kasvissyöjän ruokavalio ja kuntosalitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vilna
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täälläkin on kasvissyöjä ja itse käytän maitotuotteita palkkarissa eri heran muodot ja suklaanmuodossakin tulee turhankin usein nautittua :kuola: . Kokoajan ois kuitenkin tarkoitus siirtyä kokonaan vegaaniksi tässä pikkuhiljaa, kun pääsee tosta herasta, ehkä joskus eroon :rolleyes: Soijarouhetta ja suikaleita suosittelen (yli 50& proteiineja 100g). Sit menee paljon pähkinöitä, linssejä, siemeniä, kokojyväruisleipää, kokojyvämakaroonia, itekasvatettuja ituja, soijaprodee, soijamaitoo (3,8gp/100ml!!!) ja makutkin on niin herkullisia ^^ Niihin aina tulee palkkari tehtyä + on niitä vielä muitakin kun tulis vaan mieleen :hyper: Ja hyviä hiilareiden lähteitähän on nyt äärettömiin.

Haluaisin nyt herättää henkiin tämän keskustelun, koska olen itse kasvissyöjä ja tuen vegaanista ruokavaliota niin, että en osta itselleni kotiin mitään eläinperäisiä tuotteita, enkä mielelläni niitä muutenkaan käyttäisi, mutta en esim. ulkona syödessä vaadi vegaani ruokaa. Ainut ehto on se, että en missään nimessä syö lihaa, kalaa, kanaa.

Harjoittelen viisi kertaa viikossa 2-3krt kuntosalia ja 2-3krt spinningiä tai muuta aerobista liikuntaa.

Olen siksi kiinnostunut erityisesti ruokavaliostani ja olisi mukava kuulla mitä vinkkejä tai ideoita muilla olisi, jotta harjoittelusta tulisi mahdollisimman tehokasta ja ruokavalio pysyisi tasapainossa. Itse olen kyllä aika perehtynyt jo aiheeseen, mutta ainahan sitä voi olla viisaampi :)

Periaatteni on aina ollut, että ekana ruoasta sitten vasta purkista. Olen huomannu aika yleiseksi hommaksi sen, että porukka tarttuu mielellään jo heti purkkiin, ennen kuin kokeilee ensiksi kohentaa ruokavaliotaan pelkästään normaalilla ruoalla.

Ainoat lisävitamiitin, joita käytän päivittäin ovat tietenkin D-vitamiini+Kalsium, mitkä tulevat samasta luontaistuotepilleristä. Kuten tiedetään nämä vitamiinit kulkevat hyvin käsi kädessä ja auttavat imeytymisessä. Kesäsin en D-vitamiinia syö, koska saan tarvittavan määrän auringosta.
Lisäksi olen nyt ottanut käyttöön B-vitamiinit ja varsinkin B12-vitamiini on se tärkein osa. Olen valinnut hitaasti imeytyvän B-vitamiini valmisteen eli kaikki hyöty saadaan mahdollisimman hyvin päivän aikana käyttöön.

Varsinkin jos käyttää useita vitamiinivalmisteita, tulisi olla tarkkana siitä, mitkä vitamiinit auttavat minkäkin vitamiinin imeytymistä ja mitkä taas saattavat kumota jonkun vitamiinin vaikutuksen. Esimerkiksi kahvi ja tee kumoavat raudan imeytymistä, kun taas C-vitamiini auttaa varsinkin kasvisperäisen raudan imeytymistä.
Itse syön aamuisin aina kaurapuuron, johon sekoitan noin 1/2dl seesaminsiemeniä (runsaasti rautaa) ja sekaan laitan musta-tai punaherukoita ja mössön kulautan alas itse puristetulla appelsiinimehulla. Kahvia ja teetä en juo.

Lisäksi kasvissyöjien tulisi olla tarkkoja siitä, miten ruokansa valmistaa. On tärkeää saada kasviksista kaikki ravintoaineet ja hyöty irti varsinkin, jos urheilee säännöllisesti. Esimerkiksi wokkivihannekset ovat ravintoarvoltaan melko olemattomat, kun taas höyryttämällä valmistetut tuoreet vihannekset ajavat asiansa.
Monipuolisuus tulee myös tärkeäksi. Monista kasviksista ja vihanneksista saa valmistettua helposti monipuolisia aterioita. Lihasta ja maitotuotteista tulevat proteiinit tulisi saada korvattua mahdollisimman tehokkaasti. Hyviä proteiinin lähteitä ovatkin tunnetusti soijaroihe, soija palat, tofu, soijamaito, maustamaton soijajogurtti, pehmeä tofu, linssit, pavut, herneet yms. palkokasvit. Seessaminsiement ovat erinomainen raudan lähde!

Tietenkin urheilevan kasvissyöjän tulee syödä melko useasti päivän aikana. Paras tapa olisi ruokailla kolmen tunnin välein. Monipuoliset papusalaatit, raasteet ja tietenkin lämminruoka kuuluvat päivittäisiin aterioihini. Soijamaitoa juon runsaasti (lisätty Kalsium) ja ruisleipää menee monta viipaletta päivässä. Lisäksi korvaan kalasta tulevan omega-3 rasvahapon käyttämällä kasvislevitettä, johon on lisätty omega-3:sta.

Monilla kasvissyöjilla ja vegaaneilla on puutetta myös magnesiumista. Kaurapuurosta saan tarvittavan magnesiumin. Magnesiumin puutos aihetutti minulla aikaisemmin "levottomat jalat" oireulua, jolloin nukahtaminen oli melko hankalaa, koska jaloissa oli koko ajan sellainen tunne, että tekisi mieli heittää perunasäkki niiden päälle painoksi. Puuroa syömällä on oireet pysyneet poissa :)

Minulle on tehty ihan kunto-ohjelma ja ammattilainen kyllä suositteli minulle myös lisäravinteita,mutta periaatteitteni vuoksi olen niistä toistaiseksi vielä kieltäytynyt, koska olen kokenut ruokavalioni olleen ainakin tähän asti ihan tyydyttävä.

Mutta lisätietoa ja kokemuksia kaivataan. Olisi mukava jakaa viisaudet muidenkin treenaavien kasvissyöjien ja vegaanien kanssa :)

^Selailepa ravinto-osiota niin löytyy ainakin kaksi vegaanikeskustelua. ;) Niissä tuc on se jolta kannattaa kysyä jos löytyy ongelmia. Mulla on ollut viimeaikona pelkona että saisin liian vähän d-vitamiinia. Siitä pitäis mun mielestä keskustella enemmän, koska uusien tutkimusten perusteella puutostila aiheuttaa paljon erilaisia haittoja.

Joo, vastataanpa nyt tähänkin sen verran, että toi D-vitamiini on tosiaan ongelma jos ei tiedä asiasta enempää (koskee myös kaikkia sekasyöjiä, jotka ei juo paljoa D-vitaminoitua maitoa tms)... D2-vitamiini on kasviperäistä ja sitä saa esim. Veg1-vitamiinivalmisteesta 2x päivän saantisuosituksesta (mutta koska se imeytyy aika kehnosti -> ei varmasti saa yliannostusta). Samaisessa vitamiinivalmisteessa on 10x päivän B12-tarpeesta (siitäkään ei tarvi yliannostusta pelätä). Kannattaa katsoa nuo vegaanikeskustelut ja kommentoida sinne jos maidoton ja munaton ruokavalio kiinnostaa. Tässä topicissa voidaan hyvin jatkaa lakto-ovomeiningillä ja paras asiantuntija perusvegeilyyn on varmasti Teemu "ironteme" Isoaho, jolla on lakto-ovovegenä mm. CBB:n Suomen mestaruus. Mun asiantuntemus loppuu paljon ennen Teemua. :)

Edit: omat lisäravinteet vegaanina tällä hetkellä: Veg1 (D2 ja B12 lähinnä), magnesium, sinkki, malto ennen treeniä, soijaprotsku ja kreatiini treenin jälkeen. Ei oo mitään vaivoja ja liha + tulokset kasvaa hyvin.

Olen jo jonkin aikaa haaveillut polttaa hiukka rasvaa (pikkupikku) lihasten päältä, kun nyt on useampi vuosi tullut treenailtua. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että vaikka olen ravitsemustiedettäkin lukenut vähän, en syömishäiriötaustani vuoksi _kykene_ tekemään itse itselleni ravinto-ohjelmaa!! Turhaudun aivan älyttömästi, ja alan tuntea vanhoja ruokaepätoivoja, jos joudun laskeskelemaan tai syöttämään ohjelmaan ruuat, kalorit, protskut ym...

Haluaisin sellaisen tasapainoisen ruokavalion, jolla lihakset pysyisivät mahd. hyvin, treeni kulkisi, mutta rasvaa palaisi. Vammojen vuoksi aerobinenkin on aika rajattua, niin en sillä pitkälle pötki.

Mistä saisin (tai voisin ostaa kohtuullisella hinnalla) vegaanisen ravinto-treeni-ohjelman?? Tai mistä helekkarista tässä pitäisi lähteä liikenteeseen...? Haluaisin tosiaan sellaisen ravinto-ohjelman, jossa saisin edelleenkin syödä ituja, soijaa, siemeniä ym. perusvegaanihommia, joista monella personal trainerillä ei välttämättä ole kamalasti tietoa.

Apua? :wtf:

Entäpä, haluaisiko joku vegetreenari tai sellainen (tuc?) kommentoida suurinpiirtein ruokavaliotani? :)

Tällä hetkellä päivän menuu on suurinpiirtein seuraavanlainen:

Aamulla: iso "puuro", jossa vehnänituja, proteiinia (kuten soijarouhetta, tahinia, hamppua tms), ja kaurahiutaleita. Lisäksi tomaatti ja porkkana. Niin ja muki kahvia kauramaidolla.

välipala: soija- tai kaurajugu (2,5 dl). Tomaatti

--tässä välissä yleensä treeni varsinkin salipäivinä---

Treenin jälkeen: Soijaproteiinidrinksu

Lounas: Peruskokoinen lautasellinen salaattia, jossa ituja (vehnä, sinimailanen jne), jäävuorisalaattia, porkkanaa, tomaattia, hamppua ituina tai siemeninä. Lisäksi pieni mysli, jossa kaurahiutaleita, maapähkinöitä, rusinoita, siemeniä ym.

Joskus lounaskahvi kauramaidolla.

Iltapala: Melko sama kuin lounas. Lisäksi vielä protskutäydennystä yksi annos, varsinkin jos salipäivä (palkokasveja, proteiinijauhetta, pähkinöitä pieni kourallinen tai tahinia lusikallinen)

Illalla tarvittaessa vielä itu-/salaatti-/porkkana-annos tai pari.

Myöhemmin lisää kommenttia, tässä nyt mitä tulee ihan ekana mieleen:

- Muista B12 ja D-vitamiini! D-vitamiinista tulee talvella puutosta jos sitä ei saa ravinnosta ja B12-vitamiinia on vegaanin välttämättä saatava ravintoon lisättynä, mieluiten yli minimisuositusten!

- Kaurajogurtti on aika turhaa kamaa, pitäydy soijajogurtissa jos haluat saada protskua etkä pelkkää hiilaria.

- Rasvaa vaikuttaisi tulevan todella vähän, etenkin omega kolmosta. Lisää ruokalusikallinen tai pari rypsäriä aamupuuroon niin lähtee kroppa toimimaan heti aamusta. Runsas pähkinöiden syöminen lisää tarvetta omega kolmosten saamiseen, koska pähkinöissä on omega kutosta.

- Iduista, salaatista, porkkanoista, tomaatista sun muista saa TODELLA vähän kaloreita, joten suosittelisin käyttämään enemmän papuja ja muuta energia- ja proteiinipitoista sapuskaa. Ja jotain rasvapitoista mieluiten monta kertaa päivässä. Jos ei saa rasvaa pitkin päivää, keho rupeaa säästelemään rasvakudosta (näin ainakin yksi tosi kovakuntoinen tyyppi mulle selitteli). Kaloreita on parempi nipistää hiilareista kuin rasvasta, koska ravinnon rasvanpuutos on vaarallista.

Suomessa ei taida olla personal trainereita, jotka osaisi vegaanista ravinto-ohjelmaa tehdä. Ulkomaisilla vegaaniurheilufoorumeilla niitä pyörii ja useimmat neuvoo ilmaiseksi kun vaan kysyy.

Lähinnä huvittaa, että tuo ruokavalio on hyvin erilainen kuin omani vaikka onkin vegaaninen. Itse vedän reippaasti rasvaa joka sapuskaan ja suurin osa sapuskasta on kaikkea muuta kuin elävää ravintoa. Rasvassa paistettuna kaikki maistuu paremmalta. :)

Wau, nopea vastaus, kiitos! :) ...jep, minä taas rakastan elävää ravintoa, koska olen rouskunta-addikti. Mitä enemmän ruoka pitää ääntä, sen parempi (hehe, siis niin kauan kun puhutaan tosiaan vegaanisista vaihtoehdoista :rolleyes: .)

Hyviä pointteja toit esille. Rehellisesti sanottuna - olin unohtanut ajatella edes omega 3-tilannetta... Vaikka on tosiaan ravitsemustiedettäkin hiukan takana, vanhat rektikkoajat on iskostaneet muhun tuon ikuisen rasvakammon. Eli siis niitä lisää, selvä juttu!

Vitamiineja syönkin purkista, sen unohdin mainita. Ja tuon kaurajugun vaihdan johonkin muuhun, se ei edes ole kovin hyvää, ostan lähinnä, kun sitä saa kotimaisena luomuna. Pitäisikin kehittää joku erilainen välipala ennensalia-vaihtoehdoksi.

Pitää papuja lisätä kanssa, niistä vain ei irtoa rouskumista yhtään keitettynä... ehkä jos idättäisi :D Soijarouhe on kivaa, mutta siitä pidän paussia, kun hiukan liikaa tuli soijalla eleltyä monta kuukautta.

Kiitos, tuc! Tässä jo mulle iso haaste toi rasvan lisäily.

Jos haluat jotain tosi helppoa sapuskaa, johon saisi rypsiöljyä mukavasti niin suosittelen ostamaan falafeljauhoja. Vettä ja falafeljauhoa yhtä paljon tilavuudessa mitattuna, pari minuuttia vaivausta, muutama minuutti imeytymistä ja pannulle öljyn kanssa.

Kaloreita tosin tulee tosi helposti, koska falafelit imevät öljyn tehokkaasti ja kuiva-aine on lähinnä protskua vajaat parikymmentä prosenttia painosta ja loput hiilareita.

Falafel on paras kasvisperäinen bulkkiruoka hintaansa ja helppouteensa nähden IKINÄ! :)

Meikäläistä ei taida tuolla myyntipuheella saada falafelista innostumaan, kun olen näitä lihomispelkoisia rektikkotyyppejä :D

Kävin ostamassa tänään camelinaöljyä omega3:sia varten. Hiukan kalliimpaa kuin rypsäri, mutta rajusti enemmän ko. omegoita. Eikä se ollut pahaa, vaikka jossain väitettiin sellaistakin :)

Lisäksi seitania on tarkoitus tehdä huomenna, toivottavasti onnistuu hiukan paremmin kuin viimekertainen, joka oli ihan syötävää, mutta kävi kyllä samalla hampaiden terotuksesta mutustelu..

UU-lalaa! Seitanista tuli törkeän hyvää! :)

Tästä tulee meikäläisen uusi suosikkiprotskunlähde vielä.

Ostin siis ison pussillisen gluteenijauhoa (joka on pelkkää vehnäprotskua), sekoitin sitä, mausteita ja vettä (gluteenia ja vettä about 50/50) vaivasin kivaksi klöntiksi, muotoilin kahdeksi "makkaraksi", jotka käärin leivinpaperiin. Sitten uuniin about puolitoista tuntia (tai vähän vähemmän) 160 astetta ja namsk :) Kaksi isoa pötikkää, joista riittää moneksi päiväksi.

Hirmuisen nopeaa ja helppoa proteiinia, kivaa vaihtelua soijalle.

(Tällä hetkellä ituina tulossa linssejä, vehnää, ruista ja alfalfaa :D )

Seitan on kyllä hyvänmakuista jos sen maustaa oikein. Siitähän tehdään monet kasvispohjaiset leikkeleetkin, mitä kipeään hintaan saa ostaa hippikaupoista.

Muista kuitenkin, että vehnägluteenin aminohappokoostumus ei ole paras mahdollinen, eikä myöskään PDCAAS-arvo: http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Digestibility_Corrected_Amino_Acid_Score joten muista täydentää proteiininsaantiasi muista lähteistä niinä päivinä, kun vedät paljon seitania.

Hyvä puoli tossa seitanissa on kyllä se, että vehnägluteeni maksaa tukusta ostettuna about 2e/kg eli valmis seitan on alle 1e/kg. :)

Juu, tuleehan sitä syötyä kaikenmaailman "hippiruokaa" muutenkin, ehkä sitä aminohappoja niistä tulee sitte täydentämään :D

Mulla oiskin tarkoitus löytää joku taho, mistä ostaa isompi satsi gluteenia halvalla... oletko tuc tilannut jostain?

Jos on joku tuttu jolla on toiminimi niin voi tilata tukkuhintaan suoraan maahantuojafirmoilta, esim. Mauste-Sallinen taisi olla tällainen. Mulla on yksi tuttu joka tilaa aina silloin tällöin about 100kg kimppatilauksen ja siitä riittää monelle.

Oo lalaa, onpa virkeämpi ja jaksavampi olo, kun lisäsin omega-3:sia... tai siis oikeastaan vaikutus kai tuli siitä, että ylipäänsä otin öljyä käyttöön kunnolla.

Syökö kukaan muu vegetreenaaja tahinia? Aika maukasta ja huvaa :) Otan sitä itse silloin lusikallisen, jos on pikkunälkä tai aterian jälkeen tekee vielä mieli "jotain". On silleen aika tyydyttävää :D

Tahini on ihan jees, mutta tolkuttoman kallista. Ja kitkerää jos sitä on ruoassa liikaa. :/ Kalsiumin lähteenä varmaan maailman paras ruoka-aine.

Aattelin että montaa voisi kiinnostaa seuraava linkki. Erittäin hyvä tietolähde vegaanisista proteiininlähteistä. Eritelty myös se, kuinka paljon ruoka-aineita pitää vetää että saa riittävästi mitäkin aminohappoa.

http://www.veganhealth.org/articles/protein

Kasvissyöjäksi en ole ryhtynyt, mitä nyt parin viikon ajan olen korvannut riisin/pastan/perunan muilla kasviksilla. Idea tuli ihan koeluontoisena, kun ei muuten tule siihen pastan kylkiäisiksi riittävästi kasviksia otettua. Nyt joutuu sitten "pakostakin" maustamaan noita kasviksia syötävämpään muotoon, jos ei halua nälästä kärsiä.

Mitään mieltäräjäyttävän monipuolista ruokavaliota en ole saanut aikaan, mutta kukkakaalia, parsakaalia, vihreitä papuja, herneitä, paprikaa ja kurkkua on tullut kokkaillessa käytettyä.

Nyt sitten bongasin ihan eri rehujen ravintoarvoja selaillessani ruusukaalin. Maku vain ei napannut. ..yhtään. Täytyy kyllä todeta, että tein tuosta testisatsistani ylikypsää, kun tuntuivat alkuun pinnasta kovilta. Lopputuloksena maku oli varsin tunkkainen, hapankaalimainen.

Onko ideoita, miten noista lopuista ruusukaaleista saisi jalostettua hieman herkullisempaa ruokaa, vai nakkaanko suosiolla mäkeen loput? Nuo eivät oikein tuntuneet imevän makua mistään mausteista, kun pinnalle koitin ripotella. Toimisiko öljyyn sekoitetut mausteet paremmin, jos ruusukaalit jättäisi hetkeksi pannulle öljyn kera?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom