pääaineista ja ammateista ei oikein hirveän tosivahvaa kuvaa oo itselläkään, joten katsaus jää vähän turhan yleisluontoiseksi.
Laskentatoimi--->esim tilintarkastaja, controlleri, töihin vaikka erittäinkuuluisaan pricewatershouse coopersiin.
rahoitus: investointipankkiiri, pörssimeklari, johdon konsultti, rahoituspäällikkö etc.
markkinointi: markkinointipäällikkö, markkinoinnin parissa muuta.
johtaminen.. no jotain, ei kuitenkaan välttämättä nimensä mukaisesti johtamista.
kansantaloustiede: analyytikko, ekonomisti, työnantajia vaikkapa pankit
yritysjuridiikka-->en tiiä siitä hirveästi mitään.
liikeviestintä HSE:llä on sellanen-->opettaja AMK:n sihteeriksiopiskeleville
-->muuten voi kaikkiin lisätä tutkijanuran, kuten yliopistolla yleensä.
Vaihtamisesta en tiedä, normaali-yliopistossa se onnistuu.
Ja kaupan alan kanssa kauppatieteillä ei paljoa ole tekemistä. Eli kauppatieteet on imo vähän huono nimi. Liian kapea. Mutta se on oma mielipide. Jos kaupan alalle, eli vaikka cittarii tai prismaa tai vastaavaa haluaa, on tradenomin tutkinto se mitä kannattaa opiskella. Mutta kaupanalalla palkkataso on aika todella paska( olen itsekin kaupan alalla, en kyllä halua tulevaisuudessa olla) Palkkataso kauppatieteen maistereilla on ihan ok. Keskiansio vastavalmistuneilla noin 4000 euroa kuussa, kaikilla vähänvaille 5000e, ylimmän johdon edustajilla reilut 7000, ja toki optiot ja muut tulospalkkiot tulee päälle. Toki aika isoja tulospalkkiota saa aika todella moni kauppakorkean käynyt.
Rahoitus on palkan puolesta ehkä paras valinta. Itse aion pääaineeksi aikanani ottaa juuri rahoituksen, tosin en tee mitään rahan takia, sillä voisin helpommin tienata isompia rahoja persettämyymällä amsterdamissa tai huumeita kaupittelemalla.. itseäni osakemarkkinat, pörssi, sijoittaminen ja sensellaiset on kiehtoneet aina todella paljon. Mua kaikista maailman ja yhteiskunnan asioista itseäni eniten kiinnostaa pörssi ja kansantaloustieteet. Mä lehdistäkää lue muuta ku taloussivut ja autojutut.
Eli kannattaa valita kyllä opiskeluala ihan sen mukaan mikä kiinnostaa, rikkaaksi niistä ei takuulla tuu koskaan mistään, paremmin todennäköisesti tulet tienaamaan kun yksikään paperimies, mutta et koskaa vaurastu. Ihan sama se on tän maan verotuksella loppupeleissä.
Kannattaa sitten lukea Erittäin paljon, itse esimerkiksi olen tähänasti lukenut tänävuonna noin 450h, ja aloittanut luvut olen viime heinäkuulla, ja tarkoitukseni on lukea ennen kesäkuuta noin 700h lisää plus menen toki valmennuskurssille.
e: ja jep, ouluun ja tampereelle pitää tietää jo haettaessa pääaineensa.
Itse haen joko lappeenranta-joensuu-kuopio tai HSE-Lra-Joensuu. päätän sitten ku tiedän vähän paremmin mun mahdollisuuksien rajoista kokeessa.