Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hae ihmeessä mikäli kiinnostaa. Sitä ennen olisi varmaankin järkevää hankkia hieman työkokemusta että kesäduunit jne järjestyvät helpommin ja saat tietynlaista perspektiiviä käytännön työelämästä.
 
Maksoinpas just valmennuskurssilaskun, toivottavast on sen arvosta;)
 
Eli aika perke-leen paljon enemmin, kuin mitä tienaa koskaan taksikuskina, baarimikkona, kaupan kassatyöntekijänä, pankkineitinä, puutarha-apulaisena, autokoulunopettajana, sosiaalityöntekijänä tai sairaanhoitajana.


Niin..siis keskiarvo oli tuo 4949e/kk, mediaani 4291e/kk. Joka on tietenki myös jo hyvin. Kannattaa kuitenkin lukea tuostakin populistisesta artikkelista loppu kaneetti, eli työviikko on ns.6 päiväinen.

Mutta kuten sanottu, se on ihan oma päätös mitä haluaa elämältään ja työltään. KTM tutkinto mahdollistaa ja avaa ajatusmaailmaa tehdä monipuolisia tehtäviä, jos vain itse ihmisestä on johonkin. Kaikki ei halua sellaisia tehtäviä ja se ei heitä huononna.
 
Tiedättekö onko tonne kauppakorkeisiin, pakkovaatimuksena se lukio? Itse kävin ammattiopistossa merkonomi linjan ja repäsin sieltä 4,25 keskiarvon. Edellisten pääsykokeiden kysymyksistä ilman yhdenkää edellä mainittuista kirjoja lukematta, meni noin 80% oikein.

Eli kantsiiko tämmöisen fisun, joka ei jaksanut aikoineen lukioon mennä pyrkiä tonne vai onko sielä joku lukionkäynti pakko.

Ei ole lukiopakkoa, riittää että on suorittanut vähintään 3vuoden toisenasteen koulutuksen. Joissakin kursseissa joutuu sitten vähän enemmän panostamaan, kuten matematiikka/kielet, mutta se on vain itsestä kiinni. Joissakin taas selkeä etu tulee aikaisemmasta kaupallisesta koulutuksesta.
 
Indica:

http://www.kylterit.net/jasenedut_palvelut/palkkaneuvonta

"Vastavalmistuneen alkupalkkasuositus vuodelle 2008:

SEFE suosittelee, että vastavalmistuneen ekonomin, joka on koulutusta vastaavassa, ei-esimiestehtävässä alkupalkka on 2 750 - 3 150 €/kk . Palkkasuosituksen oletuksena on, että henkilöllä ei ole pitkäaikaista työkokemusta opiskeluajalta. Palkka vaihtelee työn vaativuuden, aikaisemman kokemuksen ja työmarkkina-alueen mukaan. Alkupalkkasuositukset vuodelle 2008 julkaistaan tammikuussa 2008."

Tervetuloa karuun todellisuuteen. Lisäksi, SEFE:n suositukset vedetään reippaasti yläkanttiin myös kesätöistä puhuttaessa, tosin niin tekevät lähes kaikki muutkin tahot. Mm. metalliteollisuudessa teekkari ei revi välttämättä sitä palkkaa, jonka kaikkitietävä liitto suosittaa.

Tärkeintä on se, kuinka paljon paalua uskaltaa pyytää. Neljää tonnia ei yksikään aloittava saa, ei edes jumalaisella rahoitusalalla.
 
Mutta, tolta tasolta palkka tulee vuosien myötä nousemaan erittäinkin reippaasti..

Vastavalmistuneen oikeustieteen maisterin vähimmäispalkkasuositus vuodelle 2007 on 3210 euroa kuukaudessa. Vuonna 2006 vähimmäispalkkasuositus oli 3050 euroa kuukaudessa.

Vara- ja oikeusnotaarien palkkasuositus on 2500 euroa kuukaudessa. Vuonna 2006 vähimmäispalkkasuositus oli 2400 euroa kuukaudessa.

eipä paljoa eroa kuitenkaan oikeustieteellisen palkoista. Lääkärit taitaa olla ainoat, jotka suoraan tienaa hyvin, mutta kyllä mediaaniansioissa ekonomit on korkeammalla kuin DI:t tai juristit.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2602
 
Tärkeintä on se, kuinka paljon paalua uskaltaa pyytää. Neljää tonnia ei yksikään aloittava saa, ei edes jumalaisella rahoitusalalla.

Sen verran pitää puolustaa Indicaa, että kyllä jumalaisella rahoitusalalla (liikkenjohdon konsultit mukaan luettuna) vastavalmistunut voi saada sen neljä tonnia kuussa - ja jos bonukset ottaa mukaan niin itse asiassa aika monessakin paikassa painetaan neljän yli.
 
En tosin tiedä yhtäkään vastavalmista, joka palkattaisiin nollakokemuksella konsultoimaan, mutta onhan titteleiden kumartajia aina ollut ;)

Kenties "yksikään" oli kannaltani liian voimallinen sanavalinta. Sanotaan, että ehdottoman harvat. Nollakokemuksella ei rahoitusjumalaksi noustakaan, yleensä siihen vaaditaan pankin/rahoitusalan "paskahommia" monta kesää.

Kauppalehden uutisoinnissa täytyy muistaa se, että jyräyskäsitteessä ei liiemmin mainita työuran kestoa. Suuria eroja syntyy vasta siinä vaiheessa, kun on "aikuisten oikeesti" arvokas aivopääoma yritykselle. Vastavalmis tai jonkin aikaa työelämässä ollut ei sitä ole.
 
Mutta jonain päivänä on, monilla muilla koulutuksilla ei KOSKAAN ole käytännössä mitään mahdollisuutta päästä edes 3000 euroon kuussa, hyvä kun kahteen, ja etenemismahdollisuudetkin on aika nollassa.

e:muute tunnen yhden tuta-di:n joka pääsi liikkeenjohdon konsultiksi tosiaan valmistuttuaan ihan ensimmäseen työpaikkaansa.
 
e:muute tunnen yhden tuta-di:n joka pääsi liikkeenjohdon konsultiksi tosiaan valmistuttuaan ihan ensimmäseen työpaikkaansa.
Siinä huomaat erään elämän vääryyden :( Tuotantotalouden dippa on arvokkaampi otus liike-elämässä kuin perusekonomi. Esim. tekninen sivuaine auttaa heitä kovasti, eikä kukaan ota huomioon dippatyön laatua verrattuna graduun, ts. kakkaa nahkakansissa. /katkeratilitys.

:)
 
En tosin tiedä yhtäkään vastavalmista, joka palkattaisiin nollakokemuksella konsultoimaan, mutta onhan titteleiden kumartajia aina ollut ;)

Kenties "yksikään" oli kannaltani liian voimallinen sanavalinta. Sanotaan, että ehdottoman harvat. Nollakokemuksella ei rahoitusjumalaksi noustakaan, yleensä siihen vaaditaan pankin/rahoitusalan "paskahommia" monta kesää.

Eihän tää olematon työkokemus liity aiheeseen mitenkään.

En mäkään ole kuullut koskaan, että kukaan konsultiksi pääsisi ilman yhtään aikasempaa työpaikkaa. Kyse oli valmistumisen jälkeisestä ensimmäisestä vakituisesta työpaikasta. Tätä vakkaripaikkaa on toki saattanut edeltää monta kesää "paskahommia" pankin bäkkärissä.

Myönnän toki, että koska mun otos valmistuneista rahotuksenlukijoista perustuu stadin kauppikseen, se ei varmaan edusta maakuntien työllistymistilannetta. Mutta ainakaan HSE:n rahotuksen laitoksella en käyttäisi ilmaisua ehdottoman harvat kuvaamaan, kuinka moni vastavalmistunut tienaa yli neljä tonnia kuussa.
 
En tosin tiedä yhtäkään vastavalmista, joka palkattaisiin nollakokemuksella konsultoimaan, mutta onhan titteleiden kumartajia aina ollut ;)

Näin tapahtui avopuolisolle: valimstui hyvin paperin (keskiarvo 90 pistettä) kauppiksesta ja pääsi saman tien konsultiksi, toki kokemusta oli taloushallinnosta, n 6 kk verran (ei ottanut paikkaa vastaan). Palkka olisi ollut 4k/kk + bonarit (helposti 10-15 k/vuos, mutta työviikko olisi sitten jo hieman pidempi kuin 40 h (about 12-14 h/pvä olisi ollut).
Eli kyllä niin voi käydä että pääsee suoraan ilman "alan" kokemusta. Mutta sanoisin että yleisesti ottaen noi SEFEn palkka-suositykset ovat kyllä yläkanttiin, olen itsekin KTM ja palkka on siinä 3000/kk.

Rahaa saa tasan niin paljon kuin haluaa loppujen lopuksi, jos olet ahkera ja jaksat oikeasti yrittää. Mutta kukaan ei tuu sanomaan sulle että ota tästä nyt lisää rahaa, vaan sun pitää olla hyvä, osata myydä itseäsi ja aina pyrkiä eteenpäin, ihan sama ootko KTM, suutari, taksikuski, lääkäri, asianajaja etc.
 
Siinä huomaat erään elämän vääryyden :( Tuotantotalouden dippa on arvokkaampi otus liike-elämässä kuin perusekonomi. Esim. tekninen sivuaine auttaa heitä kovasti, eikä kukaan ota huomioon dippatyön laatua verrattuna graduun, ts. kakkaa nahkakansissa. /katkeratilitys.

:)
Sen verran täytyy itsekin näitä juttuja kommentoida, että kyllä konsulttifirmoihin voi ihan perusekonomitkin päästä, suoraan valmistuttuaan, eli ei sekään mikään mahdottomuus ole.

Ja sekin, jos on sitten heti alkuun konsulttina ei välttämättä tarkoita, että paljon ketään välttämättä konsultoidaan, vaan muitakin kivoja hommia varmasti löytyy ihan niin pitkäksi aikaa, että voidaan ottaa muihinkin tehtäviin mukaan.

Ja konsultointiakin on ihan niin montaa erilaista kuin on toimintaa yrityksissäkin. Eli eri aloilta ja pääaineista valmistumalla pääsee varmaan jokaiselta konsultiksi, jos edes kaikki haluaa, toisiin konsultointihommiin helpommalla, toisiin ei melkein millään.

Edit: Lisätään nyt itsekin sama mitä vondkin tuossa sanoi, että se konsultinhomma voi helposti olla myös sitten aikasta vaativaakin. Itse nyt en päässytkään vaikka hain, mutta nyt pienen lapsen isänä en kyllä enää hakisikaan, vaikka saisi 100 000 vuodessa, jos se tarkoittaa niitä pitkiä työpäiviä. Tekee niitä enemmin sitten vanhempana, kun vaimo teini-ikäiset lapset vaan vittuilevat muutenkin ja ovat tyytyväisiä, kun ei ole kotona, kunhan rahaa vain tuo.

Ja sefen suositukset on ihan kivoja, mutta ei kannata pettyä, jos saakin reilusti vähemmän. Tosin sen verran pitää mainostaa, että itse sain neuvoteltua sopimuksen, joka on yli sen alkupalkkasuosituksen.
 
muute tunnen yhden tuta-di:n joka pääsi liikkeenjohdon konsultiksi tosiaan valmistuttuaan ihan ensimmäseen työpaikkaansa.

Monet konsulttifirmathan nimenomaan etsivät vastavalmistuneita (jolloin harvemmin on kovin vahva työkokemus) tyyppejä päästäkseen kouluttamaan heitä puhtaalta pohjalta oman firmansa käytäntöihin. Näin esimerkiksi Accenturella. Tällöin rekrytoinnissa painaa enimmäkseen opintomenestys ja -nopeus ja luonnollisesti sitten haastattelut. Niin, ja yhtä lailla sinne rekrytään ekonomeja ja diplomi-insinöörejä.

Noista ekonomien alkupalkoista en osaa sanoa mitään, mutta sattuneista syistä olen katsellut tutalta valmistuneiden dippainssien alkupalkkoja ja vuoden 2007 TEKin tutkimusten mukaan alkupalkan keskiarvo oli 3167e, mediaani 3027e ja 90%-fraktiili 3931e. Aika harva siis pääsee yli 4k ansioille heti valmistuttuaan. Uskoisin, että KTM:ien alkupalkat ovat myös aika lähellä näitä numeroita.
 
Iha positiivista juttuu taas, kiitos, koska kyllä sitä työelämääsijoittumistaki pitää miettii, jo ennenku varsinaisesti hakeekaan, että varmasti on sitte oikealla alalla, Itseä nimittäin konsultointityö kiinnostaa aika paljon. Kyllä mua ne paljonpuhutut rahoitusalan jutut, kaikki investointipankkihommat ja sensellaiset analyytikkojutskat eniten kiinnostaa, mutta ne saattaa olla vähän helvetin epärealistisia töitä loppujenlopuksi, ja hyvänä kakkosena mua kiinnostaisi joskus olla konsultti.

En niinkään välttämättä mikään sihteeri/ajojärjestelijä/myyjä/myyjien lähin esimies/kopiokonevastaava, sellanen haluaisi ikipäivänä olla, mitkään assistenttiduunit ei vaan yhtään nappaa.

Konsultti tai rahoituspuolen asiantuntijaduunit kiinnostaisi, ja liikkeenjohdon konsultiksi kaikkien tuta-di:tten, ja KTM:mien sekaan voisi olla älyttömän vaikea päästä tradenomina, jonka suuntautuminen ei ole mikään normaali. Niin, ja jos joskus vaan oisi mitenkään mahdollista hakea EU-tehtäviin, ihan kokeeksi, nykykoulutuksella ei ole mitään tsäänssejä.

(anonymiteettini takia en julkisesti kerro missä opiskelen ja mitä;))
Sen lisäksi mä olen aivan älyttömän pettynyt aivan olemattoman ohueen ja vaatimattomaan teoriapohjaan ja perin kapeaan käytännönkään opetukseen, ja aivan mitättömään vaatimustasoon, ja hommatkaan mihin pitäisi valmistua ei kiinnosta yhtään.
Eikä palkkatasokaan koskaan tulisi olemaan lähelläkään kolmea tuhatta euroa, jos kaksikaan tuhatta saisi, niin oisin tosi yllättyny.

Eli niihin hommiiin mihin mä haluan taitaa olla perin vaikea päästä ilman kauppakorkeaa tai tutaa.
En ainakaan usko että ihan helpolla pääsee, kun ktm:miäkin on ihan vitun monia halukkaita ja fiksuja jotka ei pääsisi.

Senlisäksi periaatteessa oon tosi kiinnostunu mahollisuudesta joskus ehkä opiskella maisteritasolta eteenpäin. Sekään nimittäin ei onnistu nykysellä *koulutuksella*

E: niin ja tosiaan, kun oon kiinnostunu asiantuntijatehtävistä, eli investointihommista, analyytikkojutskista, konsultoinnista ja EU-töistä, johon ei ehkä KTM oo kovin hyvä koulutus, vaikka tunnenkin sellasen joka on ollu, ja kun oon kiinnostunu opiskelemaan maisteritasolta mahdollisesti vielä eteenpäin, munmielestä ei oo ollenkaa paskempi idea hakea;) Saattaisi tuonkaltaiset työt jäädä aika tavoittamattomiin tradenomeille. Ja varsinkaan, ku ei niinku nii yhtää kiinnosta taas ne ns.omanalan hommat, ennemmin menisin vaikka kaivinkonekuskiks.
 
no kai niitä sitte on jotaa sihteereitä ja myyjiäki, mistä mä tiiän, ei tuttavapiirii kuulu kovinkaa montaa yleesäkkää akateemista ihmistä. Neki jotka on, on lääkäreitä, tutalaisia ja yksi kemiantekniikan di.

Ainoot kauppatieteilijät, jota koskaa oon tavannu luonnossa taitaa olla oman koulun opettajat, ja yks emäntä jonka kanssa oon 5 minuuttia jutellu onnelassa joskus 2v sitte.


Mut tosiaa mitkää assistenttisihteeriajojärjestelijävarastomiesmyyjäkassatätikahvinkeittelijätyöt ei tosiaakaa vittu kiinnosta. Ja ei kai konsulttifirmoihi oo kiellettykkää hakemasta, jos kauppakorkeesta joskus tulee valmistuneeksi;)

e:tuttavapiirii kuuluu siis tradenomeja, lukion käyneitä ilman yo-lakkia ja vartijoita. Niin ja yksi tuleva amk medianomi.

Jos tuttavapiirissä ei oo yhtään lähellekkään akateemista ihmistä, ja kun oon omanikäsia akateemisia tavannu tasan 3, yhen entisen kaverin veljen, joka on tkk:lla, ja yhen kemistimuijan, jota oon yrittäny pokata, ja yhen informatiikkaa opiskelleen naisen, ei mun kontaktit tohon akateemisee puolee oo kovin vahvat;) oon kaveripiirini ainoa, joka koskaa on missää yliopistossa sisällä käyny. tunnen enemmän ihmisiä joilla on rikosrekisteri, ku jotka on päässeet ikipäivänä opiskelemaan..
 
Esimerkiksi monet Trainee-ohjelmat sisältävät aika konkreettista työtä kaupan alalta, aina myyjistä ja kassaneideistä eteenpäin. Näin saavat tulevat pomot tietää konkreettisesti miten se raha virtaa sisään ja mitä toimintoja yrityksen arvoketju pitää sisällään.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että aloitan kyllä myös valmistuttuani ns. pohjalta, sillä asiakkaiden kohtaaminen, rahan konkreettinen tuleminen sekä käytännön työtehtävät auttavat hahmottamaan myös laaja-alaisemmin yrityksen tehtäväkenttää.

Kyllä valmistumisen jälkeen voi päästä huippuduuneihin, mutta itse preferoin kyllä sitä, että ylipäätään on kokemusta myös monenlaisista operatiivisista tehtävistä. Ja kyllä monet KTM:t taitavat olla ensimmäisenä niitä Indican mainitsemia myyjien lähimpiä esimiehiä tai tiiminvetäjiä. Kyllä se johtaminenkin jos siihen on kykenevä on hyvä aloittaa operatiivisen toiminnan tehtävistä.

Itse en näe miksei tradenomi voisi päästä huipulle. Niin kuin Indica sanoi, että osaaminen ratkaisee ja se kumuloitunut tieto, joka tuottaa lisäarvoa. Kyllä monet tradenomiopiskelijat voivat olla paljon kunnianhimoisempia kuin nämä burberry-ihmiset kauppiksessa. Kuitenkin liike-elämässä hienointa onkin juuri se, että rahaa voi kyllä tehdä koulutuksesta riippumatta, ehkä tietenkin tänä päivänä on oletettavampaa että KTM on tulevaisuudessa paremmin palkattu kuin merkonomi.

"Mut tosiaa mitkää assistenttisihteeriajojärjestelijävarastomiesmyyjäkassatätikahvinkeittelijätyöt ei tosiaakaa vittu kiinnosta."

Tuo kuulostaa oikeasti aika pelottavalta. Ei ne ehkä niitä unelmien työtehtäviä ole joita 5 vuoden tämän maan koulutuksella tähdätään, mutta tuo asenne kummastuttaa minua suuresti. Yleensä noista assistenttitehtävistä saa aika hyvän lähtölaukauksen omaa uraa ajatellen kaiken lisäksi ;)

Vaikka tässä postissa tuskin mitään järkevää onkaan, niin pakko mainita, että mua vituttaa suunnattomasti ne kauppatieteiden maisteriksi opiskelevat, jotka dissaavat kaikkia "vitun duunareita" ja välillä tunnen kyllä kollegoitani kohtaan suorastaan myötähäpeää. Vaikka mikäs siinä jos isukin firmasta on valmistumisen jälkeen laskentapäällikön paikka tarjolla, niin kuin monesti tuntuu olevan.
 
Mulla on sellanen pöhinä että Indica pääsee vielä pitkälle. Jutuissa on sen tyylistä pöljää draivia, jolla tässä maassa on ennenkin tirehtöörin pallille menty.
 
Back
Ylös Bottom