Olen käynyt nyt aktiivisesti (3-4 kertaa viikossa) salilla noin 4 kuukautta. Viikkon sijoittuu lisäksi 1-2 aerobista treeniä (hölkkä 8-16 km, hiihto 20 km tms.). Vuosi sitten oli myös 4 kuukauden treenijakso, mutta se päättyi lässähtämiseen elämäntilanteen muuttuessa. Syksyllä homma alkoi siis uudestaan. Kaikenkaikkiaan olen siis ihan aloittelija, mutta yrittänyt perehtyä asioihin varsin perusteellisesti. Perusliikkeet ovat olleet suosiossa (mave, kyykky, kulmasoutu, leuat, dippi, penkki etc.), mutta olen ohessa käynyt läpi varmaan suurinpiirtein kaikki liikkeet tangolla, käsipainoilla ja eri taljoilla.
Itse olen mennyt 1-jakoisella silloin kun viikkoon on saanut mahtumaan 3 salikäyntiä ja 2-jakoisella silloin kun on voinut käydä 4 kertaa. Työmatkat hieman sanelevat mahdollisuuksia. Yritän vaihdella liikkeitä siten, että peräkkäisillä kerroilla olisi aina hieman eri liikkeet. Kaikenkaikkiaan yritän muutenkin saada mahdollisimman paljon vaihtelua enkä runno täsmälleen samanlaista treeniä viikosta toiseen.
Tällä viikolla kävi siten, että kaikki mahdolliset kolme salipäivää olivat peräkkäisinä päivinä - niinpä kokeilin ensimmäistä kertaa 3-jakoista ja se tuntui todella hyvältä. Pystyi keskittymään pariin lihasryhmään kerrallaan ja tekemään niille useita eri liikkeitä - pumppi lihaksissa oli treenin jälkeen ihan toisenlainen. Jos tekee pääsääntöisesti vain 3-jakoista, niin kukin lihasryhmä tulee treenattua vain kerran viikossa. Tosin toistoja tulee ihan sama määrä, mutta kaikki kerralla. Miksi ainakin aloittelijasta tuntuu siltä, että viikon tauko lihasryhmälle on liian pitkä? Pitäisikö aloittelijan pysyä vain 1- ja 2-jakoisissa?