Kauppakorkeaan 2008

Paljokohan vastaava prosentti on Lappeenrannassa, anyone?

lopunpeleissä taitaa olla että saa olla todella yllättynyt, ja tyytyväinen jos ylipääsä pääsee ikinä minnekään yliopistoon. Kauppatieteellisen alan tai ihan minkä vaan.

Noh, senhän näkee sitte kesällä. että enpä taida hakee HSE:lle
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellanen huomio tähän väliin, että HSEllä rahiksen saa pääaineekseen about puolet jotka sen haluavat. (Näin ainakin 2006 sisäänpäässeillä) Sivuosumana sitä kyllä pääsee sitten tahkomaan.

Muistaakseni Vaasassakin peloteltiin tiukoilla rajoilla rahoutukseen, mutta kuitenkin sinne pääsi suht helposti. Niillä, jotka ei päässyt, oli todella vähän opintopisteitä eli siitä jäi sitten kiinni. Kai oli menny vuosi dokaamiseen tai töihin.
 
noh. enemmän mä murehdin sen kanssa, että pääsenkö ikipäivänä ylipääsä opiskelemaan kauppatieteitä. Ei viel oo sen ajan murhe, että mitä sit ottais pääaineeks. Ja tottakai sitte jos ikinä inee pääsee, on todella todella kovan työnteon aika. Siis erittäin! koska mä oon ihan helvetillisen motivoitunu, ja haluan tehdä aivan parhaani. Ei sinne mennä (pelkästään) jahtaamaa naisii ja juomaa viinaa, kyllä sinne nimenomaa mennää painaa duunia ympäripyöreitä päiviä, ja lukemaa nii paljo ku pystyy, tää on vasta alkusoittoa jokatapauksessa, koulussa ku on sisällä pitää lukea vielä paljon tehokkaammin ja enemmin.



jos sinne ikipäivänä on mitää asiaa

e. siis jos mä ny yleesäkkää oisin sellane ihminen, jota ei työntekeminen opintojen suhtee motivoisi, en mä tietenkään nyt mihinkään yliopistoon hakisi. Jos ylipääsä opiskelisin mitää siin tilantees, tietenki opiskelisin amiksessa.

Tottakai siellä sitä vasta kuuluuki opiskella ihan vielä pääsykokeista todella seuraavalla tasolla, ikinä ei tuu miksikään, jos ei oo valmis tekemää sen eteen aivan mielettömän paljon töitä. Ja mä ainakin haluan tehdä jonkun järkevän päämäärän suhteen niin paljon ku vaa ikinä pystyy. Sehän se tässä elämässä motivoi, jos mikä.
 
Muistaakseni Vaasassakin peloteltiin tiukoilla rajoilla rahoutukseen, mutta kuitenkin sinne pääsi suht helposti. Niillä, jotka ei päässyt, oli todella vähän opintopisteitä eli siitä jäi sitten kiinni. Kai oli menny vuosi dokaamiseen tai töihin.
Stadissa arvosanojen keskiarvon pitää olla kiitettävä vaikka olisi kaikki peruskurssit + 12op kieliä suorittanut...
 
pitää nyt kattoa tän kanssa, ja punnita monilta puolilta. Nyt on kyllä löytyny ehkäpä jonkunlaista matemaattista oppimistakin, alkaa selkeesti matikkaki sujuun, nyt tässävaiheessa vuotta pistän matikanopettelun ihan kunnolla päälle, ja jos siitä pystyisi vaikka 4-5pistettä saamaan (aika optimistinen mutta mahdollinen) oisi aika paljon helpompi saada yhteesä se ehkäpä 18-20 oikein, millä aika varma saa olla lappeenrannasta ainaskin. Tietenkin tavotteena kun on päästä ensisijaisesti sisään, ei voi mitään hirveetä riskiä ottaa, mutta päätavotteena on päästä kyllä lappeenrantaan, ellen sitte HSE:lle innostu hakemaan, mutta se ajatus, että joutuisi erikoistumaan johku johtamisee ja tai markkinointii ei kyllä oo mikää sekää hirveen miellyttävä. Tietenkin sen sitte näkee koulussa, että miten se oma älykkyystaso iha oikeisiin opintoihin riittää, mutta oon siinämielessä optimistinen, että ainaki motivaatio ja sitäkautta lukeminen kulkee, ja en nää mitään syytä sille, että mä oisin se kaikista paskin opiskelijakaan siellä, jos vaan se eka kynnys ylittyy.

Tän päivän lukemiset tais olla aamu 11-14 ja 15-21.00 ja aiheina tänään markkinointi, kansis ja matikka. Eilen luin johtamista, markkinointia ja laskentatoimen. huomenna menee matikkaa ja laskista. Alotus aamu ysiltä, lopetus 14.00, duunin takii,lauantaina ilta 19-22 ja muutama rentoutumiskeitto sen jälkee, ja sunnuntaina koko päivä, paitsi salille ja lenkkeillen sinne ja takas-menevä aika. tän viikon luvut tähän asti on 38h, kokoviikolta suunnitelmana tulee 55 ja tähänastiset kumulatiivisesti osapuilleen tarkalleen noin 450 tänviikon jälkeen. Ihan tahdissa ollaan, kohti 1200 laadulla vietettyä opiskelutuntia plus valmennuskurssi. Toivottavasti natsaa;)


e: ehkä tää mun lukutavote on liian iso, mutta mä vaa haluun varmistella ettei käy niinku viimevuonna, jollo jäi 2pistettä vajaaksi, tosin sillon luin 35tuntia ja tosiaa jätin matikan välii, markkinoinnin luin kerran, organisoinnin vissii kaks, ja kansist ja laskist loput. laskiksen luin 5kertaa kyllä. Oikeesti opettavainen kokemus jäähä ulos. Ainaki tietää että tälle pitää omistautua kunnolla, lukea iha helvetisti, treenata kaikki maholliset harjotustehtävät, käydä kurssi ja toivoa parasta. Sanoisin että todennäkösyys sisällepääsystä johku on sellane ehkä 40%.


sitte vaa jos se todennäkösin tapahtuu pitää mennä avoimen yliopiston puolelle ja alotettava luvut samalla 2009-pääsykokeisiin 5.7.2008 ja luettava koko vuosi sellasta 8 tuntia päivässä. Luulis sillä jo ainaki pääsevän maakuntien yksiköihin sisään. Mut sillo pistän kyl HSE:n lopullisesti hyllylle, jos niin käy.
 
Paljokohan vastaava prosentti on Lappeenrannassa, anyone?

lopunpeleissä taitaa olla että saa olla todella yllättynyt, ja tyytyväinen jos ylipääsä pääsee ikinä minnekään yliopistoon. Kauppatieteellisen alan tai ihan minkä vaan.

Noh, senhän näkee sitte kesällä. että enpä taida hakee HSE:lle

Lappiksessa tänä vuonna kaikki pääsivät haluamaansa pääaineeseen. Käsittääkseni näin on myös ollut edellisinä vuosina. :)

Älä Indica stressaa. Pääset kyllä sisään tuolla lukumotivaatiolla. Huomattavasti vähempikin riittää.
 
Sen takia kannattaakin hakea kouluun, jossa haetaan suoraan pääaineeseen, eikä mihinkään "henkipois"-tappomeiningillä pääainekilpailuun. <3 Tampere.
 
Onkohan tossa matikan kirjassa oikeastaan mitään hyödyllistä Patero-optimaalisuuden jälkeen, lukuunottamatta yhteistyöasioita ihan siinä kirjan lopussa. Jotenkin tuntuu että dynaamista suunnitteluongelmaa tai markkinariskiä ei hirveämmin kysytä kokeessa.
 
Indica erityisesti ja muutkin varokaa sitä sit kun luette noit kirjoi ja huomaatte, et hallitset "helpot" asiat hyvin. Eikä niis oo muka mitään vaikeeta ja skippaatte niiden lukemisen ja ja selailette aiheet vaan läpi. Ja keskitytte sit kunnolla niiden vaikeiden asioiden lukemiseen. Ettei kävis niinku mul et pari vuotta sit, kokeessa oli periaatteessa ne vaikeat oikein ja ne mitä pidin aivan selvänä, että olisi oikein menikin väärin, kun en lukenut enää niitä aiheitä tarpeeks tarkasti.
 
Nooh, varmasti HSE:stä valmistuneet näkevät asian olevan näin, mutta itse olen kotoisin Vaasan yliopistosta. En ole koskaan kuullut tai kokenut, että Helsingin kauppislaiset olisivat jotenkin "kuuminta kuumaa" työmarkkinoilla. Aluksi työelämässä vaikuttaa jonkin verran tutkinto/pääaine, mutta parin vuoden kuluttua työelämässä on merkityksellisintä työkokemus, ominaisuudet ("hyvä tyyppi", haluttuja ominaisuuksia) ja miksei suosittelijat.

Toki saa uskoa mitä vaan, en ole koskaan kuullut mistään tutkimuksesta, missä HSE:läiset olisivat halutuinta materiaalia.

Ja uskokaa tai älkää, mutta jopa vaasalaisia kutsutaan pk-seudun yrityksiin kuulemaan lisää. :D

Valitkaa itsellenne sopiva opinahjo omilla kriteereillä, valitkaa pääaine itsellenne oikein (johtaminen pääaineena ei välttämättä olekaan Seuraava Iso Johtaja -koulu jne), nauttikaa opiskelusta ja selvittäkää työmahdollisuuksia ja eri työkokemusten vaikutuksesta uraanne. En suosittele välttämättä menemään isoon konsulttitaloon, jossa jokainen päivä voi olla tuskaa - tosin sekin voi palkita.

Tsemppiä jokaiselle lukijalle, onnea valmistautumiseen!

Taitaapi niin olla, että ainoat firmat jolle sillä koululla on merkitystä Suomessa on juuri noi isoimmat johdon konsulttifirmat (enkä tarkoita siis mitään deloitte / earnst & young -tyylisiä jokapaikanpuljuja). Niissä piireissä en ole kyllä törmännyt yhteenkään muusta suomalaisesta kaupallisen alan korkeakoulusta kuin HSE:stä valmistuneisiin. Lisäksi, jos haaveena päästä investointipankkiiriksi Lontoooseen ilman suhteita, niin HSE:lle (ja rahoituksen laitokselle) mars.

Muuten voinee ottaa aika rennosti, kyllä niitä töitä hyville tyypeille löytyy koulusta riippumatta:thumbs:
 
Miten te kauppakorkeaan hakevat (ja kenties siellä jo opiskelevat) olette pärjänneet lukiossa? Jonkin verran kiinnostaisi kauppakorkeassa opiskelu, mutta epäilen vähän että riittääkö rahkeet. Tänä vuonna en ainakaan hae vielä kun en ole yhtään lukenutkaan, mutta pitää sitten intin jälkeen katsella.
 
Lukion keskari 6.9, C:n paperit. Ei vaikuta yhtään, päinvastoin toi koe on sellainen et kaikki lähtee samalta viivalta. Noi matikat oppii ihan hyvin lyhyenkin matikan pohjilta..
 
Lukion keskari 8,6, reaaliaineet plus kielet ka. tasan 9. M:n paperit kirjotuksissa jotka meni ihan vituiksi siis, 3 ainetta lähti laudaturina lautakuntaan nimittäin.

Kaikki lähtee ihan samalta viivalta (ei ehkä siinä mielessä, että jos nyt on nopea oppimaan-->hyvä koulussa, oppii varmaan ehkä vähän helpommin kuin sellaiset hakijat, joille oppiminen on vaikeampaa. Muisti pitää olla hyvä, ja sitävarten esim, en juo ennen hakua kertaakaan ns. kunnon kännejä, koska mulla menee muisti siit.
 
Onkohan tossa matikan kirjassa oikeastaan mitään hyödyllistä Patero-optimaalisuuden jälkeen, lukuunottamatta yhteistyöasioita ihan siinä kirjan lopussa. Jotenkin tuntuu että dynaamista suunnitteluongelmaa tai markkinariskiä ei hirveämmin kysytä kokeessa.

Aivot taas narikassa, Pareto-optimaalisuuden jälkeenhän ei tule mitään "panostamisen" arvoista. Mielummin käyttää sen ajan muihin matikka-asioihin. Ja jos niistä valinta-asioista ja suunnitteluongelmista tulee kysymyksiä kokeeseen, luulisi niitä tulevan maksimissaan 1.

Jaa-a saas nähä mitä tulee noista vaikemmista matikoista kunhan pääsen hyvään alkuun noissa matikan kirjan tehtävissä.

Muisti pitää olla hyvä, ja sitävarten esim, en juo ennen hakua kertaakaan ns. kunnon kännejä, koska mulla menee muisti siit.

Hyvä vinkki, muistan ton itsekin.
 
Tulikin uutena tietona, että kaikki lähtee tonne samalta viivalta, haha. Pitää vissiin koettaa intin jälkeen ihan tosissaan päästä sisään..
 
Tulikin uutena tietona, että kaikki lähtee tonne samalta viivalta, haha. Pitää vissiin koettaa intin jälkeen ihan tosissaan päästä sisään..

Toi meitsin samalta viivalta tarkoitti sitä, ettei noita juttuja opeteta lukiossa, pl. matematiikka. Puolet valitaan pääsykokeen perusteella ja puolet Yo-todistuksen ja pääsykokeen yhteispisteillä.
 
Miten te kauppakorkeaan hakevat (ja kenties siellä jo opiskelevat) olette pärjänneet lukiossa? Jonkin verran kiinnostaisi kauppakorkeassa opiskelu, mutta epäilen vähän että riittääkö rahkeet. Tänä vuonna en ainakaan hae vielä kun en ole yhtään lukenutkaan, mutta pitää sitten intin jälkeen katsella.

Lukuaineiden ka. lukiossa 9.4 ja kaikki aineet 9.3, kirjoituksista vahvat E:n paperit. Alisuoriuduin kirjoituksissa pahasti, 3 ainetta jäi aivan hilkulle paremmasta arvosanasta.

Pääsin siis sisälle vuonna 2002 Turkuun, pääsykoe meni tosi kehnosti kun en jaksanut lukea kaikkia kirjoja edes kertaa läpi. Päättelyllä ja matikalla kokeesta sen verran pisteitä että sisälle mentiin.

Voin sanoa, että olis ehkä kannattanut lukea pääsykokeisiin enemmän kun ne jutut piti kuitenkin kursseilla opetella ja se oli ekan vuoden biletysten aikana raskasta. :D

Mun taktiikkaan ei kannata luottaa. Eikä ainakaan kannata sanoa heti ekassa illanvietossa koulukavererille miten pääsi sisään kun jotkut vuoden aamusta iltaan tankanneet polttavat moisesta kääminsä.
 
Pääsin siis sisälle vuonna 2002 Turkuun, pääsykoe meni tosi kehnosti kun en jaksanut lukea kaikkia kirjoja edes kertaa läpi. Päättelyllä ja matikalla kokeesta sen verran pisteitä että sisälle mentiin.

Niinpä niin, vuodesta 2005 käytössä ollut yhteishaku on nostanut rimaa kaikissa kauppatieteellisissä yksiköissä, joten enää taktiikka ei ehkä riittäisi.

Kaikki nämä "luin 2 viikkoa" tarinat, jotka olen kuullut sijoittuvat aikaan ennen vuotta 2005. Hei! Nyt keksin hienon päätelmän! Työnantajat alkavat siis vahtaamaan milloin kouluun on päästy! Ennen vuotta 2005 päässeethän ovat niin huonoja, ettei heitä kukaan huoli.

Ps. Viimeinen juttu oli siis jatkumoa tälle lässytykselle mitä käydään eri kouluista valmistuneiden arvostuksesta. Hymiöitä en jaksa laittaa, fiksut tajuaa muutenkin mistä on kyse.
 
Hah;)

tajutaa me, ei me tyhmiä olla, kai?, tai no ulkopuolisethan sen tuomitsee tietenkii;)

enkä mä kyllä polttais mun käämei, koska mä oon aina uskonu siihen, että toiset ihmiset on parempia ku toiset, ja jos ja kun joku on mua parempi, niin mä hyväksyn sen auliisti ja kunnioitan häntä suuresti.

Mun serkkuki pääsi viimekeväänä HSE:lle suoraa papereilla, 4L:ää ja 1E ja se ei ees menny, se meni opiskeleen arkkitehdiks.

Sanomattaki selvää, että kuinka tärkeä se on mulle, ja kuinka paljon mä sitä arvostan!
Enpä mä ainakaa polta käämejäni siitä että mua paremmat ihmiset pärjää vähemmällä työllä.
päinvastoin, mä haluankin tuntea itseä parempia ihmisiä, ja musta esim se että nainen on mua parempi ihminen on vaan älyttömän seksikästä. Itse oon ihan myyty siitä, jos tapaan itseeni selkeesti paremman naisen. Viksumman, rikkaamman, paremminkoulutetun, paremmissa töissä olevan, suhteessa paremmannäkösen jne.

Mut jep, tänää voisi tunnin lukea tai kaks kirjoja, koska oli töitä ja ei oo kokopäivänä muuta ehtinytkään, mutta yhtään päivää mä en jätä lukemisilta väliin, huomenna herätys ysiltä lukemaan, yhen tauon kanssa ilta kahteentoista kirjojen parissa;)

tai ei se oikeestaa oo elämänfilosofiaa niinkään se että toiset ihmiset on toisia parempia ihmisiä, se on vaan realismia, mitä kaikki vasemmallepäinkallellaanolevat ihmiset ei millää voi hyväksyä, mutta nii se vaa on, toiset on parempia ku toiset, ja kaikki kunnia heille. Mä kunnioitan varauksetta itseäni parempia ihmisiä;)
 
Miten te kauppakorkeaan hakevat (ja kenties siellä jo opiskelevat) olette pärjänneet lukiossa? Jonkin verran kiinnostaisi kauppakorkeassa opiskelu, mutta epäilen vähän että riittääkö rahkeet. Tänä vuonna en ainakaan hae vielä kun en ole yhtään lukenutkaan, mutta pitää sitten intin jälkeen katsella.

Magnan paprut. Väittäsin että jos sama motivaatio olisi ollut lukiossa mitä kauppiksessa niin paremmin olisin suoriutunut. Hieman vaikeampiin tentteihin tulee käytännössä luettua enemmän mitä aikanaan ylppäreihin. :D Tosin nyt hieman motivaatio jo kärsinyt kun tentit vaikeutuneet ja ylipäätään "elän enemmän" mitä ekana vuonna tuli tehtyä (toisen vuoden alkaessa oli kasassa n. 130 noppaa :) ).
 
Back
Ylös Bottom