kasvissyöjän ruokavalio ja kuntosalitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vilna
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, kiitos kovasti kaikille vastanneille. On tullut hyviä vinkkejä tähän syömäpuoleen, mikä mulla mättää kaikki eniten.
Löysin erään akkainlehden kuntoliitteestä seuraavaa:
Jos tavoitteet on samat kun mulla (siis kiristystä ja hintsu lihasta lisää, plussana se että rasvaa läksee), niin päivittäiset sapuskat pitäisi koostaa seuraavasti:
40% - 60% hiilareita, 15%-20% protskua ja 25% - 30% rasvaa. Meinaako tämä siis päivittäisestä kalorimäärästä? Ja mistäs osaisin päätellä paljonko mulla se on? Vai onko tämä nyt sitten turhaa numeroihin tuijottamista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vilna sanoi:
Joo, kiitos kovasti kaikille vastanneille. On tullut hyviä vinkkejä tähän syömäpuoleen, mikä mulla mättää kaikki eniten.
Löysin erään akkainlehden kuntoliitteestä seuraavaa:
Jos tavoitteet on samat kun mulla (siis kiristystä ja hintsu lihasta lisää, plussana se että rasvaa läksee), niin päivittäiset sapuskat pitäisi koostaa seuraavasti:
40% - 60% hiilareita, 15%-20% protskua ja 25% - 30% rasvaa. Meinaako tämä siis päivittäisestä kalorimäärästä? Ja mistäs osaisin päätellä paljonko mulla se on? Vai onko tämä nyt sitten turhaa numeroihin tuijottamista?
Itse veikkaisin, että tuolla ravinnonsaannin jakaumalla päästään (joudutaan) perusakkainlehden lukijan kuntoon eli proteiinin määrää kannattaisi lisätä huomattavasti noiden hiilareiden ja hieman rasvankin kustannuksella. Sai sitten kalorinsa ja ravintoainnensa lihasta tai kasviksista.Ja netistä löytyy tätä nykyä helposti laskureita, joista näet syömiesi ruokien hiilari/proteiini/rasva-suhteet.

Munkin mielestä tossa esimerkissä on tuo proteiinimäärä aika pienen tuntuinen. Itse teen kuitenkin niin että kiinnitän ensin huomiota kalorimääriin ja proteiininmääriin, sitten muut. Siis varmistan sen että prodea tulee se peräti 2g/painokilo ja sen lisäksi sitten muuten koetan pitää tasapainoisena tuon ravinnon, pääasiassa hyviä rasvoja, ja hiilareita että jaksaa, ja sen verran että (kauden vaiheesta riippuen) paino pysyy sellasena kuin haluan... En itse jaksaisi prosentteja laskea (tosin eipä se itse asiassa olisi varmaan niin vaikeaa tällä pohjalla).

Heh, hiljaa mielessäni itsekkin epäilin protskujen määrää, joten en ehkä aivan toivoton ole... :)
Olisiko linkkivinkkejä laskurisivuille?

Mä se lasken ihan käsipelillä vaan:) ja kerran kun sen oppii ja äkkää miten kannattaa syödä niin ei se vaadi enää niin paljon huomiota. Tuolla Punttimimmien sivuilla muuten Vilna myös lisää vinkkejä tähän! (Mitä syöt, miten syöt ja näin ees päin.)

Pojjaat kuulkaahan: Tämän foorumin tehtävä on tiedon jakaminen, ainakin näillä treenipuolen osioilla. Jos joku esittää kysymyksen niin meidän kaikkien etu on että siihen vastataan mahdollisimman asiallisesti eikä aloiteta suomi24 tai jippii-tasoista päänrepimistä. Omasta mielestäni kasvisruokavalio ei ole terveellinen ja riittävä kenellekään ihmiselle; treenasi sitten tai ei. Mutta toisten vakaumuksen kunnioittaminen kuuluu yleissivistykseen ja mieheltä vaadittavaan käytökseen, silloinkin jos asiasta on erimieltä. Keskustella voi mutta vittuilut kuuluvat ala-asteelle.

Ja Timba tekee todella upeaa työtä varsinkin aloittelijapuolella vastaamalla asiallisesti kaikkiin kysymyksiin ja pitämällä keskustelun raiteillaan. Ilman modeja tämä homma karkaisi viikossa käsistä ja foorumi muuttuisi lukukelvottomaksi. Noin viikko sitten myös minun yksi viestini poistettiin eräästä thredista ja jälkeenpäin ajatellen päätös oli oikein. Provosoinnuin eräästä kirjoituksesta ja lähdin typeryyttäni itsekin provoilemaan - ei hyvä eikä ainakaan edistä kenenkään treeniä.

Eli ryhtiä ja miehisyyttä käytökseen pojat ja hatunnosto Timballe hänen toiminnastaan.

Itse olen ollut kasvissyöjä (joskin sanon mielummin että en syö eläimiä, kuin että olen kasvissyöjä) kohta 6 vuotta, ja ihan hyvin treeni kulkee ja voima kasvaa. Kunhan muistaa vaan syödä hyvin ja monipuolisesti, mutta se taitaa koskea myös lihansyöjiä?!?

Se mitä toinen ihminen syö päivittäin ei kuulu muille, joku syö lihaa joku ei syö. Itseäni häiritsee ns. maailmanparantajateinikasvisyöjät jotka on aina oikeassa ja pitää tehdä kuin he tekevät tai maailma tuhoutuu. Pidän kyllä iteäni kanssa maailman parantajana mutta en yritä parantaa muiden ihmisen maailmaa vain omaani. Ja sitä suosittelen muillekkin.

littledragon67 sanoi:
Eli ryhtiä ja miehisyyttä käytökseen pojat ja hatunnosto Timballe hänen toiminnastaan.

Samoin! Vaikka meneekin nyt :offtopic: vähän. Itsellenikin on muuten ollut hyötyä tästä kasvissyöntikeskustelusta.

Aloittajalle: Mä olen ollut kasvissyöjä (maitoa ja kaniksia muttei mintään lihaa) nyt noin 13-vuotta ja treenannut punttia nyt noin vuoden. Aiemmin aerobista kuten juoksua.
Kirjoittelin jonkinlaisen safkaohjelma tänne tuossa keväällä
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=33172

Lyhykäisyydessään: Päätin kirjoittaa pienen proteiininsaanti safkaohjelman itselleni ja laitan sen nyt tähän myös muille lakto-ovo vegetaristeille.

Siihen en ota kantaa paljonko proteiinia sitten on hyvä syödä päivässä mutta ilmeisesti jotain 0.8g/painokilo (virallinen suositus, ei aktiivi liikuntaa harrastavalle kansanterveyslaitoksen mukaan) - 2g/painokilo (treenaavien ihmisten kokemukset täällä)

Huom Huom hedelmiä ja kasviksia kannattaa syödä Vähintään 500g päivässä ja vaihtelevasti samoin kun safkaa tietysti yleensäkin eli ei esim palkokasveja (myöskään soijaa/tofua) välttämättä joka päivä vaan toisena päivänä enemmän proteiinia maitotuotteista yms. Kannattaa myös ottaa selvää mistä saa mitäkin vitamiinia ettei tarvitse kaikkea vetää lisäravinteena (pätee luonnollisesti myös sekaruokailijoihin).
Hyvä työkalu em asian tutkimiseen on täälläkin miljoonasti mainittu fineli http://www.fineli.fi/topfoods.php?lang=fi

Riisissä, pastassa, puurohiutaleissa ja soijarouheessa yms on kyseessä kuivapaino. Esim pavuissa taas paino keitettynä eli käytännössä useimmiten säilykkeenä. (on muistaakseni noin 3-4 kertainen verrattuna kuivatuotteeseen ainakin herneiden kohdalla).
Hyväksi rasvaksi kannattaa ottaa muutama rkl oliivi tai rypsiöljyä/päivä.
Jos kaloreita/ja tai proteiinia tulee liikaa niin itse vähentäisin ensiksi juuston ja sitten ehkä pähkinöiden määrää + muita tasaisesti.

Maito/maitotuotteet luonnollisesti rasvatonta ja pastat/riisit täysjyvää.

Esimerkki 1

Aamupala
100g puuroa, 3dl maitoa
(proteiinia 12g + 10g) (rasvaa 8g)(kaloreita 400)

Lounas
Täytetty leipä(100g) jossa 50g juustoa vaikka edam, 2dl maitoa.
(proteiinia leivästä 6g, juustosta 13g ja maidosta 7g) (rasvaa +-15g)(kaloreita 500)

Välipala
Pieni Fetasalaatti jossa fetaa 50g, maitoa 3dl.
(Proteiinia juustosta 10g, maidosta 10g) (rasvaa +-12g)(kaloreita 270 + mahdollinen kastike)

Päivällinen
200g pastaa/makaroonia, 70g soijarouhetta esim tomaattikastikkeessa.
(proteiinia pastasta 20g, soijasta noin 35g.)
(rasvaa 6g)(kaloreita noin 850)

Illallinen
Rahkaa 250g, pähkinöitä tai esim seesamin tai pinjan siemeniä 50g.
(proteiinia rahkasta 25g, pähkinöistä 13g)
(rasvaa 25g) (kaloreita 430)

Päivässä:
Yhteensä proteiinia 161g.+ kasviksista saatavat +-10g + mahdollinen palautusjuoma 30g = 201g
Rasvaa yhteensä 67g + mahdollinen rypsäri ja salaattikastikkeet yms.
Yhteensä kaloreita 2430.+ kasviksista ja öljystä +-250 + palautumisjuomasta 110 = 2790

Esimerkki 2.

Aamupala,
2 leipää juustolla, 1 jugurtti 200g, muroja maidolla.
(proteiinia juustoleivistä noin 10g, jugurtista 7g, muroista noin 10g)
(rasvaa 6g)(kaloreita noin 500)

Lounas,
100g pastaa + 150g papuja-kastiketta, maitoa 2dl.
(proteiinia pastasta 10g, pavuista noin 10g, maidosta 7g)
(rasvaa 3g?) (kaloreita 580)

Välipala
2 juustoleipää. 2dl maitoa, 50g joko pähkinöitä taikka seesamin/pinjan/pellavan siemeniä.
(proteiinia leivistä noin 10g, maidosta 7g, pähkinöistä 13g)
(rasvaa 30g)(kaloreita 550)

Päivällinen,
2 isohkoa kasvispihviä (sidoksena kananmunaa), 100g riisiä, 200g herne-maissi-paprikaa.
(proteiinia kasvispihveistä 20g ,riisistä 10g,herne-maissi-paprikasta 7g.)
(rasvaa 10-30g) (kaloreita noin 810)

Illallinen,
Salaatti sisältäen 100g kikherneitä tai esim ruskeita papuja ja 100g maissia, maitoa 3dl.
(yhteensä proteiinia noin 20g)
(rasvaa 2g)
(kaloreita noin 320)

Päivässä:
Proteiinia yhteensä 135g.+ kasviksista saatavat +-10g + mahdollinen palautumisjuoma 30g = 175g
Rasvaa yhteensä 67g + mahdollinen rypsäri ja salaattikastikkeet yms
Kaloreita yhteensä 2760 + kasviksista ja öljystä +-250 + palautumisjuomasta 110 = 3120

Veganismi ja urheilu
http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/urheiluesite.pdf

Ja sitten :offtopic:
Tai no vitut, ei jaksa.
Kuitenkin pointti tässä olisi ollut se että vegaanina ja vegetaristina voi nostaa rautaa ja kasvaa isoksi ihan siinä missä pihviä syömälläkin. T: 188cm, 94kg (sarjapainoja ei kehtaa vielä ilmoittaa mutta nousevat kokoajan)

EDIT: Kiitos Modet ketjun siivoamisesta mutta eipä tunnu auttavan kun noita asiaan liittymättömiä "nasevia" kommennteja tuntuu tulevan kuin sieniä sateella.

Itse tulee mussutettua kyllä punaista lihaa niin paljon kuin napa vetää.. Syynä lähinnä ne laadukkaat aminohapot ja se että se vaan on hyvää. Jos meinaa bodata vegaanina niin kannattaa ainakin harkita sitä BCAA lisää. Kanamunien ja maitotuotteiden jättämistä ei kannata mun mielestä edes harkita. Sen verran todistettuja +puolia maitotuotteissa ihan yleensäkin elämiseen.

Aika paljon on tullut tällä sivustolla vittuilua kun olen soijasta, linssistä ym. kirjoitellut, mutta senkin uhalla kirjoitan ja todetaan taas, että en ole vegaani (= ei syö mitään eläintä tai eläimestä "tulevaa" kuten maitoa tai munia) tai vegetaristi (=ei syö eläintä) eli ei ole omaa lehmää ojassa.

Proteiininsaanti on :5: helppoa vegetaristina, eikä se tuota ongelmia vegaaninakaan. Vegaanille olen suositellut erityisesti soijaa (josta tehdään lukuisa joukko erilaisia ruokia) ja linssiä. Tofun (tehty soijasta) muistan mainita aina erikseen. Esim. hkiläinen Hakaniemessä sijaitseva ViiVoan myy kuuluisaa Tahoe tofua ovensuussa viileäkaapissa 500g paketeissa (380kcal/50g prot eli tofuksi ei koviin tiivistä verrattuna peruskauppojen aurinkokuvioiseen siniseen pakettiin) muistaakseni 1,1€ hintaan. Otat pari ohutta rieskaa ja paistat väliin 250g tofua muine rehuineen ja mausteineen ja koossa on 500-600kcalin annos, jossa on lähemmäs 40g proteiinia.

Kaupan perussoijarouheessa (se ruskea rouhe) on lähemmäs 60% proteiinia. 2dl (kuivana) sitä menee vaikka pieneen keittoon ja tuo itsenään jo pelkästään 35g proteiinia. Linssinkin proteiinipitoisuus on yli 30%.

Jos on ongelmia kasvisruokien tekemisen kanssa, voin auttaa. Olen kirjoitellut vinkkejä muihinkin asiaa käsitelleisiin ketjuihin ja sieltä varmaan löytyy. Itse tulee kokkailtua usein ruokia, joissa ei ole eläintä mukana. Mauttomiksi nuo ruuat saa vain todellinen tauno, jonka ruoat eivät taatusti muutoinkaan häävejä ole.

luumu sanoi:
Aika paljon on tullut tällä sivustolla vittuilua kun olen soijasta, linssistä ym. kirjoitellut, mutta senkin uhalla kirjoitan ja todetaan taas, että en ole vegaani (= ei syö mitään eläintä tai eläimestä "tulevaa" kuten maitoa tai munia) tai vegetaristi (=ei syö eläintä) eli ei ole omaa lehmää ojassa.

Ne jotka pelkäävät soijan muuttavan miehet naisiksi (jos se nyt niin kauheaa olisi), voivat oastaa riisproteiinia. sitäkin saa eräästä lisäravineputiikista..

Eukko on kasvissyöjä, mutta kalaa syö. Kyllä ilman lihaakin luulisi pärjäävän: soija, kala, kananmuna, maitotuotteet + herat jne.

..soijaprode mitään naiseks muuta. Itsekin syön soijaa lähinnä terveys syistä. Tekee varmasti ihan hyvää joka äijälle ja varmasti eturauhanenkin kiittää(?) ajan saatossa. En usko mihinkään teston laskuun jne.

Maailmalla on kasvissyöjiksi (=ei lihaa) tunnustautuneita kovan tason ukkojakin, ainakin sanojensa mukaan (mutta eivät liene natuja..) :)

Mistäs sen sitten tunnistaa, jos ei saa tarpeeksi proteiinia kasvisruokavaliosta? Mitkä ovat oireet? Lihasten puuteko? Tyttöystäväni saa aika vähän mielestäni proteiinia ruokavaliostaan. Ainakaan läheskään joka päivä ei saa tarpeeksi. Proteiinilähteinä pääasiassa feta ja muut juustot sekä kananmunat. Maitoakaan ei paljoa juo. Nyt, kun ajattelen, niin aika vähän taitaa loppupeleissä mennä noita palkokasvejakaan. Soijarouhetta kyllä joinakin päivinä käyttää. Olen yrittänyt ehdotella raejuustoa ja rahkaa mutta aika harvoin niitä jääkaapista löytyy. Lähinnä silloin kun itse menen yökylään.

Jännä homma tässä vain on se, että ei hänellä tuntuisi mitään hätää olevan. On jopa aivan älyttömän lihaksikas siihen nähden, ettei ole käynyt salilla. Työ on sen verran fyysistä, että on lihaa tarttunut. Hyvät geenit olisi varmaan salille, mutta ei aika tahdo riittää.

Olemme keskustelleet asiasta kun hän on itsekkin epäillyt proteiinien saantiaan, mutta kun ei suurempaa hätää ole olotilan suhteen, niin ei ole kauhean vakavissaan alkanut ruokaremonttiin. Olen myös ehdottanut töihin mukaan proteiinidrinksuja mutta ei ole löytynyt vielä semmoista minkä maku miellyttäisi. Myopleksin joku mansikkajuoma sai arvosanan "liian makea ja esanssinen".

Metalviking sanoi:
Eukko on kasvissyöjä, mutta kalaa syö. Kyllä ilman lihaakin luulisi pärjäävän: soija, kala, kananmuna, maitotuotteet + herat jne.

..soijaprode mitään naiseks muuta. Itsekin syön soijaa lähinnä terveys syistä. Tekee varmasti ihan hyvää joka äijälle ja varmasti eturauhanenkin kiittää(?) ajan saatossa. En usko mihinkään teston laskuun jne.

Maailmalla on kasvissyöjiksi (=ei lihaa) tunnustautuneita kovan tason ukkojakin, ainakin sanojensa mukaan (mutta eivät liene natuja..) :)

Eikös Carl Lewis ollut/ole kasvisyöjä?

Heavy-rock sanoi:
Alec, jos ei ymmärrä jotain, niin miksi ottaa kantaa?
niin,kyllä,ihan totta,oishan mun pitäny ajatella..mitä sitä nyt kysymään sellasia kysymyksiä mihin ei ite tiedä vastausta.todella ajattelematonta minulta,ei tule toistumaan :david:

Missäs muodossa vedätte soijanne? Eikös pitkä hapatus ole soijan valmistuksessa nro.uno, jotta saadaan nämä haitat poistettua.

Soijat vetelen enimmäkseen rouheena, tumma sellainen parasta. Sitä tuli syötyä yhteen aikaan kilokaupalla. Kuten papujakin. Hitot hapatuksesta, mutta ainakin papuja valmistaessa kunnon liotus ja keittäminen rulettaa,ellei aio perustaa omaa pientä biokaasunvalmistuslaitosta.

Niinpä, punttailua aloittaessani olin sellainen wannabe-kasvissyöjä (ja vähän olen vieläkin), joka söi surutta niin kalaa kuin munaakin jos vastaan tuli, eikä kieltäytynyt kiinalaisesta ruoasta vaikka siinä olisi ollut rottaa (hyvin maustettuna tietenkin!). Jaa, jos en olisi pitänyt sekä kalasta että sen pyydystämisestä, olisin kai alkanut vegaaniksi (ja tullut hulluksi tuoteselosteita lukiessani).

Olen joskus laskeskellut saaneeni hurjimmillaan vain sellaiset 25g protskua päivää kohti (täysjyväriisikaudellani) ja samalla vetäneeni jopa nelituntisia treenipäiviä budon merkeissä. Lihakset nyt olivat (ja ovat vieläkin) mitä ovat, mutta kyllä sitä yllättävän vähällä pärjää.

Niin, ja ettei kenellekään jää mitään epäselvää, nykyisin syön mitähalvalla kaupasta lähtee. Kasvista tai kuollutta eläintä, sama se. Ja paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom