Ekonomeja on paljon koulutusta vastaamattomissa tehtävissä. Tuoreita työttömyystilastoja ei ole olemassa, mutta povaan huikeaa kasvua sielläkin. Ekonomeja koulutetaan aivan liikaa tämän maan tarpeisiin. Ekonomien tarvekin jatkaa laskuaan tulevaisuudessa yritysten tehostaessa toimintaa. Ekonomit kuitenkin sijoittuvat useimmiten tukitoimintoihin ja ovat yritykselle kuluerä, jota tahtodaan minimoida. Laskentaekonomi tuottaa yritykselle raportteja ei rahaa. Minulla on lukuisia opiskelijatovereita, jotka ovat valmistumaisillaan mutta joutuvat istumaan kotona peukaloita pyörittelemässä kun työpaikkoja ei ole. Lähtipä eräskin henkilö opiskelemaan ammattikouluun todettuaan vuoden työttömyyden jälkeen että nyt riittää. Kesätöiden saaminen on kiven alla tämän kesän ja en ihmettele vaikka olisi vielä parikin vuotta. Kuulostaako kivalta?
Kyselisin että minkä koulutuksen, sitten sun mielestä omaavat nämä ketkä eivät sijoitu yrityksen tukitoimintoihin, vaan juuri sinne minne ihmisiä tulevaisuudessa tarvitaan? Oikeastaan suurin osa yritysten, esim. johotoportaasta on KTM:ta joten väitteesi kuukostavat hyvin oudoilta.
Edit. yritin siis lainata Janne22 postin, mutta tää kusi nyt jotenkin.
Tarkoitus ei ole lytätä kenenkään unelmia, mutta kerronpa vain miltä työmarkkinat näyttävät valmistuneille sivusta asiaa seuranneena. Pääainekohtaisia eroja on ja erityisen nihkeetä näyttää olevan juridiikkaa, johtamista tai markkinointia lukeneilla.
Eiköhän johtajista edelleenkin suurin osa ole dippainssejä, joista toki moni on käynyt lukemassa siinä sivussa ekonomin paperit. Ekonomeja työskentelee 4400 tittelillä, joten eikö ole aika selvää että moni työllistyy ihan eri töihin mihin on opiskellut? Kai tuotakin voi sitten puolustella koulutuksen monipuolisuudella, mutta itse uskon että siihen vaikuttaa enemmän mihin hommiin sattuu sijoittumaan uran alkutaipaleella. Itsekin olen lopputyötä vaille valmis laskentaekonomi, mutta en sitten loppujen lopuksi sijoittunut laskentahommiin enkä sinne päin varmaan aio enää suuntautuakkaan valmistumisen jälkeen. Annankin enemmän painoarvoa opiskeluaikoina kertyneelle työkokemukselle mitä koulussa opituille asioille, jotka ovat enemmän yleissivistäviä.