Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Rash guardiin liittyvää. Kannattaako hankkia pitkähihainen malli? Kuinka tiukasti ne myötäilee ihoa eli rullaantuukohan hihat sitten ylös painiessa? (Jos rullaantuu kovinkin helposti, onko se ärsyttävää?)
Mistä ostatte/tilaatte? Onko merkillä väliä?
Kaikkea muutakin rash guardeista saa kommentoida, koska informaation nälkä on suuri. :worship:
Edit. Mitä käytännön eroa on rash guard -housuilla ja juoksutrikoilla? Ajaa saman asian kuitenkin?
En tiedä onko se hyvä vai huono asia, mutta jos on pitkähihainen rashguard niin muut saa siitä otteen heikommin kuin paljaasta ihosta. Myötäilee ihoa tosi tiukasti, kuin toinen iho, ei pitäisi rullaantua yhtään. Itsellä ollut Keikon lyhythihainen mutta jos nyt ostaisin, ostaisin varmaan pitkähihaisen. Merkkejä on monia ja mielipidekysymys mikä on paras mutta Manto on materiaaliltaan aika mukavantuntuinen mitä niitä olen hypistellyt...edellä mainitusta Manton kestävyydestä en osaa sanoa. Rashguardeista vielä että niiden pesemisessä kannattaa olla tarkkana että hengittävyys säilyy, eli tekokuituohjelmalla eikä huuhteluaineita. Trikoomallisista shortseista en osaa sanoa mutta "löysemmistä" Venumit on erinomaisen hyviä.

Onko matseissa jotenkin testattu ottelijoiden terveys siltä varalta että jollakin olisi esim. HIV ja hän tartuttaisi sen sitten toiseen veren roiskuessa? Vai luottaako ne vaan toisiinsa?

Onko matseissa jotenkin testattu ottelijoiden terveys siltä varalta että jollakin olisi esim. HIV ja hän tartuttaisi sen sitten toiseen veren roiskuessa? Vai luottaako ne vaan toisiinsa?

On. Suomen vapaaotteluliiton mukaan amatööreillä täytyy olla enintään 12 kk vanha verikoetulos, ja ammattilaisilla enintään 6 kk vanha tulos.

Mulla on ma ja ke potkis treenit ja kysyisinkin että mihin väliin olis järkevä sijoittaa 2 punttista ? Ehtiikö palautua jos viikon ohjelma olis tämä (optimaalisin menojen vuoksi):

ma: potkis
ti:puntti
ke:potkis
pe:puntti
loput: ei mitään

No vähän ehkä kiinni siitäkin, mitä siellä puntilla veivaat. Kyllä mä ainakin treenejä pystyn vetää vaikka edellisenä päivänä ois ollut selkäpäivä, mutta jos jalkapäivä niin ei tuu kevättä kun on niin hapoilla jo valmiiksi ettei potkut nouse mihinkään.

Itse suosin juuri lyhythihaisia rashguardeja sen takia, että paljaasta kädestä ei saa pitävää otetta kun hikoilen niin kovasti. Hommaat pitkä- sekä lyhythihaisen ja selvität kumpi sopii sinulle.

On. Suomen vapaaotteluliiton mukaan amatööreillä täytyy olla enintään 12 kk vanha verikoetulos, ja ammattilaisilla enintään 6 kk vanha tulos.

Kuinka tarkasti ja miten tätä valvotaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä liikkeitä tohon listaan vois lisätä vielä jos tavoite on kasvattaa perusvoimaa (silmällä pitäen lyöntejä ja potkuja )

2 kertaa viikossa tulee käytyä puntilla ---> mave,penkki,kyykky,leuat,vatsat, (ojentajat erikseen ?)

Ja minä päivinä kannattas tehä mikäki liike ?

Mitä liikkeitä tohon listaan vois lisätä vielä jos tavoite on kasvattaa perusvoimaa (silmällä pitäen lyöntejä ja potkuja )

2 kertaa viikossa tulee käytyä puntilla ---> mave,penkki,kyykky,leuat,vatsat, (ojentajat erikseen ?)

Ja minä päivinä kannattas tehä mikäki liike ?

No vaikka pystypunnerrus näin alkuun ainakin lisää.

Riippuu mitä tahdot aikaansaada sillä pystypunnerustreenilläsi. Esimerkiksi painijat vetää rinnallevetoa 1-3 toiston sarjoissa, välillä 5-6, joskus pidempiäkin, riippuu ihan tavoitteista. Sama pätee esimerkiksi nyrkkeilijöillä pystypunnerrusta tehdessä.

Aloittelin nyrkkeilyharrastuksen tuossa puolisen vuotta sitten ja nyt pari kuukautta myös sparraillut. Ongelmaksi huomasin väistöjen hitauden, joten olisko vinkkejä miten sivuväistöihin sais nopeutta? vai onko siinäkin vaan et toistoa ja tekniikkaa.. Toinen kysymys olis et mikä olis paras tapa kehittää kestävyyttä, nopeutta ja voimaa? tuntuu olevan paljon eri mielipiteitä aiheesta.. Viikko ohjelma suunnilleen et 3-4krt nyrkkeilytreeni, 1-2krt kuntosali ja juoksu/hölkkä/kävely lenkit noin 5-7km 3kertaa.

Aloittelin nyrkkeilyharrastuksen tuossa puolisen vuotta sitten ja nyt pari kuukautta myös sparraillut. Ongelmaksi huomasin väistöjen hitauden, joten olisko vinkkejä miten sivuväistöihin sais nopeutta? vai onko siinäkin vaan et toistoa ja tekniikkaa..

Jep ja ala kiinnittää huomiota reaktionopeuteen/herkkyyteen.

Nyt olisi ensi viikosta lähtien edessä kahdet BJJreenit viikossa (ti,la) ja kahdet vaparireenit (ke,to) niin nykynen kolme kertaa viikkoon saliohjelma pitäs kai muuttaa. Koska palautuminen tuskin (?) riittää jokapäiväiseen reeniin. Eli teenkö yksi- vai kaksijakoista jos voin käydä vain 2 kertaa viikossa? Oletan että yksi täyslepopäivä olisi hyvä pitää..

Aloittelin nyrkkeilyharrastuksen tuossa puolisen vuotta sitten ja nyt pari kuukautta myös sparraillut. Ongelmaksi huomasin väistöjen hitauden, joten olisko vinkkejä miten sivuväistöihin sais nopeutta? vai onko siinäkin vaan et toistoa ja tekniikkaa.. Toinen kysymys olis et mikä olis paras tapa kehittää kestävyyttä, nopeutta ja voimaa? tuntuu olevan paljon eri mielipiteitä aiheesta.. Viikko ohjelma suunnilleen et 3-4krt nyrkkeilytreeni, 1-2krt kuntosali ja juoksu/hölkkä/kävely lenkit noin 5-7km 3kertaa.

Sivuväistöihin yksi oleellisesti vaikuttava tekijä, jotka monet jättävät huomiotta, on ottelusilmän kehittäminen. Reaktionopeus vähenee kun liikeradan saa lihasmuistiin ja oppii lukemaan vastustajaansa. Kun aikasi sparraat niin huomaat että monet tekniikat tulevat kuin itsestään, ja pikkuhiljaa huomaat myös lyöväsi herkemmin, nopeammin, kovemmin ja tärkeintä kaikista, oikealla hetkellä. Itse pyrin ajattelemaan kamppailulajeja shakin kaltaiseksi, taktisia siirtoja, oikeaan aikaan tehtyjä vastahyökkäyksiä, yritetään ajaa vastustaja nurkkaan ja riisua aseista. Ei niinkään "Jos nyt kokeilen oikea-vasen-oikea tai oikea-vasen-vasen-oikea" - sarjaa, vaan pikemminkin "Jos nyt lyön oikean, mitä vastustajani vastaa siihen, ja miten taas minä vastaan hän reaktioonsa" jne. En tietenkään ajattele näin sparratessani, vaan se tapahtuu vaistomaisesti.

Toiseen kysymykseen vastaus, parhaat tavat kehittää kestävyyttä on kestävyystreeni, nopeutta nopeustreenillä ja voimaa voimatreenillä. Se tapa minkä itse koet miellyttäväksi on sinun itse löydettävä. Etsi heikoimmat kohtasi ja kehitä niitä.

Nyt olisi ensi viikosta lähtien edessä kahdet BJJreenit viikossa (ti,la) ja kahdet vaparireenit (ke,to) niin nykynen kolme kertaa viikkoon saliohjelma pitäs kai muuttaa. Koska palautuminen tuskin (?) riittää jokapäiväiseen reeniin. Eli teenkö yksi- vai kaksijakoista jos voin käydä vain 2 kertaa viikossa? Oletan että yksi täyslepopäivä olisi hyvä pitää..

Mikäli aikaa riittää, ja toiset lajinomaiset treenit ovat "kevyempiä" tekniikkapainotteisia treenejä, niin puntin voi myös ajoittaa saman päivän aamupäivälle. Itse tein joskus näin hyvälläkin kehityksellä. Esim. Aamu seitsemältä puntti ennen koulua / töitä. Koulun / työn jälkeen lajinomaiset harjoitukset. Voi tosin olla että kovan kyykkytreenin jälkeen ei lajinomainen treeni kulje kuten tavallista, mutta välillä on mentävä niillä eväillä mitä on.

Tuo selvensi jonkun verran, vielä olisi kiva tietää et onko jotain liikkeitä mistä ois erityisesti hyötyä vaparissa. Esim. "nopeuspenkki" eli n. 40-50% maksimista vaikka 5x3 todella räjähtävää rinnaltalähtöä penkissä, _olettaisin_ vaikuttavan lyöntiin jollain tavalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom