Olen nyt pähkäillyt tätä kysymystä jo jonkun aikaa, enkä löytänyt tarkkaa vastausta oikein mistään. Olen ehkäpä sitten tyhmä, mutta kun puhutaan vapaaottelun eri "muodoista", shootosta, MMA:sta, shootfightingista, vale tudosta, NHB:stä ym. näistä, niin mitä eroa näillä teoriassa ja käytännössä nyt sitten oikein on?
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. MMA, shootfighting ja NHB taitavat olla jenkkiperua, kun taas vale tudo on brasseista ja shooto (väännetty muun muassa sanoista shoot wrestling) japanista vapaaottelua tarkoittavia termejä. Eri seurat opettavat hyvinkin eri perusteilla vapaaottelua, oli se sitten nimeltään mikä tahansa noista.
Säännöt riippuvat organisaatiosta. Ääripäiksi Suomen Vapaaotteluliitto ei salli aloittelijoille tyrmäyshakuista ottelua, kun taas edesmenneessä Pridessa vastustajaa sai potkia kupoliin tämän maatessa kanveesissa.
Monesta paikkaa olen käsittänyt, että ei käytännössä mitään eroa, mutta jotain eroahan niillä on pakko olla kun on aivan erikseen shooto-seurat, MMA-seurat, shooto-kisat, MMA-kisat jne... Joku myöskin jossain taisi sanoa, että ei shooto ja vapaaottelu nyt ihan samoja asioita ole. Elikkä siis mitäs helvettiä?
Riippuu keneltä kysyy ja mitä pitää ratkaisevana erona; Molemmat ovat vapaaottelua ja kisasäännöt muun muassa kiellettyine tekniikoineen ovat lähes samoja. Pikku nyanssieroja on haettu kai vain erottamaan organisaatiot toisistaan. Voidaan sanoa että alkuperäinen vapaaottelu, pankration kehitettiin jo pitkälti ennen Ristusta, kun taas Shooto organisaationa on karvan yli 20-vee.
Siis sitä tässä nyt oli tarkoitus myös kysyä, että mitä eroa on sitten käytännössä, jos treenaan vaikkapa shooto seurassa enkä MMA seurassa? aarrgh
Monet seurat ovat sekä Shooton että SVOL:in alaisia, joten kuvittelisin että treenimetodeissa ei ole kovinkaan kummoista eroa. Tietysti kun muistetaan että Shootossa jo aloittelijat saavat päättää ottelut tyrmäykseen, niin kai tuo ainakin kisaryhmässä huomioidaan. Joku Shootoseurassa treenaava tietänee paremmin.
Jos taas treenaat seurassa, joka on Shooton, muttein SVOL:in alainen, jää kilpailut vuosittain muutamiin, kun taas SVOL:in kisoja järkätään useita per kuukausi.
Jos saat valita ja tähtäät kilpailuihin, niin mene ihmeessä SVOL:in alaiseen seuraan Shootoseuran sijasta. Jos kisat ei kiinnosta, niin vastaus kysymykseesi on ettei mitään väliä, kunhan treenaat.
I.M.O!!