kasvissyöjän ruokavalio ja kuntosalitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vilna
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Soijaa menee eniten tofuna ja sitten rouheena. Hapatetut valmisteet kuten tofu ja tempeh lienee joo jossain määrin terveellisempiä mutta tumman soijarouheen helppokäyttöisyys/edullisuus/proteiinipitoisuus(yli 50g/100g) taas on jotain omaa luokkaansa. Liottaa muutaman minuutin kiehuvassa kasvisliemessä ja käyttää kuten jauhelihaa eli kastikkeissa lasagnessa pizzassa jne jne.
10 minuutissa valmistuu esim köyhänmiehen makaroonilaatikko eli laita makaroonit kiehumaan muutaman kasvisliemi kuution kanssa ja sipulia ja valkosipulia(huom kokonaisia kynsiä muuten kärähtää) pannulle runsaassa öljyssä pehmenemään. 3 minuttia ennen makaroonin kypsymistä heitä mukaan soijarouhe ja kun makarooni kypsää valuta lävikössä seoksesta mahdollisimman huolellisesti vesi pois.
Lisää sipuli/valkosipuli/öljyseos makarooni/soijarouhe kattilaan ja hämmennä kuumalla levyllä muutama minuutti. Tarpeen vaatiessa lisää joukkoon mausteita esim basilika ja fetaa ( :kuola: ) ja vaikka paprikaa.
Hyvää ja ennenkaikkea todella edullista ruokaa jossa proteiini/rasva/hiilari suhde kohdallaan.
Tomaattipastan tästä saa yksinkertaisesti kippaaamalla mukaan tomaattimurskaa :)

EDIT: Pitää muuten varoittaa kaikkia soijarouhetta ekaa kerttaa käyttäviä: Älkää vaan missääntapauksessa ostako vaaleaa soijarouhetta se maistuu kuin sahanpuruja vetelisi eikä auta vaikka kuinka keittäis tai paistaisi. Hirveää moskaa.

Corpral-03 sanoi:
Miksi kukaan haluaa olla kasvis syöjä??Paitsi tietenkin terveydellisistä syistä..Liha on hyvää..;)
Mitäh, terveydelisistä syistä!? Siis eikös yleensä vegetaristit ole vegetaristeja siksi, että he eivät viitsi kiduttaa eläimiä syömällä niitä..:rolleyes:

NGV sanoi:
Mitäh, terveydelisistä syistä!? Siis eikös yleensä vegetaristit ole vegetaristeja siksi, että he eivät viitsi kiduttaa eläimiä syömällä niitä..:rolleyes:

Niin mut tarkotan sitä et joillakin on sairaus et ei voi syödä lihaa paljoa..En muista nyt niiden tautien nimiä mut kuitenkin..

NGV sanoi:

Itse itseäni toistaen: Jokaisella kasvissyöjällä on varmasti omat syynsä syödä juuri niinkuin syö, enkä kyllä edelleenkään ymmärrä sekasyöjien tarvetta jatkuvaan nälvintään ja halventavansävyisiin kommentteihin. Ja uskokaa tai älkää, jonkun mielestä liha ja lihatuotteet todellakin voivat maistua aivan yhtä vastenmielisiltä, kuin vihannekset perussuomalaisen miehen mielestä.

Ei, en ole edelleenkään minkään sortin kasvissyöjä itse.

NGV sanoi:

Ei lihan syönnillä tartte olla mitään tekemistä kidutuksen kanssa. Jos hirvi elää
ihanan elämän suomen metsissä ja mä ammun sen siististi yhdellä laukauksella
syödäkseni, niin ei siinä mitään kidutusta ja kärsimystä aiheuteta.

Ainakin vielä suomessa karjatalous on ollut suurin piirtein OK, mutta tää pirun
globalisaatio johtaa siihen että pian kaiken karjan kasvattaa Kiinan brutaaleimmat jätkät aivan järkyttävillä menetelmillä.

J.EdgarHoover sanoi:

Hyvä pointti. Mistähän johtuu että nämä kiivaimmat viherpiipertäjät on yleensä kaupunkilaistyttöjä? Oon maalla pörrännyt (enkä oo ainaskaa vielä tyttö) ja voin sanoa ettei siinä lihantuotannossa ole mitään raakaa. Osa elukoista menee suoraan teuraaksi ku ollaan tarpeeksi isoa eikä ne sitä tajua. Teloituskin on varsin inhimillinen tälli.

Maitolehmät ja muut otukset tykkää elämästään. Hupasaa katsottavaa ku ne kirmailee niityillä ekaa kertaa ku ne pääsee kesällä ulos. Sitte ku otuksesta ikä alkaa jättää niin autoon vaan (elukat teurastetaan ennenku ne alkaa sairastella, sairasta elukkaa ei kukaan syö). Ei ne viru siellä tuskissaan ja nääntyneinä niinku jossain kiinan koirafarmeilla 3 koiraa per 1 kuutiometri.

PS. En lukenut koko treadia ;)

EDIT: Tosin metsästystä mäkään en tajua. Räiskitään otus maahan ampumisen viehätyksestä ja sitte soitellaan sukulaisille kuka tahtoo lihaa.

J.EdgarHoover sanoi:
Ainakin vielä suomessa karjatalous on ollut suurin piirtein OK, mutta tää pirun
globalisaatio johtaa siihen että pian kaiken karjan kasvattaa Kiinan brutaaleimmat jätkät aivan järkyttävillä menetelmillä.

Eipä tuolla kaupan lihatiskillä pahemmin kiinalaista, saatikka muutakaan ulkomaista lihaa näy. Mielestäni globalisaation haittoja tällä saralla voi helpoiten vastustaa syömällä lihaa. Niinkauan kuin suomalaisella lihalla riittää suomessa syöjiä - sitä ei suurissa määrin tarvitse kuljettaa tänne muualta. Tämä perustuu juurikin siihen, että ainakin 90% suomessa myytävästä lihasta on kotimaista ja sitä syömällä kannatetaan omaa tuotantoa. Jos syöjiä eli kysyntää on vähän, tuotannon kannattavuus alkaa hiipua suhteessa muihin maihin.

Jopa ulkomaisissa kauppaketjuissa suomessa kuten LIDL:ssä suuri osuus lihasta on kotimaista.

Joku myös mainitsi, että syömällä viljaa maailmassa riittäisi ruokaa kaikille, ei se ihan näinkään mene. Vaikka lihantuotanto esim. Suomessa lopetettaisiin ei viljan myyminen kehitysmaihin olisi yhtään sen kannattavampaa kuin nytkään. Vaikka oletettaisiinkin, että karjan kasvattajat siirtyisivät viljelijöiksi, mikä ei puolestaan vaikuttaisi niinkään positiivisesti kotimaisen viljan markkina-arvoon.

Toisekseen koko maan ravinnontuotantoa miettiessä ei ole järkevää laittaa ns. "kaikkia munia samaan koriin", sillä huonon sadon seurauksena maassa vallitsisi ellei nälänhätä niin vähintään lama muilla kaupan aloilla, kun ihmisten rahat kuluisivat kalliiseen viljaan.

NTFS sanoi:
Joku myös mainitsi, että syömällä viljaa maailmassa riittäisi ruokaa kaikille, ei se ihan näinkään mene.

En ole tuo "joku", mutta kyllä se ihan näin menee. Maailmassa on rajoitettu maa-ala ja tietyn energiamäärän saaminen lihasta vaatii enemmän maa-alaa kuin saman energiamäärän saaminen esim. viljasta. Ero on valtava.

Ja sanonpa vielä, että tietenkään tämä ei ole mikään yksi ja ainoa resepti parantaa maailmaa.

Luumu, mun mielestäni kyse ei ole niinkään energiasta (sitä on helppoa saada niiiin monesta hiilarilähteestä tai kasviöljystä), vaan proteiinista. Siinäkin kasvipohjainen lähde on ympäristötehokkaampi, kuin eläinperäinen.

Eli kuten olen aiemminkin sanonut, olen varma, että vielä tässä noin 50-v sisällä maapallolla syödään aika pirusti esim. linssejä ja soijaprotua, paljon enemmän, kuin nyt. Eläinproteiini tulee kallistumaan niin rajusti, siksi. Lihaan, muniin ja maitotuotteisiin tulee olemaan paljon nykyistä harvemmilla ihmisillä varaa, jopa länsimaissa. Toki em. on vain ennustus, katotaan ny, miten käy. Em. siis ei riipu siitä, minkä mausta kukakin tykkää, vaan siitä, että sitä protua vain olisi välttämätöntä saada ravinnosta ja sitä ei voida eläinperäisesti tuottaa koko maailman väestölle, ei edes kalasta ja muista merien protulähteistä (etelämerten krillistä ennustettiin joskus uutta ja suurta protulähdettä, saapa nähdä).

iivili sanoi:
Luumu, mun mielestäni kyse ei ole niinkään energiasta (sitä on helppoa saada niiiin monesta hiilarilähteestä tai kasviöljystä), vaan proteiinista. Siinäkin kasvipohjainen lähde on ympäristötehokkaampi, kuin eläinperäinen.

Joo, kirjoitin viljasta kun viljasta kirjoitti kirjoittaja, jota lainasin. Samaa mieltä olen linssistä ja soijasta ja olen jo valmis tuohon tulevaisuusskenaarioon, koska soija ja linssi laskevat monissa maukkaissa ruoissa hyvin.

Itsekkin tässä olen kasvis linjalla suurelta oisin. Nyt juuri laihdutus meneillään joten on siihe liittyen pari kyssärii ja muutenkin tähän kasvis ravintoon liittyen.

Jos ajatellaan että syön vikossa esim. Seuraavanlaisesti. Joka päivä jotain kasvista(esim wokki pussi). Todella usein soija rouheesta tehtyä spagettii, niin onko semmoista mahdollisuutta että syö liikaa soijaa? Sit syön esim kasvis hernekeittoo ym. Eli jos tuo pää ateria vaihtelee jonkun parin kolmen väilllä, ja sit muuten päivittäin syön kasvista , rahkaa ,leipää. onko vaihtelu liian vähäistä? Ja tuosta raudan saannista. Mistä saan tarvittavan määrän sitä rautaa, kun kuitenkin olen laihiksella?.Onko mitään kirjoja ym mitä suosittelette? Ja mitkä ovat parhaat raudan lähteet? Syön sitten päivittäin monivitamiineja ja omega 3 kapseleita.

Onko jotain mitä ehdottomasti pitää huomioida. Olen tässä kasvis pitosella ollut jotain 2kuukautta.

Ja vielä tämmönen sivu kysymys.Oon huomannu selvästi miten paino tippuu, mutta ongelmana on löystä paikat. Onko ainut mahdollisuus airobisen kanssa jatkaa tota punttii 2kertaa viikossa.V ai onko jotain "kikkoja" miten tota nahkaa saa kiinteemmäks?

luumu sanoi:
En ole tuo "joku", mutta kyllä se ihan näin menee. Maailmassa on rajoitettu maa-ala ja tietyn energiamäärän saaminen lihasta vaatii enemmän maa-alaa kuin saman energiamäärän saaminen esim. viljasta. Ero on valtava.

Ja sanonpa vielä, että tietenkään tämä ei ole mikään yksi ja ainoa resepti parantaa maailmaa.
Tällä nykyisellä ruokasysteemillä pystytään elättämään kaikki maailman ihmiset,ongelmat on ihan muualla kuin elintarviketuotannossa.

Rauha sanoi:
Jos ajatellaan että syön vikossa esim. Seuraavanlaisesti. Joka päivä jotain kasvista(esim wokki pussi). Todella usein soija rouheesta tehtyä spagettii, niin onko semmoista mahdollisuutta että syö liikaa soijaa? Sit syön esim kasvis hernekeittoo ym. Eli jos tuo pää ateria vaihtelee jonkun parin kolmen väilllä, ja sit muuten päivittäin syön kasvista , rahkaa ,leipää. onko vaihtelu liian vähäistä? Ja tuosta raudan saannista. Mistä saan tarvittavan määrän sitä rautaa, kun kuitenkin olen laihiksella?.Onko mitään kirjoja ym mitä suosittelette? Ja mitkä ovat parhaat raudan lähteet? Syön sitten päivittäin monivitamiineja ja omega 3 kapseleita.

Nimimerkistäsi päätellet olet nainen? Joten enpäs usko, että "soijayliannostusta" pystyt normaalisyömisellä saamaan. Tosin en kyllä usko siihen miestenkään kohdalla...

Syötkö siis lainkaan lihaa tms.? Parhaita raudan lähteitähän ovat sisäelin- ja veriruoat sekä punainen liha, mutta jos ne ovat kokonaan poissa kuvioista, ei rautavalmisteiden käyttö olisi välttämättä lainkaan huono ratkaisu. Tosin rautaa saa myös vihreistä vihanneksista (muistaakseni ainakin pinaatti ja parsakaali ovat varsin rautapitoisia?), mutta niiden ongelma on se, että niitä pitää syödä suht suuria määriä riittävän rautamäärän kasaan saamiseksi.

Rauha sanoi:
Ja vielä tämmönen sivu kysymys.Oon huomannu selvästi miten paino tippuu, mutta ongelmana on löystä paikat. Onko ainut mahdollisuus airobisen kanssa jatkaa tota punttii 2kertaa viikossa.V ai onko jotain "kikkoja" miten tota nahkaa saa kiinteemmäks?

Ainut "kikka", joka oikeasti toimii, on kirurgin veitsi, ja oletan ettet nyt sitä tarkoittanut? Joten jatka ihmeessä salilla treenaamista (ja treenaa kovaa!), kyllä se ulkomuoto siitä pikku hiljaa lihasten vahvistuessa ja rasvan sulaessa napakoituu. :thumbs:

Kasvissyöjänäkin pystyy kasvattaan lihaksia. Varmasti. Vähän enempi tietysti pitää miettiä proteiinin saamista, mutta muuten muista vain syödä riittävästi ja monipuolisesti. Itse ainakin olen kasvanut kasvisruokavaliollakin ihan kiitettävästi. Ei ole vaatinut ylettömiä ponnistuksia. Ei se (punainen) liha niin loputtoman tärkeää ole ihmiselle.
(Ai kasvissyönti luonnonvastaista... no joo. Onhan sekin vähän hassua että länsimaalaiset kasvattavat elämiä itselleen ruuaksi kun viljelemällä maata maailmassa olisi vähemmän nälkää näkeviä. Mutta tää on nyt ihan off topic enkä halua että täällä aletaan mun aloitteesta käymään mitään eettistä keskustelua kasvissyönnistä, OLKAA NIIN KILTIT, en halua provosoida mutta huomautan vain.)

Muista B12-vitamiini ja rauta! Purkista saa.

Syötkö kalaa? Jos, se helpottaa hommaa jo huomattavasti. Oletan, että maitotuotteet ovat mukana? Kokeile klassikoita: raejuustoa puuron sekaan, rahkaa. Rahkan sekaan voi, jos maistuu, laittaa mehukeittoa ja protskujauhetta. Katkaravut, jos syöt äyriäisiä, ovat loistava proteiininlähde, sekoita vaikka salaattiin ja protskua tulee.

Perussettiä muutenkin: varmista proteiinin ja vitamiinien saanti. Hyvät rasvat kunniaan. Joskus avuksi proteiinipatukka. Ja ennen kaikkea tiukka treeni ja tarpeeksi lepoa ja ruokaa.

Niin ja en tiiä onko sukupuolella vaikutusta asiaan. Itse olen siis naispuolinen henkilö, en tiä oisko toi proteiinintarve sitten pienempi. Mutta vaikka olen pääasiallisesti kasvissyöjä niin vain pikkuisen huomiota on tarvinnut kiinnittää proteiininsaantiin, kerran kun laskeskelee kunnolla niin mulla ainakin on hyvin riittänyt lihasten saamiseen, kevyesti tulee pari grammaa protskua painokiloa kohti.

Kerropa vähän tarkemmin ruokavaliostas ja tavoitteistas, painosta ja muusta niin voin kommentoida lisää, mikäli tahdot siis;)

Moi... Mitä on protsku jauhe ja soijatuote?? Mä oon kasvissyöjä ja en syö kalaa mutta syön munaa.....ja pähkinöistä en tykkää......:D T: Assassa

Hm... no soijatuote on esim. marketissa myytävä soijarouhe, erilaisia proteiinijauheita taas löytyy nettikaupoista, luontaisputiikeista ja myös sieltä marketin urheiluosastolta.

Itse olen ollut n. 8 vuotta täysin vegaani ja täytyy sanoa että opettelua ja perehtymistä kokonaisvaltainen ruokavalio vaatii. Itsellä alkuvaiheessa puutoksia mm. b12 ja kalkki.
Olen sitä mieltä että täysipainoisen kuin myös puutteelisen ruokavalion pystyy toteuttamaan niin seka- kuin kasvissyöjänäkin. Riutunut olemus tulee monella ensimmäisenä kasvissyönnistä mieleen ; johtunee osin siitä että mm. vegaaneilla helposti periaatteet ja vakaumus menevät oman teveyden edelle.
Itse opin siis kantapään kautta että terveydestään täytyy huolehtia ennen kaikkea ja vasta sitten keskittyä parantamaan maailmaa :) .
Mitä liikuntaan / lihasharjoitteluun tulee, uskon vegaaneilla olevan samanlaiset mahdollisuudet kehitykseen ja hyviin tuloksiin.
Olen n. 2 vuotta harrastanut liikuntaa aktiivisesti (alkuun lähinnä body-pump,spinnig ym.) ja nyt alkuvuodesta asti keskittynyt enemmän salilla käymiseen ja lihasmassan kehittämiseen. Melko hyviä tuloksia olen saanut ja kehitykseen olen tyytyväinen. Toki tavoitteita vielä riittää,mutta ei ole ainakaan yhtään sellainen olo että ne jäisivät saavuttamatta ruokavalioni vuoksi.
Kommentoin lähinnä siksi että täällä on niin moni todennut että jos syö kananmunaa ja maitoa niin pärjää, mutta jos taas on vegaani, lihaksista on turha unelmoida.
Mulla ainakin menee pirun lujaa ja tovon sitä myös mullekin vegaaneille / kasvissyöjille :thumbs: !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom