Kauppakorkeaan 2008

Ite aion kanssa hakea nytten kauppakorkeaan ensimmäistä kertaa ja sisään ois päästävä tai kaikki menee vituiks. Eli valmennuskurssille mentävä mikä alkaa 20.4. ja täysillä luettava.
Mitä kotona lukemiseen tulee, nii itellä se on aineski ihan paskaa. Oltiin serkun kanssa niitten mökillä, missä ei vedet toiminu lukemassa viikko. Siellä sai ihan kunnolla keskityttyä ku ei ollu mitään häiriötekijöitä, kuten kone ja muut möykkäävät ihmiset. Siellä luettiin aamu 8 ilta 9 asti ja siltä pääsi vain 50 sivua eteenpäin, kun luki kaiken aineski kahteen kertaan ja tiivisti kaikki kappaleet vihkoon. Pääsin siinä viikossa laskentatoimen kirjan läpi kunnolla ja johtamisen kirjasta jäi 30 sivua lukematta ja tiivistämättä.

Kyllähän tuo valmennuskurssi kirpasee, mutta kyllä se maksaa sitte ittesä takas, jos/kun nyt pääsen sisää ensimmäisellä kerralla, muuten joutuis vuoden tökkimään turhaa.
Omasta mielestä tää asia, mitä näissä kirjoissa on, on aika simppeliä. Kuitenki pitkän ikäni katellu jotain talousuutisia ja muita taloustieteen asioita.. Sekä kauppaoppilaitoksesta valmistunu vuonna 2008, niin se on hyvä pohja ja ei tartte ihan nollasta niin sanotusti alottaa lukemista, niin kun joittenki kohdalla varmaan on.

Sitte sellasta kyselen, että onko täällä paljon muita ketkä on tai on menossa valmennuskurssille?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suhteiden muodostamisessa kannattaa tähdätä hieman vanhempiin kuin omiin koulukavereihin, esim. perhetuttuihin. Ikävä kyllä suhteet ovat todella tärkeässä asemassa kun jengillä on CV aika identtinen valmistuttua.

Juu tätä minäkin olen aina ihmetellyt, kun jengi paasaa pää punaisena, että pitää verkostoitua ja luoda suhteita OPISKELUTOVEREIHIN. Aika epätodennäköistä tuntuu, että oman viiteryhmän täysin vastaavassa tilanteessa oleva kaveri jotenkin voisi auttaa muidenkin työnsaannissa. Eli pitäisi nimenomaan tuntea niitä tyyppejä, jotka ovat siinä asemassa että he voivat vaikuttaa rekrytilantenteisiin.
 
Sitte sellasta kyselen, että onko täällä paljon muita ketkä on tai on menossa valmennuskurssille?

Supermasterin 3. ryhmässä olen.

Nyt 2 kertaa luettu kaikki kirjat ja Laskentatoimi ja Taloustiede jo kolmannenkin. Lähinnä olen yrittänyt ymmärtää asioita tähän asti ulkoa opettelun sijaan. Kolmannella lukukerralla oon nyt tehny myös ennakkotehtäviä.
 
Mä en taas oo edes kaikkii kirjoi luken kokonaa läpi, koska luen kappaleen kerrallaan ja teen alleviivauksia, muistiinpanoja, katson Virtuan luennon siitä: p Mä en meinaa tykkää siirtyä seuraavaan asiaan ennen kuin osaan täydellisesti vanhan. Tiedä sitte onko toi nyt hyvä vai huono tekniikka...

Ja hitto mä vihaan tota laskiksen kakkoskappaletta. En vaan tajua, mut en tykkää siitä yhtään ja tarkotus nimenomaan ymmärtää asiat, eikä vain opetella hauki on kala-tekniikalla! Joten mulla menee kyllä eniten aikaa ton laskiksen kanssa, mutta samalla tykkään siitä eniten. Ja just ku jos siitä on tulossa aineistokoe, niin pitää sitte osata soveltaa, jaiks!
 
Juu tätä minäkin olen aina ihmetellyt, kun jengi paasaa pää punaisena, että pitää verkostoitua ja luoda suhteita OPISKELUTOVEREIHIN. Aika epätodennäköistä tuntuu, että oman viiteryhmän täysin vastaavassa tilanteessa oleva kaveri jotenkin voisi auttaa muidenkin työnsaannissa. Eli pitäisi nimenomaan tuntea niitä tyyppejä, jotka ovat siinä asemassa että he voivat vaikuttaa rekrytilantenteisiin.

Itse olen työllistynyt opiskelutoverin kautta. :wtf:

Kavereista ei ole niiin hirveästi hyötyä uran alkutaipaleella, mutta myöhemmin kylläkin.
 
Mä en taas oo edes kaikkii kirjoi luken kokonaa läpi, koska luen kappaleen kerrallaan ja teen alleviivauksia, muistiinpanoja, katson Virtuan luennon siitä: p Mä en meinaa tykkää siirtyä seuraavaan asiaan ennen kuin osaan täydellisesti vanhan. Tiedä sitte onko toi nyt hyvä vai huono tekniikka...

Ja hitto mä vihaan tota laskiksen kakkoskappaletta. En vaan tajua, mut en tykkää siitä yhtään ja tarkotus nimenomaan ymmärtää asiat, eikä vain opetella hauki on kala-tekniikalla! Joten mulla menee kyllä eniten aikaa ton laskiksen kanssa, mutta samalla tykkään siitä eniten. Ja just ku jos siitä on tulossa aineistokoe, niin pitää sitte osata soveltaa, jaiks!

Näyttäisi olevan kauheasti käsitteitä ja erilaisia tunnuslukuja. Kokeessa joutuu usein joitain noita kaavoja osaamaan ulkoa. Kannattaa aluksi kirjoittaa nuo kaikki käsitteet, jotka on boldattu ja laitettu englanniksi, ja sitten luoda niistä käsitekartta. Kaavat on aika vaikeita, eikä kirjassa oikein esimerkkien kautta avata noita. Osa noista on tullu mulla vastaan arvopaperisijoittamisen kurssilla.

Ja todellakin opiskelijatovereiden merkitys on iso. Kaikkien sellaisten. Laskislainen ei ehkä hyödy toisesta laskislaisesta, koska ne voi olla kilpailijoita keskenään, mutta esim markkinointi,-johtaminen,-KV,-jne jannusta ihan varmasti. Esim joku on perustamassa omaa firmaa, ja haluais siihen jonku luotettavan pyörittää hallintoo. Who u gonna call? Jos kauppiksessa oli hyvät välit etevään laskislaiseen, ei auta ku kiittää onnea. Tai markkinointityyppi kuulee, että firma tarvittis jonku tilintarkastajaksi. Kerrot, että sulla on yks opiskelukaveri, joka osaa. Dingg.
 
Näyttäisi olevan kauheasti käsitteitä ja erilaisia tunnuslukuja. Kokeessa joutuu usein joitain noita kaavoja osaamaan ulkoa. Kannattaa aluksi kirjoittaa nuo kaikki käsitteet, jotka on boldattu ja laitettu englanniksi, ja sitten luoda niistä käsitekartta. Kaavat on aika vaikeita, eikä kirjassa oikein esimerkkien kautta avata noita. Osa noista on tullu mulla vastaan arvopaperisijoittamisen kurssilla.

Ja todellakin opiskelijatovereiden merkitys on iso. Kaikkien sellaisten. Laskislainen ei ehkä hyödy toisesta laskislaisesta, koska ne voi olla kilpailijoita keskenään, mutta esim markkinointi,-johtaminen,-KV,-jne jannusta ihan varmasti. Esim joku on perustamassa omaa firmaa, ja haluais siihen jonku luotettavan pyörittää hallintoo. Who u gonna call? Jos kauppiksessa oli hyvät välit etevään laskislaiseen, ei auta ku kiittää onnea. Tai markkinointityyppi kuulee, että firma tarvittis jonku tilintarkastajaksi. Kerrot, että sulla on yks opiskelukaveri, joka osaa. Dingg.

Niin kuin Kant sanoi, ihmisiä ei pidä käyttää välineinä vaan ihmisillä on arvo sinänsä. Mä en ainakaan ala leikkimään mitään perkeleen verkostointia. Mielummin sitten työttömänä.
 
Nyt on sitten omatkin lukemiset laitettu käyntiin. Viime vuonna päästiin vaasaan ja nyt tampereelle haetaan. Tää tulee oleen kyllä aika läpihuuto temppu vetää tänä vuonna sisään, kun periaatteessa vaan yksi kirja (johtaminen) on vaihtunut, kun markkinointi on ihan sama kirja eri kansissa.
 
Niin kuin Kant sanoi, ihmisiä ei pidä käyttää välineinä vaan ihmisillä on arvo sinänsä. Mä en ainakaan ala leikkimään mitään perkeleen verkostointia. Mielummin sitten työttömänä.
Oletko ihan vakavissasi? No, onnea siihen. Ilman verkostoitumista ei nykyään pärjää oikein missään.
 
Itse en tuolla verkostoitumisella tarkoita täsmällisesti sitä, että tarkoitus olisi hyötyä opiskelukavereista työn toivossa. Mulle ystävät ja kaverit ovat kaikki kaikessa, ja vaikka nykyisetkin on mahtavia niin uusiakin on aina kiva saada. Siinä pääsee itsekin kehittymään kun kuuntelee eriäviä mielipiteitä ja keskustelee uusien ihmisten kanssa. Ihmissuhdetaidot on kuitenkin aika iso asia kun a) hakee työpaikkaa ja b) työskentelee yrityksessä jossa sattuu työskentelemään itsesi lisäksi muitakin ihmisiä (;)). Olen myös kuullut juttua siitä, että monissa työtehtävissä ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa ja kuulemma niidenkin kanssa pitäisi osata toimia. Joten väittäisin, että kannattaa ottaa kontaktia niihin opiskelutovereihinkin vaikka koulu onkin se pääasia.

Itse en ole koskaan saanut työpaikkaa suhteilla, mutta viime viikolla sain vaikuttaa siihen, että yritykseen, jossa nyt työskentelen, palkattiin entinen opiskelutoverini 36 hakijan joukosta (mulla on siis jo toinen koulutus, nyt pyrin päästä opiskelemaan uutta alaa). Entinen opiskelutoverini ja tuleva työkaverini varmaan osaa ainakin arvostaa sitä, että aikanaan tutustui muhun, tai siis "verkostoitui", ja sai havittelemansa työpaikan. Ja tiedän ettei tämäkään ihminen ole koskaan pyrkinyt hyötymään ja välineellistämään muita ihmisiä, nyt vain kävi näin. Ja heh - olihan siellä hakijoiden joukossa myös toinen entinen opiskelutoverini, jonka muistan erityisesti siitä, että ryhmätöissä hän jättäytyi reilusti taka-alalle muiden paiskiessa hommia. Mitä luulette, että mitä mainitsin hänestä? :D Noh, olin reilu enkä sanonut juuta enkä jaata. Mutta häijympi ihminen olisi voinut myös pitää huolen siitä, ettei hän tule ikinä saamaan kyseisestä yrityksestä työtä vaikka hakisi työtä parhailla papereilla ja työkokemuksella.
 
Näyttäisi olevan kauheasti käsitteitä ja erilaisia tunnuslukuja. Kokeessa joutuu usein joitain noita kaavoja osaamaan ulkoa. Kannattaa aluksi kirjoittaa nuo kaikki käsitteet, jotka on boldattu ja laitettu englanniksi, ja sitten luoda niistä käsitekartta. Kaavat on aika vaikeita, eikä kirjassa oikein esimerkkien kautta avata noita. Osa noista on tullu mulla vastaan arvopaperisijoittamisen kurssilla.

Ja todellakin opiskelijatovereiden merkitys on iso. Kaikkien sellaisten. Laskislainen ei ehkä hyödy toisesta laskislaisesta, koska ne voi olla kilpailijoita keskenään, mutta esim markkinointi,-johtaminen,-KV,-jne jannusta ihan varmasti. Esim joku on perustamassa omaa firmaa, ja haluais siihen jonku luotettavan pyörittää hallintoo. Who u gonna call? Jos kauppiksessa oli hyvät välit etevään laskislaiseen, ei auta ku kiittää onnea. Tai markkinointityyppi kuulee, että firma tarvittis jonku tilintarkastajaksi. Kerrot, että sulla on yks opiskelukaveri, joka osaa. Dingg.

Olet saletisti nainen?
 
Oletko ihan vakavissasi? No, onnea siihen. Ilman verkostoitumista ei nykyään pärjää oikein missään.

Voi hirviä. Sain uuden työpaikan pari viikkoa sitten ihan työhakemuksen lähettämällä ja parissa haastattelussa käymällä enkä tuntenut firmasta ketään ennestään. Ja vielä näin mahdottoman laman keskellä. Palkkatyössä pärjää heikoillakin "verkostoilla", mutta yrittäjäksi ryhtyessä verkostot ovat suuremmassa roolissa. Ja tässäkin tarkoitan verkostoilla potentiaalisia asiakassuhteita en niinkään vanhojen koulukaverien palkkaamista. Yliopistoilla roikkuu tälläkin hetkellä satoja tai tuhansia ihan kelpoja kohta valmistuvia ekonominplanttuja vailla töitä, joten työntekijöiden löytäminen on tuskin kovinkaan vaikeaa.
 
Olet saletisti nainen?

Enpä ole.

Luonnollisesti töihin täytyy päästä haastatteluiden kauttakin. Vaikka tosiasia nykyään alkaa olemaan se,että suurin osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja ja että headhunting ja rekryaminen tapahtuu vain ja ainoastaan suhteilla joissain firmoissa. Monissa paikoissa on rekrypalkkiokin.

Muutenkin hieman omituinen asenne teillä. Ei verkostoituminen tarkoita omien kavereiden hyväksikäyttöä, vaan sitä, että olet olemassa tärkeiden ihmisten mielessä. Verkostoitumista kannattaa tehdä opiskeluaikana sekä horisontaalisesti, eli työelämään päin, mutta myös vertikaalisesti, eli niiden opiskelukavereiden suhteen. Koskaan ei tiedä, missä suhteessa ne palikat liikkuu, ja jos työhaastattelussa on kaveri kaupparkorkeasta, niin on se hieman eri asia, kuin aivan tuntematon jannu. Hyvässä tai huonossa, ainakin se tietää, millanen ihminen olet.

En tarkoita, että joka ikisestä ekonomista tulee johtaja ja esimies. Mutta kun katsotaan ekonomien työttömyysprosenttia, niin ei se kovin huonokaan ole. Laput silmillä juokseminen on ihan kivaa varmaan. Itse en ajatellut kokeilla.
 
Eikö tuossa laskentatoimen kirjasssa ole virhe sivuilla 98-99? Ei tuossa lasketa kriittistä pistettä, vaan myyntimäärää jolla tulos on 600/840. Vai mitä ihmettä?
 
Enpä ole.

Luonnollisesti töihin täytyy päästä haastatteluiden kauttakin. Vaikka tosiasia nykyään alkaa olemaan se,että suurin osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja ja että headhunting ja rekryaminen tapahtuu vain ja ainoastaan suhteilla joissain firmoissa. Monissa paikoissa on rekrypalkkiokin.

Muutenkin hieman omituinen asenne teillä. Ei verkostoituminen tarkoita omien kavereiden hyväksikäyttöä, vaan sitä, että olet olemassa tärkeiden ihmisten mielessä. Verkostoitumista kannattaa tehdä opiskeluaikana sekä horisontaalisesti, eli työelämään päin, mutta myös vertikaalisesti, eli niiden opiskelukavereiden suhteen. Koskaan ei tiedä, missä suhteessa ne palikat liikkuu, ja jos työhaastattelussa on kaveri kaupparkorkeasta, niin on se hieman eri asia, kuin aivan tuntematon jannu. Hyvässä tai huonossa, ainakin se tietää, millanen ihminen olet.

En tarkoita, että joka ikisestä ekonomista tulee johtaja ja esimies. Mutta kun katsotaan ekonomien työttömyysprosenttia, niin ei se kovin huonokaan ole. Laput silmillä juokseminen on ihan kivaa varmaan. Itse en ajatellut kokeilla.

Ekonomeja on paljon koulutusta vastaamattomissa tehtävissä. Tuoreita työttömyystilastoja ei ole olemassa, mutta povaan huikeaa kasvua sielläkin. Ekonomeja koulutetaan aivan liikaa tämän maan tarpeisiin. Ekonomien tarvekin jatkaa laskuaan tulevaisuudessa yritysten tehostaessa toimintaa. Ekonomit kuitenkin sijoittuvat useimmiten tukitoimintoihin ja ovat yritykselle kuluerä, jota tahtodaan minimoida. Laskentaekonomi tuottaa yritykselle raportteja ei rahaa. Minulla on lukuisia opiskelijatovereita, jotka ovat valmistumaisillaan mutta joutuvat istumaan kotona peukaloita pyörittelemässä kun työpaikkoja ei ole. Lähtipä eräskin henkilö opiskelemaan ammattikouluun todettuaan vuoden työttömyyden jälkeen että nyt riittää. Kesätöiden saaminen on kiven alla tämän kesän ja en ihmettele vaikka olisi vielä parikin vuotta. Kuulostaako kivalta?

Mitä tulee tähän headhunting juttuun niin kuulostaa aika epätodennäköiseltä että yritys olisi valmis maksamaan tuhansia euroja siitä että joku konsultinketale etsii heille perus työntekijän. Oman alan huippuasiantuntijat ovat tietysti eri asia. Ja mitä tulee näihin piilotyöpaikkoihin niin suurissa yrityksissä on tarkoin määritellyt rekrytointiprosessit, joiden mukaan työpaikka julkaistaan usein ensin intrassa ja sitten internetissä, jotta saadaan tehtävään paras henkilö eikä sihteerin veljenpoikaa takaportin kautta. Voi olla että olen väärässä.
 
Eikö tuossa laskentatoimen kirjasssa ole virhe sivuilla 98-99? Ei tuossa lasketa kriittistä pistettä, vaan myyntimäärää jolla tulos on 600/840. Vai mitä ihmettä?
Sivujen 98-99 esimerkeissä lasketaan tavoitemyyntimäärää (VOLT), ei kriittistä pistettä ja kirjassa on muuten 8 muutakin virhettä.
 
Enpä ole.

Luonnollisesti töihin täytyy päästä haastatteluiden kauttakin. Vaikka tosiasia nykyään alkaa olemaan se,että suurin osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja ja että headhunting ja rekryaminen tapahtuu vain ja ainoastaan suhteilla joissain firmoissa. Monissa paikoissa on rekrypalkkiokin.

Muutenkin hieman omituinen asenne teillä. Ei verkostoituminen tarkoita omien kavereiden hyväksikäyttöä, vaan sitä, että olet olemassa tärkeiden ihmisten mielessä. Verkostoitumista kannattaa tehdä opiskeluaikana sekä horisontaalisesti, eli työelämään päin, mutta myös vertikaalisesti, eli niiden opiskelukavereiden suhteen. Koskaan ei tiedä, missä suhteessa ne palikat liikkuu, ja jos työhaastattelussa on kaveri kaupparkorkeasta, niin on se hieman eri asia, kuin aivan tuntematon jannu. Hyvässä tai huonossa, ainakin se tietää, millanen ihminen olet.

En tarkoita, että joka ikisestä ekonomista tulee johtaja ja esimies. Mutta kun katsotaan ekonomien työttömyysprosenttia, niin ei se kovin huonokaan ole. Laput silmillä juokseminen on ihan kivaa varmaan. Itse en ajatellut kokeilla.

Vai niin. Tulee mieleen omista opiskelijakavereista ne, jotka povasivat jotenkin kovasti hyötyvänsä työelämässä siitä, että ovat jonkun perähikiän yliopiston "kauppakorkean" ainejärjestön klubimestareina kaljaa kantamassa lol. Niin, ja ekonomien työtilannetta ei käy yhtään kateeksi nyt. Tosin itse olen vain tyhmä sosiaalisesti lahjaton Otm ja Ktm. Mutta oot varmaan jo valmis, minua vanhempi ja kokeneempi niin olen taas kerran väärässä :(
 
Back
Ylös Bottom