Kauppakorkeaan 2008

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites kun mä oon nyt amiksen viimesellä vuodella ja oon ajattelut jatkavani opintojani kauppakorkeeseen, niin onko se edes teoriassa mahdollista?
 
Mites kun mä oon nyt amiksen viimesellä vuodella ja oon ajattelut jatkavani opintojani kauppakorkeeseen, niin onko se edes teoriassa mahdollista?

On mahdollista, kunhan saat jonkun 2. asteen tutkinnon suoritettua, eli tässä tapauksessa amiksen. Sitten vaan menet pääsykokeeseen ja haet pelkästään sen perusteella, kiintiössä jossa on muistaakseni n. 40% hakijoista.
 
Jos kahta viime vuotta tarkastelee niin Turku ja Tampere on ollut todella tasaisia, ainakin kun tarkastelee kansantaloutta (jonka Tampereelle hakiessani olisin laittanut ykköseksi). Päädyin nyt laittamaan hakemuksen vain Turkuun, sinne mennään - tai sitten ei. Jos ovi ei aukene tällä kertaa niin vuoden päästä uusiks, paremmalla teholla :whip:

Avointakin voi siinä tapauksessa harkita, kiitos Vorna varteenotettavasta vinkistä! Jos joku muuten osaa heittää suunnilleen, mitä avoimet opinnot maksaa niin antaa kuulua! ...tosin toivotaan että tämä tieto on meille kaikille turhaa ;)

Edit: No joo, löysinhän mä itsekin noita hintoja. 67euroa/kurssi tai liiketoimintakokonaisuus 400 euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kahta viime vuotta tarkastelee niin Turku ja Tampere on ollut todella tasaisia, ainakin kun tarkastelee kansantaloutta (jonka Tampereelle hakiessani olisin laittanut ykköseksi). Päädyin nyt laittamaan hakemuksen vain Turkuun, sinne mennään - tai sitten ei. Jos ovi ei aukene tällä kertaa niin vuoden päästä uusiks, paremmalla teholla :whip:

Avointakin voi siinä tapauksessa harkita, kiitos Vorna varteenotettavasta vinkistä! Jos joku muuten osaa heittää suunnilleen, mitä avoimet opinnot maksaa niin antaa kuulua! ...tosin toivotaan että tämä tieto on meille kaikille turhaa ;)

Edit: No joo, löysinhän mä itsekin noita hintoja. 67euroa/kurssi tai liiketoimintakokonaisuus 400 euroa.
Melko kalliiksi tulee. Toinen vaihtoehto voisi olla nämä takuukurssit, joissa saa rahat takaisin, jos ei pääsekään. Avoimen valtti on se, että ne opinnot on 100% vastaavia sitten kun pääsee sisälle. Tällöin itse asiassa pääsykokeeseen valmistautuminen edistää opintoja jo yliopistossa.
 
Takuukurssit on tosiaan melko kalliita, esim. valmennuskeskuksen ekonomi takuu -kurssi 4 950 euroa. :D

Avoimen 400-600 euroa ei siinä mielessä kuulosta lainkaan pahalta, sillä samalla tulee opintopisteitäkin.
 
Hei, hakijat!

Mitenkäs on, onko Tampere vielä vartaanotettava vaihtoehto vai vähennettiinkö sieltä kauppa-alan paikkoja? Itse meinasin laittaa vaihtoehdoiksi Aalto, Turku/Tampere sekä Lappeenranta. Jos joko Turku tai Tampere täytyisi valita, kumpi olisi parempi?
 
Takuukurssit on tosiaan melko kalliita, esim. valmennuskeskuksen ekonomi takuu -kurssi 4 950 euroa. :D

Avoimen 400-600 euroa ei siinä mielessä kuulosta lainkaan pahalta, sillä samalla tulee opintopisteitäkin.
Herra Zeus sentään. Oulussa mainostetaan kauppakorkeaan.fi kurssia, joka on himpun päälle tonnin, ja jos ei paikkaa saa, rahat takaisin.
 
Hei, hakijat!

Mitenkäs on, onko Tampere vielä vartaanotettava vaihtoehto vai vähennettiinkö sieltä kauppa-alan paikkoja? Itse meinasin laittaa vaihtoehdoiksi Aalto, Turku/Tampere sekä Lappeenranta. Jos joko Turku tai Tampere täytyisi valita, kumpi olisi parempi?

Samalla sisäänottomäärällä käsittääkseni mennään Tampereella, tulevaisuuden muutoksena TTY:n
tuotantotalouden linjan lähentyminen kauppakorkean tarjontaa. Täältä lähtee puolueellinen ääni Tampereelle ;)
 
Mun rahat sanoi, että ne menee mieluummin suoraan kursseihin, joiden avulla paitsi pääsen sisälle, myös edistän tulevia opintoja. EI valmennuskurssille -ääni tulee siis täältä. Tonnikin on mun mielestä järjetön summa, muutaman kympin voin maksaa itseharjoittelumateriaaleista. Erityisesti joku viiden tonnin valmennuskurssi, JÄRKYTTÄVÄÄ rahastusta. Mutta tyhmä ei ole se joka pyytää vaan...;)
 
Taitaa noi takuukurssit olla suositumpia lääkikseen pyrkijöillä. Avoimen kautta pyrkiminen on ihan kannattavaa, jos vaan rahat riittää. Se hinta ei nimittäin muodostu niistä kursseista niinkään, vaan siitä, että se on sivutoimista opiskelua, josta ei makseta opintotukea.
 
Therf, totta tämäkin. Lueskelin noita avoimen sivuja aika pienen hetken, mutta pointti oli se, että ahkera opiskelija kykenee valmistumaan avoimessa yliopistossa kolmessa vuodessa kokopäivätöidenkin ohella. Ilmeisesti iltaluentoja ei ole niin tiuhaan tahtiin tai jotakin sinne päin. Työtähän se vaatii, mutta normaalin palkan juostessa raha ei ole ongelma. Mutta elämä voi olla välillä aika hengetöntä, varsinkin tällaiselle ihmiselle, jolle ystävät, harrastukset ja koiran kanssa touhuaminen on AIKA iso siivu ajankäytöstä.
 
Tosta markkinoinnin kirjasta senverran, että aikooko jengi täällä opetella kiltisti ne viimesten sivujen käsitteet läpi, siis sellaisetkin, mitä ei siinä kirjassa ole aikasemmin käytetty. Se nyt on sanomattakin selvää että ne kirjassa käytetyt käsitteet opetellaan, mutte mites ne muut?
 
Mä suunnistan avoimeen mikäli yliopiston ovet eivät nyt kesällä aukene. Oon vakituisessa työsuhteessa joten talouskaan ei kaadu kun joutuu avoimen kursseista maksamaan. Tuo mitä Ecobody kirjoittelikin, että ahkeralla opiskelulla avoimen puolella voi valmistua kolmessa vuodessa töiden ohella kuulostaa tosi hyvälle! Tietääkö joku miten tämä todellisuudessa onnistuu, kokemuksia?

Luigimario: Mä ajattelin lukea kyllä ne viimeisten sivujen käsitteet läpi kunnolla, mutta ulkoa en niitä ala opettelemaan. Meinaattekos opetella samaisen kirjan tutkimuksen tulokset ulkoa? Mulle saattaa se tuottaa aikamoisen ongelman - huoh.
 
Therf, totta tämäkin. Lueskelin noita avoimen sivuja aika pienen hetken, mutta pointti oli se, että ahkera opiskelija kykenee valmistumaan avoimessa yliopistossa kolmessa vuodessa kokopäivätöidenkin ohella. Ilmeisesti iltaluentoja ei ole niin tiuhaan tahtiin tai jotakin sinne päin. Työtähän se vaatii, mutta normaalin palkan juostessa raha ei ole ongelma. Mutta elämä voi olla välillä aika hengetöntä, varsinkin tällaiselle ihmiselle, jolle ystävät, harrastukset ja koiran kanssa touhuaminen on AIKA iso siivu ajankäytöstä.

Kyl se siis onnistuu, mutta vaatii paljon työntekoa ja kovaa motivaatiota. Ite kävin avoimessa viime syksynä kursseja ja alkusyksystä tahti oli tosi löysää (tunteja harvoin) ja sen jälkeen se muuttukin sellaseks, että oli 5 kertaa viikossa luennot ja sitten kaikista tentit samalla viikolla. Avoimen kautta pyrkiessähän arvosanojen pitää olla hyviä, Helsingissä vaaditaan 70 pisteen keskiarvo, joka nykyarvosanoissa vastaa nelosta. Sitten vielä, että ne tunnit on mielenkiintosina aikoina, joskus illlalla neljän jälkeen, joskus pe-la 8-16. Eli siis jos töitä meinaa tehdä samaan aikaan niin ajankäyttö pitää suunnitella aika huolella.
 
Therf, totta tämäkin. Lueskelin noita avoimen sivuja aika pienen hetken, mutta pointti oli se, että ahkera opiskelija kykenee valmistumaan avoimessa yliopistossa kolmessa vuodessa kokopäivätöidenkin ohella. Ilmeisesti iltaluentoja ei ole niin tiuhaan tahtiin tai jotakin sinne päin. Työtähän se vaatii, mutta normaalin palkan juostessa raha ei ole ongelma. Mutta elämä voi olla välillä aika hengetöntä, varsinkin tällaiselle ihmiselle, jolle ystävät, harrastukset ja koiran kanssa touhuaminen on AIKA iso siivu ajankäytöstä.

Ai että kolmessa vuodessa maisteriksi tekemällä kokopäiväisesti töitä? No ei mahdoton, mutta en kyllä pidä kovin realistisena tavoitteena. Tutkinto on suunniteltu tehtäväksi viidessä vuodessa, joka ei vielä vaadi ihmesuorituksia, 60 op vuodessa. Nuo avoimen 90 op pystyy kyllä vuoteen tekemään, mutta kyllä siinäkin täytyy kovalla tahdilla tehdä hommia. Keskimäärin opiskelijat valmistuu Turusta hieman alle 5,5 vuodessa, joka oli kauppatieteissä koko maan keskiarvon alapuolella (SEFEn tutkimus vuodelta 2005?). Esimerkiksi laskentatoimessa on aika hankala olennaisesti nopeuttaa opiskeluja (esim. kahdella vuodella), koska kurssit järjestetään kerran vuodessa, ja aineopinnoissa vaaditaan etukäteistietoja edeltäviltä kursseilta, syväreistä puhumattakaan. Lisäksi kandissa on pakollisia kieliopintoja vähintään 24 op, joissa yleensä on 80 %:n paikallaolovelvoite. Tästä johtuen päällekkäisyyksiä tulee, ja joskus se siirtää kurssin käymisen myöhempään ajankohtaan.

Sanoisin, että kokopäiväisten töiden ohella kandi (180 op) kolmessa vuodessa on jo hatunnoston arvoinen suoritus.
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaas vähän millainen lukuvauhti teillä on eli kuinka paljon luette päivässä/viikossa ja mikä on teidän lukutekniikka?

Mä oon nyt tähän mennessä lukenut sellaiset 3-6tuntia päivässä, mutta tohon aikaan sisältyy myös noi Virtuan luentoja ja jonkin verran kirjatiivistelmien lukemista. Eli pitäs nyt alkaa enemmän käyttää kyl aikaa noihin itse kirjoihin ja vois alkaa tekemään myös harjoitustehtäviäkin^^ Ja oon huomannu, et paras paikka lukemiselle on kotona, vaikka kyllähän se vaatii hiukka enemmän sitä itsekuria ettei löydä itseänsä vaikkapa täältä pakkiksen sivuilta;)
 
Jees, kuten mainitsin, niin töitähän se vaatii. Kerroin vain mitä Turun avoimen yliopiston sivuilla kehuttiin, en siitä ettäkö itse tuollaista lähtisin yrittämään, johtuen kohtuullisen vilkkaasta seuraelämästäni...:D Mutta, No Life -tyypeille tuskin edes mikään ihmeellinen suoritus jos työajat saa sovittua. Väittäisin silti, että tuo keskimääräinen valmistumisaika 5,5 vuotta sisältää aika paljon "ilmaa" eli biletystä ynnä muuta oheistoimintaa, jolloin koulun suorittaminen nopeasti ei ole se ykkösasia. Ja tietysti moni voi olla jo loppuvaiheessa työelämässä jolloin ainakin lopputyön valmistuminen saattaa viivästyä reilustikin. Eikä mun mielestä nuoren ihmisen tarvitse tai välttämättä aina edes kannata kiirehtiä koulua nopeasti loppuun, verkostojen luominen kouluelämässä on tärkeää, ja onhan monet todennut, että opiskelu on ihmisen parasta aikaa :)

Prasil123, mäkin viihdyn toistaiseksi mieluummin kotona lukemassa, olen vasta aloittanut lukemiset ja se tarkoittaa, että luen noin kaksi tuntia päivässä. Huhti-touko-kesäkuu menee sitten noin 6 tuntia 5 kertaa viikossa. Täytyis kyllä tuo internet-sopimus lakkauttaa siksi aikaa ettei käy niin kuin sanoit ;)
 
Niin, kauppis on hieman eri asia, kuin joku lukio ja sen bileet. Kauppakorkeasta valmistuu tulevaisuuden esimiehiä ja asiantuntijoita, vaikka sitä ei ehkä jossain haalaribileissä aina muistakaan. Vaikka sulla olis kaikki numerot vitosia, etkä ole koskaan tutustunut muihin, et luultavasti onnistu ainakaan suhteilla mitään hommia hankkimaan.

Tietenkin on niitäkin, jotka vaan ryyppää ja rellestää. Täytyy löytää siis itselle sopiva kohtuus.
 
Statistiikan mukaan tällä hetkellä ei kyllä valmistu kuin nenää kaivamaan :D Suhteiden muodostamisessa kannattaa tähdätä hieman vanhempiin kuin omiin koulukavereihin, esim. perhetuttuihin. Ikävä kyllä suhteet ovat todella tärkeässä asemassa kun jengillä on CV aika identtinen valmistuttua.

Ja ei tod. saa työn ohella papereita kasaan kolmessa vuodessa. Eihän jengi saa työn ohella edes gradua kasaan. Mitä on avoimen paperit? Ei sieltä käsittääkseni valmistu mihinkään.
 
Back
Ylös Bottom