Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Viimeinen kohta onkin erinomainen. Olet siis sittenkin sitä mieltä että poliisien tulee noudattaa esimiestensä käskyjä. Ihmettelen kovasti itkuasi jos kuitenkin olet tuota mieltä.
Ko. kohta ei varmaan tarkoita sitä, että "jos en ole vielä ehtinyt radiottaa asiasta, niin käytännössä mua ei ole käsketty sisään ja itse en voi sellasta päätöstä tehdä."

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jotenkin täällä nyt leimataan pelkuriksi heti jos ei mene pyssyn kanssa leikkimään wild wild westiä. Pelko ja järki on ihan eri asiat. Ja ramboilu ja taktiikka on ihan eri asiat.
En missään vaihessa ehdottanut mitään tyhmää ramboilua. Mutta mitkä ovat vaihtoehdot tuossa tilanteessa? Eikö se ole aika on-off? Joko mennään sisään tai ei.

Tilannetta ei poista se, jos tilannetta kartoitellaan toista tuntia. Ainoastaan se auttaa, että jotenkin mennään sisälle ja lamaannutetaan ampuja. Ei yhtään mikään muu.

Mikä siinä on epätotta? Kyllähän se on aikaisemmasta kokemuksesta selvää, että sai olla rauhassa, kun tuikkasi tuleen. Ja kyllä näin omin silmin, kun kyykkivät pasin takana. Ja kyllä aikaisempien kirjotusten perusteella tuntuu olevan ihan yleisesti tiedossa, että poliisit jäätyvät poikkeuksetta eivätkä varmasti osuisi ampujaan. Ja sanottiin käytännössä, että poliisi voi toimia, mutta vain siihen asti, ettei itse joudu hengenvaaraan, vaikka 30 muuta olisi kuolemassa.

:dance:
Pointfiveolla olisi paljon annettavaa poliisin toimintataktiikoiden laatijoille. Laita privaa poliisin karhu-ryhmän ja/ tai oman kihlakunnan alueesi poliisin toiminta/valmiusryhmän toiminnasta vastaaville poliisiviranomaisille. Ottavat varmasti mielellään parannusehdotuksia käyttämiinsä toimintataktiikohin sekä harjoitteluunsa tällaisia ilmeisesti sinun mielestäsi poliisin päivittäisiä tilanteita varten. Voit käyttää opetuksessa apuna esim. vain kuolleen ruumiini yli (Die Hard I-IV) elokuvasarjaa. Antaa hyvän kuvan siitä, miten oikeasti hommat hoidetaan ämerikan malliin...

:david:

Hmm, missäköhän tilanteessa tilannetta kartoiteltiin pari tuntia? Tietääkseni ei kummassakaan, Jokelassa eikä Kauhajoella.

Tilannetta ei poista se, jos tilannetta kartoitellaan toista tuntia. Ainoastaan se auttaa, että jotenkin mennään sisälle ja lamaannutetaan ampuja. Ei yhtään mikään muu.
Voi lapsirakas, kun asiat on noin yksinkertaisia ja mustavalkoisia vain internetin ihmeellisessä maailmassa. Ja lasten mielikuvituksessa.

:dance:
Pointfiveolla olisi paljon annettavaa poliisin toimintataktiikoiden laatijoille. Laita privaa poliisin karhu-ryhmän ja/ tai oman kihlakunnan alueesi poliisin toiminta/valmiusryhmän toiminnasta vastaaville poliisiviranomaisille. Ottavat varmasti mielellään parannusehdotuksia käyttämiinsä toimintataktiikohin sekä harjoitteluunsa tällaisia ilmeisesti sinun mielestäsi poliisin päivittäisiä tilanteita varten. Voit käyttää opetuksessa apuna esim. vain kuolleen ruumiini yli (Die Hard I-IV) elokuvasarjaa. Antaa hyvän kuvan siitä, miten oikeasti hommat hoidetaan ämerikan malliin...

:david:
Oot kyllä aika saatanan david itse. Heti pitää saatana vetää se tonne ääripäähän, että Die Hard jee. :rock: Vitun tollo. Sanoin vittu mielipiteeni, että pitäisi mennä sisälle aikasemmin, mutta se ei näköjään ole hyväksytty näkökanta. Voi saatana mitä vitun idiootteja täältäkin löytyy.

Anteeks saatana. Eikai tässä auta muu kuin hyväksyä se, että sisään ei voi mennä aikasemmin.

Oot kyllä aika saatanan david itse. Heti pitää saatana vetää se tonne ääripäähän, että Die Hard jee. :rock: Vitun tollo. Sanoin vittu mielipiteeni, että pitäisi mennä sisälle aikasemmin, mutta se ei näköjään ole hyväksytty näkökanta. Voi saatana mitä vitun idiootteja täältäkin löytyy.

Anteeks saatana. Eikai tässä auta muu kuin hyväksyä se, että sisään ei voi mennä aikasemmin.
No niin, etköhän sä oo jo nöyryyttäny itseäs ihan tarpeeks tälle illalle.

Niin, jos ei voi keskustella, niin ei voi. Ei tarvi alkaa räyhäämään.

No niin, etköhän sä oo jo nöyryyttäny itseäs ihan tarpeeks tälle illalle.
Joo, en tienny, ettei tällaista mielipidettä poliisitoiminnan nopeudesta saa olla. Oikeesti, keskustelufoorumilla saa olla tietystä asiasta vain yksi mielipide. :worship:

-Pitäis mennä sisälle aikasemmin.
-Ei voi, kun siinä voi poliisi kuolla tai ampuja voidaan saada taltutettua aikasemmin ja henkiä säästyä.
-Ok.

Niin, ja tuohon poliisin nopeuteen vaikuttaa aikas paljon se, että Suomessa on poliiseja niin pirun vähän verrattuna läänimäärään ja asukaslukuun. Kaikessa taktiikassa on aina tärkeätä tarpeellisten resurssien saaminen paikalle. Kauhajoenkin tapauksessa sisälle olisi varmasti voitu mennä aikaisemmin, jos partioita olisi saatu paikalle nopeammin eristämään ja evakuoimaan.

Ja jos poliisien määrä ei miellytä, aina voi valittaa hallitukselle asiasta.

Mä en nyt kovin tarkkaan ole tätä seurannut, mutta ilmeisesti väännetään siitä pitäskö poliisien heti mennä sisään kouluun missä ammutaan? Mun mielestä pitäis. Ilmeisesti kuitenkin aina liikutaan kahden miehen voimin, niin kyllä mun mielestä pitäs koulutuksen valmistaa siihen että pojat voi sisään mennä ja vastata tuleen. Toki varmaan aseistusta ja muuta varustusta pitäisi poliiseilla tarkastaa. Mutta kyllä mun mielestä ammattilaisten tulisi hoitaa homma himaan asap. Jos vaikka kuvittelen tilanteen että joku hullu ampuu jengiä koulussa ja eka partio on paikalla esim. 7 minuutin kuluttua vs. joku karhu 50 minuutin kuluttua niin kyllähän siinä voitaisiin melko paljon säästää. Ja mitä tulee tohon uhrautumiseen, niin eihän sitä toki voi suoranaisesti vaatia, mutta kyllä se pitäs tollasessa ammatissa ymmärtää riskit. Loppuispahan samalla työttömyys poliiseilta, kun hommaan valikoituisi ns. oikeat kaverit. Ja turha tästä(kään) postauksesta on vedellä kenenkään herneitä nenään, näkemyksiä on yhtä monta kuin on kirjoittajiakin.

Niin, ja tuohon poliisin nopeuteen vaikuttaa aikas paljon se, että Suomessa on poliiseja niin pirun vähän verrattuna läänimäärään ja asukaslukuun. Kaikessa taktiikassa on aina tärkeätä tarpeellisten resurssien saaminen paikalle. Kauhajoenkin tapauksessa sisälle olisi varmasti voitu mennä aikaisemmin, jos partioita olisi saatu paikalle nopeammin eristämään ja evakuoimaan.
Mutta, kun sanoin, että Mielestäni sisään voisi yrittää mennä jo, kun partioita on vaikka 2 tai 3.

Ja jos poliisien määrä ei miellytä, aina voi valittaa hallitukselle asiasta.
Okei, täytyy tehdä näin, kun täällä ei enää uskalla sanoa mitään sen suuntaista.

Joo, en tienny, ettei tällaista mielipidettä poliisitoiminnan nopeudesta saa olla. Oikeesti, keskustelufoorumilla saa olla tietystä asiasta vain yksi mielipide. :worship:

Saat olla mitä mieltä tahansa, mutta perusteluiden lapsellisuudessa vois olla jotain rajaa. Olet kuitenkin yli 20-vuotias jo.

-Pitäis mennä sisälle aikasemmin.
-Ei voi, kun siinä voi poliisi kuolla tai ampuja voidaan saada taltutettua aikasemmin ja henkiä säästyä.
Mites Beslanissa? Kommentteja? Siellä toimittiin just sun mallin mukaan. Oot ollu kovin hiljaa siitä.

-Ok.
:thumbs:

:D

Jokelassa oli ensimmäinen poliisipartio paikalle tullessaan kohdehenkilöstä noin 45 metrin päässä, kohdehenkilö ampui poliiseja kohden, poliisit eivät vastanneet tuleen. Miksi? No, kohdehenkilön ympäriltä juoksi koululaisia koko ajan poliiseja kohti, riski osua lapsiin oli liian iso! Poliisit suojasivat ja evakuoivat ensi alkuun toistasataa lasta pois rakennuksesta.

Mene sanomaan sille ensimmäisenä paikalle tulleen poliipartion sedille, että niiden olisi pitänyt vaan mennä Auvisen perässä sinne koulun sisälle ja käskyttää se maahan ja sitten raudoittaa se. Ei olisi tullut niin paljoa ruumiita. Ja, jos ei olisi totellut käskytystä, niin olisi pitänyt ampua se siihen portaille n. 45 m. matkalta vaikka siinä nyt juoksikin koko ajan niitä lapsia ympärillä. Aika deivid poliiseja meillä Suomessa ku eivät tommoseen pysty, vai mitä pointfiveo
:piis:

Mä en nyt kovin tarkkaan ole tätä seurannut, mutta ilmeisesti väännetään siitä pitäskö poliisien heti mennä sisään kouluun missä ammutaan? Mun mielestä pitäis. Ilmeisesti kuitenkin aina liikutaan kahden miehen voimin, niin kyllä mun mielestä pitäs koulutuksen valmistaa siihen että pojat voi sisään mennä ja vastata tuleen. Toki varmaan aseistusta ja muuta varustusta pitäisi poliiseilla tarkastaa. Mutta kyllä mun mielestä ammattilaisten tulisi hoitaa homma himaan asap. Jos vaikka kuvittelen tilanteen että joku hullu ampuu jengiä koulussa ja eka partio on paikalla esim. 7 minuutin kuluttua vs. joku karhu 50 minuutin kuluttua niin kyllähän siinä voitaisiin melko paljon säästää. Ja mitä tulee tohon uhrautumiseen, niin eihän sitä toki voi suoranaisesti vaatia, mutta kyllä se pitäs tollasessa ammatissa ymmärtää riskit. Loppuispahan samalla työttömyys poliiseilta, kun hommaan valikoituisi ns. oikeat kaverit. Ja turha tästä(kään) postauksesta on vedellä kenenkään herneitä nenään, näkemyksiä on yhtä monta kuin on kirjoittajiakin.
Kiitos. Edes jollakin samanlaista ajatusta. :love:

Widowmaker esitti asiansa fiksusti. Itse olen samaa mieltä. Sisään tulisi pyrkiä mahdollisimman nopeasti. Kunhan se on turvallista.

Kauhajoen tapauksessa sisäänmeno aloitettiin noin 30 minuutin kohdalla. Tämä siitä syystä, että odotettiin lisäpartioita alueelle, joita sitten tulikin ympäri Länsi-Suomea. Raportissa todettiin, että jopa 30 minuutin kohdalla tilanteesta saadut tiedot oli kohtuullisen hataria, tiedettiin, että ampujia on yksi ja pukeutunut tummiin.

Paljonkohan tässä kyseisessä tilanteessa olisi henkiä säästetty? Ampuja kävelee luokkaan ja ampuu sinne yhdeksän ihmistä, tuskin siinä kauan nokka tuhisee. Siitä sitten rynnimään!

:D

Jokelassa oli ensimmäinen poliisipartio paikalle tullessaan kohdehenkilöstä noin 45 metrin päässä, kohdehenkilö ampui poliiseja kohden, poliisit eivät vastanneet tuleen. Miksi? No, kohdehenkilön ympäriltä juoksi koululaisia koko ajan poliiseja kohti, riski osua lapsiin oli liian iso! Poliisit suojasivat ja evakuoivat ensi alkuun toistasataa lasta pois rakennuksesta.

Mene sanomaan sille ensimmäisenä paikalle tulleen poliipartion sedille, että niiden olisi pitänyt vaan mennä Auvisen perässä sinne koulun sisälle ja käskyttää se maahan ja sitten raudoittaa se. Ei olisi tullut niin paljoa ruumiita. Ja, jos ei olisi totellut käskytystä, niin olisi pitänyt ampua se siihen portaille n. 45 m. matkalta vaikka siinä nyt juoksikin koko ajan niitä lapsia ympärillä. Aika deivid poliiseja meillä Suomessa ku eivät tommoseen pysty, vai mitä pointfiveo
:piis:

No mutta sittenhän jokaisessa partioautossa pitäisi olla mukana niitä semmosia tainnutus räjähteitä, siis mistä posahtaa semmonen törkeän kirkas valo samalla. Siinähän pyörtyis sit kaikki muksutkin, mutta ei kai se haittaa, kun saataisiin se kahjo niitattua?

Edit; ja sitä tässä meinailen, että ei nyt ihan oikeasti mitään hölmöilyä sentäs. Ja veikkaanpaa vaan että seuraava vastavaanlainen keissi kun tulee niin siellä on kissalan pojat aika paljon rivakammin sisällä koulussa. Ja tosta uhrautumisesta vielä sen verran, että toki omaa perhettä ja itseä tulee ajatella, mutta kyllä mä uskon tai ainakin haluan uskoa että moni suomalainen mies on valmis uhraamaan itsensä, mikäli tällä voisi lapsiuhrin/uhreja estää. Voi olla että olen väärässä.

Ja veikkaanpaa vaan että seuraava vastavaanlainen keissi kun tulee niin siellä on kissalan pojat aika paljon rivakammin sisällä koulussa. Ja tosta uhrautumisesta vielä sen verran, että toki omaa perhettä ja itseä tulee ajatella, mutta kyllä mä uskon tai ainakin haluan uskoa että moni suomalainen mies on valmis uhraamaan itsensä, mikäli tällä voisi lapsiuhrin/uhreja estää.
Minä myös toivon näin.

Aika realistista odottaa että jokaisella paikkakunnalla Reinikainen & Hautamäki lähtee rynnäköimään flashbangien ja konepistoolien kanssa vaikka varusteet löytyisikin partioauton takakontista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom