Kauhajoen koulussa ampumavälikohtaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxm
  • Aloitettu Aloitettu
Voisiko tuossa auttaa esim. vuoden tai jopa pidempi koeaika ja tänä aikana ei saisi omaa asetta, vaan käytössä olisi seuran laina-aseita. Tuossa ajassa ainakin saisi jotakin kontaktia harrastajaan. Ainakin karsisi innottomimmat harrastajat. Tämä nyt on vaan omaa pohdintaa.:piis:

minun mielestä ihan varteenotettava idea varsinkin käsiaseiden kohdalla. Aika, onko se nyt vuos tai puoli, mutta kuitenkin. Metsästysaseiden kohdalla en osaa sanoa kuinka toimisi käytännössä.

Ja kyllähän se niin on, että jos joku vihaa ihmisiä niin saahan se niitä hengiltä, oli pistooli tahi ei. Eli kyllä se oikea ongelma on ihan jossain muualla kuin aseissa tai niiden saatavuudessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä voisin tehdä vaikka adressin auto-urheilun kieltämiseksi. Tässä olisi minun "viisaat" perustelut.
-Rattijuopot ja muut kaahailijat tappavat/vammauttavat vuosittain useita ihmisiä.
-Tämän vuoksi turha auto-urheilu tulisi kieltää. Ne jotka auto-urheilua harrastavat voisivat sen tehdä ihan hyvin esim. polkuautolla. (vrt. kuten ampujaharrastaja ampuisi ilma-aseella)
-Lisäksi se saastuttaa ja ihmiset tulevat toimeen ilman auto-urheilua.
-Koska en itse harrasta auto-urheilua enkä sitä seuraa niin, en voi ymmärtää miksi kukaan sitä haluaisi harrastaa ja seurata. Se siis on mielestäni turhaa ja se pitäisi kieltää.
-Myös kaikki yli 80km/h kulkevat autot pitää kieltää, koska se aiheuttaa kaahaamista. Ihmiset voivat ajaa mopoautoillakin.
-Kaikki joilla on ralli/kilpa-auto tai auto joka kulkee yli 80km/h niin heidän tulisi luovuttaa se pois tai tehdä siitä ajokyvytön.
-Näin liikennekuolemat ja rattijuoppojen/kaahareiden aihettamat onnettomuudet vähenisivät.

Mitä on hyvä kasvatus? Millainen on normaali koti?

Ja sekö vaikuttaa tekoon, kun vanhemmat asuvat eri osoitteissa?

Mun mielestä syyllisten etsimisen sijaan pitäisi miettiä, miten tuollaiset teot saataisiin ehkäistyä. Mitä voitaisiin tehdä, että tuollainen suunnaton ihmisviha jäisi syntymättä ja sitä myöten tuollainen teko tekemättä.

Tää kysymys on hyvin mielenkiintoinen. Musta suomessa on tällä hetkellä tabu puhua mitään vanhempien kasvatusvastuusta, tekemisistä ja tekemättäjättämisistä. Esim.tämän ammuskelujutun yhteydessä paasataan kovasti ainoastaan yhteiskunnan ja koulujen tehtävistä sekä oppilashuollon ja nuorten mielenterveyspalvelujen määrärahoista. Tietenkin näiden palvelujen on syytä olla kunnossa ja saavavilla, mutta: minun mielestäni ainoastaan niihin tuijottamalla hoidetaan vain oiretta, ei niiden aiheuttajaa. Olen itse oppilashuoltoryhmän työssä mukana. On hyvin epätodennäköistä ja kyse ainoastaan hyvin harvoista poikkeustapauksista, että nuori, jonka kotiasiat ovat kunnossa tarvitsisi esim.nuorisopoliklinikan palveluja. Sen sijaan rikkinäisistä kodeista olevat, päihdeongelmaisten tai vastuutaan välttelevien vanhempien nuoret erilaisine ongelmineen ja sekoiluineen ovat lähes vakiollisesti tapaamisten asialistalla.

Ja toisaalta, esimerkiksi opetussuunnitelman mukaan huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen ja nuoren kasvatuksesta. Koulu tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa oppilaan kasvatuksesta ja opetuksesta kouluyhteisön jäsenenä. Tämä on vain tainnut kääntyä hieman nurinkuriseksi. Hälyttävän iso osa vanhemmista pelkää nuorensa kiukkuamista ja selittää, ettei muka voi 14v teinilleen mitään. Vanhemman tehtävä ei ole miellyttää nuorta, vaan asettaa rajoja. Pelottaa edes ajatella, mitä niistäkin parivuotiaista pikkudiktaattoreista tulee, jotka onnistuvat saamaan tahtonsa läpi ja pompottamaan mielensä mukaan molempia vanhempiaan ja muita sisaruksiaan.

Olen ihmeissäni lukenut miten ihmiset pauhaavat vain asekielloista. Entä jos seuraava teini polttaakin koulun? Kielletäänkö silloin tulitikut? Varmasti saadaan syrjäytyneet ja murhanhimoiset nuoret ruotuun kielloilla.

Olen Afroditen kanssa samaa mieltä. Entä jos koetettaisiin etsiä syitä siihen miksi nämä nuoret tahtovat tappaa? Jotain täällä "hyvinvointivaltiossa" on vialla kun tällaista tapahtuu. Tekisi mieli syytää sosiaalidemokratiaa mutta eihän Ruotsissa ja Norjassa tapahdu tällaista. Mitä siellä tehdään eritavalla?

Perättömiä koulu-uhkauksia on taas viime päivinä tullut esiin kuin sieniä sateella ja sama oli Jokelan tragedian jälkeen. Mistä tää kaikki voi johtua? Kyllä nyt tarttis oikeasti julkisen sanan neuvoston puuttua enemmän tuohon median käyttäytymiseen. Jotain pientähän se JSN tänää jo puhisikin, mutta mitäköhän sekin saa aikaan. Jotkut tuntuu selvästi saavan uhkauksille kannustusta lehdistöstä.

Jos aseiden kieltäminen on turhaa, niin vielä turhempaa on yrittää selvittää miksi nämä tapot tehtiin. Terve ihminen ei voi koskaan tulkita tai edes kuvitella mitä sairaan mielessä liikkuu. Voidaan ehdottaa että syy on jossain kiusaamisessa yms. Mutta monia muitakin on kiusattu eivätkä he ole hulluksia tulleet. Väitän että syy on jossain aivon kemiassa, mutaatiossa tjsp. Jotain mikä saa toiset käyttäytymään eri tavalla mitä normaalit ihmiset. Ainoa keino olisi löytää tällaiset yksilöt ennen kuin he tekevät mitään toisille. Mutta siinä ollaan vasta lähtösuoralla. Ehkä sadan vuoden päästä voidaan skannata aivot ja todeta vika. Sitä ennen meillä on vain jälkiviisaus ja aamutelkkareiden "asiantuntijat".

Ja lopettakaa nyt se typerä "autotkin pitää kieltää blaa blaa" itku. Tiedätte itsekin kuinka typerä tuo vertaus on. Jos ette niin viekää pysyynne poliisille, olette rajan väärällä puolella :D

Kuuluiko tuo ampuja johonkin seuraan? Muistan että jossain luki ettei kuulunut ampumaseuraan. Jos näin on niin millä perusteella nuo luvat myönnetään? Siis meneekö kaveri hakemaan lupaa ja sanoo " vittu nyt tarttis tykin, niinq döötti härri. Meik mai dei pank!" ?

Eikö kukaan ole lukenut Hesarin vieraskynää? Siinä on ihan hyvä analyysi siitä, miten tällaisia kouluattentaatteja voisi yrittää hahmottaa - pelkkä mielenterveystyö ja sairaiden etsiminen ei riitä. Kirjoittajan (Mika Aaltola) mielestä pitäisi tutkia myös väkivallan poliittisia ulottuvuuksia ja kenties kohdella tekoja, suunnittelijoita ja taustaryhmiä samoin terroristi- ja rikollisjärjestöjä.

Mielenkiinnolla olen lukenut tätä ketjua lävitse. Aluksi ajattelin että aselain muuttaminen ei auttaisi mitään, mutta nyt on mainittu niin monia hyviä pointteja jotka puoltavat pistooliaseiden (Erityisesti 22´kaliiberin) käytön huomattavaa rajoittamista, että olen alkanut kannattaa sitä.

Nämä kouluteurastukset nimittäin onnistuvat ylivoimaisesti parhaiten juuri pienoispistoolilla. Sama ei onnistu tulipalolla, kirveellä, katkaistulla haulikolla eikä edes isommalla pistoolilla. Uskon tämän, koska olen itsekin ampunut sekä ysimillisellä että kakskakkosella, jonka totesin ylivoimaisesti helpommaksi ja tarkemmaksi ampua. Isolla lippaalla varustettu automaattilataava tarkkuuspistooli vaan on paras ja tarkin noihin hommiin. Muista aseista ja keinoista loppuvat patruunat liian nopeasti, tai ne ovat liian hitaita tai epätarkkoja. Pommi ja isommat aseet on myös helpompi ajoissa havaita ja tehdä vaarattomiksi. Niitä ehditään myös paremmin karkuun.

Pommiuhka ei jostain syystä myöskään tunnu yhtä realistiselta, kuin tällaisen pistoolihemmon uhka nyt tuntuu. Näyttää nimittäin aika selvältä, että tämä on nyt trendi ja pommeja räjäyttelevät tyystin eri miehet. Minua ei haittaa että kakskakkosten saatavuus kärsii. Jos kiellettäisiin vaan pistoolit, tai edes alle 30-vuotiaiden pistooliluvat, niin uusien kandidaattien elämä vaikeutuisi huomattavasti. Suurin osa Suomalaisista ei menettäisi mitään. Ongelmana olisi vaan tämä ampumaurheilijoiden joukko, mutta heidän käyttämänsä väline nyt vaan valitettavasti on poikkeuksellisen vaarallinen laite, joten asiaa sopii miettiä erittäin tarkkaan. Sitten kun vielä seuraava ääliö liittää äänenvaimentimen tähän , ollaan kusessa

Jos aseiden kieltäminen on turhaa, niin vielä turhempaa on yrittää selvittää miksi nämä tapot tehtiin. Terve ihminen ei voi koskaan tulkita tai edes kuvitella mitä sairaan mielessä liikkuu. Voidaan ehdottaa että syy on jossain kiusaamisessa yms. Mutta monia muitakin on kiusattu eivätkä he ole hulluksia tulleet. Väitän että syy on jossain aivon kemiassa, mutaatiossa tjsp. Jotain mikä saa toiset käyttäytymään eri tavalla mitä normaalit ihmiset. Ainoa keino olisi löytää tällaiset yksilöt ennen kuin he tekevät mitään toisille. Mutta siinä ollaan vasta lähtösuoralla. Ehkä sadan vuoden päästä voidaan skannata aivot ja todeta vika. Sitä ennen meillä on vain jälkiviisaus ja aamutelkkareiden "asiantuntijat".

Ja lopettakaa nyt se typerä "autotkin pitää kieltää blaa blaa" itku. Tiedätte itsekin kuinka typerä tuo vertaus on. Jos ette niin viekää pysyynne poliisille, olette rajan väärällä puolella :D

Sä et oo tainnu kuulla psykologiasta?

Etkö muka näe että jotain tässä pienessä pohjoisessa sijaitsevassa valtiossa on vialla kun täällä nuoret menevät aseen kanssa kouluun ja ampuvat silmittömästi koulukavereitaan.

Vois tulla sisällissota jos kansalaisilta alettais aseita takavarikoimaan.
Stalin, Hitler ja polpotit ja muut kiels aseets ja sit alko tappaa aseettomia:

gun_control_works2.jpg

Joo pari kuoli kouluammuskelussa se on surullista, mutta sen perusteella koko kansakuntaa ei saa asettaa vielä suuremman uhan alle. Varmaan moni henkiinjäänyt tuolta kauhajoelta olisi toivonut että olisi ite omistanut pyssyn niin olisi ampunut saaren siihen paikkaan.

Vois tulla sisällissota jos kansalaisilta alettais aseita takavarikoimaan.
Stalin, Hitler ja polpotit ja muut kiels aseets ja sit alko tappaa aseettomia:
Aivan varmasti:jahas:.

Joo pari kuoli kouluammuskelussa se on surullista, mutta sen perusteella koko kansakuntaa ei saa asettaa vielä suuremman uhan alle.
Mikäs se suurempi uhka, minkä alle kansakunta oltaisiin asettamassa olisi? Mikä on suurempi uhka kuin kuoleminen?

Jätkä on aika sekaisin.

Edit: Jaakko89:siä mukaillen. Tämä on valtion salaliitto: Valtio järjestää tällaisia massamurhia jotta voisi takavarikoida kaikki aseet ja tämän jälkeen valtio alkaa tuohoamaan ihmisiä.

Mielenkiinnolla olen lukenut tätä ketjua lävitse. Aluksi ajattelin että aselain muuttaminen ei auttaisi mitään, mutta nyt on mainittu niin monia hyviä pointteja jotka puoltavat pistooliaseiden (Erityisesti 22´kaliiberin) käytön huomattavaa rajoittamista, että olen alkanut kannattaa sitä.

Ei ole todisteita siitä, että käsiasekielto vähentäisi aserikollisuutta tai murhia.
Maissa joissa tällainen käytäntö on otettu ei se ole tilannetta auttanut. Välillä jopa päinvastoin.

Minusta tarvittaisiin ensin jotain näyttöä, että kokokielto tai huomattava rajoittaminen ylipäätään näkyisi tilastoissa mainittavasti, koska muuten efekti tulee olemaan vain rehellisten kansalaisten harrastamisen haittaaminen.
Eli tutkitaan, ennenkö hutkitaan. Eikö se olisi viisasta ja aiheellista ennenkö lähdetään vain säätämään lakeja "kun se nyt vaan tuntu hyvältä idealta".

Pommi ja isommat aseet on myös helpompi ajoissa havaita ja tehdä vaarattomiksi. Niitä ehditään myös paremmin karkuun.

Pommiuhka ei jostain syystä myöskään tunnu yhtä realistiselta, kuin tällaisen pistoolihemmon uhka nyt tuntuu.

Oon kyllä nyt aika eri mieltä. Mitäs teet kaverille joka vyöttää hupparin alle viis kiloa omateksota muoviräjähdettä (eli petri gerdt-tyyliin) ja vielä kiertää nauloja räjähteiden ympärille ja menee ja pamauttaa sähkölaukasimella keskellä väkijoukkoa koulun ruokalassa tai aulassa tai vaikka täydessä auditoriossa?

Tai mitä teet jos joku kajahtaa, lastaa 2000 kiloa lannoitteita Chevy Vaniin ja ajaa koulun ikkunoista sisälle ja räjäyttää ennenku kukaan ehtii kissaa sanoa? Tai vie pommin sisään, kätkee sen ja räjäyttää kauempaa ilman mitään pommiuhkauksia?

Isommista aseista.. Kyllä jos pitäisi valita kummalla lähtee, pienoispistoolilla vai reserviläiskiväärillä, niin kyllä mä luulen että jälkimmäisellä saisi moninverroin pahemmin tuhoa aikaan. Varsinkin jos aseella uhkaamalla uhkaa ison joukon nurkkaan ja teloittaa sinne. Todennäköisesti toikin on vaan kylmästi räiskinyt, mutta jos osoittaa harkintaa tekohetkellä?

Kyllä mun mielestä pommit on paljon pahempi uhka kuin ase. Edelleen, tollasessa koulussa voisi kuolla satoja nuoria, eikä kymmenen, jos joku hullu sen räjäyttäisi.

e: vapaan aseenomistuksen maissa muuten oikeasti isoimpia perusteluja aseomistukselle on se ettei maata voi niin helposti joku diktaattori kaapata ja alistaa, se on tavallaan tae ettei hallinto voi tehdä ihan mitä lystää.

Tää kysymys on hyvin mielenkiintoinen. Musta suomessa on tällä hetkellä tabu puhua mitään vanhempien kasvatusvastuusta, tekemisistä ja tekemättäjättämisistä. Esim.tämän ammuskelujutun yhteydessä paasataan kovasti ainoastaan yhteiskunnan ja koulujen tehtävistä sekä oppilashuollon ja nuorten mielenterveyspalvelujen määrärahoista. Tietenkin näiden palvelujen on syytä olla kunnossa ja saavavilla, mutta: minun mielestäni ainoastaan niihin tuijottamalla hoidetaan vain oiretta, ei niiden aiheuttajaa. Olen itse oppilashuoltoryhmän työssä mukana. On hyvin epätodennäköistä ja kyse ainoastaan hyvin harvoista poikkeustapauksista, että nuori, jonka kotiasiat ovat kunnossa tarvitsisi esim.nuorisopoliklinikan palveluja. Sen sijaan rikkinäisistä kodeista olevat, päihdeongelmaisten tai vastuutaan välttelevien vanhempien nuoret erilaisine ongelmineen ja sekoiluineen ovat lähes vakiollisesti tapaamisten asialistalla.

Ja toisaalta, esimerkiksi opetussuunnitelman mukaan huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen ja nuoren kasvatuksesta. Koulu tukee kotien kasvatustehtävää ja vastaa oppilaan kasvatuksesta ja opetuksesta kouluyhteisön jäsenenä. Tämä on vain tainnut kääntyä hieman nurinkuriseksi. Hälyttävän iso osa vanhemmista pelkää nuorensa kiukkuamista ja selittää, ettei muka voi 14v teinilleen mitään. Vanhemman tehtävä ei ole miellyttää nuorta, vaan asettaa rajoja. Pelottaa edes ajatella, mitä niistäkin parivuotiaista pikkudiktaattoreista tulee, jotka onnistuvat saamaan tahtonsa läpi ja pompottamaan mielensä mukaan molempia vanhempiaan ja muita sisaruksiaan.

Mun pointti noissa kahdessa kysymyksessä oli se, että ei ole olemassa yhtä hyvää kasvatusta tai yhdenlaista normaalia perhettä. Monilla eri kombinaatioilla päästään erittäin hyviin tuloksiin eli lapsesta kasvaa tervemielinen ja hyvin yhteiskuntaan sopeutunut yksilö.

Se on selvää, että vanhemmilla on paljon ongelmia kasvatuksen kanssa. Syitä siihen on monia. Niin monia, ettei voi sanoa mikä on eniten vialla. Yhtenä suurena syynä näen itse ajanpuutteen. Työelämä vie mehut ihmisistä. Aamulla klo 7 lähdetään roudaamaan lapsia päiväkotiin ja ja sitten klo 17 haetaan pois. Tai vastaavasti se pikkukoululainen jää yksin kotiin silloin klo 7 ja hoitaa itsensä kouluun ja sitten tavataan taas silloin klo 17, kun vanhempi kotiutuu töistä. Lapset pitäisi ruokkia, pestä ja koti pitäisi hoitaa, ja lasten pitäisi mennä sänkyyn siinä 20 aikoihin. Missä välissä vanhemmat ehtivät olemaan niiden lastensa kanssa? Entä pitämään huolta itsestään ja parisuhteestaan?

Kärjistettyähän tuo on, mutta ei kovin kaukana totuudesta. On harvinaista, että näillä elämisen kustannuksilla kovinkaan monessa perheessä voi toinen vanhemmista jäädä kotiin lasten kanssa. Tai onko siinä järkeä. Työelämään kun ei kovin mielellään huolita ihmisiä, jotka on olleet poissa markkinoilta vuosikaudet.

Mutta niin kuin sanoin, ei ole olemassa yhtä syytä, joka selittäisi kaiken. Jostain ne päihdeongelmat ja rikkinäiset koditkin on lähtöisin ja vanhemmat, jotka pelkäävät omia lapsiaan. Olen tismalleen samaa mieltä siinä, että on hirvittävää nähdä, kun vanhempi koittaa palvella lastaan ja pyytää lupaa lapselta asioihin, joissa lapsella ei pitäisi olla mitään sananvaltaa. Esimerkiksi tosielämässä kohdattua viime kesänä uimarannalla. Vanhempi käy kysymässä, että haluaako lapsi lähteä kotiin. No eipä halunnut. Sitten vanhempi yritti vetää lasta vedestä pois (ihan nätisti), kun lapsi karjaisi "EEEEEIIII!!". Se vanhempi säikähti ihan kauheasti ja antoi lapsen jatkaa leikkejään.

Vanhempia pitäisi tukea kasvatuksessa syyllistämättä. Syyllistetty vanhempi kun ei ole kovin yhteistyöhaluinen. Lisäksi pitää puuttua ongelmiin heti, kun niitä ilmenee eikä vain odotella, josko ne ongelmat katoaisivat itsestään. Harvoin nimittäin katoavat. Lapsi viettää ison osan elämästään koulussa, joten siellä koulussa pitäisi olla kaiken hyvin. On nimittäin tutkittu, että kouluolot vaikuttavat oleellisesti lapsen mielialaan. En valitettavasti muista lähdettä, kun erityispedagogiikan luennolla oli tästä asiasta puhetta. Samaisella luennolla näin kovin epämieluisia tilastoja. Muutaman prosentin ongelmaoppilasryhmä vie valtaosan oppilashuoltoon tarkoitetuista rahoista. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kouluissa ei ole terveydenhoitajaa, kuraattoria ja psykologia kuin hyvin rajoitetusti tavattavissa.

Lapsista tämäkin lähtee. Jos on hyvä lapsuus, ei ihminen kovin katkeraksi kasva. Tällä hetkellä tilanne on se, että vaikka suurin osa lapsista voi hyvin, huonosti voivien lasten määrä on hurjassa kasvussa, mikä näkyy avohuollon, erityisopetuksen ja sijaishuollon tilastoissa. Näihin lukuihin voi tutustua teoksessa Suomalainen lapsi 2007. Ei kovin iloista luettavaa.

Joten tällä hetkellä suurimman huolenaiheen pitäisi olla se, että miten ihmiset saadaan kuntoon. Sitten voidaan miettiä niitä aselupia ja vartijoiden tilaamista kouluihin.

Oon kyllä nyt aika eri mieltä. Mitäs teet kaverille joka vyöttää hupparin alle viis kiloa omateksota muoviräjähdettä (eli petri gerdt-tyyliin) ja vielä kiertää nauloja räjähteiden ympärille ja menee ja pamauttaa sähkölaukasimella keskellä väkijoukkoa koulun ruokalassa tai aulassa tai vaikka täydessä auditoriossa?.

Osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että ase on aivan ratkaiseva työkalu näissä tapauksissa. Heidän mielestään pommi ei edes tulisi kysymykseen näillä henkilöillä, jotka haluavat teloitustyyliin "nauttia" tästä. Sitä en tiedä, kelpaisiko pommi sitten, jos aseen hankkiminen olisi vaikeaa tai mahdotonta.

Tässä ehkä kuitenkin tulisi erottaa toisistaan normaali aserikollisuus ja nämä kouluampumiset. Nimenomaan pitäisi kysyä, väheneekö koulumurhat jos käsiaseet kielletään.(Siis jos halutaan nimenomaan puuttua tähän spesifiin ongelmaan)

Gerdtin tapaus oli siitä erilainen, että hänhän ei nähtävästä halunnut itse kuolla, eli kyse ei pitänyt olla laajennetusta itsemurhasta.(Mitä se loppujenlopuksi sitten vahingossa kuitenkin oli) Siksi en ymmärräkkään , miksi Gerdtin tapaus rinnastetaan näihin kahteen muuhun tapaukseen, koska lähtökohdat ovat kuitenkin hiukan erilaiset.

Juu, loistoidea kieltää käsiaseet, eihän niitä silloin enää kukaan mistään saisi tarvitessaan moista laittomaan touhuun. Eihän douppeja ja hummeisiakaan saa mistään, kun ne on kiellettyjä. Aivan kuten pimeetä työvoimaa ja väkivaltaakan ei ole olemassakaan, kun nekin on kiellettyjä. Ja... niin, listaahan voi jatkaa, niin pitkään kuin huvittaa.

Periaatteessahan tuo aseiden säilyttäminen ammutaradalla, ampumaseuran tiloissa tai vaikkapa poliisin hallussa on ihan jees ideana, mutta käytännössä ei oikeen toimi. Sehän vaatisi sitä vartiointia sinne ampumaradalle tai seuran tiloihin tai sitten kohtuuttoman pitkiä ajomatkoja hakemaan se ase sieltä poliisi laitokselta lähteäkseen nyt vaikka loukkupyyntinsä mahdollisia saaliita katsastamaan. Välimatkat kun nyt on suomessa ika pitkiä, jossei asuta suurten asutuskeskusten välittömässä läheisyydessä. Kaikilla poliisi asemilla ei edes ole henkilökuntaa paikalla kuin virka-aikana. No, aseen hankinta vaiheessa tuo luvanhankinta käsittely voitaisiin hieman muokata, mutta taitaapi olla kustannus kysymys suurimmaksi osin tuokin. Kuten muutkin edellä esitetyt vaihtoehdot.

Ja itse tapaukseen. Eipä tuossa mun mielestä nyt se aseen rooli ollut se merkittävä pointti, vaan tuon kaverin kokema kiusaaminen ja syrjäytyminen sekä siitä seuranneet mielenterveyden ongelmat. Näihin ei vaikuta vaikka kiellettäsiin aseet, vesiskootterit ja purjelento yhtäaikaa.

Sen sijaan puuttumismahdollisuus tuollaista lähipiirissa huomatessaan voitaisiin lain ja asetuksin pyrkiä parantamaan. Tälla hetkellähän ei ulkopuolinen voi käytännössä tehdä mitään, vaikka havaitsisi lähimmäisissään minkämoisia muutoksia. Ilmoitat johonkin, niin vastaus on "emme voi tehdä mitään, ennen kuin konkreettista uhkaa esiintyy" ja kuten tässäkin tapauksessa, kun se konkreettinen uhka on jo esiintynyt, on jo hitusen myöhäistä puuttua peliin.

Mielenterveystyön määrärahat taitavat tällähetkellä kulua hyvin pitkälti itse hoitoon, jolloin ennaltaehkäisevä työ jää vähäiseksi. Liian vähäiseksi.

Mä pitäisin parhaimpana vaihtoehtona, että nuorten syrjäytymiseen, koulukiusaamiseen ja mielenterveysongelmiin puututtaisiin jo ajoissa ulkopuolisten toimesta. Se pitäisikö puuttujan sitten olla sosiaalityöntekijä, koulun henkilökunta, omaiset vai kuka, en osaa vastata. Enkä siihen, miten tuo käytännössä toteutettaisiin. Onneksi ei tarvi olla päättämässäkään nuiden kehittämisestä, tyhmä kun ei osaa ratkaisuja keksiä, kysymyksiä on niin paljon helpompi esittää ja huudella kieltoja varsinaisten ongelman ratkaisujen sijaan.

Osa asiantuntijoista on sitä mieltä, että ase on aivan ratkaiseva työkalu näissä tapauksissa. Heidän mielestään pommi ei edes tulisi kysymykseen näillä henkilöillä, jotka haluavat teloitustyyliin "nauttia" tästä. Sitä en tiedä, kelpaisiko pommi sitten, jos aseen hankkiminen olisi vaikeaa tai mahdotonta.

Gerdtin tapaus oli siitä erilainen, että hänhän ei nähtävästä halunnut itse kuolla, eli kyse ei pitänyt olla laajennetusta itsemurhasta.(Mitä se loppujenlopuksi sitten vahingossa kuitenkin oli) Siksi en ymmärräkkään , miksi Gerdtin tapaus rinnastetaan näihin kahteen muuhun tapaukseen, koska lähtökohdat ovat kuitenkin hiukan erilaiset.

En muuten rinnastanutkaan, kunhan sanoin että näinkin on tapahtunut ihan suomessakin. Gerdt tosin epäonnistui ratkaisevasti pommi-iskussaan, pommi-iskulla on kyllä potentiaalia huomattavasti suurempiin tuhoihin kuin ampumavälikohtauksella.

Sehän siinä just on, että varmasti tälläsen sairaan sekopään mielestä se ampuminen teloitustyyliin on se juttu, mutta jos ei aseita ole, niin ei tarvita kuin yksi esimerkki onnistuneesta pommi-iskusta kouluun, ja sitten se juttu onkin se että tulee mahdollisimman big bang. Kuka sanoo etteikö sairaan mielen mielestä oisi tosi kiva katsoa sadan metrin päästä kun muutama sata ihmistä räjähtää kappaleiksi ja veri lentää.

Kun kerran nyt haetaan näitä tehokkaampia keinoja saada ihmisiä hengiltä niin miksi tämä Saari ei käyttänyt niitä. Eikös sillä ollut sen viestinsä mukaan tarkoitus tappaa mahdollisimman monta ihmistä. Miksi saari ei hankkinut Chevyä ja lastannut sitä täyteen lannoitetta ja räjäyttänyt koko koulua hevon kuuseen. Saarihan oli kuitenkin suunnitellut tuota tekoa vissiin pari vuotta mutta silti päätyy näin "säälittävään" toteuttamistapaan. Kyllä minä ainakin saisin useamman kuin 10 hlö. hengiltä jos tarkoituksena olisi tappaa niin monta kuin mahdollista välittämättä seurauksista. Kyllä tässäkin tapauksessa voisi ajatella, että nimenomaan tuo ase ja sillä tappaminen on se "juttu" ollut. Muutenhan olisi voinut käyttää vaikka sitä lannoitetta ja nauloja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom