kasvissyöjän ruokavalio ja kuntosalitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vilna
  • Aloitettu Aloitettu
radial sanoi:
ps. Alec tais jo kysyäkin mut miten punainen liha eroaa muusta lihasta moraalisuutensa puolesta?

No eihän se eroakaan. Päin vastoin jopa, jos miettii että jotkut broilerithan jos mitkä on varta vasten kasvatettu syötäviksi.

(Heh, ja tämän sanoo henkilö joka tunnusti syöneensä vaaleaa lihaa muttei punaista:D Ja vielä väitti olevansa kasvissyöjä... olen ollut siis 8 vuotta päätoimisesti kasvissyöjä, tai siis pelkästään, nyt jotenkin ajattelin että vitut, kai sitä lihaakin vois joskus maistaa. Itseni kohdalla kyse on siis siitä etten olekaan enää kiihkeä kasvissyöjä - tai siis väliaikaisesti en ole - mutta punaista lihaa en pystyis vissiin syömään. Ainakaan mitään makkaraa tai kebabbia jota en oo ikinä muutenkaan syönyt.)

Terveellisyytensä puolesta taitavat kyllä kala ja kana olla parempia vaihtoehtoja. Ei oo rasvaa juurikaan. Siksikin lienen niihin sortunut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vilna sanoi:
Hmm, tekniikan ihmelapsena onnistuin ilmeisesti jotenin sössimään vastaukseni, ainakaan sitä ei tällä vege-keskustelun tuoksinassa näy... ;)
Joo, piti kirjuuttamani siis:
Olen ollut ovolaktovege kohta kymmenen vuotta, joten pääpiirteessään tiedän mitä naamaan mättää. Ongelma lienee siinä, etten tiedä missä suhteessa koostaa sapuskat (hiilarit, rasvat, protskut) ja kuinka paljon kutakin sorttia mussuttaa päivässä. Onko muuten jotain eroa esimerkiksi kananmunasta, lihasta tai vaikka raejuustosta saatavan proteiinin laadulla, vai meneekö ne yksi yhteen?
Näin naisihmisenä ei ole tarkoitus kasvattaa hillittömiä patteja, tahdon vaan hieman kiristystä lisää ja siihen tarttee sitä lihastakin hommata. Salilla käyn 2-3 krt viikossa, joka päivä tulee lenkkeiltyä pari tuntia koiran kanssa ja kerran viikossa käyn uimassa. Pitäisikö painoharjottelua lisätä?
Joku sitä painoa kyseli, en ole aivan satavarma mutta 65-68 kg ei liene kaukana totuudesta...

ainakin maitopohjaiset proteinit raejuusto/rahka jnejne, imeytyvät hitaammin kuin mitä lihasta saadut, sen takia niitä suositellaan syötäväksi iltaa vasten jotta yöksi riittää proteinia. kurkkaas aloittelioiden osiolta nuo "tärkeä" merkityt jutut. löytyy kaikki perustiedot mitä tulee tietää ravinnosta, treenistä, ja laihduttamisesta. muista sitten päivittää tänne hommaa aina välillä, ihan mielenkiinnosta.

edit: niitä hirvittäviä lihaksia on turha pelätä, niitä ei tule ellei niitä todellakin täysillä halua, eikä tarpeeksi silloinkaan, varsinkin naisilla erityisen vaikeeta (mitenkään punttimimmejä aliarvioimatta ;) )

Vilna varmaan huomasitkin Jeeran (muistinkohan nimen oikein?) vastauksen, eli kun olet noinkin pitkään kasvissyöjä ollut niin varmaan onnistuu kiinteyttäminen ja lihaksien saaminen ihan perusohjeilla, ei siis mitään erityisratkaisuja kasvissyöjälle vaan sovella muita ohjeita mitä täältä löytyy. Punttimimmien foorumissa on kans aika hyviä ohjeita.

eli toisin sanoen mä voin syödä päivässä kilon lohta ja toisen mokoman tonnikalaa ja kutsua itseäni kasvissyöjäksi?
hmm...mahtaakohan kasvisyöjät saada hyvin naisia...

vähän erikoista mun mielestä mutta ei se mitään.
sitä joko ollaan tai ei.jos syö kalaa niin mun mielestä ei silloin ole kasvissyöjä

vilna sanoi:
Onko muuten jotain eroa esimerkiksi kananmunasta, lihasta tai vaikka raejuustosta saatavan proteiinin laadulla, vai meneekö ne yksi yhteen?
Proteiinit koostuvat aminohapoista joita on yhteensä 20 erilaista; eri ruokalajien protskut koostuvat eri aminohapoista ja sillä tavoin eroavat toisistaan. Monesti monipuolista aminohappojen saantia painotetaan kun puhutaan proteiinien saannista. En tiedä tarkemmin onko kasviksissa ja lisäravinteissa kaikki samat aminohapot kuin lihassakin, mutta kun kerran siedät maitotuotteitakin niin tulet varmasti hyvin toimeen.

Jos olisin vegaani, niin soija- ja riisiprotujauho kuuluisivat ehdottomasti ruokavaliooni joka päivä, ihan kätevyyden ja terveyden vuoksi (toki myös b-vitskua ja rautaa napeista). Joskus joku palstan mimmi selosti, miten sotkee maustamatonta überhalpaa soijaprotujauhoa johonkin jenkkiläiseen kalliiseen naminamisoijaprotuun (jep, semmoista saa jopa suomesta nykyään). Saa paremman makuista, mutta siedettävän hintaista jauhoa kuulemma silloin.

Jos taas vain hyljeksii punaista lihaa (ehkä myös kanaa, kuten eräs aiempi työkaverini), eli ei ole totaalivegetaristi, niin silloin protunsaannissa ei ole mitään ongelmaa. Kananmunia, kalaa ja maitotuotteita (eli myös heraprotua ja maitoprotua ehkäpä lisukkeeksi) vaan kitusiin lujasti.

Bodaajalle olisi paikallaan opetella käytöstapoja. Toivottavasti hallitset ne livenä paremmin, kuin netissä. Olisitko hyvilläsi, jos joku vege tulisi sun "Miten grillaan pihvin parhaiten?" ketjuun huutelemaan "Tollo! Jätä se liha syömättä senkin eläintenkiduttajaidiootti! Mä mieluummin nakertaisin sulta hiukset päästä ja kynnet sormista ja varpaista, kuin söisin mitää pihviä!"?

Kokonaiset kananmunat ovat aminohapoiltaa erittäin hyviä. Myös heraproteiini sopi hyvin palautusjuomaksi.

Eli esim:

Aamiainen: Ruisleipä, väliin pari kananmunaa ja justoa + kasviksia. Joku jogurtti ja tuoremehu.

Välipala, Joku prodedrinkki. Esim hitaampaa maitoprodea tai soijaa.

Lounas: Jotain perussafkaa, esim tumma pasta + soijarouhekastike ja jotain rehua. Yleensä kouluruokaan tai työpaikkaruokaan on tyydyttävä.

Treeni

Palautusjuomana heraprodea + maltoa.

Päivällinen: ihan normaali ateria taas.

Illallinen: Jotain vähähiilihydraattista. Esim raejuustoa tai maitorhahka mehukeitolla. Tai joku prodedrinkki.

Eli ei se sen kummempaa tartte olla. Tarpeeksi kuituja, tarpeksi rasvaa, tarpeeksi proteiinia.

Bodaaja sanoi:
Ruokavaliosta sen verran että mene sinä vegaani vaikka riipimään lehdet tosta pihakoivustanne kesällä, siin on sellanen luolamiehen dieetti. Vittu että meitä on moneen junaan.

Nyt alkaa riittämään tämä järketön provoilu ja paskanjauhanta, seuraavasta vastaavasta kommentista herra Bodaaja lähtee viikoksi jäähylle. Tästä asiasta on sua varoitettua aikaisemminkin ja kolmatta varoitusta ei sitten tule!

Alec sanoi:
eli toisin sanoen mä voin syödä päivässä kilon lohta ja toisen mokoman tonnikalaa ja kutsua itseäni kasvissyöjäksi?
hmm...mahtaakohan kasvisyöjät saada hyvin naisia...

vähän erikoista mun mielestä mutta ei se mitään.
sitä joko ollaan tai ei.jos syö kalaa niin mun mielestä ei silloin ole kasvissyöjä

Ei niin, vaan pesco-vegetaristi.

Anteeksi offtopic, mutta miksi ihmeessä ei-kasvissyöjissä herättää hirveitä intohimoja ja primitiivireaktioita se, jos joku sanoo olevansa kasvissyöjä, tai ettei syö lainkaan (punaista) lihaa? Ei kaikilla ymmärtääkseni ole suinkaan mitään eettistä tai moraalista syytä lihansyönnin lopettamiseen (EDIT: ja vaikka olisikin, niin so what?), vaan liha ei vain yksinkertaisesti maistu enää, tai olo tuntuu paremmalta ilman sitä.

Ei, en ole itse minkään sortin vegetaristi, enkä sellaiseksi ryhtyisi, mutta ihmetyttää vain...

Moni perustelee pelkän kalan "lihan" syönnillä, että se on sairaan terveellistä ja vapaana kalastettu on ns eettisempää luonnon ja kalojen kannalta, eli voi verrata metsästykseen. Lisäksi kalojen kivuntunto on paljon heikompi, mitä muilla elukoilla.

Ja kauhea stressi joillain on todellakin toisten ihmisten kasvissyönnistä.

Threadi siistitty.

Tähänkään threadiin ei sitten jatkossa tarvitse vastata jos ei ole mitään asiaa. Tack.

Gillyanne sanoi:
Anteeksi offtopic, mutta miksi ihmeessä ei-kasvissyöjissä herättää hirveitä intohimoja ja primitiivireaktioita se, jos joku sanoo olevansa kasvissyöjä, tai ettei syö lainkaan (punaista) lihaa? Ei kaikilla ymmärtääkseni ole suinkaan mitään eettistä tai moraalista syytä lihansyönnin lopettamiseen (EDIT: ja vaikka olisikin, niin so what?), vaan liha ei vain yksinkertaisesti maistu enää, tai olo tuntuu paremmalta ilman sitä.

Ei, en ole itse minkään sortin vegetaristi, enkä sellaiseksi ryhtyisi, mutta ihmetyttää vain...

oletan että tää oli mulle..
lähinnä ihmettelen tota että voi syödä yhtä lihaa,mutta ei toista.jos ei vain pidä punaisesta lihasta niin fine.
mun serkku on jonkin sortin vegetaristi,niin olen ihan vierästä seurannut tätä touhua,en ymmärrä sitä mutta en myöskään ole mitenkään sitä vastaan.

mä olisin taustoista kiinnostunut,että miksi voi syödä toista lihaa mutta ei toista?ja mikä on pesco-vegetaristi?

mutta että joutuisi tilanteeseen jossa liha ei enää maistu.. :eek:

Ei ollut erityisesti sinulle, Alec, vaan kaikille niille, jotka kiihtyvät kuullessaan, että joku on kasvissyöjä/ei syö lihaa.

Alec sanoi:
mä olisin taustoista kiinnostunut,että miksi voi syödä toista lihaa mutta ei toista?ja mikä on pesco-vegetaristi?

Öh, juurihan minä edellisessä postissani selitin, mikä on pesco-vegetaristi - kyseessä on henkilö, joka syö kasvikunnan antimien lisäksi kalaa (ehkä myös äyriäisiä, en ole näihin niin perehtynyt, kuten jo sanoin en ole itse vegetaristi, eikä sellainen minua henk.koht. ainakaan tässä vaiheessa myöskään kiinnosta).

Jokaisella lienee omat syynsä syödä juuri niinkuin syö, ja ihan rehellisesti sanottuna en ihan ymmärrä, miksi niitä syitä pitäisi kenellekään ulkopuoliselle sen erityisemmin perustella ja/tai selitellä. Toki kysyä saa, jos asia kiinnostaa, mutta aika monessa tapauksessa nämä kyselyt eivät jää asiallisen tiedustelun tasolle (ja tämä ei sitten ollut suunnattu sinulle, Alec), minkä tämäkin thread ennen siistimistään taas kerran osoitti.

Kasvissyöjä on siis henkilö joka ei syö lihaa eikä kalaa. "Kasvissyöjiä" on kolmea sorttia:
1. Maito-muna kasvisyöjät
2. Maito kasvisyöjät
3. Aidot kasvissyöjät, jotka ei syö eläinkunnan tuotteita

Noista tuossa ryhmässä 1 ei pitäisi olla mitään ongelmia proteiinin saannin suhteen, maitotuotteita naamariin vaan joka aterialla. Tossa 3. ryhmässä taas saapi syödä jatkuvasti papuja ja palkokasveja, voipi olla lihaksenkasvatus vaikiaa. Sisko on ollut pitkään tossa 3 ryhmässä ja täytyy sanoa että lihakset se totaali kasvishommeli taitaa kyl viedä. Tiedoksenne vielä että esim. moninkertainen Mr Universe Bill Pearl liputtaa kirjassaan 'lisää voimaa' kasvisruokavalion puolesta bodareille ja tunnustaa itsekin kuuluvansa ryhmään 1.

Huomasin ihan saman kuin Iivili että tuota lihaa ja kalaa tulee loppujen lopuksi syötyä yllättävänkin vähän, tosin yleensä kerran päivässä kuitenkin eli melkein tuohon 1 ryhmään kuulun itsekin. Voisin varsin helposti siirtyä maito-muna kasvissyöjäksi, jos niin haluaisin. Kaapista löytyy heraa, soijaa, riisiprodea, munia, raejuustoa, herneitä, juustoa ja maitoa. Käytännön syistä en siihen kuitenkaan rupea, vaan syön mitä kulloinkin on tarjolla :)

edit: ja sit viel toi mulle uusi pesco-vegetaristi lisätään neljänneks ryhmäksi :)

Sumu sanoi:
Threadi siistitty.

Tähänkään threadiin ei sitten jatkossa tarvitse vastata jos ei ole mitään asiaa. Tack.
:offtopic:
Meinasin eilen Mikelle heittää kommentin, että olisi hyvä merkitä aina kun jotain threadiä on siistitty, niin ne postaajat kenen postit on kadonnut tajuvat sen, eikä tapahdu turhia uudelleen postauksia + kitinää mihin posti katos. Eli tuollainen Threadi siistitty kommentti on hyvä pelkästään.

Aiheen aloittajalle täällä onkin jo tullut hyviä vinkkejä. Olen myös sitä mieltä, että jos ei mitään kauheita lihaksia yritä kasvattaa, niin normaalilla lakto-ovo-ruokavaliolla pärjää pitkälle. Proteiinin määrää kannattaa vähän laskeskella ja katsoa että pääaterioillakin sitä proteiinia tulee esim. soijarouheesta, pavuista tai tofusta.

Alec sanoi:
mä olisin taustoista kiinnostunut,että miksi voi syödä toista lihaa mutta ei toista?

Itse olen lakto-ovo-pesco-vegetaristi. Mun periaatteena on, että mä en syö mitään, millä on (ollut) jalat. Kalaa siis syön, mutta muuta lihaa en. Jokainen vetää oman rajansa johonkin, ja mulla se raja menee tuossa.

Kasvissyöjä-nimitystä mä en itsestäni kovin usein käytä, mutta joskus se on vaan helpompaa sanoa olevansa kasvissyöjä, kuin alkaa luetella mitä ei syö (koska ihan kaikenlaista kalaakaan en syö).

Alec, jos ei ymmärrä jotain, niin miksi ottaa kantaa?

Nojoo, paljon täällä on jo asiaa tullutkin. Minulle on lievästi-ilmaistuna hämärän peitossa mikä on mikäkin kasvissyönnin muoto. Joku ei syö punasta lihaa ollenkkaan mutta kyllä muita, joku syö maitotuotteita ja kananmuaa, muttei mitään lihaa, joku syö kalaa, muttei... Plaah..

Mielestäni kuitenkin jos on halukas kasvissyöntiin, niin perus ruokavalio olis syytä miettiä ja lukea jokin aihetta käsittelevä kirja, jossa on ruomavalioesimerkkejä. Näin saa näppituntuman mitä itseasiassa pitää syödä, ettei se ole vain salaatin ja porkkanan rouskuttamista. Tämä on jo varmaan hallinaassa.

Tämän päälle siitten vähän viritellään omien "tarpeiden" mukaan. Eli jos puntataan ja halutaan vähän lihaa luitten ympärille, niin lisätään sitä proteiinia ja pyritään sallituilla ruoilla lähemmäksi urheilijan ruokavaliota.

Ja ihan heittona, jos aasialaiset söisi yhtä paljon lihaa kun länsimaalaiset, niin maailmasta loppuisi ruoka.

Gillyanne sanoi:
Anteeksi offtopic, mutta miksi ihmeessä ei-kasvissyöjissä herättää hirveitä intohimoja ja primitiivireaktioita se, jos joku sanoo olevansa kasvissyöjä, tai ettei syö lainkaan (punaista) lihaa?

(Itselläni reaktiot johtuvat noista aiemmin mainitsemistani höpöliineistä. Onneksi nämä henkilöt taitavat nykyään olla kasvissyöjien vähemmistöä, koska tuo kasvissyönti-muoti-ilmiö on ilmeisen hiipunut. Ihmisellä on vaan hassu tapa yleistää. Eli jos on joutunut urpojen kasvissyöjien valistusyrityksen (joka perustuu ihan höpöhöpö-tietoon) kohteeksi, niin äkkiä sitä pitää kaikkia samanlaisina vouhottajina.)

Heavy-rock sanoi:
Ja ihan heittona, jos aasialaiset söisi yhtä paljon lihaa kun länsimaalaiset, niin maailmasta loppuisi ruoka.
(Nää on taas näitä iskulauseita. Jos länsimaissa lisäännyttäisiin, kuten Aasiassa, niin loppuisi ties mikä.)

Itse olen tutustunut näihin eettisiin ja muihin kysymyksiin ympäristöalan opinnoissani ja olen tullut siihen tulokseen, että alaa pitäisi vaihtaa. Turha tässä on mitään näperrellä kun paskat on jo lahkeessa.

Niin ja vuorokauden aikana on kuvani kasvissyöjistä hiukan kiillottunut. Tästä kiitosta Venlalle ja Raaffaelille. Ehkä kaikki eivät ihan hulluja ole...

Kiitti Multivita, jos pidät mua muuna ku höpönassuna! :D Aloin itse miettiä suhdettani tähän melkeinkasvissyöntiin. Aikoinaan kun aloitin, perusteluni olivat enemmänkin eettiset. Sittemmin tässä on tullut muutenkin kyynistyttyä (taitaa olal Multivitalla samaa vikaa) ja nykyään olenkin kasvissyöjä sitten lähinnä terveydellisistä syistä. Sillä tavoin voin sitten perustella myös sen että syön kalaa ja äyriäisiä ja jopa viime aikoina toisinaan kanaa tai kalkkunaa - siis sen takia punainen liha pois etten ajattele sen olevan varsinaisesti tarpeellista, mutta syön ny sit joskus vaaleeta lihaa kun siinä on niitä paljon puhuttuja proteiineja ja kalassa hyviä rasvojakin vielä. Mitäs tässä vouhottamaan;)

Oletkos Vilna hyötynyt tästä keskustelusta paljonkin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom