Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Aloita BJJ tai lukkopaini jos vanhemmille on ylitsepääsemätön juttu tuo lyöminen. Painitaustasi plus 3v reenailu jompaa kumpaa lajia niin 18vuotiaana olet kovaa valuuttaa vaparin peruskurssilla.

Ja siis ongelma oli, että en saa aloittaa vapaaottelua

Kerrot että oot luopunu ajatuksesta aloittaa vapaaottelun treenaamisen ja kerrot että olet löytänyt sellaisen uuden lajin kuin MMA.

Tosiasiassa vapaaottelureenit aloittelijalle ovat tasan yhtä vaarallisia minkä tahansa muun kontaktilajin reenit. Tosin varmasti on hankala selittää sitä vanhemmille, jos he ovat katsoneet TUF:ia. Yritä kertoa heille että ohjelman ottelijat ovat ammattilaisia, etkä sinä muutaman ottelun jälkeenkään pääse ottelemaan edes samoilla säännöillä.

Jos nyt kertoisit ensin ne tavoitteet. Thainyrkkeilyn oppimisen kannalta paras ratkaisu on luultavasti jättää puntti kokonaan pois.

No eipä siinä kauaa kestänyt...

Mun kellon mukaan neljä minuuttia. :D

"Toivoisin vastausta kysymykseeni arvon pakkislaiset. Olen nyt kesälomalla, niin miten olisi kannattavinta rytmittää seuraavat harjoitusmäärät; thainyrkkeily 4krt/vko, juoksu 3krt/vko ja puntti 3krt/vko? Thainyrkkeilyä olisi seuraavanlaisesti;

Maanantaisin (käsitekniikkaa) klo. 17:00-18:00
Keskiviikkoisin (tekniikkaa) klo. 17:00-18:30
Perjantaisin (kuntothaita) klo. 19:00-20:30
Sunnuntaisin (tekniikkaa) klo. 15:00-16:30"

No, kun kukaan ei vastaile, niin mä otan tietoisen riskin ja laitan jotain. Eli jos oot kesälomalla, ni ehdit vissiin reenata useasti..? Tätä ei varmaan monikaan olisi uskonut multa lukevan; mutta mä vähentäsin puntin kahteen kertaan, siten, että karsisin kaikki turhat(eristävät) liikkeet poijes ja keskittyisin olennaiseen.

Eli näin:

MA: aamu: juoksu, iltapvä: thai
TI: puntti yläkroppa + keskivartalo
KE: aamu: juoksu, iltäpvä: thai
TO: lepo
PE: thai
LA: puntti alakroppa
SU: thai, juoksu ennen tai jälkeen thain

-> Jos haluat ihan välttämättä tunkea sen kolmannen puntin tohon, niin siinä tapauksessa ehkä tohon perjantaille aamupäivään semmonen kevyt puntti. Mut mä pitäisin ainakin yhen lepipäivän/viikko. Ja tolla ylläolevallakin treenimäärällä saat kyllä muistella ihan tosissaan mitä kaikkea siihen palautumiseen liittyikään..(tosin täällähän kovimmat reenaa 16-23 kertaa viikossa.. :rolleyes: ) Muista levätä ja venytellä!!

:rock:

Tuostahan tulee 3+3+4 = 10 treeniä viikossa. 5pvä viikossa 2x treenit jos kerran loma on niin jää sitten enemmän vapaapäiviä.

Maanantaisin (käsitekniikkaa) klo. 17:00-18:00, Aamulla Lenkki
Tiistai: Aamulla puntti, illalla lenkki tai toisinpäin.
Keskiviikkoisin (tekniikkaa) klo. 17:00-18:30, Aamulla lenkki
Perjantaisin (kuntothaita) klo. 19:00-20:30, Aamulla puntti
Sunnuntaisin (tekniikkaa) klo. 15:00-16:30", Illalla Puntti

Esimerkiksi noin. Ja tosiaan puntilla 1 jakoista ohjelmaa isoilla liikkeillä, ainoat eristävät joita voi suositella on hauis tangolla ja ranskalainen punnerrus, jos on pakko. Mieluumin tietty lisää dippiä ja soutua :thumbs: Tai jos tavoitteena on lajiin tukea, ei ulkonäköä parantaa niin sitten homma uusiksi.

Samoilla linjoilla Veijarin kanssa, aamulla oheisharjoittelua ja illalla päivän pääharjoitus. Aamuharjoittelussa puntti ja lenkki vuorottelee. Olen myös kantapään kautta oppinut, että kannattaa kuunnella sitä kehoa ja tarvittaessa jättää oheistreenejä välistä eikä väkisin änkeä kaikkea samalle viikolle. Rytmittämisestä sen verran, että jenkkiversio(esim. yliopisto ja mm. Lions den) on viikolla kovaa ja viikonloppu huilataan. Täälläpäin lienee suositumpi 2-3 viikkoa kovaa ja sitten kevyempi viikko, jossa treenin määrä noin puolet kovasta viikosta....

Elikkäs, olen 24 vuotias (191 cm ,97 kg) ja punttia harrastanut noin 5 vuotta. Tarkoituksena olisi aloittaa brasilian tai Hokutoryu Ju-Jutsu. Ongelmana on vaan se, että vasen olkapääni on mennyt sijoiltaan kolme kertaa parin vuoden aikana ja on sen seurauksena löystynyt. Punttia se kestää hyvin. Onko vaaraa, että kyseisiä lajeja harrastaessa olkapää ei pysy paikoillaan?????

Okei tässä nyt vähän erilainen kysymys:
miten saan vanhemmat vakuutettua, että vapaaottelu ei ole pelkkää toisen hakkaamista, eikä "tappamista"(äidin suusta:D).

On nimittäin vapaaottelu kiinnostanu vähänaikaa, ja nyt kun tulee jimiltä vielä Ultimate fighter, niin on ruvennu kiinnostaa ihan perkuleesti.

Isälle koitin selittää, että ei sparraamisessa lyödä taysillä, otteluita on harvoin ja että ammattinyrkkeilyssä tulee paljon enemmän iskuja päähän, kuin vaparissa, mutta ei oo auttanu.

kiitos jo etukäteen:worship:

ainiin, ja ikää on mulla 15v, ja aikaisempaa kamppailu-urheilutaustaa on painista

EDIT: Ja siis ongelma oli, että en saa aloittaa vapaaottelua
Vie äiti katsomaan treenejä,tapaamaan muita vapaaottelijoita jolloin hän huomaa,että lajissa ny ei oo tarkotus murhata ketään...saattaa toimia

Horsepower: -Ainmahan tuo vaara on tieten olemassa, varsinkin kun on jo ennestään hieman löysyyttä olkapäissä. Toisaalta painiessa saat myös tukevuutta sinne olkapäähän, mutta jotkut lukotusväännöt, heitot ja alsviennit on sellaisia, että olkapäät on varsin kovilla. Mutta etpä tilannetta voi omalla kohdallasi tietää muuten kuin testaamalla miten miehen käy.

Muista aina hyvä lämmittely ja liikkuvuusharjoittelun tärkeys sekä pidä ne "terapeuttiset" voimapuolen jumppailut olkapäille jatkuvasti punttisohjelmassasi mukana. Näin tuo sijoiltaan menemisen vaara vähenee, mutta ei kuiten kokonaan poistu.

"Elikkäs, olen 24 vuotias (191 cm ,97 kg) ja punttia harrastanut noin 5 vuotta. Tarkoituksena olisi aloittaa brasilian tai Hokutoryu Ju-Jutsu. Ongelmana on vaan se, että vasen olkapääni on mennyt sijoiltaan kolme kertaa parin vuoden aikana ja on sen seurauksena löystynyt. Punttia se kestää hyvin. Onko vaaraa, että kyseisiä lajeja harrastaessa olkapää ei pysy paikoillaan?????"

Elikkäs, olen 24 vuotias (191 cm ,97 kg) ja punttia harrastanut noin 5 vuotta. Tarkoituksena olisi aloittaa brasilian tai Hokutoryu Ju-Jutsu. Ongelmana on vaan se, että vasen olkapääni on mennyt sijoiltaan kolme kertaa parin vuoden aikana ja on sen seurauksena löystynyt. Punttia se kestää hyvin. Onko vaaraa, että kyseisiä lajeja harrastaessa olkapää ei pysy paikoillaan?????

Minulla on toinen lähtenyt kahdesti.

Ainoa, miten tämä on BJJ-vääntöjä rajoittanut, on se että taputan ennustavasti kun kaveri lähtee tekemään kimuraa. Eli kun lukko on kiinni niin taputan ennenkuin olkapäälle tulee painetta.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Nyt kun kamppailulajeja on tiiviisti ruvettu treenaamaan, niin kannattaako ottaa sairasvakuutus vai tapaturmavakuutus? Korvaako sairasvakuutus yksityisten lääkärikäyntien kulut? Diacor yms?

Ota ihan kamppailulajivakuutus. IFillä on ainakin semmonen hyvä. Riippuen mitä lajia treenaat, ni lajiliittot tarjoavat joskus myös treenit kattavan vakuutuksen, tarvittaessa myös kilpailut kattavan vastaavan.

Kokemuksia on sekä IF:n että Pohjolan vakuutuksista... Sanotaanko nyt vaikka näin, että ensiksi mainittua en suosittele edes vittuillessani kenelekkään sekä omien että kuultujen kokemusten perusteella. Sen sijaan Pohjolan vakuutus on toiminut vallan mainiosti, ilman minkään moisia ongelmia. Ja voin sanoa, että sen toimivuutta on jonnin kerta testattu :) Aina oon yksityisellä käynyt ja saanut hoitopaikkani itse valita ja kaikki tämä vielä ilman omavastuuta. Kattaa siis kaikki tutkimukset, lääkärin palkkiot, mahdolliset operaatiot, lääkkeet ym.

Kokemuksia on sekä IF:n että Pohjolan vakuutuksista... Sanotaanko nyt vaikka näin, että ensiksi mainittua en suosittele edes vittuillessani kenelekkään sekä omien että kuultujen kokemusten perusteella. Sen sijaan Pohjolan vakuutus on toiminut vallan mainiosti, ilman minkään moisia ongelmia. Ja voin sanoa, että sen toimivuutta on jonnin kerta testattu :) Aina oon yksityisellä käynyt ja saanut hoitopaikkani itse valita ja kaikki tämä vielä ilman omavastuuta. Kattaa siis kaikki tutkimukset, lääkärin palkkiot, mahdolliset operaatiot, lääkkeet ym.

Mun kokemukset on ihan päinvastaiset. IF on toiminut todella mallikkaasti ja Pohjola sitä ennen päin Karjalan Aunusta!!!

Täytyy tuohon IF:n vakuutukseen kommentoida itsekin, kun sellaisen otin tuossa hetki sitten.

Miinuksena se, että se on kallis. Toinen asia mikä pisti miettimään on se, että se ei periaatteessa korvaa kuin puhtaat tapaturmat (eli murtuneen käden, murtuneet sormet, irronneet hampaat ja niin edelleen). Edellinen tahtoo sanoa sen, että se ei korvaa treeneissä tulleiden revähdysten ja sen sellaisten hoitoa, jotka katsotaan "sisäsyntyisiksi" ja taudin luonteisiksi, eivätkä tapaturmiksi. Vakuutuksen saa kattamaan myös nuo edellä mainitut ja vastaavat, mutta silloin vakuutukseen pitää ottaa lisäys, joka kattaa myös kaikki sairauksien hoitokulut ja niin edelleen. Itse en viitsinyt moista ottaa, koska hinta olisi pompannut aika reippaasti ylöspäin, ja sellainen kolmisen sataa euroa rupeaa jo mielestäni olemaan suhteellisen paljon harrastukseen liittyvästä vakuutuksesta.

Plussapuolena se, että vakuutus kattaa myös kilpailun.

Vakuutuksessa on myös tietyllä tapaa kolme osaa. Tapaturman hoitokulut, pysyvän haitan korvaus sekä korvaus kuoleman tapauksessa. Olen saita, joten poistin tuon viimeisen, jossa säästin myös jokusen euron. Olen myös vahvasti sitä mieltä, että treenimme ovat sellaisia, että niissä on verrattain haastavaa onnistua kuolemaan.

En tiedä mikä käytäntö on muissa lajeissa, mutta BJJ lajiliitolla on sopimus Pohjolan kanssa, joten liiton kautta pystyy ottamaan joko harrastajavakuutuksen, joka kattaa ainoastaan treenit tai kilpailun kattavan vakuutuksen, ja näin pääsee helpommalla ja halvemmalla, kuin siinä, että hankkii vakuutuksensa henkilökohtaisesti. Benu tuossa asiaan viittasikin.

edit. lisäyksenä, että "kamppailulajivakuutus" on siis normaali tapaturmavakuutus, josta on poistettu kamppailulajien harrastamisen esto, eli se korvaa siis myös kamppailulajiharrastuksessa tulleet tapaturmat, jota tavallinen tapaturmavakuutus ei korvaisi

Viimeksi muokattu:
Varmaan sata ja yksi kertaa kysytty kysymys, mutta uskallanpa sittenkin. Onko mitään järkeä aloittaa vaparia ilman sen suurempia kamppailulaji taustoja? Jotain fiksua pitäisi nimittäin keksiä iänikuisen punttien kolistelun ja soikean pallon heittelyn tilalle. Ikää on mittarissa 22-v ja kunto suht. koht. kohdillaan.

On järkeä. Mahdollisuudet on noilla taustoilla Suomen huipputasolle, vaikkei ehkä maailman.

On yleinen harhaluulo, että vapaaottelun aloittaminen jotenkin vaatisi muuta treeniä alle. Tässä ei kuitenkaan ole mitään perää. Tämä tulee siitä, että huippuottelijoilla on yleensä jotain muuta taustaa. Sille syynä on kuitenkin lajin nuori ikä.

Sen lisäksi SVOL:in sääntöluokat mahdollistavat sen, että kynnys lähteä ottelemaan on todella pieni. Eli jo peruskurssilta voi melkeinpä suoraan kävellä kehään ilman vaaraa että käy todella pahasti.

Missä asennossa nyrkki saa olla yläkoukussa tavallisessa nyrkkeilyssä? Muistelin, että amatööri-otteluissa peukalo itseensä päin ja ammattilas-ottelussa saa olla peukku ylöspäin. Tuli asiasta kinaa kaverin kanssa ja nyt pitäs saada faktaa kehiin (:

Latest posts

Back
Ylös Bottom