Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
kuinka BJJ:ssä edetään vyöarvoissa? suoritetaanko vyökokeet tiettyinä päivinä kaikissa vyöarvoissa... pitääkö osallistua leireille?

kuinka kauan yleisesti ottaen esimerkiksi tämän palstan BJJ harrastajilla on kestänyt valkoisesta siniseen vyöhön?

kuinka BJJ:ssä edetään vyöarvoissa? suoritetaanko vyökokeet tiettyinä päivinä kaikissa vyöarvoissa... pitääkö osallistua leireille?

kuinka kauan yleisesti ottaen esimerkiksi tämän palstan BJJ harrastajilla on kestänyt valkoisesta siniseen vyöhön?
Tämä kiinnostaisi minuakin itseasiassa. Ymmärrän kyllä että tähän vaikuttaa varmasti monet tekijät: kehitys/aktiivisuus/ottelukokemus jnejnejne. Jos noin suurinpiirtein osaisi joku sanoa tai omia kokemuksia. :hyvä:

Itse en paini rätti päällä, mutta eikös se niin mennyt, että kun opettaja kokee/näkee, että olet tietyn vyöarvon ansainnut niin thats it.

Eiköhän joku rättiosaston edustaja pian selvennä tämän.

Yleisesti voisi sanoa, että vyökokeita ei järjestetä eikä vöille ole olemassa mitään tiettyä tekniikkalistaa, joka tulisi osata. Näitäkin on joissain seuroissa, mutta käsittääkseni ei Suomessa. Leireille osallistuminen ei sinänsä ole pakollista, mutta koska Suomessa asuu vain kaksi mustavöistä (Juntunen Takadossa ja Rocha Savate Clubilla), on leireily käytännössä ainoa mahdollisuus edetä vyöarvoissa noiden seurojen ulkopuolella. Kun opettaja katsoo, että olet saavuttanut tietyn taitotason, hän myöntää vyön. Valkoisesta siniselle etenemisen ajaksi voitaisiin arvioida noin 1-2 vuotta. Tähän vaikuttaa sitten eniten pärjääminen sparreissa ja kisoissa, tekninen osaaminen ja aktiivisuus - eli tämä on aika pitkälti seura- ja opettajakohtaista. Jokaiseen vyöhön onmahdollista myös suorittaa neljä kappaletta natsoja, jotka helpottavat taitojen "merkkausta". Mustavöinen vetäjä myöntää nämä samaan tapaan kuin vyötkin.

Viimeksi muokattu:
Miten "löysästi" noi yleensä myöntää näitä vöitä? Kattooko ne että tolle ei myönnetä kun ei ole kun yksi natsa ja tolle kun on neljä vai voiko joku yhen natsan tyyppi olla niin superkova, jos ei ole käynyt leireillä että saisi siitä suoraan sinisen?

Entä natsoja, myönnetäänkö niitä helpommin kuin vöitä? Ja ottaako ne ylipäänsä selvää taustoista esim. että on harrastanut lajia kolme vuotta tai kuukautta ja sen perusteella miettii annetaanko natsaa/vyötä vai ei? Esitetään joku kortti tullessa vai onko siellä alussa joku seuraleikki, vai minkä kokosia nää leirit yleensä on vai tuleeko se leirin vetäjä kysymään; "kukas snää olet kun noin komiasti pinotat, oukkonä kauan vääntäny"? :D Minkä tyyppisiä leirit yleensä on; esim. pelkkää tekniikkaa tai sparria vai sekä että?

Entä kuinka monella leirillä perustreenaja/aloittelija, joka tähtää myöhempään kilpailuun, käy vuodessa? Kuinka monta leiriä vuodessa järjestetään? Minkä hintaisia nämä leirit ovat ja miten laajasti näitä järjestetään ympäri maata? Ei ole kiva lähteä ajaa Tampereelle tai muualle kun harjoituspaikkana on Kouvola. Hokutos kun oli melko harvoin noita vyökoeleirejä ja nekin aina jossain hevon perseessä, nykyään ehkä useammin.

Tämähän oli nimenoman tyhmille kysyksille :) Anteeksi sekavuus. Tiedän sen, että nuo vyöarvot ei ole niin tärkeitä ja helposti saatavissa kuin jossain taekwondoossa ynnä muussa ilmaan huitomisessa, jossa jollain 15-16v:llä saattaa olla musta vyö.

Ihan puhtaasta kiinnostuksesta matto/vääntölajeja kohtaan; syksyllä ois tarkatus alottaa BJJ, subbarin ja vaparin ohel. Hokutoryu jujutsus oli mattovääntö lempihommaa kun dominoin siinä porukkaa urakalla.

Miten "löysästi" noi yleensä myöntää näitä vöitä? Kattooko ne että tolle ei myönnetä kun ei ole kun yksi natsa ja tolle kun on neljä vai voiko joku yhen natsan tyyppi olla niin superkova, jos ei ole käynyt leireillä että saisi siitä suoraan sinisen?

Niitä myönnetään em. kriteerien mukaan + opettajilla voi olla vielä omia kriteerejään. Jotkut opettajat eivät käytä natsoja ollenkaan. Leirit eivät ole vaatimus vöille muuten kuin siinä mielessä, että siten pääsee helpoiten mustavöisen tarkkailevan silmän alle -> mahdollisuus saada natsoja/vöitä. Vöitä ei kuitenkaan myönnetä millään yksittäisellä perusteella yleensä, eli sinistä ei saa heti peruskurssin käytyään (BJJ:ssähän siis aikuisten vyöt menevät valkoinen-sininen-purppura-ruskea-musta).

Entä natsoja, myönnetäänkö niitä helpommin kuin vöitä? Ja ottaako ne ylipäänsä selvää taustoista esim. että on harrastanut lajia kolme vuotta tai kuukautta ja sen perusteella miettii annetaanko natsaa/vyötä vai ei? Esitetään joku kortti tullessa vai onko siellä alussa joku seuraleikki, vai minkä kokosia nää leirit yleensä on vai tuleeko se leirin vetäjä kysymään; "kukas snää olet kun noin komiasti pinotat, oukkonä kauan vääntäny"? :D Minkä tyyppisiä leirit yleensä on; esim. pelkkää tekniikkaa tai sparria vai sekä että?

Ks. edellinen vastaus. Luonnollisesti natsoja myönnetään helpommin, kun yksi natsa on tavallaan yksi viidesosa vyöstä. Yleensähän leirit menevät niin, että joku mustavyö saapuu seuraan vetämään treenejä esim. viikoksi tai kahdeksi. Tällöin hän vetää treenejä ja seuraa sparreja, mahdollisesti kiertää nimilistan kanssa ja selvittää että kuka on kuka. Yleensä seuran vakituiset vetäjät antavat omat näkemyksensä aktiiviharjoittelijoidensa taitotasosta, eli esim. "toi pekka on treenannut 2v, voittanut sm-kisat omassa painoluokassaan, sille vois antaa sinisen" ja mustavyö sitten leirin mittaan Pekan otteita seurattuaan päättää että antaako sen vyön/natsoja.

Leirit seuraavat normitreenien kaavaa noin yleensä. Alkulämmöt, tekniikat, sparrit.

Entä kuinka monella leirillä perustreenaja/aloittelija, joka tähtää myöhempään kilpailuun, käy vuodessa? Kuinka monta leiriä vuodessa järjestetään? Minkä hintaisia nämä leirit ovat ja miten laajasti näitä järjestetään ympäri maata? Ei ole kiva lähteä ajaa Tampereelle tai muualle kun harjoituspaikkana on Kouvola. Hokutos kun oli melko harvoin noita vyökoeleirejä ja nekin aina jossain hevon perseessä, nykyään ehkä useammin.

BJJ:ssä koko leirijärjestelmä on hieman erilainen kuin Hokutossa. BJJ:ssä ei ole mitään pakollisia leirejä, ja yleensä leirit tarkoittavat sitä, että joku mustavöinen saapuu johonkin seuraan vetämään treenejä pariksi viikoksi. Itse en ennen ensimmäisiä SM-kisojani käynyt yhdelläkään leirillä ja pronssia tuli omasta painoluokasta valkovöisten sarjassa. Leirejä järjestetään ympäri Suomea, yleensä niistä ilmoitellaan myös esim. BJJliiton foorumilla. Hintaluokka vaihtelee. Jos kotiseurassa opetus on laadukasta ja treenejä on riittävästi, ei leireilläkään tarvi ravata välttämättä niin usein. Laadukasta opetusta niillä kyllä saa, mutta pakollisia ne eivät ole. Vöitäkään ei kannata miettiä liikaa, vyöllä ei tee mitään jos taidollisesti ei ole sitä ansainnut. Treenaa paljon, ahkerasti ja hanki kisakokemusta niin kyllä ne vyöt sitten sieltä aikanaan tulevat.

third_eye vastaski aika hyvin kaikkiin noihin kysymyksiin. Musta noilla vöillä ei ole minkään asteista merkitystä, muuta kun kisavastustajien tasoon se vaikuttaa. Itellä meni lähemmäs kolmevuotta saada sininen. Toi on niin seurasta/teamistä riippuva asia, jotkut gurut myötelee helpommalla vöitä kun taas toiset ei meinaa heruttaa sitten millään (Hangossa kolme kaveria sai omat siniset vuoden treenien jälkeen... mulla sitten meni 3krt pidempään). Ite olen tyytyväinen siihen että jouduin odottamaan kauan, koska enpähän menny ekoihin sinivöisiin kisoihin vastaantulijana. Sama pätee moneen muuhunki kaveriin, nyt nimiä mainitsematta, mutta moni heppu ku tunnen on pärjänny heti sinisellä ihan hyvin kun on "joutunu" temuamaan valkosella pitempään. Mä tiedän että monta risoo tuo että "pantataan" vöitä, mutta itse en näe asiaan silleen. Mielummin suon vyön semmoselle joka sen ansaitsee, kun semmoselle joka ehkä on sen arvonen, tai sit ei. Tohon vaikuttaa myös kisaaminen. Jos joku kaveri ei kisaa ja ikää on vähä enemmän, ni hänen on helpompi saada vöitä.

Toi myöntäminenki on ihan eri juttu eri teameissä. Ainakin mun tapauksessa soitettiin päävetäjälle, kerrottiin tilanne ja kysyttiin että "onko ok antaa Benulle sininen?" ja se oli ok. Joten mut graduoi päävalmentajan valtuuttamana mun oma koutsi.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
voiko vain mustavöiset antaa vöitä, ja mihin asti heillä riittää valtuuksia? tarkoitan siis että voiko tyyliin 1.danin mustavyö antaa ruskean vyön?

ei sillä että tarkoituksena olisi edetä mahdollisimman nopeasti vyöasteissa, lähinnä kiinnostaa tämä BJJ:n järjestelmä kun se on niin erilainen kuin muiden lajien

Eipä löydy kauheesti kokemusta tosta mustaksi vyöksi graduoinnista BJJ:ssä :lol2: Mutta joo, mä uskoisin että 1. dani voi graduoida vain ruskeaan asti 2. dani ensimmäiseen jne. Onhan siitä ollut keskustelua jos toi Hiltin systeemi on sitten muka oikein, että ruskeavöiset voi graduoida opettajan luvalla purppuraan ja purppura siniseen. Mutta mä katon että BJJ ei ole kun nämä perinteiset lajit, tässä vyöllä ei ole muuta väliä kun sillä että sun kisavastustajat määritellään sen mukaan. Tai toki siinä on muutakin, mutta noin pääsääntösesti.

mites näistä pidetään sitten kirjaa kun kerran vyöarvoissa eteneminen on noinkin vapaata ja 'epäsäännöllistä'

esimerkiksi kisoihin, pitääkö sinulla olla mustaa valkoisella että tämä ja tämä henkilö on antanut minulle tämän vyön sinä ja sinä päivänä. tyyliin jokin harrastajapassi johon vyöarvot ja leirit yms merkitään?

nyt näitä tyhmiä kysymyksiä alkaakin tulemaan mieleen... :)

Kuka tahansa voi treeneissä kävellä minkä värinen tahansa lanteilla. Meilläkin on muutama Hokutoryu jujutsuka ja judoka jotka eivät suostu luopumaan oranssista vyöstään, vaikka olen ehdottanutkin :D Kisoissa sitten kun tarvitaan kilpailulisenssiä, niin sitä hankittaessa sun pitää ilmoittaa sun vyön myöntäjä. En sitten tiedä miten asia tarkistetaan, mutta yleensäottaen BJJ piiri on niin pieni suomessa, että kyllä se tulisi ilmi jos joku vetäis purppura taikka ylempi lanteilla, melkeinpä jos joku tekaistulla siniselläkin vetelis ympäri. Kaikki vähän niinku tuntee kaikki...

Enkä mä tajua että mitä se hyödyntäis ketään tekaista itselleen feikki vyöarvo jos ei ole sen arvonen, aika tylysti tulis köniin sitten kisoissa...

Mitäs hyviä vapari tai subbari videoita suosittelisitte? Lähinnä jotain josta sais uusia ideoita treeniin, mutta saa sisältää ihan perusteitakin. Niistäkin saa yleensä uusia ajatuksia.

Enkä mä tajua että mitä se hyödyntäis ketään tekaista itselleen feikki vyöarvo jos ei ole sen arvonen, aika tylysti tulis köniin sitten kisoissa...

no mitäs jos joku ruskeavöinen haluu kokea voittamisen tunnetta ja ilmottaa että sillä on sininen...

okei nyt alkaa kysymykset menee tosi tyhmään suuntaan.

no mitäs jos joku ruskeavöinen haluu kokea voittamisen tunnetta ja ilmottaa että sillä on sininen...

okei nyt alkaa kysymykset menee tosi tyhmään suuntaan.

Kun piirit on pienet niin huomataanhan se vyöarvon alaspäin ilmoittaminen yleensä myös. Varsinkin korkeammissa arvoissa.

Se nyt on oma häpeä jos haluaa tulla nöyryyttään huonompiaan ja hakea sieltä onnistumisentunteita.

Onko siitä olemassa mitään linjausta, kenen myöntämät vyöt ovat hyväksyttyjä Suomessa? Lähinnä ajattelin tilannetta, että herra X esiintyy korkeana vyönä ja väittää saaneensa sen joltain Suomen piireissä tuntemattomalta jenkiltä tai brasilialaiselta, joka ei kuulu mihinkään isompaan teamiin. Parhaimmillaanhan voisi julistautua tällä tavalla itse mustaksi vyöksi ja alkaa jakelemaan vöitä muille.

Kyllä mä luulen että jos suomeen ilmaantuu joku uusi musta vyö eikä kukaan tunne vyön myöntäjää, ni homma tarkistettais. Jossakin lajissa jossa sitten musta vöitä on enemmän, vois ollakkin ihan eri juttu. Nyt niitä tosiaanki on vakituisesti suomessa 2 kpl + Lucio joka asuu suuren osan vuodesta täällä.

Vois kuvitella että tämän kaltainen menettely olis hankala just ton Andyn mainitseman seikan takia. Ei ehkä Suomessa jossa on pienet piirit mutta sanotaan brasiliassa tai jenkeissä jossa porukkaa ja harrastajia riitää.

Onko Benu Vaasassa kuinka iso teidän porukka jotka aktiivisesti harrastavat?

Back
Ylös Bottom