Haluaisin nyt herättää henkiin tämän keskustelun, koska olen itse kasvissyöjä ja tuen vegaanista ruokavaliota niin, että en osta itselleni kotiin mitään eläinperäisiä tuotteita, enkä mielelläni niitä muutenkaan käyttäisi, mutta en esim. ulkona syödessä vaadi vegaani ruokaa. Ainut ehto on se, että en missään nimessä syö lihaa, kalaa, kanaa.
Harjoittelen viisi kertaa viikossa 2-3krt kuntosalia ja 2-3krt spinningiä tai muuta aerobista liikuntaa.
Olen siksi kiinnostunut erityisesti ruokavaliostani ja olisi mukava kuulla mitä vinkkejä tai ideoita muilla olisi, jotta harjoittelusta tulisi mahdollisimman tehokasta ja ruokavalio pysyisi tasapainossa. Itse olen kyllä aika perehtynyt jo aiheeseen, mutta ainahan sitä voi olla viisaampi
Periaatteni on aina ollut, että ekana ruoasta sitten vasta purkista. Olen huomannu aika yleiseksi hommaksi sen, että porukka tarttuu mielellään jo heti purkkiin, ennen kuin kokeilee ensiksi kohentaa ruokavaliotaan pelkästään normaalilla ruoalla.
Ainoat lisävitamiitin, joita käytän päivittäin ovat tietenkin D-vitamiini+Kalsium, mitkä tulevat samasta luontaistuotepilleristä. Kuten tiedetään nämä vitamiinit kulkevat hyvin käsi kädessä ja auttavat imeytymisessä. Kesäsin en D-vitamiinia syö, koska saan tarvittavan määrän auringosta.
Lisäksi olen nyt ottanut käyttöön B-vitamiinit ja varsinkin B12-vitamiini on se tärkein osa. Olen valinnut hitaasti imeytyvän B-vitamiini valmisteen eli kaikki hyöty saadaan mahdollisimman hyvin päivän aikana käyttöön.
Varsinkin jos käyttää useita vitamiinivalmisteita, tulisi olla tarkkana siitä, mitkä vitamiinit auttavat minkäkin vitamiinin imeytymistä ja mitkä taas saattavat kumota jonkun vitamiinin vaikutuksen. Esimerkiksi kahvi ja tee kumoavat raudan imeytymistä, kun taas C-vitamiini auttaa varsinkin kasvisperäisen raudan imeytymistä.
Itse syön aamuisin aina kaurapuuron, johon sekoitan noin 1/2dl seesaminsiemeniä (runsaasti rautaa) ja sekaan laitan musta-tai punaherukoita ja mössön kulautan alas itse puristetulla appelsiinimehulla. Kahvia ja teetä en juo.
Lisäksi kasvissyöjien tulisi olla tarkkoja siitä, miten ruokansa valmistaa. On tärkeää saada kasviksista kaikki ravintoaineet ja hyöty irti varsinkin, jos urheilee säännöllisesti. Esimerkiksi wokkivihannekset ovat ravintoarvoltaan melko olemattomat, kun taas höyryttämällä valmistetut tuoreet vihannekset ajavat asiansa.
Monipuolisuus tulee myös tärkeäksi. Monista kasviksista ja vihanneksista saa valmistettua helposti monipuolisia aterioita. Lihasta ja maitotuotteista tulevat proteiinit tulisi saada korvattua mahdollisimman tehokkaasti. Hyviä proteiinin lähteitä ovatkin tunnetusti soijaroihe, soija palat, tofu, soijamaito, maustamaton soijajogurtti, pehmeä tofu, linssit, pavut, herneet yms. palkokasvit. Seessaminsiement ovat erinomainen raudan lähde!
Tietenkin urheilevan kasvissyöjän tulee syödä melko useasti päivän aikana. Paras tapa olisi ruokailla kolmen tunnin välein. Monipuoliset papusalaatit, raasteet ja tietenkin lämminruoka kuuluvat päivittäisiin aterioihini. Soijamaitoa juon runsaasti (lisätty Kalsium) ja ruisleipää menee monta viipaletta päivässä. Lisäksi korvaan kalasta tulevan omega-3 rasvahapon käyttämällä kasvislevitettä, johon on lisätty omega-3:sta.
Monilla kasvissyöjilla ja vegaaneilla on puutetta myös magnesiumista. Kaurapuurosta saan tarvittavan magnesiumin. Magnesiumin puutos aihetutti minulla aikaisemmin "levottomat jalat" oireulua, jolloin nukahtaminen oli melko hankalaa, koska jaloissa oli koko ajan sellainen tunne, että tekisi mieli heittää perunasäkki niiden päälle painoksi. Puuroa syömällä on oireet pysyneet poissa
Minulle on tehty ihan kunto-ohjelma ja ammattilainen kyllä suositteli minulle myös lisäravinteita,mutta periaatteitteni vuoksi olen niistä toistaiseksi vielä kieltäytynyt, koska olen kokenut ruokavalioni olleen ainakin tähän asti ihan tyydyttävä.
Mutta lisätietoa ja kokemuksia kaivataan. Olisi mukava jakaa viisaudet muidenkin treenaavien kasvissyöjien ja vegaanien kanssa