"Kannattaako" tehdä rikosilmoitus? (bileet ja tappelu)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janpa
  • Aloitettu Aloitettu
...ala-ikäsillä bileet, porukka humalassa... vissiinkin... vissiinkin... seuraava muistikuva... sitten muistan kun joku kuristaa mua edestä, kuristan takasin... Kaveri vissiinkin käy lyömässä... vissiin ...vissiinkin ...Porukka ihan sekasin, tytöt itkee jne... vissiinkin...
en tiedä johtuuko iskusta vai siitä kun... Asiat on vähän vielä auki, kun viime yönä tapahtu... on todistajia, tosin kaikki humalassa...

Rahan "toivossa" tekis kyllä todellakin mieli tehdä toi ilmotus...

Hohhoijaa. Yllä olevan tiivistelmän perusteella jättäisin veromarkat tuhlaamatta ja unohtaisin rikosilmoituksen tekemisen. Meininki kuulostaa aika sekavalta ja parhaillaan tästä hässäkästä riidellään usean ihmisen voimin käräjillä, tuntikaupalla, mikäli tutkinnassa ikinä saadaan tapahtumista siinä määrin selvitystä että syyttäjä edes nostaa syytteen. Lisänä toki vielä se että jokaiselta prosessiin osallistuvalta henkilöltä tuhlataan useita tunteja aikaa kuulusteluissa ja käräjillä juoksemiseen... Lisäksi saatat itse joutua esitutkinnan ajaksi epäillyn asemaan, pahimmassa tapauksessa vastaajana käräjäoikeuteen.

Rahan toivossa tuonne käräjille on aivan turha lähteä. Ei siellä rikastumaan pääse, siis jos sieltä edes rahaa saa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rikoslain 6 luvun 6 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan asianomistajan poikkeuksellisen suuri myötävaikutus on lieventämisperuste. Tuolloin voidaan puhua provosoinnista, mutta tapahtumainkuvauksen perusteella tilanne ei ole käsillä.

Olen lähes varma että velvoiteoikeudessa asia on päinvastoin. Liittyi jotenkin siihen ettei yllyttäjä voi tietää seurauksia varmasti. En tainnut aiemmassa viestissäni mainita, mutta haettaessa vahingonkorvauksia se ei ole mielestäni lieventävä asianhaara.

EDIT: Löytyihän se kun vähän kaiveli." Väkivaltarikosten kohdalla uhrin harjoittamaa suullista provosointia tai vastaavaa muuten kuin voimakeinoin tapahtuvaa provosointia ei juurikaan voida pitää vastuuta supistavana myötävaikutuksena." Mika Hemmo, Vahingonkorvausoikeus.

maine ja arvostus ja sen tarve riippuu ihan siitä miten elät/ mitä teet työksesi. Se että tarvitaanko sitä riippuu liian monesta asiasta jotta voisi todeta onko se tarpeellista vai ei.
Etkös sä myyny renkaita? Ok, ymmärrän että amikset ostaa siltä kuka on "kovin" jätkä mutta onko se nyt sitten niin suuri ja varakas asiakaskunta?

Olisitko sitten tapellu seuraavassa tilanteessa?
Baarin jälkeen ollaan huoltoasemalta hakemassa ruokaa, yhdessä autossa soi musiikki noin 10m päässä ja kuski pistää meidänkin autosta nupit kaakkoon. Pari minuuttia ja tyhjä pullo helähtää asfaltille, tämän jälkeen sieltä toisen auton luota tulee melonit kainalossa joku jätkä että loppuuko se paskan soitto. Tätä siis uhotaan ulkona olevalle porukan kevyimmälle. Nousin autosta suunnilleen saman kokoisena kuin tämä uhoaja ja totesin että anna olla, ollaan muutenki lähdössä.

Vaihtoehto b) Provosoidutaan ja seuraavaksi tappelu+putkareissu.

En mä oiskaan oikeuteen asti tota vetämässä, kun sillon tulis iso homma... Sovitteluun ja sieltä jokunen äyri taskuun ja asia sillä selvä, kaverit tuskin alkaa kiistämään osallisuuttaan tohon noin kun on sen verran monta silminnäkijääkin...

E. Ja tässä ei provottu ollenkaan, kaveri on joka viikonloppu jotakin "haastamassa".

En mä oiskaan oikeuteen asti tota vetämässä, kun sillon tulis iso homma... Sovitteluun ja sieltä jokunen äyri taskuun ja asia sillä selvä, kaverit tuskin alkaa kiistämään osallisuuttaan tohon noin kun on sen verran monta silminnäkijääkin...

Paitsi että se oikeuteen vieminen ei ole sinun päätettävissäsi. Pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos ja pääsääntöisesti poliisi tutkii ja syyttäjä syyttää ja vie käräjille. Asiaan voidaan toki yrittää vaikuttaa sovittelussa, mutta sovittelutuloksen saaminen ei ole mikään tae sille että syyte jätettäisiin nostamatta.

Siis jos teen rikosilmotuksen ja kaverit myöntää syyllisyytensä, niin eikö asiaa aluksi yritetä sovittella, kun ei kuitenkaan tässä mitään "vakavaa" ole sattunut? Sen jälkeen jos ei onnistu, niin kirjallinen oikeudenkäynti tai vastaava ja sitten vasta itse "istunto"?

ei tollasista mun nuoruudessa kukaan edes ajatellut soittaa poliisille..noita sattui milloin kenellekin eikä koskaan kukaan soittanut virkavaltaa tms.

eikä kävis nytkään mielessä jos ei vakavasti vammautuisi.

No ei mua haittaiskaan jos ois ollu sellanen 1 vs. 1 ja molemmat hommassa mukana, mutta kun ei ollut...

Huudan tälle koko-ajan että rauhotu, tätä kaveri tuskin voi väärin tulkita, aika helvetin yks puolinen "tappelu" oli kyllä...

Veisin jutun ihan vittuillakseni rosikseen jos toinen o huudellu et tulee uudestaa turpaan kun viet jutun oikeuteen.

Jos juttu menisi oikeuteen asti, niin miten mun kaverille kävis joka kävi huitasemassa tätä tyyppiä kun olin vessassa paikattavana?

Juttelin eilen äkkiä kaverin kanssa ja sano että siellä oli useampikin tyyppi täysin selvä, joten eiköhän sieltä todisteita irtoa...

No tonhan voi kiertää monella tapaa. Vaikka sen suoraan noin sanoisi niin tuskin sillä on kuitenkaan mitään lääkärin lausuntoja tms. esittää olisi. Ton sun juttus kannalta ei ole väliä mitä kaveris on tehny sen jälkeen...

Joo, rikosilmoitus olis varmaan ihan asiaa. Tuskin tuota kuitenkaan mentäisiin rosikseen puimaan vaan asia hoidettaisiin sovittelun kautta? On kuitenkin aikamoinen riippakivi se rikosrekisterikin noin nuorella iällä...

http://www.sovittelu.fi/

Niinpä. Samalla syyllä murhaaja-hoitsua ei rangaistu, ettei nuoren urakehitys tyssää pikkuryöstelyyn ja työnsaanti vaikeudu. Tästä oppineena voi aina siirtyä askeleen edemmäs sillä mä voin tehdä mitä vaan ja enkä saa rangaistuksia. Uhkailut ja sääli-itkut valitaan sopivasti että saadaan oma perse pelastettua ja asiat soviteltua parhainpäin... Siis itselle. Niille seuraaville uhreille homma kostautuu usein korkojen kera...

Rikosrekisterin ansaitsee jos sellaisen saa. Usein sellaisen ansaitsisi vaikkei sitä (vielä) olekaan. Jos ei halua rikosrekisteriä niin sitten ei tee rikoksia. Helppoa!

Ei siinä mitään, sovittelu on usein hyvä asia, mutta rajansa kaikella sovittelullakin. Varsinkin suunnitelmallinen joukolla yhden kimppuun käyminen on jo sellainen asia ettei siinä paljon tarvitse miettiä sovittelua. Kyllä tuollaisille saisi mielellään pistää sinne rikosrekisteriin tiedon tuollaisista taipumuksista. Mikäli kyse olisi satunnaista törmäyksestä yleisellä paikalla ja kaksikon keskinäinen mäiskintä niin sitten sovittelu olisi ehkä ok. Tuollainen kaverien hakeminen varmistamaan, paluu paikalle ja sitten yhden kimppuun joukolla niin ansaitsee ihan sen mitä Suomen oikeusjärjestelmä antaakin - varmaan enemmänkin.

Mites muuten poliisi menettelee ton talon omistajan suhteen, kun alaikänen on, niin ilmottaavatko tämän porukoille?

Siis jos teen rikosilmotuksen ja kaverit myöntää syyllisyytensä, niin eikö asiaa aluksi yritetä sovittella, kun ei kuitenkaan tässä mitään "vakavaa" ole sattunut? Sen jälkeen jos ei onnistu, niin kirjallinen oikeudenkäynti tai vastaava ja sitten vasta itse "istunto"?

Kuten jo sanoin, jos teet rikosilmoituksen virallisen syytteen alaisesta rikoksesta niin poliisi tutkii ja syyttäjä syyttää jos aihetta on. Nyrkillä naamaan toistuvasti lyöminen, kuristaminen jne, varsinkin kun vammoja aiheutui, kuulostaa virallisen syytteen alaiselta pahoinpitelyltä.

Toisaalta, säästä veromarkkoja ja viranomaisia ja jätä ilmoitus tekemättä mikäli mitään "vakavaa" ei mielestäsi ole sattunut. Prosessia ei kannata aloittaa huuhaan takia, se maksaa ihan oikeasti helvetin paljon.

Mites muuten poliisi menettelee ton talon omistajan suhteen, kun alaikänen on, niin ilmottaavatko tämän porukoille?

Tuskin niitä kiinnosta paskan vertaa, mutta mitä vitun väliä vaikka ilmoittaisivat.

Tuskin niitä kiinnosta paskan vertaa, mutta mitä vitun väliä vaikka ilmoittaisivat.

No koska niin vitun moni joutus kuseen just ton vitun alkoholin takia, kun siellä oli porukkaa joiden vanhemmat pitävät lapsiaan pyhimyksinä...

Pitää jutella talon omistajan kanssa vielä...

Nyt on taas pakkiksen ketjussa aivan huikeat neuvot joka ongelmaan. Kyllä mä sen hyvin tiedän kun tekemisissä näiden välkkyjen kanssa on oltu mutta että joku ihan tosissaan kehtaa täällä kehoittaa tarttumaan omankäden oikeuteen ja antamaan porukalla takaisin.

Siinä kun sitten onkin yhteiskuntaa kannattava voima josta ei millään saata itse joutua ongelmiin? Kuka sen oven korvaa ja eikö muka talon omistajat ala siitä kyselemään kun paikkoja rikottu? Tiedän juu että on vittumaista kun siitä sitten vanhemmille kerrotaan että on oltu bileissä mutta onko se nyt kuitenkaan mikään pahin asia.

Tuollaiset jätkät ei opi sillä että niitä käy joku hakkaamassa kun onhan se vanha viisaus että väkivalta vähentää väkivaltaa : David :
Kenet se seuraavaksi hakkaa jos kerran tuo on ihan normaalia toimintaa niillä? Ymmärrän että monet sanovat kaiken maksavan niin paljon ettei kannattaisi viedä asiaa poliisille mutta tuo samainen paskiainen saattaa halvaannuttaa seuraavalla kerralla jonkun täysin samanlaisessa tilanteessa.

Saattaa myös saada lähdön seurastaan jos tämä asia tulee julki joten ihan oikein on jos vaan näin käy. Käy vaikka juttelemassa poliisin kanssa ja kysele niiltä nämä samat asiat. Turha sitä on pakkiksella kysyä kun saamasi vastaukset ovat tätä tasoa mitä olet lukenut. Jos kuitenkin harkitset tosissasi jotain omaa kostoa niin unohda postini ja käy ostamassa vesuri mukaasi reisulle, pääsisi ainakin yhdestä ääliöstä suomikin eroon jotka näitä tekevät. Tulikohan mielipiteeni selväksi nyt siitä laillisesta ja laittomasta etenemisestä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom