Tämä tragedia on herättänyt valtavan määrän erilaisia "asiantuntijoita" ja "parempia ihmisiä", joiden on nyt saatava äänensä kuuluville. Maamme pääosin ammattitaidoton ja kohuotsikoita janoava lehdistö tietenkin tukee tätä kansanosaa parhaimpansa mukaan.
Hyvä esimerkki on tuore Iltalehden artikkeli ja lehdistön tarve löytää syyllinen poliisista tähän ampumatapaukseen.
http://www.iltalehti.fi/kauhajoentragedia/200809248318365_kj.shtml
Seuraavassa erään asiantuntijan havainnot Saaren ampumavideoista, ja kyseessä ovat siis ne videot jotka poliisilla oli käytössään maanantaina.
Kurkon mielestä videoilla on nähtävissä selkeät merkit ampujan tarkoituksesta. Näihin seikkoihin olisi poliisin Kurkon mielestä pitänyt reagoida:
# 1. Asetta ei osoiteta koskaan muualle kuin tauluun tai maaliin. Videoista käy ilmi, että Saari ampuu radan poikkisuuntaisesti.
# 2. Tavallinen ampumaharrastaja käyttää kuulosuojaimia. Saarella ei suojaimia ollut millään julkaisemistaan videoista.
# 3. Saaren liikkeet ovat poseeraavia, niillä on haluttu ilmaista uhkailua. Tämän olisi pitänyt saada hälytyskellot soimaan.
# 4. Saaren pukeutuminen on vastaavaa kuin Pekka Eric Auvisella ja Virginia Techin koulusurmaajalla videoissaan. Virginia Techin verilöylyssä kuoli 33 ihmistä vuonna 2007.
# 5. Fyysisesti ilmeisen normaalikuntoinen Saari ei ollut selviytynyt varusmiespalveluksesta, minkä pitäisi herättää huomiota jo lupaa myönnettäessä.
Eli jos "asiantuntija" Kansallisen kivääriyhdistyksen puheenjohtaja Runo Kurko sais päättää niin valtaosa maamme ampuma-aseharrastajista joutuisi linnaan samantien. Ja mieluiten ilman tarpeetonta oikeudenkäyntiä.
Olen osoittanut aseella muualle kuin tauluun ja ampunut tyhjällä radalla muualtakin kuin viralliselta ampumapaikalta.
En käytä aina kuulosuojaimia, varsinkaan ampuessani pienikaliiperisella aseella. Varsinkaan avoimella paikalla ampumakatoksen ulkopuolella aseen pauke ei minua häiritse. Tosin minulla onkin todettu meluvamma korvassa.
Esiinnyn itsekin useammassa kuvassa, joissa olen kavereiden kanssa ampumaradalla ampumassa erilaisilla aseilla ja joku paikalla oleva on kuvannut porukkaa ampumassa, lataamassa aseita, huoltamassa niitä ja varmaan välillä vain ihailemassa kaverin uutta Glockia. Toivottavasti eivät laita kuvia mihinkään galleriaan, menisi varmaan työpaikka alta ja joutuisin samantien linnaan?
Kohta 4 on jo suorastaan huolestuttava, ei kannata siis kammata tukkaa taaksepäin jos aikoo hakea aseenkantolupaa? Monikohan suomalainen ammattikoulua käyvä poika pitäisi viedä välittömästi linnaan jos Kurko pääsisi ulkonäön perusteella tuomitsemaan.
Nyky-Suomessa ei armeijan suorittamista / kesken jättämistä / tai vakaumusta tarvitse juuri missään selittää eikä sitä saa edes kysyä. Poliisiksikin pääse vaikka armeija olisi jäänyt kesken tai kokonaan suorittamatta. Pitäisikö siis siviilipalveluksen suorittaneen poliisin hylätä aseenkantolupa mieheltä, joka ei ole suorittanut varusmiespalvelusta. Epäilemättä olisi tarvetta yhteiselle rekisterille, josta viranomaiset näkisivät esimerkiksi kohteen mielenterveydelliset ongelmat mutta rekisterin puuttuessa on täysin tarpeetonta syyttää asiasta yksittäistä poliisia.
Ja laitettakoon vielä selvennyksenä, että olen itsekin "asiantuntija", työskentelen aseiden parissa ja minut on syytä tulla pian vangitsemaan tai ainakin erottamaan nykyisestä työstäni koska täytän kolme ensimmäistä kohtaa "varoittavista merkeistä". Ainoa toivoni on internetin tarjoama anonymiteetti, parempi maku vaatteiden osalta ja kiitettävästi suoritettu varusmiespalvelus.