Kannattaako vaihtaa ohjelmaa 1 jak. ->2 jakoseksi?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Niin, perusliikkeillä menty noin vuosi ja 2kk, ja tulosta hyvin tullut kyllä, mutta:

Olisi kiva kokeilla nopeempaa treeniä joskus ja samalla tietenkin saada enemmän tuntumaa ( enemmän sarjoja), niin kannattaako kokeilla välillä 2-jakosta, ei kuitenkaan huvittaisi (kerkiä) käydä kuin 3 kertaa viikkoon treenaamassa? ja kyllä, ruokailut on aikalailla kunnossa. :piis:

Ehdottaa saa, miten olisi kokeilun arvoista tehdä..?

Toisinaan radikaalit muutokset voi aiheuttaa kunnon kehityspiikin.. Näin itse olen huomannut. Eli vaihda vaan 3-jakoiseen välillä ja runno lihasta kunnolla ja sitten jonkin ajan päästä vaikka takas 1-2 jakoiseen.

Jos on yli vuoden samalla systeemillä treenannu ni voi tehä ihan hyvää vaihtaa välillä. Otat 2 jakosen käyttöön ja käyt kolme kertaa viikossa jos ei enempää ehi ja sitte sen neljännen kerran jos on aikaa. Jos ei kuukauden aikana saa mitään tulosta aikaseks ni sitte muutta johonki muuhun.

3x/vko = 3 tai 1 jakoisella
4x/vko = 2 jakoisella (tai 4jakoisella)

Itse en lähtisi välttämättä koittamaan 2jakoista jos käy vain 2x/vko. Kannattaa jokatapauksessa koittaa jotain muuta jos kokoajan samalla menty tähän asti.

Kannattaa jokatapauksessa koittaa jotain muuta jos kokoajan samalla menty tähän asti.

Miksi? Jos kehitystä tulee ihan peiliin katsomalla?

Vai ihan vaan siksi pitää vaihtaa kun "musta tuntuu" että liian pitkään samaa? Itselläkin kuitenkin 3 -eri treeniä jota kierrätän kolmesti viikossa, ei samoja liikkeitä jatkuvasti. Tää on vähän sama, kun että treenin max pituus ehdottomasti tunti, miksi, jos jaksaa vetää täysiä..vai pitääkö heti minuutin yli tunnin jälkeen vetää nopeeta hiilaria. pöh!

kiitti kummiskin mielipiteistä, etenkin mardelle, samansuuntasta ajatuksissa oli itselläkin.

Mielestäni ei kannata mennä muuttamaan mitään jos kehitystä kerta tulee. Sitten vasta katsotaan jotain muuta, kun kehitys näyttää selvästi hidastuneen.

Juuri noin ajattelin itsekkin, meinasin vaan että jos tossa keväämmällä kokeilis vaikka 1-2kk jotain esim. sitä 3-jakosta. Kivahan se on hetken aikaa kokeilla jtn IHAN erilaista, tosin, ei kamalasti houkuttele 3-jakosella vedettäessä kyykkyjen määrät, jalat hieman voi olla pökkelönä :eek: toi kyllä sopii itselle, että pari kertaa takakyykkyä, ja kerran etukyykkyä / treeniviikko, ei tartte älyttömästi runnoa, mutta kehitystä kuitenkin tuloo. Tosin, Voisihan? se kehitys olla jopa parempaa jollain muullakin systeemillä, kuka senkin tietää, kokeilemalla :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen käynyt nyt aktiivisesti (3-4 kertaa viikossa) salilla noin 4 kuukautta. Viikkon sijoittuu lisäksi 1-2 aerobista treeniä (hölkkä 8-16 km, hiihto 20 km tms.). Vuosi sitten oli myös 4 kuukauden treenijakso, mutta se päättyi lässähtämiseen elämäntilanteen muuttuessa. Syksyllä homma alkoi siis uudestaan. Kaikenkaikkiaan olen siis ihan aloittelija, mutta yrittänyt perehtyä asioihin varsin perusteellisesti. Perusliikkeet ovat olleet suosiossa (mave, kyykky, kulmasoutu, leuat, dippi, penkki etc.), mutta olen ohessa käynyt läpi varmaan suurinpiirtein kaikki liikkeet tangolla, käsipainoilla ja eri taljoilla.

Itse olen mennyt 1-jakoisella silloin kun viikkoon on saanut mahtumaan 3 salikäyntiä ja 2-jakoisella silloin kun on voinut käydä 4 kertaa. Työmatkat hieman sanelevat mahdollisuuksia. Yritän vaihdella liikkeitä siten, että peräkkäisillä kerroilla olisi aina hieman eri liikkeet. Kaikenkaikkiaan yritän muutenkin saada mahdollisimman paljon vaihtelua enkä runno täsmälleen samanlaista treeniä viikosta toiseen.

Tällä viikolla kävi siten, että kaikki mahdolliset kolme salipäivää olivat peräkkäisinä päivinä - niinpä kokeilin ensimmäistä kertaa 3-jakoista ja se tuntui todella hyvältä. Pystyi keskittymään pariin lihasryhmään kerrallaan ja tekemään niille useita eri liikkeitä - pumppi lihaksissa oli treenin jälkeen ihan toisenlainen. Jos tekee pääsääntöisesti vain 3-jakoista, niin kukin lihasryhmä tulee treenattua vain kerran viikossa. Tosin toistoja tulee ihan sama määrä, mutta kaikki kerralla. Miksi ainakin aloittelijasta tuntuu siltä, että viikon tauko lihasryhmälle on liian pitkä? Pitäisikö aloittelijan pysyä vain 1- ja 2-jakoisissa?

Aloin tekeen 2-jakoisella n.kuukausi sitten(1.alavartalo2.ylävartalo), niin pakko sanoa tuntuu tulokset menevän paremmin elimistöön ku ennen. On niin selkeä ohjelma ku vaan voi olla. Perusliikkeet kaikille lihasryhmille vaan. Treenit kyllä sinkuu 2,5h mutta hiki lentää. Sitte lenkkeilyä ja sisäpyöräilyä ku jaksaa.
"vesi vanhin voitehista ja voi vanhin gainereista":rock:

Aloin tekeen 2-jakoisella n.kuukausi sitten(1.alavartalo2.ylävartalo), niin pakko sanoa tuntuu tulokset menevän paremmin elimistöön ku ennen. On niin selkeä ohjelma ku vaan voi olla. Perusliikkeet kaikille lihasryhmille vaan. Treenit kyllä sinkuu 2,5h mutta hiki lentää. Sitte lenkkeilyä ja sisäpyöräilyä ku jaksaa.
"vesi vanhin voitehista ja voi vanhin gainereista":rock:
Aika pitkään menee jos itse treeniin kuluu 2,5h? Kannattais koittaa vetää se treeni johonkin max 1,5h. Onnistuu kyllä helposti. Vai oletko laskenut tohon salimatkat, lämmittelyn, suihkun ja saunan mukaan? :D

Kyllähän ohjelmaa kannattaa aika-ajoin vaihtaa. Pitää vaihtaa!
Itse tykkään vaihdella 1- ja 2-jakoisen välillä. Juuri kuukausi sitten vaihdoin kakkoseen kun olin sitä ennen tehnyt yli 6kk yksijakoisella.

Kyllä taas luistaa kun ajankäyttö on niin paljon parempaa. Pääsee useammin salille, mutta siellä ei mee koko päivää. 45-60 min tehokasta treeniä. Ja monipuolista. Tuppas noi yksijakoset loppuvaiheessa taas venähtämään.

Mutta sama virkistävä fiilis on taas odotettavissa 6-8kk päästä :)

EDIT

Niin kyllähän noissa aina menee hetki totutellessa. Kannattaa tosiaan pitää se kaks jakonen lyhyenä, se siltikin mahdollistaa enemmän liikkeitä per lihasryhmä ja varmasti on enempi paukkuja reenin lopussa ku yks jakosella, pystyy tekee loppuun asti kovempaa.

Itsellä toimii 2on 1off, 2on 2off, ja kroppaa kuunnellen.

Pöö!

Kertokaa mullekki hyvä 2-jakoinen ohjelma ?? =) Olen treenannut n. 2kk.. Nyt kun ei oo koulussakaa kiirettä nii voin ruveta käymää 4krt/vk.. :p ja kesällä kans kun ei ole töitäkää tullu =(

Kertokaa mullekki hyvä 2-jakoinen ohjelma ?? =) Olen treenannut n. 2kk.. Nyt kun ei oo koulussakaa kiirettä nii voin ruveta käymää 4krt/vk.. :p ja kesällä kans kun ei ole töitäkää tullu =(
TOISTOT: MA, TI: 4-6. TO, PE: 8-15

MAANANTAI

Etukyykky/takakyykky 5x
Penkkipunnerrus tanko 4x
Pystypunnerrus kp 4x
Ranskalainen punnerrus 3x
Vatsarutistus 3x

TIISTAI

SJMV/mave 5x
Leuanveto 3x
Kulmasoutu kp 3x
Hauis kp 3x
Takaolkapääsoutu 2x
Pohkeet seisten 4x

TORSTAI

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x
Vinopenkki kp 4x
Viparit sivulle 4x
Pushdown 3x
Jalannostot 3x

PERJANTAI

Reiden koukistus 5x
Alatalja 3x
Ylätalja 3x
Hauis tanko 3x
Viparit taakse 2x
Pohkeet istuen 4x

Ihmisen elimistö pyrkii koko ajan sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin. Tästä esimerkiksi lihaskasvukin johtuu, elimistö koittaa kasvattaa voimaansa ja massaansa saamaansa rasitusta vastaavaksi. Jos liian pitkään junttaa menemään samalla ohjelmalla, samoilla painoilla, samoilla sarja- ja toistomäärillä, elimistö tottuu saamaansa rasitukseen, eikä sen ole tarvetta enää kasvaa ja kehittyä. Tämän vuoksi sarja- ja toistomäärien sekä suoritettavien liikkeiden vaihtelu on enemmän kuin suotavaa.

Itse vaihtelen lähinnä 1- ja 2-jakoisen välillä liikkeillä, sarja- ja toistomäärillä pelaten. Koitan aina saada lihaksille mahdollisimman erilaista ärsykettä, eli jos treenaan esim 3kk vaikka kyykkyä toistoilla 4x5, otan seuraavat 3kk toistoilla 2x15, jonka jälkeen 3kk esim 2x6 jne. Tämä vain siksi, että lihakset saavat mahdollisimman erilaista ärsykettä ja koittavat koko ajan sopeutua kovempaa ja kovempaa.

Miten teette olkapäitten/takaolkapäitten treenauksen 2-jakoisella? Ohjelmani vastaa lihasryhmäjaoltaan tuota Elaston postaamaa esimerkkiohjelmaa tällä sivulla.

Kannattaako siis rinta-ojentajapäivänä tehdä olkapäiden kaikki "lohkot" vai jättää takaolkapäät selkäpäivälle, jolloin leuanveto/kulmasoutu ottaa niihinkin joka tapauksessa jonkun verran? Olkapääliikkeenä suosin vipunostoja, jolloin niitä tulisi tehtyä jälkimmäisessä tapauksessa viikon jokaisen 4 treenipäivänä.

Vai jättääkö sitten viikon toisesta etu- ja sivuolkapäätreenistä viparit pois ja tekee niille vain pystypunnerrusta.

Itse olen sijoittanut takaolkapäiden reenaamisen selkäpäiville ja loput olkalihat rintapäivälle. Toimii mulla ainakin hyvin.

Miten teette olkapäitten/takaolkapäitten treenauksen 2-jakoisella? Ohjelmani vastaa lihasryhmäjaoltaan tuota Elaston postaamaa esimerkkiohjelmaa tällä sivulla.

Kannattaako siis rinta-ojentajapäivänä tehdä olkapäiden kaikki "lohkot" vai jättää takaolkapäät selkäpäivälle, jolloin leuanveto/kulmasoutu ottaa niihinkin joka tapauksessa jonkun verran? Olkapääliikkeenä suosin vipunostoja, jolloin niitä tulisi tehtyä jälkimmäisessä tapauksessa viikon jokaisen 4 treenipäivänä.

Vai jättääkö sitten viikon toisesta etu- ja sivuolkapäätreenistä viparit pois ja tekee niille vain pystypunnerrusta.

Yleensä kaksijakoisissa tulee jo aika paljon epäsuoraakin rasitusta olkapäille, että niiden alitreenamisesta tuskin tarvitsee murehtia. Pystäriä ei välttämättä tarvitse tehdä vaan pelkät viparitkin voi riittää, vaikka ultimate-liike se olkapäille on. Takaolathan voi tehdä olka - tai selkäpäivänä. Yksi erinomainen liike takaolkapäille on face-pulls - kuin ylätalja, mutta vedät tangon naamaan ja kyynärpäät menee suoraan alas. Ja istut polvillaan maassa kun teet liikettä.

Suositut

Back
Ylös Bottom