Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Joo on noissa vöitten haltijoissa paljon eroa, omakohtaisia kokemuksia on ku tää Suomen kotibrassi jakaa niitä vöitä ja sit vertaan mitä oon maailmalla törmännyt ni aika iso ero on. Esim eräällä nimeltä mainitsemattomalla valmentajalla on Suomessa ruskea vyö ja vertaan häntä vaikka yhteen jenkkiin minkä tapasin training campilla ja hän oli asunut pitkän ajan Gracien perheen luona ja hänellä oli ruskea vyö ni aivan järjetön tasoero. Omalla aika pitkällä kamppailulaji kokemuksella olen sitä mieltä että kaiken maailman vyöt ja muut arvot pilaavat lajin. Kuinkahan kova "al bundy" ois vääntämään?:)

Joo on noissa vöitten haltijoissa paljon eroa, omakohtaisia kokemuksia on ku tää Suomen kotibrassi jakaa niitä vöitä ja sit vertaan mitä oon maailmalla törmännyt ni aika iso ero on. Esim eräällä nimeltä mainitsemattomalla valmentajalla on Suomessa ruskea vyö ja vertaan häntä vaikka yhteen jenkkiin minkä tapasin training campilla ja hän oli asunut pitkän ajan Gracien perheen luona ja hänellä oli ruskea vyö ni aivan järjetön tasoero. Omalla aika pitkällä kamppailulaji kokemuksella olen sitä mieltä että kaiken maailman vyöt ja muut arvot pilaavat lajin. Kuinkahan kova "al bundy" ois vääntämään?:)

Voitko vähän tarkentaa? Nimittäin aika hämmentävä lause.

Aika mielenkiintoisia nuo sun väitteet. Jos tää kyseinen suomalainen jantteri kuuluu keskiverto ruskeavöisiin tai heikompiin (on esim. vasta saanut ruskean), niin miksi sä vertaat sitä johonkin huippuun? Tai enhän mä tiedä, onko kyseessä kukaan huippu, oletan vain. Enkä mä kyllä usko, että Suomessa kukaan ruskeavöinen nyt aivan surkea olisi.

Kerroppas SirMax kuka olet ja mikä se sun kokemus on, niin voidaan laittaa vähän perspektiiviin näitä asioita.
Jos vielä kerrot ketä nää ruskea vöiset on, niin ollaan jo lähempänä totuutta asiassa.

Oletushan on nyt se, että sä et oikeesti tiedä yhtään mistä sä puhut ja keksit jotain tasoja ja visioita omasta päästäs. Jos asia on toisin, niin todisteita pöytään. VAikka yksityisviestillä jos et julkisesti halua.

Esim eilen eräässä brasilian kolkassa suomalainen ruskeavyö joka on kisannut lähinnä pappasarjoissa ja huvikseen pärjäs loistavasti sparrissa oman sarjansa maailman mestaria vastaan. Samana päivänä eräs toinen suomalainen pullea purppuravyö toisessa kolkassa brasiliaa sparrasi useammankin vyöarvoltaan samantasoisen jannun kanssa eikä ottanut tukkaan keneltäkään.
Tasot on vähän mitä on...
Fakta on se, että Suomessa on kuitenkin varmaan eruoopan korkein taso lukkopainissa ja jiu-jitsussa, mutta maailman kärjestä vielä jäädään. Perässä tullaan hitaasti mutta varmasti. ;)

Itse en ole vyöjärjestelmää kauheasti pohtinut mutta ensimmäiseksi tulisi ainakin mieleen että siitä on paljonkin hyötyä varsinkin harjoitusten järjestämissä. Osataan järjestää ja jakaa porukka taitojen perusteella ja ohjaaja pystyy arvioimaan jotain taitotasosta heti vyön nähtyään. Tämä korostuu etenkin paljon reissaavalle treenaajalle/ohjaajalle. Toki sitten itse ottelu tilanteissa ei ole itsestään selvää että korkeampi vyöarvo voittaa koska muuttujia on niin paljon. Niin fyysisen kuin henkisenkin kunnonkin puolella

Samana päivänä eräs toinen suomalainen pullea purppuravyö toisessa kolkassa brasiliaa sparrasi useammankin vyöarvoltaan samantasoisen jannun kanssa eikä ottanut tukkaan keneltäkään.

Niin se pullea oli taputtamatta jotain 30kg kevyempiä vastaan nippanappa? ;)

Itselle kuva ainakin noista brasseista on aika sisäsiittoista porukkaa(huom, ei kaikki mutta paljon), kun puhutaan vöistä, seuroista ja kuka treenaa minkä "salin" alla. Entiä treenaileeko suomessa kilpailevat ukot ympäriinsä esim hilti tai cracie porukka ihan vaan kehittyäkseen vai onko nootti tullu jostakin tuolta.
Ja vielä yksi ja tärkein juttu, mä en halua olla salin ensimmäinen jolla kives halkee ku vedetään ilamn syndejä.

Kerroppas SirMax kuka olet ja mikä se sun kokemus on, niin voidaan laittaa vähän perspektiiviin näitä asioita.
Jos vielä kerrot ketä nää ruskea vöiset on, niin ollaan jo lähempänä totuutta asiassa.

Oletushan on nyt se, että sä et oikeesti tiedä yhtään mistä sä puhut ja keksit jotain tasoja ja visioita omasta päästäs. Jos asia on toisin, niin todisteita pöytään. VAikka yksityisviestillä jos et julkisesti halua.

Esim eilen eräässä brasilian kolkassa suomalainen ruskeavyö joka on kisannut lähinnä pappasarjoissa ja huvikseen pärjäs loistavasti sparrissa oman sarjansa maailman mestaria vastaan. Samana päivänä eräs toinen suomalainen pullea purppuravyö toisessa kolkassa brasiliaa sparrasi useammankin vyöarvoltaan samantasoisen jannun kanssa eikä ottanut tukkaan keneltäkään.
Tasot on vähän mitä on...
Fakta on se, että Suomessa on kuitenkin varmaan eruoopan korkein taso lukkopainissa ja jiu-jitsussa, mutta maailman kärjestä vielä jäädään. Perässä tullaan hitaasti mutta varmasti. ;)

Onneksi saadaan sun jalat takas maanpinnalle kun tuut pois sieltä faveloista... ;)

Onneksi saadaan sun jalat takas maanpinnalle kun tuut pois sieltä faveloista... ;)

:lol:
Kyllä ne jalat on täälläkin maahan asetettu. Moneen kertaan. :D
Mutta ei se maailman taso mikään saavuttamaton suomalaisille ole. Suomaliset on BJJssä ja lukkopainissa jopa ihan hyviä.

Kaippa tämän tänne voi laittaa:
Miltä sivustolta voi katsoa jonkun tietyn MMA ottelijan matseja vaikka kahden vuoden takaa?(eli siis pystyy laittamaan hakuun nimen ja sivusto antaa listan hänen matsejaan videoina)

Itse en ole löytänyt muuta kuin tuon Fighthymn sivuston joka lagittaa kokoajan eikä sieltä edes pysty haulla etsimään jonkun ottelijan matseja.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En tiedä yhtään mikä se on ja googlella ei ainakaan löytänyt?
Voiko siitä laittaa osoitteen sähköpostiin? Vai miten sinnne pääsee?

Noista vyöarvoista sen verran, että kyllähän joillain kavereilla kumman kauan kestää se värin vaihtuminen. Esimerksi nyt vaikka Janne Autio on aika kova gräplääjä purppuravöiseksi. Sebastian Brosche oli myös varsin kova ennen kuin sai ruskean. (vai saiko se sitä edes vielä?) Toki vyöarvojen sisällä on ja pitää olla myös eroja, mutta kyllähän Autiokin monia ruskeavöitä kyykyttää.

Mitä tulee Sirmaxin vyöjärjestelmän kyseenalaistamiseen, niin kyllä siinä minustakin pointtinsa on. Toki myös hyötyjä on paljon, eikä siitä minusta välttämättä tulisi luopuakaan. Mutta kyllä se tietyllä tavalla tuo myös liikaa hierarkkisuutta hommaan. Taisi muuan omoplatakin täällä joskus sanoa, "vyöarvot ovat bjj:n syöpä".
Tuoltahan se keskustelu löytyikin: http://www.pakkotoisto.com/kamppailulajit/88550-bjj-vyoet/

:lol:
Kyllä ne jalat on täälläkin maahan asetettu. Moneen kertaan. :D
Mutta ei se maailman taso mikään saavuttamaton suomalaisille ole. Suomaliset on BJJssä ja lukkopainissa jopa ihan hyviä.

Tuskin tuo taitotaso BJJ:ssä tai SW:ssä on geneettisesti sidottu yhtään mihinkään. Suomessa, urheilussa kun urheilussa, ollaan yleensä valmiita näkemään vaivaa siihen tiettyyn pisteeseen asti, ja kun se piste pitäisi ylittää menestyäkseen maailmalla, lyödään jarruja päälle. Eli ei ollakaan valmiita uhraamaan niin paljoa mitä se menestys vaatisi.
Tilanne voi olla eri esimerkiksi kehitysmaissa, joissa se uhrautuminen saattaa olla ainoa keino saada jalkaa oven väliin ja päästä slummista pois.

"Ihan hyvä" riittää suurimmalle osalle harrastajista ja jopa myös kilpailijoista. Tänä päivänä yhä harvemmalla suomalaisella löytyy kiinnostusta siihen asti että riittää enää vain "paras". Enkä näe siinä mitään väärää että harrastetaan kuntoilun vuoksi, eikä niin totisena, mutta uskon että menestyäkseen maailmalla, sen harjoittelun tulee olla muutakin kuin "kivaa, hauskaa ja hymy huulessa tehtyä, ettei kellekään tule paha mieli ja sen vuoksi lopeta".

Lisäys henkilökohtaisesta kokemuksesta: Muistan kun treenasin kilpailu-mielessä, niin usein ne palkitsevimmat treenikerrat oli niitä, kun olo oli paska, treeni ei kiinnostanu pätkääkään. Toivo vaan kuolemaa valmentajalle että pääsis siitä eroon, mutta kun kiikutti itsensä salille niin sen psyykkisen puolen kehitys oli omaa luokkaansa. Nimim. Voitti sarjansa 39 asteen kuumeessa.

Olis kesäks muutto Helsinkiin edessä ja tarkemmin ottaen Puotilaan.Onko lähistöllä mahdollista harrastella BJJ/SW-vääntöä kesän ajan? Rentoa ja rempseää harjoitteluilmapiiriä arvostetaan :)

Tuskin tuo taitotaso BJJ:ssä tai SW:ssä on geneettisesti sidottu yhtään mihinkään. Suomessa, urheilussa kun urheilussa, ollaan yleensä valmiita näkemään vaivaa siihen tiettyyn pisteeseen asti, ja kun se piste pitäisi ylittää menestyäkseen maailmalla, lyödään jarruja päälle. Eli ei ollakaan valmiita uhraamaan niin paljoa mitä se menestys vaatisi.
Tilanne voi olla eri esimerkiksi kehitysmaissa, joissa se uhrautuminen saattaa olla ainoa keino saada jalkaa oven väliin ja päästä slummista pois.

TOi on ihan totta. Ja suurimpana syynä mä näkisin tässä kotimaisen rahan puuttuminen kamppailu-urheilusta.
Ei ole yksinkertaisesti varaa panostaa siihen harjoittelemiseen niin paljoa mitä se kansainvälisen huipun saavuttaminen vaatisi. Uskon ja toivon, että tämä tilanne tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Tulee enemmän ammattimaisia valmentajia ja managereja jotka edesauttaa ammattilaisottelijoiden syntymisen ja tätä kautta sen kirkkaimman kruunun saavuttamisen myös kamppailulajeissa.

Rash guardiin liittyvää. Kannattaako hankkia pitkähihainen malli? Kuinka tiukasti ne myötäilee ihoa eli rullaantuukohan hihat sitten ylös painiessa? (Jos rullaantuu kovinkin helposti, onko se ärsyttävää?)
Mistä ostatte/tilaatte? Onko merkillä väliä?
Kaikkea muutakin rash guardeista saa kommentoida, koska informaation nälkä on suuri. :worship:
Edit. Mitä käytännön eroa on rash guard -housuilla ja juoksutrikoilla? Ajaa saman asian kuitenkin?

Itse suosin pitkähihaista mallia, mielipidekysymyksiähän nämä ovat... Hyvät rashguardit myötäilee ihoa niin, ettei hihat rullaannu.
Kaikki markkinoilla olevat suosituimmat merkit ovat varmasti laadultaan aika lailla samanlaisia, mutta itsellä ainakin manton vermeet on olleet aika lyhytikäisiä. Under Armorin tekniset aluspaidat on kanssa aika jees, eivät kirjaimmellisesti rash guardeja, mutta ajaa saman asian.
Ja viimeinen mainitsemasi vertaus - niin saman asian ajaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom