Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
No niin justiinsa. Hysteerikot pykänneet sitten oikein addressinkin...
Toivottavasti poliitikoilla pysyy kuitenkin järki mukana ja jäitä hatussa päätöksiä tehdessä, eikä lähdetä asiaan kunnolla perehtymättä ja tutkimatta suinpäin paniikinomaisesti tekemään mitään radikaaleja ratkaisuja.

Ohohhoh! Tuon adressin perusteella appiukkoni joutuisi luovuttamaan suustaladattavan mustaruutipistoolinsa pois.. Taitava jamppa saattaa saada ammuttua jopa 3 lks/minuutti-mikäli ase on valmiiksi ladattu ensimmäistä laukausta varten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ampumaurheilussa menestymisen eräs tärkeimmistä edellytyksistä on riittävän rutiinin hankkiminen.

Pälä pälä

Kun otetaan huomioon vielä Suomen sääolosuhteet ja ulkoradoilla harjoittelu, on koti monelle asianmukainen harjoittelupaikka. Ampumakilpailut eivät ole myöskään rajattuja yhteen ampumarataan, vaan harrastajan tulee kyetä kuljettamaan asettaan ympäri maata.

Koska itse harrastat lajia noin paljon, esitän kysymykseni sinulle, tosin vastaat useamman ihmisen puolesta..

Kuinka hankalana näkisit vaihtoehdon, jossa ammuntaa harrastava ihminen joutuisi säilyttämään asetta radalla poissa kotoaan, jos
A) ei käy kuin max kerran vuodessa kilpailuissa?
B) käy esim. kymmenessä kilpailussa vuoden aikana?

Entä jos aseen saisi kotiinsa vasta esim. kolmen kilpailun jälkeen? Ja tätä tahtia pitäisi jatkaa joka vuosi.

Auttaisiko tämä "porrastaminen" mielestäsi OIKEASTI tässä asiassa?

Tosin mietityttää sekin, kuinka laillisten aseiden poisto voi nostaakaan ampuma-aserikosten määrää. Tuskin lienee siinäkään mitään selvää kausaliteettia.

Se voipi olla, että entistä useampi ase ajautuu sitämyötä vääriin käsiin ja aseiden holtittoman käytön riski kasvaa, kun ne ovat laittomia. Onhan laillisia aseita kuitenkin helpompi valvoa kuin laittomia.
Aseesta saattaa tulla rikollisille myös suurempi ja halutumpi statussymbooli täyskiellon myötä.

Mielenkiintoista oli tuossa Brittien tapauksessa vielä se, että alueilla, joilla oli eniten laillisia rekisteröityä aseita oli myös vähiten ampuma-aserikollisuutta. Eli laillisten aseiden määrä ei ainakaan nostanut aserikoksia paikallisesti.

Ehkä hyvä esimerkki voisi olla Suomen kieltolaki aikanaan. Kun alkoholi kiellettiin täysin, niin alkoholin aiheuttamat ongelmat sitävastoin kasvoivat. Se johti muun muassa suuriin pimeisiin markkinoihin.

Juu siis tarkoitan vaan että olen samaa mieltä.
Ei se tappaminen ajatuksena ole kaikille niin kauheaa. Ei tuo sormiasia mistään biisistä ole, se on vaan niin hauskalla tavalla todentuntuinen, kaverilta sen joskus kuulin ja pitää kyllä paikkaansa.

Joo, sopimista ei ole kiistäminen.

Henkilökohtaisesti ymmärrän kyllä näiden ampujien ajatusmaailmaa, vaikka en niiden manifestoitumista kannatakaan. Tämä asekeskutelu on aivan uskomattoman absurdi, kun tekovälineiden poistaminen ei millään tavalla poista tahtoa tappaa. En edes kannata sitä, että ajatuksen-, ilmaisun- tai sananvapautta pitäisi millään tavalla rajoittaa, vaan pureutua siihen, että näin ei tehdä. Itse kullakin on varmasti ollut kaikenmoisia ajatuksia elämänsä varrella ja edelleenkin, eikä siinä ole mitään sensuroitavaa. Ongelma on siinä, miten itse toteuttamisen saa näkymään kannattamattomana.

Koska itse harrastat lajia noin paljon, esitän kysymykseni sinulle, tosin vastaat useamman ihmisen puolesta..

Kuinka hankalana näkisit vaihtoehdon, jossa ammuntaa harrastava ihminen joutuisi säilyttämään asetta radalla poissa kotoaan, jos

Entä jos aseen saisi kotiinsa vasta esim. kolmen kilpailun jälkeen? Ja tätä tahtia pitäisi jatkaa joka vuosi.

Tähän vielä lisäkysymys:

C) Olisiko mahdotonta että tuo kotiin tarvittava kuivaharjoittelu-ase olisi sellaista mallia jolla ei voi ampua oikeita laukauksia? Ts. muuten ihan vastaava laite mutta ilman luodin piipusta ulos lentämisen mahdollisuutta.

Kuriositeettina, eivätkös esimerkiksi soutajat harjoittele paljon kuivaharjoitteluna soutulaitteilla silloin kun eivät veteen pääse? Ei tietenkään täysin vastaava tilanne, mutta vastaavahko... Ja on monia muitakin lajeja joissa itse lajin harjoittaminen on rajallista, joko olosuhteiden pakon, käytännön kysymysten tai lakirajoitusten vuoksi.

Tähän vielä lisäkysymys:

C) Olisiko mahdotonta että tuo kotiin tarvittava kuivaharjoittelu-ase olisi sellaista mallia jolla ei voi ampua oikeita laukauksia? Ts. muuten ihan vastaava laite mutta ilman luodin piipusta ulos lentämisen mahdollisuutta.

Kuriositeettina, eivätkös esimerkiksi soutajat harjoittele paljon kuivaharjoitteluna soutulaitteilla silloin kun eivät veteen pääse? Ei tietenkään täysin vastaava tilanne, mutta vastaavahko... Ja on monia muitakin lajeja joissa itse lajin harjoittaminen on rajallista, joko olosuhteiden pakon, käytännön kysymysten tai lakirajoitusten vuoksi.

Ehdotuksena loistava, mutta ongelmaksi muodostuu lukuisat muutokset joita aseisiin tehdään. Eli jokainen pyssy on oma yksilönsä. Vähän kuin ralliauto vs normiauto. Karmeen kallista, oikeasti, ja ehkä jopa osittain mahdotonta. Mutta ehdotuksena ja näkökulmana hyvä.

Tähän vielä lisäkysymys:

Nää ovat mielestäni heti PALJON järkevämpiä ehdotuksia kuin käsiaseiden täys-kielto. Käytännössä joku vaihtopiippu/eri luisti voisi toimia. Siltikin, ei tämäkään poistaisi mahdollisuuksia käyttää asetta rikoksiin. Mutta hyvä ehdotus.

Ensinnäkin näillä kavereilla on faktat pahasti hukassa. Jos piipun pituus ei saa olla alle 600 mm, menevät sulattoon myös suurin osa kivääreistä. Metsästyksessä SAA käyttää käsiaseita tietyissä tilanteissa.

Adressissa väitetään että nykyaikaisessa yhteiskunnassa kansalainen ei tarvitse käsiasetta. Kyllä minä ainakin tarvitsen, metsästyksessä lähes viikottain. Nykyaikainen yhteiskunta kun ei ole kuitenkaan sama kuin kehäkolmosen sisäpuoli.

Ja yllätys, toinen kaveri on Vihreiden listoilla kunnallisvaaleissa. Voi helvetti mitä irtopisteiden kalastelua!

Luuletteko ihan oikeesti että valtio kustantaa kaikille pistooleille vartioidut säilytyspaikat kohtuullisen matkan päähän. Mitä jos haluut käydä jollain muulla radalla, ampumassa kavereiden kanssa esim. Tai kilpailuun lähteminen, haet aseen "kotiradalta" 20km päästä ja lähet siitä vastakkaiseen suuntaan kilpailuun.
Ihan paskoja ideoita. Tietysti jos itse ei harrasta niin voihan se tuntua kuninkaallisen hyvältä idealta.
Ihan sama olla totaalikielto ja vuokrata se ase radalta joka kerta, poislukien kilpa-ampujat.

Miten luulisitte voidaanko loukkupyyntiin keksiä lopetusaseeksi jotain muuta kuin pistooli? Vai lopetetaanko koko loukkupyynti?

"Mul on toi supikoira nyt tuolla häkissä ni tarvisin mun tykkiä puoleks tunniks"

Luuletteko ihan oikeesti että valtio kustantaa kaikille pistooleille vartioidut säilytyspaikat kohtuullisen matkan päähän.

Miks valtion pitäis kustantaa tää lysti? Ei ainakaan mun mielestä.

Mitä jos haluut käydä jollain muulla radalla, ampumassa kavereiden kanssa esim. Tai kilpailuun lähteminen, haet aseen "kotiradalta" 20km päästä ja lähet siitä vastakkaiseen suuntaan kilpailuun.
Ihan paskoja ideoita. Tietysti jos itse ei harrasta niin voihan se tuntua kuninkaallisen hyvältä idealta.
Ihan sama olla totaalikielto ja vuokrata se ase radalta joka kerta, poislukien kilpa-ampujat.

Kerran vuodessa toi muodostuu ylivoimaiseksi? Älä itke Iines. Eri asia onkin, jos kilpaileminen on aktivisempaa, kuten ed. postissa kirjoitin. Vastausta odottelen..

Miks valtion pitäis kustantaa tää lysti? Ei ainakaan mun mielestä.

Hohohoh!
Mahtaa olla porukka valmis maksamaan säilytyspaikkoja ITSE jos valtio päättää jotain tuollaista vaan sen takia koska joku jumi käy kouluilla ampumassa.

Hohohoh!
Mahtaa olla porukka valmis maksamaan säilytyspaikkoja ITSE jos valtio päättää jotain tuollaista vaan sen takia koska joku jumi käy kouluilla ampumassa.

Maksaahan se säilytys muutenkin. Maksaahan ralliautonkin säilyttäminen tallissa jotain. Fakta on, että KAIKKI maksaa nykymaailmassa jotain.

Ihan oikeasti, toi ampuma-aseiden säilytys ampumaradalla on kuollut idea.

Yleensä radat ovat syrjässä ja kaukana kaikesta. Siellä on korkeintaan joitain lautarakennuksia tms. Tästä seuraa se, että sinne pitäisi rakentaa kunnon rakennukset jne.

Itse säilytys. Kuka sitä valvoisi, olisiko jokaisella omalle aseelle lokero mihin sen saisi lukittua? Jos näin olisi, niin mikä estäisi ottamasta asetta kuitenkaan kotio tai kouluun tai mihin vaan jos on pahat mielessä?

Pitäisikö sitten olla joku asevaraston hoitaja joka pitää huolta siitä että ase palautetaan sinne minne se kuuluisi?

Jokelassa ja ilmeisesti myös kauhajoen tapauksessa oli aseenostolupa myönnetty hiton heppoisin perustein. Jos joku alkaa harrastamaan ammuntaa, niin ruutiasetta ei heti tarvitse ja luvan hakutilanteessa voipi sitten toteennäyttää harrastuneisuuden, esim ampuma/metsästysseuran puolllolla.

Ei aseharrastajat rupee mitään ulkopuolisista säilytys paikoist makselee kun aseita voi kotona säilyttää turvallisemmin ilmaiseksi.

Vastaan vain omasta puolestani, mutta en näe 1,7 miljoonan aseen säilyttämiselle realistista vaihtoehtoa nykyisen hajautetun mallin sijasta. En myöskään haluaisi varsinaisesti rajoittaa aseiden saatavuutta nykyisestään, mutta lupakäytäntöä olisi syytä kiristää huomattavasti. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö hallussalupia voitaisi myöntää lähes nykyistä määrrää, mutta seulan pitäisi tiukentua.
Emme pidä autokoulun käymistä ja ajokorttiin vaadittavaa lääkärintarkastusta mitenkään poikkeuksellisena käytäntönä, emmekä valita autokoulun aiheuttamista kustannuksistakaan. En näe mitään syytä, miksei samantapaista käytäntöä voitaisi yleistää myös ampuma-aseiden hallussapitolupien suhteen. Yhteiskunnalle lupakäytännön ja byrokratian monimutkaistaminen ei maksaisi mitään, sillä kustannukset voitaisiin sälyttää harrastajien harteille.
Nykyisen lupakäytännön mukaisesti ainoastaan poliisi ottaa kantaa hakijan edellytyksiin saada aseen hallussapitolupa. Poliisi ei järjestä normaalisti edes varsinaista haastattelua, vaan rekisterien läpi käyminen ja mahdollinen lyhyt juttutuokio asetta esitettäessä riittää. Ase esitetään poliisille sen ostamisen jälkeen, jolloin poliisi tarkistaa sen vastaavan ilmoitettua.
Ehdottaisin lupakäytännön uusimista, jossa kantaa luvan hakijan edellytyksiin ottaisi paitsi poliisi, niin myös lääkäri, psykologi, sekä ampumaseuran kouluttaja:

-Psykologiset testit voisivat olla kattavat, ja uskon, että ammattitaitoinen psykologi kykenisi päivässä selvittämään hakijan edellytykset aseen hallussapidolle. Vaadittujen testien ja haastattelujen määrittelyn jättäisin psykologian ammattilaisille. Lausunnon kustantaisi luvan hakija hyväksytyllä ammattilaisella.
-Lääkäri tarkistaisi potilaan perusmuotoisessa lääkärintarkastuksessa.
-Poliisi tarkistaisi asiaan kuuluvat henkilörekisterit.
-Ampuma- ja metsästysseurat kouluttaisivat lakisääteiset vaatimukset täyttäviä kouluttajia, jotka järjestäisivät turvallisen ampujan kursseja, joiden kesto voisi olla joitakin päiviä, kenties viikonloppukurssi. Kouluttajakoulutuksen järjestäisi poliisi. Aivan liian usein näen ampumaradoilla toimintaa, joka ei täytä turvallisen aseenkäsittelyn perusvaatimuksia. Vaarantavia virheitä ei toki satu solkenaan, mutta niitä ei tarvitakaan kuin yksi liikaa hengen menettämiseen.

Mikäli yksikin edellämainituista tahoista ei puoltaisi luvan saamista, sitä ei myöskään myönnettäisi. Ehdotukseni on toki pelkkä raakile, mutta en usko, että kukaan asetta oikeasti tarvitseva harrastukselleen omistautunut näkisi sen toteuttamiselle merkittäviä esteitä. Vertaisin ehdottamaani käytäntöä uudelleen autokouluun, jonka keskimääräinen hinta taitanee liikkua yli tuhannen euron.
Edit: Luonnollisesti aseiden suuri määrä edellyttää pitkiä siirtymäaikoja, tai uuden käytännön käyttöönottoa vain uusien luvanhakijoiden kohdalla. Kannattaa muistaa, että esimerkiksi kummatkin kouluampujat ovat käyttäneet vastahankittua asetta rikoksissaan.

Voisiko tuossa auttaa esim. vuoden tai jopa pidempi koeaika ja tänä aikana ei saisi omaa asetta, vaan käytössä olisi seuran laina-aseita. Tuossa ajassa ainakin saisi jotakin kontaktia harrastajaan. Ainakin karsisi innottomimmat harrastajat. Tämä nyt on vaan omaa pohdintaa.:piis:

Mä voin keksiä loputtomasti huonoja puolia ja toteuttamisongelmia tota aseiden säilömisideaa vastaan.
Mainitsen vielä senkin että aika monta pistoolia "häviää" jos maksullinen säilytys tulee pakolliseksi tai pistooleita aletaan kerätä pois.
Kertokaa nyt joku oikeesti hyvä puoli?
Ja mitä tapahtuu sitten kun aseet on kuvitteellisesti kerätty tuulensuojaan helvetinmoisia resursseja vaativien toimien jälkeen, ja jossain koulussa joku losauttaa laittomalla aseella tai metsästysaseella? Mikä on seuraava askel?

edit: Kilpa-ampujalta hyvää tekstiä.

Sen verran vielä että itse olisin kyllä valmis lopettamaan koko ampumaharrastuksen ja luopumaan aseesta jos sillä voitaisiin taata ettei mitään vastaavaa enään sattuis, eipä vaan taida olla niin.

Ja vieläkin väitellään samasta aiheesta. Iha hullua tää meno, nyt tehdään jo adressia. Voitas tehdä myös adressi sen puolesta ettei asekieltoa tulisi? Toki sen aseen hankkimiseen liittyviä seikkoja voitaisiin parantaa, mutta tuosta kiellosta ei seuraa mitään hyvää. Lisäksi aseiden syyttäminen on tässä kohtaa erittäin lapsellista ja paniikin omainen reaktio, tuolla asekiellolla ei voida mitenkään vaikuttaa siihen, tappaako joku hullu ihmisiä vai ei. Se ei estä ketään esimerkiksi räjäyttämästä, tuhopolttamasta paikkaa joka on täynnä ihmisiä, ajamalla isolla autolla kovaa vauhtia väkijoukkoon, hankkimasta ase laittomasti jne jne. Ei tuo aselakimuutos auta paljon mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom