen ~vajaa 10 sivunen aineisto.

Itse vastasin neljään, joista yhteen väärin.
 
Itse kanssa kun vertasin 06 ja 05 pääsykokeita viime kevään pääsykokeeseen niin kansis oli aika erilaista. Kirjahan vaihtui viime keväänä joten olisiko mahdollista, että esim. tuo monopsomi olisi käsitelty tarkemmin vanhassa kirjassa?

No sillähän nyt ei ole enää väliä kun on tämä kirja ja aineistokoe tiedossa. Tietenkin oma itseluottamus vähän heilahtelee kun ei ole käryäkään joistain kysymyksistä vaikka uudesta kirjasta on koittanut katsoa.

Kaavat tulee olemaan kovassa ulkoluvussa ja mindmappia siitä miten asiat littyvät toisiinsa. Nyt huilaamaan ja huomenna jatkuu! =)
 
En nyt jaksa lukea koko threadia kokonaan, mutta;

onko mahdollista, että jos menestyy hyvin huonommassa kauppakorkeassa, kuten vaikka Vaasassa, niin kykenee vaihtamaan kesken opintoja, vaikka ensimmäisen vuoden jälkeen Helsinkiin? Ja kuinka helppoa se on kun aletaan opiskelemaan maisteriksi?

Tätähän en suunnittele, mutta kävi nyt mielessä.
 
En nyt jaksa lukea koko threadia kokonaan, mutta;

onko mahdollista, että jos menestyy hyvin huonommassa kauppakorkeassa, kuten vaikka Vaasassa, niin kykenee vaihtamaan kesken opintoja, vaikka ensimmäisen vuoden jälkeen Helsinkiin? Ja kuinka helppoa se on kun aletaan opiskelemaan maisteriksi?

Tätähän en suunnittele, mutta kävi nyt mielessä.

Muualle saattaa pystyä vaihtamaan mutta Helsinkiin ei ennen kuin siinä vaiheessa kun kaikki muut paitsi gradu on tehty. Kaikkia opintoja ei ainakaan Vaasasta Turkuun vaihtaessa saa korvattua.

Näin ainakin oli pari vuotta sitten.
 
Muualle saattaa pystyä vaihtamaan mutta Helsinkiin ei ennen kuin siinä vaiheessa kun kaikki muut paitsi gradu on tehty. Kaikkia opintoja ei ainakaan Vaasasta Turkuun vaihtaessa saa korvattua.

Näin ainakin oli pari vuotta sitten.


Selvä, kiitos!
 
Back
Ylös Bottom