Kauppakorkeaan 2008

OFFTOPIC!

Kannattaa Indica katsella vaikka Helsingin Sanomien Nimitykset-palstaa. Miten kummassa siellä on niin paljon tradenomeja päällikkötehtäviin nimitetty? Eivätkö kaikki tradenomit olekkaan Siwan kassalla.

Kaikki nyt on varmaan jo lukeneet tarpeekseen sun tradenomiahdistuksestasi. Voit vapaasti olla itseksesi tradenomeista ihan mitä mieltä tahansa, mutta älä enää jaksa lässyttää tota kaupankassa-paskaa. Reaalimaailmassa tradenomin lapuilla voi päästä aika korkeallekkin. Allekirjoittanutkin tuntee muutaman. Sitä en kiellä, etteivätkö koulutusmäärät olisi vituillaan.

Edit. Juu kyllähän Indica sulla asennetta on. Toivottavasti pääset sisään. Kannattaisi vaan keskittyä niihin omiin juttuihinsa ja jättää noi valheellisen kuvan luovat tradenomilöpinät vähemmälle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse suosittelisin Indicalle sitä, että JOS kauppakorkeakoulun ovet eivät aukene tälläkään kertaa, opiskele myyntityötä ja vaikka sitten rahoitusta avoimessa yliopistossa.

Tradenomin pahvi ei ole mikään lasiovien sulkija jos tyyppi on oikea. KTM:n paperit eivät aukaise laseja jos tyyppi ei ole oikea.
Nykyään voi suht helposti sitä paitsi päivittää tuon tradenomitutkinnon ylemmäksi korkeakoulutustutkinnoksi (jopa maisteriksi jos on tittelin kipeä ;) ).
Pari vuotta työelämässä, ja jos tutkinto on etenemisen este niin jatkokoulutukseen työn ohessa?
 
OFFTOPIC!

Kannattaa Indica katsella vaikka Helsingin Sanomien Nimitykset-palstaa. Miten kummassa siellä on niin paljon tradenomeja päällikkötehtäviin nimitetty? Eivätkö kaikki tradenomit olekkaan Siwan kassalla.

Kaikki nyt on varmaan jo lukeneet tarpeekseen sun tradenomiahdistuksestasi. Voit vapaasti olla itseksesi tradenomeista ihan mitä mieltä tahansa, mutta älä enää jaksa lässyttää tota kaupankassa-paskaa. Reaalimaailmassa tradenomin lapuilla voi päästä aika korkeallekkin. Allekirjoittanutkin tuntee muutaman. Sitä en kiellä, etteivätkö koulutusmäärät olisi vituillaan.

Edit. Juu kyllähän Indica sulla asennetta on. Toivottavasti pääset sisään. Kannattaisi vaan keskittyä niihin omiin juttuihinsa ja jättää noi valheellisen kuvan luovat tradenomilöpinät vähemmälle.


tradenomilaput oisikin varmasti ihan asiapaprut, JOS, nykyisen noin 8000 ihmisen sisäänoton sijasta sisäänotto oisi vaikka 3000 henkeä vuodessa. Vaan kun ei ole.

JA myöskin ne kaikista idioottimaisimmat bachelor of business administration in information management and fucking master of the universe-linjat voisikin lakkauttaa.

No, kyllä kielitaidon nimissä ihan järkevää opiskelua, vapaaehtoisesti saa aika paljon opiskella eri kieliä, vaikkei niitä hyväksi voidakaan lukea. Itsekin puhun erittäinkin sujuvasti kolmea vierasta kieltä, ja pärjään viidellä vieraalla.

Ja nimityksetpalstalla näkyy nykytendenssi, että vähän duuni ku duuni ni titteli on joku pomo;) nimim. itse olen tällähetkellä moniosaaja-nimikkeellä töissä, ja tiiän sellasen puhelinvaihdetyötä tekevän tyttöihmisen joka on avainasiakassuhdevastaava;)

Ja tottakai reaalimaailmassa voi päästä vaikka NHL:lään divarista, esimerkiksi Jukka Hentunen taisi olla aika vanha ku se otettii pelaamaan HPK:hon, ja maajoukkueeseen, ja divaristahan se löydettiin. Todella suuri ero prosentaalisesti on kuitenkin hyvään asemaan pääsyllä tradenomina ja ktm:mänä. Jälkimmäisenä hyvään asemaan pääsyn todennäköisyys on luultavasti aika paljon suurempi.

Mutta toki niitä ihan perusduunareitakin tarvitaan, se vaa on aika tyhjä arpa joutua itse sellaiseksi.

Ja politiikka on aina yksi vaihtoehto, mihin voi alkaa yrittämään suunnata, puoluetoimintaan, valtuustoon pyrkiä, ja jos pääsee, niin eduskuntavaaleihin vaa ehdolle;)
 
tradenomilaput oisikin varmasti ihan asiapaprut, JOS, nykyisen noin 8000 ihmisen sisäänoton sijasta sisäänotto oisi vaikka 3000 henkeä vuodessa. Vaan kun ei ole.

JA myöskin ne kaikista idioottimaisimmat bachelor of business administration in information management and fucking master of the universe-linjat voisikin lakkauttaa.

No, kyllä kielitaidon nimissä ihan järkevää opiskelua, vapaaehtoisesti saa aika paljon opiskella eri kieliä, vaikkei niitä hyväksi voidakaan lukea. Itsekin puhun erittäinkin sujuvasti kolmea vierasta kieltä, ja pärjään viidellä vieraalla.

Ja nimityksetpalstalla näkyy nykytendenssi, että vähän duuni ku duuni ni titteli on joku pomo;) nimim. itse olen tällähetkellä moniosaaja-nimikkeellä töissä, ja tiiän sellasen puhelinvaihdetyötä tekevän tyttöihmisen joka on avainasiakassuhdevastaava;)

Ja tottakai reaalimaailmassa voi päästä vaikka NHL:lään divarista, esimerkiksi Jukka Hentunen taisi olla aika vanha ku se otettii pelaamaan HPK:hon, ja maajoukkueeseen, ja divaristahan se löydettiin. Todella suuri ero prosentaalisesti on kuitenkin hyvään asemaan pääsyllä tradenomina ja ktm:mänä. Jälkimmäisenä hyvään asemaan pääsyn todennäköisyys on luultavasti aika paljon suurempi.

Mutta toki niitä ihan perusduunareitakin tarvitaan, se vaa on aika tyhjä arpa joutua itse sellaiseksi.

Ja politiikka on aina yksi vaihtoehto, mihin voi alkaa yrittämään suunnata, puoluetoimintaan, valtuustoon pyrkiä, ja jos pääsee, niin eduskuntavaaleihin vaa ehdolle;)

Aiheutti kevyehköä repeilyä tuo "Master's of the Universum -linja" :hyvä:

Mä ainakin pyrkisin tuollaiselle linjalle, jos sellaista jossain tarjottaisiin! Pitäsköhän mailata johonkin Haaga-Heliaan, Evtekiin tai HSE:lle että ne järjestäis tuollaista.

Aloin heti hahmottelemaan, että mitä tuolla opetettaisiin...
 
Aiheutti kevyehköä repeilyä tuo "Master's of the Universum -linja" :hyvä:

Mä ainakin pyrkisin tuollaiselle linjalle, jos sellaista jossain tarjottaisiin! Pitäsköhän mailata johonkin Haaga-Heliaan, Evtekiin tai HSE:lle että ne järjestäis tuollaista.

Aloin heti hahmottelemaan, että mitä tuolla opetettaisiin...

taikamiekkailu 1 - 5op
taikamiekkailu 2 - 5op
taikamiekkailun jatkokurssi - 3op
 
taikamiekkailu 1 - 5op
taikamiekkailu 2 - 5op
taikamiekkailun jatkokurssi - 3op

Siis jos joku on varmaa niin se on aivan varmaa että noi mä laittaisin mun CEEEVEEEN etusivulle. Tietenkin heti sen kohdan jälkeen, johon olen kirjoittanut, että ylempi korkeakoulututkinto "Master's of the Universum" -linja.

Niin joo, ja pahoittelut teidän pääsykokeisiin lukevien threadin sotkemisesta. Voin luvata että ette muista pääsykokeissa mitään muuta kuin "Master's of the Universumin" :D
 
Nimenomaan, Korkeakoulu allcapseilla. Sitte university of applied sciencesistä sanat applied ja sciences lahjakkaasti unohdetaan;)

ja mihkään CV:seen. eihän masters of the universe-linjalta haeta töihin, sieltä työnantajat tulee limusiinilla 7 eri huo.. anteeksi tanssitytön, kolmenkymmenkilon sammion kaviaaria, kuuden dom perignon-pullon ja kamelin kanssa hakemaan josko arvon Korkeakoulun arvon Bachelor of heroism in mastering the universe vaivautuisi tulla tekemään mahtitulosta ja lisäarvoa yritykselle.


Jos viitsii.;)

Jep.. ihan mielenkiinto kirjoihin on säilynyt, jyväskylään lähtee hakemus huomenna, ja voisi niihin vähän kanssa lukea spesifisti. Kumma kyllä mulla motivaatio on parempi ku lähtiessä tähän projektiin;) Lueskelua taas ohjelmassa koko viikoksi. ihan hyvältä tuntuu.
 
Isot konsulttifirmat rekryää kokoajan suoraan koulunpenkiltä/just valmistuneita KTM porukkaa riveihinsä oravanpyöräänsä koulutettavaksi. Aina on vanhempien konsulttien / tilintarkastajien mukana nuorempia mukana opissa ja tekemässä 16h päivää.

Liikkeenjohdon konsultiksi on tunkua kuitenkin, onhan se mediaseksikästä..tehdä tusinaorjana loputonta päivää ja viikonloppuja töissä. Mutta saa pitää krakaa ja kehua olevansa siinnä ja tässä projektissa XX asiakkaalla, kunnes huomaa että on 40v lähestymässä ja on juminut manager tasolle sekä uhrannut kaiken elämänsä firmalle. Helmeilevää.

Mutta omia valintoja, mihin haluaa elämänsä käyttää ja kenen hyväksi.
 
Jos konsultiksi halajaa, niin silloin kannattaa miettiä hyvin tarkasti minne hakee opiskelemaan. Suuriin konsulttipuljuihin voi olla todella todella vaikeaa päästä, ellei ole HSE:n, tuta:n tai Hankenin kasvatti. Näin ainakin siis McKinseyn, Bainin ja BCG:n osalta.
 
Isot konsulttifirmat rekryää kokoajan suoraan koulunpenkiltä/just valmistuneita KTM porukkaa riveihinsä oravanpyöräänsä koulutettavaksi. Aina on vanhempien konsulttien / tilintarkastajien mukana nuorempia mukana opissa ja tekemässä 16h päivää.

Liikkeenjohdon konsultiksi on tunkua kuitenkin, onhan se mediaseksikästä..tehdä tusinaorjana loputonta päivää ja viikonloppuja töissä. Mutta saa pitää krakaa ja kehua olevansa siinnä ja tässä projektissa XX asiakkaalla, kunnes huomaa että on 40v lähestymässä ja on juminut manager tasolle sekä uhrannut kaiken elämänsä firmalle. Helmeilevää.

Mutta omia valintoja, mihin haluaa elämänsä käyttää ja kenen hyväksi.

Jeppis, Tilintarkastus ja konsulttifirmoista ainakin Deloitte, PWC, KPMG ja Accenture rekryävät jatkuvasti erityisesti laskentatoimen puolelta vastavalmistuneita ja valmistumassa olevaa porukkaa. Pari kaveria tekee edellä mainituissa firmoissa hommia ja päivät on kuulemma pääsääntöisesti pitkiä ja liksa surkea. Henkilöstön vaihtuvuuskin on käsittääkseni aika suurta. Muualla kuin laskentatoimen puolella pääsee kuulemma alkuun vääntämään ahkerasti powerpointteja ja tekemään rutiininomaista taustaduunia.

Tosin onhan noissa hommissa puolensakin, liksa voi ilmeisesti nousta hyvinkin nopeasti jos on pätevä kaveri. Työkavereina on suhteellisen paljon nuoria vastavalmistuneita tai valmistumassa olevia ja työn ohessa pääsee näkemään useita erilaisia firmoja sisältäpäin.
 
Mikä niissä piireissä on surkea liksa? Omalla alalla sanoisin että alle 10€/h on surkea.

Rupesi aihe muutenkin kiinnostamaan, onko KTM:n virka yhtä tasapaksua paskaa kuin minkä tahansa konttorirotan, vai voiko siitä saada oikeastikin jotain mielenkiintoista aikaiseksi? Jos sitä vaikka vaihtaisi alaa
 
Kaveri on juuri valmistumassa Turusta ja oli Accenturen työhaastattelussa. Töitä olisi ollut tarjolla, mutta 5kk määräaikainen pesti Helsingistä 2200€/kk.

Kaveri oli sitä mieltä, että Accenture saa pitää hyvänään moisen tarjouksen. Tulotaso on sama kuin jos asuisi Turussa ja tienaisi ~ 1800€/kk ja sen verran saa lähes mistä vaan. Kuitenkin kaverin palkkatoive olisi ollut 3000€ josta hän olisi ollut valmis joustamaan jonkin verran luonnollisesti... mutta ei sentään kolmasosaa.
 
Mikäs kauppatieteiden osalta on tilanne noin muuten, amiska-insinöörinä on ollut töiksi tarjolla lähinnä palkatonta lattian lakaisua, mikä laittaakin miettimään alan vaihtoa.
 
Ainakin pääkaupunkiseudulta töitä löytynee tällä hetkellä melko hyvin. Tosin suhdanteet vaihtuvat nopeasti ja kaupallisten aineiden opiskelijoita on paljon yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa, joten tiedä sitten mikä tilanne on muutaman vuoden kuluttua.

Jos lukumotivaatiota löytyy, niin kauppatieteistä valmistuu ainakin laskentatoimen, johtamisen ja markkinoinnin puolelta suht helposti kolmeen - neljään vuoteen. AMK-inssin tutkinnosta saa todennäköisesti muutaman kurssin tai esimerkiksi sivuaineen korvattua, joten pystyt halutessasi valmistumaan hyvinkin nopeasti.

Mielestäni opintoviikkoja, tai nykyään pisteitä saa kohtalaisin arvosanoin naurettavan helposti. Tosin tämäkin riipppuu varmaan aika paljon ihmisestä ja siitä, onko taustalla muuta koulutusta. Suoraan lukiosta tulleilla voi olla enemmän ongelmia kurssien kanssa. Kauppatieteilijöihin mahtuu muutenkin suhteellisen paljon itsestään liikoja luulevia idiootteja, jotka tappelevat jo appron kurssien kanssa. Em. ihmiset kuuluvat usein siihen porukkaan, joka dissaa aktiivisesti muiden alojen opiskelijoita. Mutta eipä siinä, suurin osa kauppatieteilijöistä on fiksua ja mukavaa porukkaa.
 
...Vaikka tässä postissa tuskin mitään järkevää onkaan, niin pakko mainita, että mua vituttaa suunnattomasti ne kauppatieteiden maisteriksi opiskelevat, jotka dissaavat kaikkia "vitun duunareita" ja välillä tunnen kyllä kollegoitani kohtaan suorastaan myötähäpeää. Vaikka mikäs siinä jos isukin firmasta on valmistumisen jälkeen laskentapäällikön paikka tarjolla, niin kuin monesti tuntuu olevan.

Tämä kyllä osaa sapettaa joissain akateemisissa tai wannabeakateemisissa ihmisissä. Duunaritöistä puhuttaessa kommentit ovat tyyliin "kaikki ruumiillinen työ on paskaa" ja kaiken kukkuraksi nämä ihmiset on kasvatettu lapsesta lähtien ajattelemaan näin :curs:


Itse aloittelin tässä viime viikolla lukemisen pääsykokeisiin. Joensuuhun olen pyrkimässä. Katsotaan nyt mihin rahkeet riittää, sillä vaikka Joensuuhun pääsy on helpoimmasta päästä, niin aika kankeaa on 2 vuoden totaalisen opiskelutauon jälkeen. Kirjoittaminenkin tuottaa ongelmaa :D ..saati sitten keskittyminen lukemiseen
 
Tsemppiä lukuihin;)

Elä huoli, mä luulen, että meikäläiset sikainnokkaat jotka lukee lähemmäs kymmenentunnin keskiarvolla tammikuun alusta saakka, ja jotka on alottaneet viime heinäkuussa, ja kunnon tsempillä vuoden alusta ollaa aika pieni vähemmistö kuitenkii;)

Noh. kukin tavoillaan, osalle meistä ihmisistä akateeminen sivistys on kunnia-asia, osa halveksii ihan helvetisti kaikkia, jotka vaa pyörittelee papereita, eikä tee oikeaa työtä, kuten ole vaikka asfalttihommissa, ja kaikki muut on niitten mielestä ihan homoja.

Mäkin pyrin myös joensuuhun, se, että onko se kakkos vai kolmosvaihtoehtona on vielä hämärän peitossa, kun en ole päättäny, että haenko HSE:lle ykkösenä vai en. eli Lappeenranta on joko ykkönen, jollon joensuu on kakkonen, tai sitte lappeenranta on kakkonen, ja joensuu kolmonen, ja HSE laitetaa ekaksi. Enpä oo päättäny, mutta jkl:n paperit laitan huomenna
 
e:muute tunnen yhden tuta-di:n joka pääsi liikkeenjohdon konsultiksi tosiaan valmistuttuaan ihan ensimmäseen työpaikkaansa.
Mulla on omasta vuosikurssista (Otaniemen tuta) aika moni kaveri tehnyt jo parin ekan vuoden jälkeen liikkeenjohdon konsulttina hommia. Yhden kaverin eka duuni oli McKinseyllä New Yorkissa, jne.
Siinä huomaat erään elämän vääryyden :( Tuotantotalouden dippa on arvokkaampi otus liike-elämässä kuin perusekonomi. Esim. tekninen sivuaine auttaa heitä kovasti, eikä kukaan ota huomioon dippatyön laatua verrattuna graduun, ts. kakkaa nahkakansissa. /katkeratilitys.

:)
Nyt on kyllä pakko ihmetellä, minkä koulun graduun DI-työtä oikein vertaat? Nimittäin sekä HSE:n että TKK:n tuotantotalouden opiskelijana olen erittäin vahvasti siinä käsityksessä, että TKK:lla jo pelkkä erikoistyön laajuus voi olla samaa luokkaa kuin HSE:lla gradun empiirinen osuus. Ja tämä käsitykseni koostuu molempien koulujen tutkintovaatimusten kohtalaisen perinpohjaisesta tutkimisesta omia opintojani varten, sekä lukuisten molemmissa kouluissa opiskelleiden tuttujeni kuvauksista ja kertomuksista. On siis mielestäni todella erikoinen väittämä, että TKK:n DI-työ olisi "kakkaa nahkakansissa" verrattuna johonkin HSE-graduun.

Voisitko siis Manaatti hieman perustella väittämääsi? Oletko kenties opiskellut molemmissa opinahjoissa (jolloin olisit rehellisesti sanottuna ensimmäinen tutapellen ja kylterin yhdistelmä, jonka kuulen väittävän TKK:n ja HSE:n vaatimustasojen menevän juuri noin päin)?
 
Itse en voi ymmärtää mikä siinä konsultin työssä niin viehättää. Konsulteilla on yleisesti ottaen varsin naurunalainen maine käsiään huitovina tyhjäntoimittajina:

http://www.taloussanomat.fi/markkin...sultti+ja+kaivaa+toolkiti%E4%E4n/20084687/110

Bossin puku päälle, PowerPoint-esitys pyörimään ja paskaa jauhamaan.

Tämä on tietenkin kärjistys. Ite pidän sellaisia yhden päivän "yleispäteviä" seminaareja jonkun konsultin vetämänä täydellisenä ajan ja rahan haaskauksena.

Toisaalta, jos tilataan joku laajempi selvitys joltain pätevältä lafkalta, niin siitä voi oikeasti olla hyötyä, että joku katsoo sen firman toimintaa ulkopuolisen silmin.
 
Back
Ylös Bottom